gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Stört bra, verkligen!
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Mäktigt!, kommer gifta sig bra med svarta delar
@fistasthlm
gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Out of this world...
Re: Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Jag tänker mig att om man biter försiktigt med framtänderna kan man få av ett lager som från en isglass eller polkagrisstång. Annars vill jag mest slicka.herr_brun wrote:vill äta den!! snyggt
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Sv: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Hahaha, kul med uppskattning men liksom
Dennis har gjort ett grymt jobb. Väldigt nöjd!
Dennis har gjort ett grymt jobb. Väldigt nöjd!
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Näe, GU VA FIN!
Jag har väldigt svårt att acceptera att det inte är jag som har en godiscykel. Den svenska avundsjukan väller fram.
Jag har väldigt svårt att acceptera att det inte är jag som har en godiscykel. Den svenska avundsjukan väller fram.
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Efter så mycket hyllningar till lacken och ramen blir man ju rejält nervös för att bygget ska förstöra det hela. Men här kommer lite byggbilder och en första version av 'färdig' sist. Tar gärna emot kritik och förslag.
Gamla goa helgängade stången med blandade brickor fungerar. FSA lager med spritpenna på logosarna. Det är ju alltid laseretsade logos nuförtin så acetonet har man ingen nytta av. Hrmf.
Zipp SL70 ergo är sköna men det är inte så snyggt som en klassisk böj förstås. Billig 100 mm 17-graders stam tills jag är säker och då blir det en thomson.
17 cm thomsonstolpe skulle bort.
Den här grejen är alltid obehaglig.
Så fick jag till det fint tyckte jag. Men när man har en shimmad stam kan det inte vara en 1" spacer eller top cap uppe på för då tar shimmen i spacern (härlig språkblandning) och det går inte att justera styrlagret. Så jag fick byta till 1 1/8" spacer och top cap högst upp. Hittar inget smart om detta på google. Jag tänker att man kan ta av några mm på shimmen för att få justeringsutrymme, någon som provat??
Här har vi då en första version av cykeln. Sadeln ska vinklas ner och flyttas bak, styret ska vinklas ner, vajerhöljet till bakväxeln ska kortas lite. Styrlindan måste jag varit galen när jag köpte känner jag nu, nån slags vidrig latex-look fizik som dessutom var helt för jävlig att få på plats. Får bytas på sikt. Sen kommer ju kokoshjulen och ska på och då blir det 25 mm grand prix classics till dem. Som sagt, har ni några tips och idéer så skriv på.
Här ser man att jag skulle väntat lite till innan bygge. Annars har lacken klarat sig utmärkt skönt nog.
Man ser också att jag behöver en vajerguide med längre plastbit under vevlagerhuset.
Vajerdragning fram. Hade gjort allt snyggt med korsande växelhöljen som jag tycker ser bättre ut och så korsar man vajrarna under diagonalröret för att komma rätt. Men det gick inte alls med det überfeta diagonalröret på den här ramen, vajrarna låg på röret och skavde. Men tycker det här blev hyggligt ändå.
Edit: ser att jag inte ens centrerat styret...
Gamla goa helgängade stången med blandade brickor fungerar. FSA lager med spritpenna på logosarna. Det är ju alltid laseretsade logos nuförtin så acetonet har man ingen nytta av. Hrmf.
Zipp SL70 ergo är sköna men det är inte så snyggt som en klassisk böj förstås. Billig 100 mm 17-graders stam tills jag är säker och då blir det en thomson.
17 cm thomsonstolpe skulle bort.
Den här grejen är alltid obehaglig.
Så fick jag till det fint tyckte jag. Men när man har en shimmad stam kan det inte vara en 1" spacer eller top cap uppe på för då tar shimmen i spacern (härlig språkblandning) och det går inte att justera styrlagret. Så jag fick byta till 1 1/8" spacer och top cap högst upp. Hittar inget smart om detta på google. Jag tänker att man kan ta av några mm på shimmen för att få justeringsutrymme, någon som provat??
Här har vi då en första version av cykeln. Sadeln ska vinklas ner och flyttas bak, styret ska vinklas ner, vajerhöljet till bakväxeln ska kortas lite. Styrlindan måste jag varit galen när jag köpte känner jag nu, nån slags vidrig latex-look fizik som dessutom var helt för jävlig att få på plats. Får bytas på sikt. Sen kommer ju kokoshjulen och ska på och då blir det 25 mm grand prix classics till dem. Som sagt, har ni några tips och idéer så skriv på.
Här ser man att jag skulle väntat lite till innan bygge. Annars har lacken klarat sig utmärkt skönt nog.
Man ser också att jag behöver en vajerguide med längre plastbit under vevlagerhuset.
Vajerdragning fram. Hade gjort allt snyggt med korsande växelhöljen som jag tycker ser bättre ut och så korsar man vajrarna under diagonalröret för att komma rätt. Men det gick inte alls med det überfeta diagonalröret på den här ramen, vajrarna låg på röret och skavde. Men tycker det här blev hyggligt ändå.
Edit: ser att jag inte ens centrerat styret...
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Ser ju fint ut! Men som du skriver så skulle en klassisk bock se bättre ut och den där styrlindan är verkligen helt vidrig! Kanske att du skulle vinkla ner växelreglagen lite lite lite så du får en jämn övergång från "flats:en" till hoodsen.
Sen den där längre vajerguiden under vevlagerhylsan tror jag du kan skippa, det är inte ovanligt på äldre ramar att man ska skava lite på lacken/att guiden slutar under vevlagerhylsan.
Sen om du bildgooglar lite på sram-växelhojar så kommer du inse att du har ganska exakt rätt längd på vajerhöljet vid baxväxeln, även proffshojarna som är sram-bestyckade har duktigt långa "loopar". Tydligen är det så det ska vara med sram, funkar som det ska då.
Skippa sadelväskan också, du har ju ryggfickor
Ett riktigt fint projekt måste jag säga!
Sen den där längre vajerguiden under vevlagerhylsan tror jag du kan skippa, det är inte ovanligt på äldre ramar att man ska skava lite på lacken/att guiden slutar under vevlagerhylsan.
Sen om du bildgooglar lite på sram-växelhojar så kommer du inse att du har ganska exakt rätt längd på vajerhöljet vid baxväxeln, även proffshojarna som är sram-bestyckade har duktigt långa "loopar". Tydligen är det så det ska vara med sram, funkar som det ska då.
Skippa sadelväskan också, du har ju ryggfickor
Ett riktigt fint projekt måste jag säga!
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Grattis, love it. Ska anlita den lackgubben någon dag.
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Otroligt bra bygge. Men +1 klassisk bock och svart linda. Men det är ju petitesser!
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Håller inte med om klassisk bock, det ser ut som ett gött styre du har på, för du ska väl ändå ha hojen att cykla på och då kan du lika gärna göra det bekvämt(och lika snyggt imho)?
Du får ju inte en platt övergång från styret till reglagen med en klassisk böj...
Om vissa saker kan vara nya och andra gamla kan styret vara i den första kategorin.
Ser fin ut annars!
Du får ju inte en platt övergång från styret till reglagen med en klassisk böj...
Om vissa saker kan vara nya och andra gamla kan styret vara i den första kategorin.
Ser fin ut annars!
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Bort med väskan som Viggen skriver, annan linda och sen när dem nya hjulen kommer så blir det ba BRAAAP!!!
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Tack ska ni ha. Trots styrlindan gick provturen fint, gjort några småjusteringar bara. Gillar SRAM-gruppen skarpt, allt funkar väldigt fint. Ramen beter sig bra, styv och lätt.
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Verkligen jäkligt fin! Själv gillar jag ergobocken, men tycker att du behöver en lite ljusare linda för att muntra upp det hela lite. Så väldigt mycket svart just nu... Skinwall däck hade varit snyggt också!
gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Fyfan vad fin cykeln blev!
Behåll ergobocken och ny svart bomullslinda. Hade också gärna sett ett par gumwall på plasthjulen sen.
Grymt smakfullt bygge!
Behåll ergobocken och ny svart bomullslinda. Hade också gärna sett ett par gumwall på plasthjulen sen.
Grymt smakfullt bygge!
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Bomullslinda, minsann? Aldrig prövat. Men nu blev jag sugen, blir ju matt mot allt det blanka. Jag vet förstås att jag ska linda hela vägen och att min cykel inte är en trackhoj...
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Nej nej, kör på en modern linda från Fiziks (matt svart) alt Lizard-skin (jädra skön att hålla i). Sen gumwall va en riktigt bra idé! Vittoria har nån kanttrådsvariant tror jag, Corsa CX (???).
Sen bocken, jag kör typ denna och diggar den skarpt!
Sen bocken, jag kör typ denna och diggar den skarpt!
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
som klas sæger så blir det pangsnyggt med corsa sc och svarta lizardskins!
hær har du dekk http://www.chainreactioncycles.com/no/e ... prod109587
kør på 25mm, det ær gøtt!
hær har du dekk http://www.chainreactioncycles.com/no/e ... prod109587
kør på 25mm, det ær gøtt!
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Gula Gommitalia iris skulle passa, smala däck skulle man ju ha då
http://www.planetx.co.uk/i/q/TYGOIKFT/g ... lding-tyre
http://www.planetx.co.uk/i/q/TYGOIKFT/g ... lding-tyre
Rule #242 - More is good ... all is better.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: gammalt & nytt - cannondale 2.8 byggtråd
Äsch, bara ramen och kanske flaskhållarna som flörtar med gårdagen. Resten är ju modernt. Kör Vittoria till kinahjulen! 25or för komforten!Indurain wrote:Gula Gommitalia iris skulle passa, smala däck skulle man ju ha då
http://www.planetx.co.uk/i/q/TYGOIKFT/g ... lding-tyre