Trillar ur SPD-pedalerna

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Trillar ur SPD-pedalerna

Post by FSS » 18 Feb 2009 00:35

Har ett par kombinationspedaler http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... ndard.html tror jag... Tog dem från min gammle pendlarhoj där de nyttjats säg tio gånger och flyttade dem till fixien.

Dock händer det lite titt som tätt att framfoten snäpper loss när jag bromsar hårt. En planerad skid brukar inte vålla något problem men när jag lite hastigt hoppar till för att bromsa snäpper framfoten loss (ibland). Har vridit åt justeringsskruvarna såpass hårt jag knappt kommer i pedalerna efter rödljusen. Tror jag får foten lite lite snett och tillsammans med ordentlig kraft uppåt snäpper pedalen loss från skon...

Finns det några mer stabila pedaler? Vill helst inte gå tillbaka till korgarna just nu. Hur är de billigaste Egg-Beater?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trillar ur SPD-pedalerna

Post by ArvidSvensson » 18 Feb 2009 00:48

FSS wrote:Har ett par kombinationspedaler http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... ndard.html tror jag... Tog dem från min gammle pendlarhoj dä de nyttjats säg tio gånger flyttade dem till fixien.

Dock händer det lite titt som tätt att framfoten snäpper loss när jag bromsar hårt. En planerad skid brukar inte vålla något problem men när jag lite hastigt hoppar till för att bromsa snäpper framfoten loss (ibland). Har vridit åt justeringsskruvarna såpass hårt jag knappt kommer i pedalerna efter rödljusen. Tror jag får foten lite lite snett och tillsammans med ordentlig kraft uppåt snäpper pedalen loss från skon...

Finns det några mer stabila pedaler? Vill helst inte gå tillbaka till korgarna just nu. Hur är de billigaste Egg-Beater?
Slitna klotsar kanske? Själv bytte jag från SPD till eggbeaters av just samma anleding. Jag kör på de näst billigaste (C-modellen) och de funkar kalasbra! Kampanjpris på cyclecomponents just nu. 495 spänn.

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 18 Feb 2009 00:52

Nä slitna är de nog inte, tror inte ens pedalerna inkl klossarna gått 50 rundor... Hmm, vad är skillnaden mellan olika Egg Beaters? Är det mer än bara vikt och bling? Eller är de dyrare funktionellt bättre oxå?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 18 Feb 2009 00:57

finns det inte två olika shimano klossar? ett par som släpper lättare typ?
jag gillar mina time atac, sjukt smidiga. de har inga ställskruvar, man måste vrida ordentligt åt sidan för att komma ur. eggbeaters är väl typ samma om jag inte minns fel

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 18 Feb 2009 01:08

På mina klossar står det:

SHIMANO
SM-SH55

M


Vilken variant är då det?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 18 Feb 2009 09:15

Enl ryktet så kan man vrida foten mer på ett par eggbeaters än SPD innan de klickar ur.

/Fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 18 Feb 2009 09:21

fredde.se wrote:Enl ryktet så kan man vrida foten mer på ett par eggbeaters än SPD innan de klickar ur.

/Fredde
Ett annat rykte säger att SPD går att rycka sig ur även med motståndsskruven vriden till max. Jag lyckades aldrig med det när jag körde MTB (körde ganska mycket förr i tiden) men med fixed hände det titt som tätt. Hände i samtliga fall när jag höll emot på vägen ner i vevarmarnas främre läge. Aldrig i draget som i MTB-fallet.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 18 Feb 2009 09:40

Jonis! wrote:finns det inte två olika shimano klossar? ett par som släpper lättare typ?
jag gillar mina time atac, sjukt smidiga. de har inga ställskruvar, man måste vrida ordentligt åt sidan för att komma ur. eggbeaters är väl typ samma om jag inte minns fel

kolla den här länken där finns alla varianter...SPD o SPD-SL
Det finns en SPD variant som går att lösgöra även uppåt. Det finns en SL som låser foten helt. (SPD SL kräver att man har spezial-petal Dura Ace eller Ultegra).

SKulle jag välja skulle jag dock köra med eggbeaters. Coolast och har flest instegslägen och har (hör och häpna) ett bättre vikt/pris ratio...

Lite dålig länk men gå in på "pedaler" och - "tillbehör" och kolla, där förklarar dom...

http://cykelcity.jetshop.se/default.aspx
The Blood I bleed is Black indeed!

alidhojd
Posts: 65
Joined: 15 Sep 2008 21:13
Location: umeå

Post by alidhojd » 18 Feb 2009 10:26

måste faktiskt slå ett slag för spd då jag har gått från spd till eggbeaters tillbaka till spd, på både fixed och mtb. eggbeaters är inte för alla, jag gillade inte känslan, tyckte dom var sladdriga, glappa och ostabila.
Jag var grymt laddad innan jag bytte och är ingen "hater", men vill att man ska tänka sig för då mitt byte blev en kanska kostsam besvikelse... nu har jag köpt ett par dyrare spd pedaler och är kalas nöjd. oftast beror missnöjet med spd på dåliga/felaktiga klossar.

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 18 Feb 2009 11:08

Kör med exakt samma pedaler på min "vardagscykel" dock med SH-56-klossar. Får man lite snö vid klossarna är det omöjligt att knäppa fast ordentligt och även vid torrväder har jag lyckats slita loss skorna utan att ha vridit på fötterna nämnvärt vid acceleration.

Grävt runt lite på internets och hittat följande:
SH-56 är nya SH-55

50 - Ingen float
51 - Float
56 - Float + Multi Release

Multi release kan lossas i flera plan så gissar att det är både vrida, vicka och vinkla loss. Bättre om man vurpar och inte hinner klicka ur sig men sämre om man belastar även på "uppåt-trampet" eller tar i så pass hårt att skon inte hålls rak.

Jag ska nog ta och byta till SH-51 nu när jag tagit reda på vad alla gör för jag har lyckats sparka loss min cykelkorg vid start några gånger. :P

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 18 Feb 2009 11:43

Vad innebär "float"?

Morfar min som har ett tiotal vätternrundan på sitt samvete sa att vurpar man är det bättre om man sitter fast. Mindre risk att vrida sönder knäna och bryta benen då. Nackdelen var väl alla häftiga skrapsår man ådrog sig :roll:

User avatar
Lynndån
Posts: 161
Joined: 12 Sep 2008 09:50
Location: Stockholm

Post by Lynndån » 18 Feb 2009 11:53

har jag förstått det rätt att float innebär mängden frihet i rotation innan man klickar ur?

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 18 Feb 2009 11:59

FSS wrote:Vad innebär "float"?

Morfar min som har ett tiotal vätternrundan på sitt samvete sa att vurpar man är det bättre om man sitter fast. Mindre risk att vrida sönder knäna och bryta benen då. Nackdelen var väl alla häftiga skrapsår man ådrog sig :roll:
...om man kan flexa/vrida benen/foten lite undviker man knäskador/statisk belastning domningar etc. ...smaksak. Undrar om din morfar kanske tänker på gamla clips med spurtkloss. Då kunde man ha foten lös men klickade inte ur. Nu, med SPD, klickar ju foten ur (tyyyp) om man vurpar.

När jag körde med gamla tidens clips och spurtkloss ( foten fixerad) var det inte sällan jag fick en lättare känsla av panik.

Skrapsåren är nog desamma. Man undviker dessa ngt om t.ex. rakar benen...
The Blood I bleed is Black indeed!

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 18 Feb 2009 11:59

FSS wrote:Vad innebär "float"?

Morfar min som har ett tiotal vätternrundan på sitt samvete sa att vurpar man är det bättre om man sitter fast. Mindre risk att vrida sönder knäna och bryta benen då. Nackdelen var väl alla häftiga skrapsår man ådrog sig :roll:
Float - man kan rotera foten lite utan att man börjar klicka ur. Vissa gillar det andra tycker det är sladdrigt. Man behöver inte vara lika nogrann att få vinkeln på klossarna precis rätt.

Det kan nog stämma med att det är bättre att sitta välförankrad istället för att en sko lossnar vilket det gjorde för mig under en vintervurpa. Som tur var fick jag endast gruseksem.

Ang. Eggbeaters så håll er borta från MXR, dom är skrot. C är inte lika bra som SL men en bra ingångsmodell.

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 18 Feb 2009 12:23

Ok, ska prova med ett par SM-SH51 ''single direction release''. Blev väldigt sugen på att prova nu så var kan man handla dessa på lunchen för en vettig peng? Cykloteket vill ha 180kr. Finns de billigare någon annanstans?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 18 Feb 2009 12:57

ArvidSvensson wrote:
fredde.se wrote:Enl ryktet så kan man vrida foten mer på ett par eggbeaters än SPD innan de klickar ur.

/Fredde
Ett annat rykte säger att SPD går att rycka sig ur även med motståndsskruven vriden till max. Jag lyckades aldrig med det när jag körde MTB (körde ganska mycket förr i tiden) men med fixed hände det titt som tätt. Hände i samtliga fall när jag höll emot på vägen ner i vevarmarnas främre läge. Aldrig i draget som i MTB-fallet.
Hände mig 5-6 gånger i början sen spännde jag upp motståndsskruven lite och sen har det funkat bra.
/Fredde

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 18 Feb 2009 14:52

Jag har alltid kört med SDP på min fixie av denna sort:

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... pedal.html

Har släppt ett fåtal gånger men hade då ett par gamla klossar som jag cyklat många mil med på mtn:n. Bytte klossarna till nya och skruvade åt lite på pedalerna och har inte vart med om att de släppt igen. =)
---------------------BIKE ON-----------------------

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Post by dtb » 18 Feb 2009 15:24

smaksak lite grann.
personligen tycker jag att spd är ren crap. använder det aldrig numer. eggbeaters är sköna med fyra ingångslägen, nackdel: de pajjar lätt. hann buda sönder två par på två månader och det blev en onödigt kostsam historia. har kört time atac sen dess och dessa har funkat superfint. lika skönt float som eggbeaters men sjukt mycket mer hållbara ett extra plus var att de var billiga.

jag skulle inte rekomendera nåt annat. har väl iofs inte prövat alla system. kolla även be bop. de har jag inte prövat men de verkar sjyssta. snygga är de. www.beboppedals.com

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 18 Feb 2009 15:47

Har fått tag på ett par SM-SH51 får se om det blir bättre nu :)

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 18 Feb 2009 16:18

har aldrig klickat ur med mina spd ofrivilligt, och då har jag ändå våldat för fullt på polon och skidtävlingar och i vanlig trafik...och då är jag stor och tung som få! kör med ett par billiga shimanospd!

Post Reply