Anodisering eller inte anodisering
Anodisering eller inte anodisering
Hejhej.
Jag har ett problem.
På min cykel minns många anodiserade aluminiumkomponenter. Inget neonblått från asien utan vanlig svenne anodisering. Det är putsat med autosol på sina håll, men lite slitet ser det ut.
Jag har i dagarna börjat irritera mig alltmer på detta utförande och tror mig bli lyckligare med en blankare finish som man uppnår med denna metod:
http://www.bikeforums.net/showpost.php? ... stcount=38
Innan jag tvångsmässigt börjar putsa behöver jag dock råd.
Tror ni att det blir fint?
Hur ska man göra om man vill ha kvar trycket (eller vad det är på shamal) på fälgarna?
Kommer den nya blankare ytan vara mycket känsligare för repor och metalliskt förfall?
Tacksam för åsikter och ideer!
Jag har ett problem.
På min cykel minns många anodiserade aluminiumkomponenter. Inget neonblått från asien utan vanlig svenne anodisering. Det är putsat med autosol på sina håll, men lite slitet ser det ut.
Jag har i dagarna börjat irritera mig alltmer på detta utförande och tror mig bli lyckligare med en blankare finish som man uppnår med denna metod:
http://www.bikeforums.net/showpost.php? ... stcount=38
Innan jag tvångsmässigt börjar putsa behöver jag dock råd.
Tror ni att det blir fint?
Hur ska man göra om man vill ha kvar trycket (eller vad det är på shamal) på fälgarna?
Kommer den nya blankare ytan vara mycket känsligare för repor och metalliskt förfall?
Tacksam för åsikter och ideer!
Till att börja med så ja, det blir fint om du bara lägger ner dig ordentligt. Det tar tid, och om du inte tar dig den tiden kommer det bara att se haffsigt ut.
Som svar på frågan om den kommer vara mindre beständig mot metalliskt förfall så beror det på. Alternativ ett är ju att klarlacka komponenten, då blir "skinfaktorn" inte lika hög men skyddet desto bättre. Det bästa enligt mig är dock att lägga på några lager bilwax/hårdwax som skydd, det kommer krävas lite "efterwaxning" och kanske att du polerar med lite autosol ibland men det är ingen big deal.
Det där med reptålighet, det beror såklart på hur djup/tjock/bra eloxeringen är. Men generellt sett så blir det i alla fall inte mindre stryktåligt, repor syns ju mindre i polerat (i alla fall om eloxeringen är i en stark färg), och får du en repa du stör dig på så är det bara fram med autosolen och polera upp den till nyskick igen!
Men det är inte lika bra skydd som en bra eloxering, tyvärr.
Och till sist, trycket... Det är svårt, men jag skulle först dra på en hyffsat kraftig maskeringstejp på märkena och sen försiktigt polera runt kanterna för hand.
//Axel
Som svar på frågan om den kommer vara mindre beständig mot metalliskt förfall så beror det på. Alternativ ett är ju att klarlacka komponenten, då blir "skinfaktorn" inte lika hög men skyddet desto bättre. Det bästa enligt mig är dock att lägga på några lager bilwax/hårdwax som skydd, det kommer krävas lite "efterwaxning" och kanske att du polerar med lite autosol ibland men det är ingen big deal.
Det där med reptålighet, det beror såklart på hur djup/tjock/bra eloxeringen är. Men generellt sett så blir det i alla fall inte mindre stryktåligt, repor syns ju mindre i polerat (i alla fall om eloxeringen är i en stark färg), och får du en repa du stör dig på så är det bara fram med autosolen och polera upp den till nyskick igen!
Men det är inte lika bra skydd som en bra eloxering, tyvärr.
Och till sist, trycket... Det är svårt, men jag skulle först dra på en hyffsat kraftig maskeringstejp på märkena och sen försiktigt polera runt kanterna för hand.
//Axel
Lycka till får man väl säga då
Antar att du redan tänkt på det, men jag hoppas du inser vilket j*vla arbete det är om du ska polera allt detta för hand?
Skulle jag vara du skulle jag investera i http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=30-9092 att sätta i en borrmaskin (antar att du har/kan låna en gammal borr någonstans?), då går det verkligen på "nolltid". Samt att du kollar så du inte sitter med ett jättefint polermedel från början, det blir som att slipa av bark från ett träd med fint våtslippapper... Hör med din mack/bildelsaffär (micro/mekonomen osv osv) så får du bra hjälp att välja rätt medel
//Axel
Antar att du redan tänkt på det, men jag hoppas du inser vilket j*vla arbete det är om du ska polera allt detta för hand?
Skulle jag vara du skulle jag investera i http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=30-9092 att sätta i en borrmaskin (antar att du har/kan låna en gammal borr någonstans?), då går det verkligen på "nolltid". Samt att du kollar så du inte sitter med ett jättefint polermedel från början, det blir som att slipa av bark från ett träd med fint våtslippapper... Hör med din mack/bildelsaffär (micro/mekonomen osv osv) så får du bra hjälp att välja rätt medel
//Axel
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
Jag har polerat en del prylar med först 3M Scotch-Brite lamellborste(fin) http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=54388673
och sen Polerset http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19752555
Den här var grå anodiserad:
och sen Polerset http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19752555
Den här var grå anodiserad:
Re: Anodisering eller inte anodisering
Kan man få se hur dina svenneanodiserade grejer ser ut?KILLER wrote:Hejhej.
Jag har ett problem.
På min cykel minns många anodiserade aluminiumkomponenter. Inget neonblått från asien utan vanlig svenne anodisering. Det är putsat med autosol på sina håll, men lite slitet ser det ut.
texttexttext!
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Anodisering eller inte anodisering
VA FALLS?! Mina anodiseringar är tipp topp, så skyll inte på mig!Speedman wrote:Kan man få se hur dina svenneanodiserade grejer ser ut?KILLER wrote:Hejhej.
Jag har ett problem.
På min cykel minns många anodiserade aluminiumkomponenter. Inget neonblått från asien utan vanlig svenne anodisering. Det är putsat med autosol på sina håll, men lite slitet ser det ut.
texttexttext!
Blanda inte i mig vårt förhållande!
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
För övrigt så verkar pojkvaskern som döljer sig bakom länken inte ha nån koll på anodisering heller. Det blir inte matt av en anodisering om materialet är polerat och rengjort ordentligt. Om en alu-pryl är matt så är den antingen inte anodiserad alls eller anodiserad med riktigt dåligt underarbete.
För övrigt så tror jag inte att ugnsrengöring rår på en anodiserad yta. Möjligtvis en oxiderad, men inte anodiserad.
EDIT: ...och så länge man polerar utan att anodisera, så kommer du att behöva polera igen så småningom.
EDIT 2: Det är inte helt ovanligt att alugrejer plastbeläggs eller klarlackas för att det går fortare än anodisering.
För övrigt så tror jag inte att ugnsrengöring rår på en anodiserad yta. Möjligtvis en oxiderad, men inte anodiserad.
EDIT: ...och så länge man polerar utan att anodisera, så kommer du att behöva polera igen så småningom.
EDIT 2: Det är inte helt ovanligt att alugrejer plastbeläggs eller klarlackas för att det går fortare än anodisering.
Okej..
Jo verktyg har jag tillgång till.
48/16:s resultat ser ju lockande ut. Men du använde alltså inga kemikalier alls?
Svennelainen
För att förtydliga.
Mina fälgar ser ut såhär:
Och det här vill jag uppnå
Både mina nya och gamla komponenter ser ut ungefär som på den första bilden.
Jag trodde att den övre bilden visade silveranodiserade aluminiumfälgar och den undre polerade aluminiumfälgar utan anodisering.
Men jag har kanske fått det fel?
Utsidan på vevar brukar ju med tiden bli blankare och jag antog att det är för att anodiseringen nötts bort?
Hjälp!
Jo verktyg har jag tillgång till.
48/16:s resultat ser ju lockande ut. Men du använde alltså inga kemikalier alls?
Svennelainen
För att förtydliga.
Mina fälgar ser ut såhär:
Och det här vill jag uppnå
Både mina nya och gamla komponenter ser ut ungefär som på den första bilden.
Jag trodde att den övre bilden visade silveranodiserade aluminiumfälgar och den undre polerade aluminiumfälgar utan anodisering.
Men jag har kanske fått det fel?
Utsidan på vevar brukar ju med tiden bli blankare och jag antog att det är för att anodiseringen nötts bort?
Hjälp!
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Anodisering eller inte anodisering
Snor denna gamla tråden. Idag testa jag ugnsrengöringsmetoden för att ta bort den svarta anodiseringen på mitt bromshandtag.
Jag blev nöjd med resultatet men det var ganska mycket jobb. Efter första omgången hände det nästan inget alls men efter jag låtit den ligga i skummet en timma + gnugga med en svamp gick det väldigt lätt. Jag avsluta med autosol. Det skulle nog behövas lite vax för att få till det sista.
Jag blev nöjd med resultatet men det var ganska mycket jobb. Efter första omgången hände det nästan inget alls men efter jag låtit den ligga i skummet en timma + gnugga med en svamp gick det väldigt lätt. Jag avsluta med autosol. Det skulle nog behövas lite vax för att få till det sista.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Anodisering eller inte anodisering
Hej, tar upp den här tråden igen. Får inte det att funka med ugnsrengöring, har försökt på ett par olika objekt. Tar verkligen rengöringen på svartanodiserad aluminium? Är det inte så att den bara klarar av svartlackad aluminium?
Vad kör ni med för fabrikat på ugnsrengöringen? Vad gör ni sedan, kör med vit Scoth Brite svamp typ?
Vad kör ni med för fabrikat på ugnsrengöringen? Vad gör ni sedan, kör med vit Scoth Brite svamp typ?
Loch Ness is Deep.
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Anodisering eller inte anodisering
Jag har en del erfarenhet av polering. Kolla i Visa din cykel-tråden efter en Rauler. Den har en del polerade alu-komponenter, bl a vevparti. Jag tycker definitivt att ytan håller sig blank länge nog, och som redan sagts, när den börjar mattas lite är det bara att gå på den igen! En gång per år tror jag lätt håller den naturliga oxiden borta. Och särskilt ömtålig blir inte metallen heller, och framför allt så syns ju knappt reporna alls, jämfört med före.
Har du problem med ugn och kemikalier och skit - kör mekaniskt. Polertrissa alternativt fina våtslippapper och du är snart igenom anodiseringen, sen kör du bara finare och finare papper och till slut trissa eller autosol så är du i hamn.
Har du problem med ugn och kemikalier och skit - kör mekaniskt. Polertrissa alternativt fina våtslippapper och du är snart igenom anodiseringen, sen kör du bara finare och finare papper och till slut trissa eller autosol så är du i hamn.
The thigh's the limit
Re: Anodisering eller inte anodisering
och
Det tar mycket tid och slit. Fördelen med att köra på ugnsrengöringsmetoden är att även de svarta i svåråtkomliga utrymmen försvinner. Jag upprepa nog proceduren fyra gånger.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Anodisering eller inte anodisering
Som jag skrev för ungefär 1½ år sen, så måste ni skilja på lackad och anodiserad yta. 99,9999999999 % av all cykelutrustning är lackerad.
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
Re: Anodisering eller inte anodisering
Ska vi slå vad? Jag sätter 999999999999kr på att du har fel där svennesvennelainen wrote:99,9999999999 % av all cykelutrustning är lackerad.
/M
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Anodisering eller inte anodisering
Det har du inte råd med.48/16 magnus wrote:Ska vi slå vad? Jag sätter 999999999999kr på att du har fel där svennesvennelainen wrote:99,9999999999 % av all cykelutrustning är lackerad.
/M