Att välja bort hjälmen

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Att välja bort hjälmen

Post by MatKar » 23 May 2014 05:59

Ingen tror väl på allvar att det är säkrare eller ens lika säkert att köra utan hjälm? Det är en kalkylerad risk man tar för att slippa se ut som en frigolitboj, visa att man är en jävel på att hoja och behålla frissan intakt. I min värld fullt rimliga argument allihop. :-)

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Lars Grov » 23 May 2014 06:23

Jag har dålig hjälmlogik som jag inte kan förklara. Under en mil kör jag utan och över en mil med.
Lick my decals off, baby

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 23 May 2014 08:25

Jag tycker det är trist att över huvud taget se det som en generell risk, det gör vi ju inte när vi går och åker bil, aktiviteter med ungefär lika stor risk för skallskada, en stor del av frihetskänslan bygger på att man slipper tänka på sån skit.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Huliganen » 23 May 2014 08:37

herr_brun wrote:^det kallas induktion, att man kan dra generella slutsatser ur enskilda incidenter...

logiskt stämmer det också.. förstår inte din poäng
Classic falsk induktion aka bro logic. Om du tänker efter fattar du nog..
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re:

Post by Huliganen » 23 May 2014 08:41

abacaxi wrote:Jag tycker det är trist att över huvud taget se det som en generell risk, det gör vi ju inte när vi går och åker bil, aktiviteter med ungefär lika stor risk för skallskada, en stor del av frihetskänslan bygger på att man slipper tänka på sån skit.
Precis. Fel utgångspunkt och problemformulering.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by klasolsson » 23 May 2014 08:59

Ni som inte förespråkar hjälm, varför är ni så inkonsekventa med användandet? Ibland hjälm, ibland inte?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Att välja bort hjälmen

Post by abacaxi » 23 May 2014 09:18

jag har som sagt hjälm när jag cyklar fort. såväl risken för krasch som risken att slå i huvudet vid krasch liksom kraften i smällen ökar ju enormt då och då tycker jag det handlar om en reell förhöjd risk som jag behöver kalkylera med, inte annars. samma sak när jag skejtar och åker snowboard, aldrig i livet att det åker på nån jävla hjälm vid fisåkning. jag förstår inte riktigt hur detta kan vara så kontroversiellt, på med gå- och bilhjälmen allihopa eller jag kommer kalla er hycklare resten av livet. :)

PS: jag har kört folkrace en gång, då hade jag hjälm, men det betyder inte att jag tänker ha det när jag kör ner till frankrike i sommar även om det på intet sätt är ett speciellt säkert äventyr.
Last edited by abacaxi on 23 May 2014 09:22, edited 1 time in total.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by klasolsson » 23 May 2014 09:21

Gå och åka bil? Ha...jag cyklar ;)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Att välja bort hjälmen

Post by abacaxi » 23 May 2014 09:23

klasolsson wrote:Gå och åka bil? Ha...jag cyklar ;)
touché
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 23 May 2014 09:33

Jag har hjälm på poloplanen. För egen del tror jag risktagandet ökar mest när jag har bromsad cykel.

Morén
Posts: 34
Joined: 27 Mar 2014 10:23
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Morén » 23 May 2014 09:43

Bara för jag läste den här tråden så åkte jag på en riktig vurpa! :P
Syrran ville testa fixie så jag ändra hennes ss och vi trampa iväg. I slutet av en bro och nedförsbacke kom ojmnheter i makern och hon ramlar och jag får hennes cykel framför min. De tar tvär stopp och jag gör en snygg halvvolt och flyger någon meter och landar på ryggen. Skrapsår och ont i ryggen. Slog dock aldrig i huvet? ingen hjälm användes. Tror ju dock att hjälm är en bra sak att använda. Så den åkte på när jag cykla till jobbet i morse! :P

cykeln vart tyvärr lite mos med skeft framhjul och krökt framgaffel. :(

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Att välja bort hjälmen

Post by herr_brun » 23 May 2014 09:51

tur det gick bra^!

Och nu sitter du och surfar på jobbet? glassigt :)

Morén
Posts: 34
Joined: 27 Mar 2014 10:23
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Morén » 23 May 2014 11:19

Hahah ja! lite surf hinner man ju med ;) Tycker de inte är så glassigt när man tittar ut och ser solen gassa utanför! Man vill bara ut på cykeln! :D

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Att välja bort hjälmen

Post by russ_meyer » 23 May 2014 11:27

We found no randomized controlled trials, but five well conducted case-control studies met our inclusion criteria. Helmets provide a 63 to 88% reduction in the risk of head, brain and severe brain injury for all ages of bicyclists. Helmets provide equal levels of protection for crashes involving motor vehicles (69%) and crashes from all other causes (68%). Injuries to the upper and mid facial areas are reduced 65%.
Länk

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by klasolsson » 23 May 2014 11:53

Morén wrote:Hahah ja! lite surf hinner man ju med ;) Tycker de inte är så glassigt när man tittar ut och ser solen gassa utanför! Man vill bara ut på cykeln! :D
Det är livsfarligt att surfa, använd hjälm!! 8)

Morén
Posts: 34
Joined: 27 Mar 2014 10:23
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Morén » 23 May 2014 12:01

Från och med nu har jag alltid hjälm! Ska bli en sån som inte tar av sig hjälmen när man går in i matvaruaffären! ;)

User avatar
crookbert
Posts: 80
Joined: 31 Aug 2012 20:46
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by crookbert » 23 May 2014 12:04

Jag använder hjälm när jag pendlar eller när jag ska åka långt. För vardagsärenden här ute i förorten använder jag inte hjälm, inte ens när jag åker BMX använder jag hjälm. Jag vet inte ens varför jag använder hjälm när jag pendlar. Grupptryck antar jag, eller så har det helt enkelt utvecklats till ett tvångsbeteende. Jag funderar på om KBT skulle hjälpa.

När jag var liten hade jag en hockeyhjälm precis när jag lärde mig cykla, sedan dess har jag inte använt hjälm förrän jag härom året flyttade till Stockholm och började cykelpendla. Men jag har cyklat frekvent enda sedan jag lärde mig cykla, både för att ta mig till ställen och för nöjes skull.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Att välja bort hjälmen

Post by abacaxi » 23 May 2014 12:30

russ_meyer wrote:Helmets provide a 63 to 88% reduction in the risk of head, brain and severe brain injury for all ages of bicyclists
har läst den där, tänker väl främst såhär:
1: en stor del av dessa skador är varken livshotande eller invalidiserande. många av oss som håller på med mer eller mindre farliga sporter och aktiviteter tycker ju att de är helt ok och normala, kanske till och med lite tuffa.
2: studien tar inte hänsyn till risken att bli inblandad i en olycka till att börja med, vilket ju är den absolut största delen i riskberäkningen. du kan sannolikt reducera risken med bra mycket mer än 80% genom att bara cykla lite saktare till exempel.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Hilding
Posts: 19
Joined: 31 Aug 2013 13:39
Location: Uppsala

Re:

Post by Hilding » 23 May 2014 14:17

Har alltid hjälm. Dels för min skull, men mest för mina anhöriga, så de slipper oroa sig för mycket.
abacaxi wrote:Jag tycker det är trist att över huvud taget se det som en generell risk, det gör vi ju inte när vi går och åker bil, aktiviteter med ungefär lika stor risk för skallskada, en stor del av frihetskänslan bygger på att man slipper tänka på sån skit.
Källa på den riskbedömningen tack! Sen blir ju jämförelsen med bil lite skev eftersom en för det första sitter i en stålbur, och för det andra att det redan är praxis att använda sig av en mängd olika säkerhetsåtgärder. Bälte, airbag, krocktest etc.
abacaxi wrote:du kan sannolikt reducera risken med bra mycket mer än 80% genom att bara cykla lite saktare till exempel.
Ja, försöka kan en ju alltid göra... :roll:

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Re:

Post by abacaxi » 23 May 2014 14:56

Hilding wrote:Källa på den riskbedömningen tack!
Minns inte var jag läst det men det är ett vanligt faktum som brukar framhållas, du får googla om du tror det är ljug. Angående bilars stålburar osv så rattar jag själv en plåtburk av 80-talslastbildesign (kangoo) som säkert kommer knyckla ihop både mig och min familj duktigt vid krock, så jag hoppas att det inte händer helt enkelt. Ibland får femåringen sitta fram till och med, ibland vill man ju prata med sitt barn trots att trafiksäkerhetsverket avråder. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply