Att välja bort hjälmen

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by NKDMS » 22 May 2014 12:23

Jag kör ofta utan hjälm istan, men har svårt att argumentera för att det är speciellt smart.
Tror inte heller på att det skulle vara en fördel att cykla utan hjälm, pga att man skulle skärpa sig mer, det låter bara konstigt tycker jag.
FISTASTHLM

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Att välja bort hjälmen

Post by peteholmberg » 22 May 2014 12:30

Nej såklart det inte är smart. Hade man varit smart hade man cyklat i hockeyutrustning och ak47 för att skjuta ner bilister som kommer för nära.

Sen ska jag köpa en sån där inne-hjälm som han visar upp i Ted-filmen..

User avatar
Steeper
Posts: 112
Joined: 25 Apr 2012 22:59
Location: Lund

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Steeper » 22 May 2014 12:33

Viggen wrote:Good shit
Har fått kommentarer i stil med "jag behöver ingen hjälm: jag kan cykla" av vissa människor. Det är det dummaste man kan säga, även om en stor del av allvarliga cykelolyckor är singelolyckor sker en stor del i konflikt med annat fordon. Dessutom är singelolyckorna oftas pga externa orsaker så som halka och grus. Hur duktig man än är som cyklist är det omöjligt att styra över omgivningen.

En annan intressant vinkel är att personer som anser sig duktiga på att röra sig i trafik (ex yrkeschafförer) är inblandade i fler olyckor per mängd trafikarbete. >> det är farligt att lita för mkt på sig själv.
"If you ride like lightning you're gonna crash like thunder."

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Bratt » 22 May 2014 12:36

Viggen wrote:Du är ju EXAKT lika fri i en hjälm som utan den, friheten du känner är ju enbart mental.
Jojo men känslor som frihetskänslor är ju mentala... Vad skulle dom annars vara?

Men det finns ju även någon typ av gräns med skydd som ingen av oss skulle få för sig att gå över. När min mamma första gången hörde att jag ibland körde över 30km/h frågade hon mig viken typ av knä, armbågs och handledskydd jag använda... kollade lite förvånat på henne och svarade: inga. Nu kanske inte den typen av skydd så ofta räddar liv men hoppas ni förstår min poäng.

Även om jag säger "ja" till hjälm tycker jag artikeln tar upp många viktiga aspekter. Även TED talket som Ana la upp. Att cyklandet minskar då man gör kampanjer för hjälm. Det är något som kanske inte alla reflekterar över men något som vi borde vara medvetna om och prata om.

rich
Posts: 531
Joined: 10 Mar 2011 15:01
Location: Göteborg

Re: Att välja bort hjälmen

Post by rich » 22 May 2014 12:41

Bra tråd, ska seriöst försöka köra med någon av de 4 krukor som mest har samlat damm här på hyllan. Det är ju fan bara en vanesak.

User avatar
Steeper
Posts: 112
Joined: 25 Apr 2012 22:59
Location: Lund

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Steeper » 22 May 2014 12:55

Bratt wrote:Även om jag säger "ja" till hjälm tycker jag artikeln tar upp många viktiga aspekter. Även TED talket som Ana la upp. Att cyklandet minskar då man gör kampanjer för hjälm. Det är något som kanske inte alla reflekterar över men något som vi borde vara medvetna om och prata om.
Och dessutom ökar säkerheten för cyklister ju fler det är som cyklar. Vilket i alla fall talar emot tvång på och kampanjer för hjälm.

Jag tycker det viktiga är att arbeta med att minska antalet olyckor, inte hur allvarliga de blir när de väl skett.

Jag är för hjälm på huvudet men mot hjälm i planeringen.
"If you ride like lightning you're gonna crash like thunder."

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Bratt » 22 May 2014 13:07

Steeper wrote:Jag är för hjälm på huvudet men mot hjälm i planeringen.
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Att välja bort hjälmen

Post by ravelax » 22 May 2014 13:26

Det är mycket härligare att cykla utan hjälm, vinden i håret osv. Men det är väl egentligen dumt. Jag tänker köpa en ny hjälm i dagarna.

Viktigare än hjälm tror jag är att ha koll på trafiken omkring sig, behärska situationen så gott det går liksom, för att minimera de risker man kan minimera för att något ska hända. Gör man inte det hjälper hjälmen föga, det händer ju att man hör talas om cykelolyckor där folk dött trots hjälm.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Nomis » 22 May 2014 13:30

Mitt uppvaknade kom när tjejen var gravid, även om jag redan använde hjälm på lvg-turer så började jag köra med det i stan, till och med när jag lånade tjejen mormors-hoj.

På jobbet skrattade de gott åt mig, men par veckor senare hade flera av cykelpednlarna börjat med hjälm....

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Huliganen » 22 May 2014 13:39

Folk älskar anekdotiska bevis. Speciellt av slaget "en gång cyklade jag omkull och hjälmen sprack ==> räddade livet på mig ==> hjälm räddar liv"
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Att välja bort hjälmen

Post by herr_brun » 22 May 2014 13:45

^det kallas induktion, att man kan dra generella slutsatser ur enskilda incidenter...

logiskt stämmer det också.. förstår inte din poäng

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Att välja bort hjälmen

Post by abacaxi » 22 May 2014 14:11

poängen är att det finns folk som klarat krascher utan hjälm (typ jag) och folk som fått rätt allvarliga skallskador trots hjälm (typ jag). anekdotisk bevisföring är inte ologisk men den luras.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Morén
Posts: 34
Joined: 27 Mar 2014 10:23
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Morén » 22 May 2014 14:38

Annars har ni ju den svenska Hövdingen. Har provat att ha den på mig. känndes lite obekvämt men de kanske är en vanesak. ett stort plus tycker jag att om man ramlar och den löser ut så ska man få en ny av försäkringsbolaget.

http://www.hovding.com/

rich
Posts: 531
Joined: 10 Mar 2011 15:01
Location: Göteborg

Re: Att välja bort hjälmen

Post by rich » 22 May 2014 15:20

Jag hade en arbetskamrat som ofta gjorde reklam för cykelhjälm, han hade även hjälm när han klättrade i berg. En kväll efter en pubrunda fastnade hans framhjul mellan 2 plåtar som täckte ett grävt hål i gatan. Han landade väl mer eller mindre på huvudet, hjälmen sprack och huvudet höll. Tyvärr bröt han nacken och blev förlamad från midjan och neråt. Efter ett år av rehab utan större förbättring pallade han inte mer utan kilade vidare för gott. Så bara hjälm löser ju inte alla problem.......men det verkar öka chanserna för överlevnad ordentligt.

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Wooria » 22 May 2014 21:04

Jag säger fuck hipsters med fula Supreme kepsar. Kör hjälm DAGLIGEN! tycker jag ser sjukt snabb ut i den också :)
Extreme music for extreme people!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Att välja bort hjälmen

Post by ravelax » 22 May 2014 22:19

Kepsar är ju ännu värre än hjälm... En hjälm är det iaf lite luftgenomströmning i...

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Kiliam » 22 May 2014 22:41

Jag har ramlat rakt på huvudet tre gånger och fått hjärnskakning, sprickor och stygn, men jag tycker att det känns på tok för säkert att köra med hjälm. För mig är halva grejen med cyklingen adrenalinet. Lycra = hjälm dock. Rikspuckat, ja, men det är inte samma grej med hjälm tycker jag. Dessutom är det bry med att fästa kepsen när jag har hjälmen på mig.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Att välja bort hjälmen

Post by Bratt » 22 May 2014 22:45

Wooria wrote:Jag säger fuck hipsters med fula Supreme kepsar. Kör hjälm DAGLIGEN! tycker jag ser sjukt snabb ut i den också :)

Du menar som mannen som skrev artikeln?... :roll:
Image

luvs
Posts: 25
Joined: 22 Aug 2011 21:43

Re: Att välja bort hjälmen

Post by luvs » 22 May 2014 23:29

Fan va nojjig jag blev av den här tråden.. borde köpa en hjälm.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Att välja bort hjälmen

Post by herr_brun » 22 May 2014 23:41

jag blev mest sjukt osugen på att cykla...

Post Reply