OT: info hjälp med en italienare
OT: info hjälp med en italienare
Fick tag i en av min farbrors äldre växlade italienare då gubben inte längre kan cykla pgr av ålderskrämpor.
Det är lite OT kanske med frågor efter en växlad hoj men jag tänkte göra en "restaurering" av det som finns att åtgärda och då är det nog mer att få till en riktigt bra lack med superfinish och överdrivet putsad alu.
Cykeln är en vad jag vet Bottecchia Special med en full Campagnolo grupp, Cinelli styrstam och Cinelli bockstyre, allt original utom sadel, däck och pedaler som är bortplockade sen 10år tillbaka.
Jag söker mest efter årtalet på cykeln samt om det finns någon vettig sida med info och årgången och vilka komponenter som användes. Söker även Campagnolo pedaler med clips och remmar då detta blir en café glidare. Har googlat såklart och sett bilder på liknande och det är väl någonstans 72-78/80 som jag förstått det, men saknar helt sidor med info om cykeln och komponenterna. Någon som har vettiga länkar med info på engelska förhoppningsvis?
Det är lite OT kanske med frågor efter en växlad hoj men jag tänkte göra en "restaurering" av det som finns att åtgärda och då är det nog mer att få till en riktigt bra lack med superfinish och överdrivet putsad alu.
Cykeln är en vad jag vet Bottecchia Special med en full Campagnolo grupp, Cinelli styrstam och Cinelli bockstyre, allt original utom sadel, däck och pedaler som är bortplockade sen 10år tillbaka.
Jag söker mest efter årtalet på cykeln samt om det finns någon vettig sida med info och årgången och vilka komponenter som användes. Söker även Campagnolo pedaler med clips och remmar då detta blir en café glidare. Har googlat såklart och sett bilder på liknande och det är väl någonstans 72-78/80 som jag förstått det, men saknar helt sidor med info om cykeln och komponenterna. Någon som har vettiga länkar med info på engelska förhoppningsvis?
Last edited by sjåpa on 22 Apr 2014 08:42, edited 1 time in total.
"Det finns inget som säger att man är förföljd bara för att man är paranoid"..
Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia
tycker defenitivt inte du skall lacka om den, det är som att köpa en antik möbel och rollermåla den
Jag målar om antika möbler hela tiden, dock ej cykelramar. Dålig jämförelse.
Edit: ok sällan med roller, haha
Edit: ok sällan med roller, haha
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia
Om utrustningen är den ursprungliga så har du en bra indikator i framväxelns utseende - en "straight band, four hole". Just den varianten gjordes bara någon eller ett par månader cirka 1978. Modellen ändrades efter problem med det smala bandet och att kedjan i vissa lägen kunde få problem med det fjärde hålet.
Kika ovanpå bakväxeln och en god gissning är att det där står "Pat. -78" eller "Pat. -79".
Kika ovanpå bakväxeln och en god gissning är att det där står "Pat. -78" eller "Pat. -79".
Grön våg för grå man...
Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia
Bra kap, fin cykel! Plocka isär rubbet (här fodras möjligen inköp av ett gäng specialverktyg), tvätta med såpa, smörj med adekvat fett, byt kedja, vajrar, vajerhöljen och styrlinda, gå försiktigt an på rosten på kromet. Et voilà!
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia
Den var fin!Gustav wrote:Bra kap, fin cykel! Plocka isär rubbet (här fodras möjligen inköp av ett gäng specialverktyg), tvätta med såpa, smörj med adekvat fett, byt kedja, vajrar, vajerhöljen och styrlinda, gå försiktigt an på rosten på kromet. Et voilà!
Men inte något bra utgångsobjekt att totalrenovera..
Hade den stått så allt var utan rost så hade det självklart varit värt det.
Håller med föregående talare om att plocka ner den och smörja upp allt.
Hur du än gör med rosten så kommer den tillbaka...
Har en lite nyare botta med samma rostproblem.. Det var tävlingsmaskiner från sydligare breddgrader.. Och rost, det finns inte söderöver.. Minns alla alfa som rostat innan leverans på 70/80 talet...
Så putsa så gott det går, var varsam med lack, cleaner och vax..
Pedaler, campa SR är snordyra... Köp ett par SR-100 , det är det närmaste man kan komma, då dessa också är svarta.. På med ett par kromade clips, vita eller rödbruna clipsremmar. Tyglinda, finns bla att köpa nyproducerade hos www.banani.dk med en gammal maskin Och en härlig cinelli unicator sadel, Absolut ingen Brooks... inte på en botta..
Sen är du hemma, då har du en härlig caferacer som även klarar lite motionslopp och motionsträning.
Ha det gött, och vi här är många som har specialverktygen och kan bidra både med kunskap och kanske lite hjälp..
Med vänlig hälsning Mr Vintage
Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia
Jag tänkte söka ett par kromade pedaler och clips/remmar helt i campa så att det passar in med resten av vevpartiet.Mr Vintage wrote:Den var fin!Gustav wrote:Bra kap, fin cykel! Plocka isär rubbet (här fodras möjligen inköp av ett gäng specialverktyg), tvätta med såpa, smörj med adekvat fett, byt kedja, vajrar, vajerhöljen och styrlinda, gå försiktigt an på rosten på kromet. Et voilà!
Så putsa så gott det går, var varsam med lack, cleaner och vax..
Pedaler, campa SR är snordyra... Köp ett par SR-100 , det är det närmaste man kan komma, då dessa också är svarta.. På med ett par kromade clips, vita eller rödbruna clipsremmar. Tyglinda, finns bla att köpa nyproducerade hos http://www.banani.dk med en gammal maskin Och en härlig cinelli unicator sadel, Absolut ingen Brooks... inte på en botta..
Med vänlig hälsning Mr Vintage
Hittade den här sadeln på Wiggle i vit som ser Clean ut. Styrlindan kommer jag plocka ifrån där danska sidan!
har du någon koll på däck eller är det tub med rågummi sida som gäller? har sett bilder på både svarta, svart med vit och rågummi sidor. Har redan beställt ett par cinelli bar ends i krom till styret.
Cykeln är en 78:a enligt farbror som tänkt efter lite men dock så är bakväxeln bytt 84:a till en 83års modell då han lyckades pricka en trottoarkant.J2000E wrote:Kika ovanpå bakväxeln och en god gissning är att det där står "Pat. -78" eller "Pat. -79".
"Det finns inget som säger att man är förföljd bara för att man är paranoid"..
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia
Riktigt fin cykel!
Men några kromade pedaler ska du inte ha. Aluminium är det som gäller. Köp ett par gamla Campagnolo Record eller ännu hellre Super Record. Ebay är din vän för detta om du inte hittar dem här på forumet.
Vad gäller sadeln tycker jag precis som Vintage att en Unicanitor vore det bästa. Grymt sköna sadlar (har nog fem själv) som alltid gör sig på gamla ramar.
Men några kromade pedaler ska du inte ha. Aluminium är det som gäller. Köp ett par gamla Campagnolo Record eller ännu hellre Super Record. Ebay är din vän för detta om du inte hittar dem här på forumet.
Vad gäller sadeln tycker jag precis som Vintage att en Unicanitor vore det bästa. Grymt sköna sadlar (har nog fem själv) som alltid gör sig på gamla ramar.
The thigh's the limit
Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia
concoren är inte fy skam heller på den där tycker jag. dock kan du nog hitta en "riktig" från den tiden och inte en nyproduktion för samma pris eller lägre.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia
Grym hoj! Eller, den har varit och kan nog bli igen. Håller med om ovanstående, det är bara att plocka isär den i atomer och kämpa på med avfettning, rengöring, tandborstar, t-röd, diesel, diskmedel, tandpetare, etc etc, nytt fett överallt och rubbing/polish/vax på lack och krom . Ett tips angående rosten är att se till att vevlagerhylsan har ett dräneringshål borrat på undersidan så kondens kan droppa ut, och att spreja linolja inuti ramen när den är naken och på lite större rostfläckar på utsidan också. Finns på biltema. Man får vänta 2-3 veckor innan det slutar rinna om det men sen är ramen skyddad för framtiden.