Cyklism mot rasism

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
bror
Posts: 26
Joined: 28 Mar 2011 11:44
Location: Göteborg

Re: Cyklism mot rasism

Post by bror » 19 Aug 2014 09:54

Hur går det med det här projektet?
Behöver ni fler människor i Göteborg är jag på.

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Re: Cyklism mot rasism

Post by mattiasj » 19 Aug 2014 11:42

Jag hoppas verkligen att de stora partierna lyfter fram hela frågan om invandring och hur vi bäst hjälper flyktingar. Idag är det media som stämplar alla som rasister så fort man har en åsikt i frågan, vilket är ett enkelt sätt att stänga diskussionen.
Om man vill ha en diskussion om hur vi hanterar invandring, tiggeri mm. finns det idag i princip bara ett parti som vill diskutera, och det lär nog visa sig i höst att många är less på hur det ser ut med möjligheten att debattera detta och kommer rösta SD som ett rent protestval.
Är själv inte rasist på något sätt, bor i en förort med mångkultur och svenskar i minoritet. Jag ser baksidor med invandringen som måste belysas och kunna få debatteras på ett sansat sätt och hoppas därför på bättring i riksdagen och att man vågar stå upp mot media folket som jag tycker får styra alldeles för mkt idag.
Hoppas ni får en fin cykeltur :-) Mina tio cent är att det är våra stora partier som är de som låtit detta ske genom att inte hantera frågan på ett klokt sätt.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Cyklism mot rasism

Post by patrik » 19 Aug 2014 12:59

mattiasj wrote: blaj blaj blaj media som stämplar alla som rasister så fort man har en åsikt blaj blaj Är själv inte rasist på något sätt, bor i en förort med mångkultur och svenskar i minoritet blaj blaj.
Så fick vi en dos klassisk sd-retorik! Detta är inte en diskussionstråd då vi avhandlar våra konspirationsteorier kring media och politik. Eller diskuterar invandring i stort.

Kör din "jag är inte rasist, men.." i annat lämpligt forum, kanske avpixlat?

Detta är en tråd för oss som vill protestera mot rasism och rasistiska partier såsom Sverigedemokraterna.

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Cyklism mot rasism

Post by Alex » 19 Aug 2014 13:34

+1
Detta är inte ett politiskt forum, men faktumet att du blir defensiv och drar en "inte rasist, men..." av en manifestation mot rasism säger rätt så mycket..

p.s. SD = Rasister

pendlarn
Posts: 107
Joined: 17 Aug 2012 19:35

Re: Cyklism mot rasism

Post by pendlarn » 19 Aug 2014 18:00

Lät mest som han ville ha lite diskussion om det verkliga problemet men det är nog lättare att bara cykla :)

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Cyklism mot rasism

Post by JA-hatten » 19 Aug 2014 18:09

Bike rider > Keyboard warrior

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Cyklism mot rasism

Post by patrik » 19 Aug 2014 19:13

JA-hatten wrote:Bike rider > Keyboard warrior
<3

User avatar
fjohan
Posts: 262
Joined: 03 Jul 2012 20:58
Location: Göteborg

Re: Cyklism mot rasism

Post by fjohan » 19 Aug 2014 19:29

mattiasj wrote: Om man vill ha en diskussion om hur vi hanterar invandring, tiggeri mm. finns det idag i princip bara ett parti som vill diskutera, och det lär nog visa sig i höst att många är less på hur det ser ut med möjligheten att debattera detta och kommer rösta SD som ett rent protestval.
Testa att gå till valstugorna först och se om du kan debattera och samtala om migration och människovärde. Troligtvis slipper du då att rösta SD i en ren korkad protest. Såvida du faktiskt inte är en rasist som generaliserar folkgrupper; nationalist som tror på nationalstatens stängda gränser som skapar ett vi mot dom; eller nazist som dryper osäkerheter och hjärntvätt.

User avatar
unk
Posts: 206
Joined: 13 Jun 2011 10:31
Location: sthlm.164

Re: Cyklism mot rasism

Post by unk » 22 Aug 2014 19:21

Finns det något datum spikat?
FB event?

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Cyklism mot rasism

Post by patrik » 22 Aug 2014 20:17

Såhär är läget gällande detta:
- Jag har inte hunnit dit jag ville. Småbarn, jobb, semester, och för många andra ideella projekt har ätit upp min tid och energi.

Min ursprungliga tanke var att försöka tajma detta innan valet, men inser att det inte kommer att gå.

Cykelsäsongen för "vanliga" cyklister börja lida mot sitt slut.

Så, nu vet jag ärligt talat inte riktigt vart vi är på väg. Ska man kanske vänta ett år och försöka planera i lugn och ro?

Ska man dra ihop något på studs, bara köra även utifall att det innebär att det bara blir som en stor torsdagsrunda?

Eller har ni andra tankar? Dela gärna med er.

Jag är ledsen över att jag inte hunnit, att jag inte räckt till. Och jag är sjukt tacksam och glad över era glada tillrop och ert intresse av att vara med.

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cyklism mot rasism

Post by ANTR » 22 Aug 2014 20:38

Torsdagsrunda eller vilken dag som helst-runda funkar för mig.
Huvudsaken är att man visar sin ståndpunkt, under vilka former det än må vara.

Någon som vill göra spokecards?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Cyklism mot rasism

Post by Jonatan F » 24 Aug 2014 21:56

helgen vore grymme! :)
Beror väll på hur många som sluter upp men bara att bomba runt med spokecards med "cyklister mot rasism" skulle kännas fett även om det är utanför någon anordnad runda.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cyklism mot rasism

Post by Fredde » 25 Aug 2014 14:00

Diskutera gärna när och hur ni vill ses och cykla men lämna politiska sakfrågor utanför forumet.

Det finns andra mycket bättre forum för ändamålet.

Post Reply