OT: info hjälp med en italienare

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
sjåpa
Posts: 35
Joined: 06 Jul 2013 21:39

OT: info hjälp med en italienare

Post by sjåpa » 20 Mar 2014 22:45

Fick tag i en av min farbrors äldre växlade italienare då gubben inte längre kan cykla pgr av ålderskrämpor.
Det är lite OT kanske med frågor efter en växlad hoj men jag tänkte göra en "restaurering" av det som finns att åtgärda och då är det nog mer att få till en riktigt bra lack med superfinish och överdrivet putsad alu.
Cykeln är en vad jag vet Bottecchia Special med en full Campagnolo grupp, Cinelli styrstam och Cinelli bockstyre, allt original utom sadel, däck och pedaler som är bortplockade sen 10år tillbaka.
Jag söker mest efter årtalet på cykeln samt om det finns någon vettig sida med info och årgången och vilka komponenter som användes. Söker även Campagnolo pedaler med clips och remmar då detta blir en café glidare. Har googlat såklart och sett bilder på liknande och det är väl någonstans 72-78/80 som jag förstått det, men saknar helt sidor med info om cykeln och komponenterna. Någon som har vettiga länkar med info på engelska förhoppningsvis?
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by sjåpa on 22 Apr 2014 08:42, edited 1 time in total.
"Det finns inget som säger att man är förföljd bara för att man är paranoid"..

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia

Post by herr_brun » 20 Mar 2014 23:18

tycker defenitivt inte du skall lacka om den, det är som att köpa en antik möbel och rollermåla den :D

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 21 Mar 2014 09:07

Jag målar om antika möbler hela tiden, dock ej cykelramar. Dålig jämförelse. :-)

Edit: ok sällan med roller, haha
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia

Post by J2000E » 21 Mar 2014 09:54

Om utrustningen är den ursprungliga så har du en bra indikator i framväxelns utseende - en "straight band, four hole". Just den varianten gjordes bara någon eller ett par månader cirka 1978. Modellen ändrades efter problem med det smala bandet och att kedjan i vissa lägen kunde få problem med det fjärde hålet.

Kika ovanpå bakväxeln och en god gissning är att det där står "Pat. -78" eller "Pat. -79".
Grön våg för grå man...

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia

Post by Gustav » 21 Mar 2014 10:05

Bra kap, fin cykel! Plocka isär rubbet (här fodras möjligen inköp av ett gäng specialverktyg), tvätta med såpa, smörj med adekvat fett, byt kedja, vajrar, vajerhöljen och styrlinda, gå försiktigt an på rosten på kromet. Et voilà!
Image

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia

Post by Mr Vintage » 21 Mar 2014 11:20

Gustav wrote:Bra kap, fin cykel! Plocka isär rubbet (här fodras möjligen inköp av ett gäng specialverktyg), tvätta med såpa, smörj med adekvat fett, byt kedja, vajrar, vajerhöljen och styrlinda, gå försiktigt an på rosten på kromet. Et voilà!
Den var fin!

Men inte något bra utgångsobjekt att totalrenovera..

Hade den stått så allt var utan rost så hade det självklart varit värt det.

Håller med föregående talare om att plocka ner den och smörja upp allt.
Hur du än gör med rosten så kommer den tillbaka...
Har en lite nyare botta med samma rostproblem.. Det var tävlingsmaskiner från sydligare breddgrader.. Och rost, det finns inte söderöver.. Minns alla alfa som rostat innan leverans på 70/80 talet...

Så putsa så gott det går, var varsam med lack, cleaner och vax..
Pedaler, campa SR är snordyra... Köp ett par SR-100 , det är det närmaste man kan komma, då dessa också är svarta.. På med ett par kromade clips, vita eller rödbruna clipsremmar. Tyglinda, finns bla att köpa nyproducerade hos www.banani.dk med en gammal maskin :) Och en härlig cinelli unicator sadel, Absolut ingen Brooks... inte på en botta..

Sen är du hemma, då har du en härlig caferacer som även klarar lite motionslopp och motionsträning.

Ha det gött, och vi här är många som har specialverktygen och kan bidra både med kunskap och kanske lite hjälp..

Med vänlig hälsning Mr Vintage

sjåpa
Posts: 35
Joined: 06 Jul 2013 21:39

Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia

Post by sjåpa » 21 Mar 2014 14:56

Mr Vintage wrote:
Gustav wrote:Bra kap, fin cykel! Plocka isär rubbet (här fodras möjligen inköp av ett gäng specialverktyg), tvätta med såpa, smörj med adekvat fett, byt kedja, vajrar, vajerhöljen och styrlinda, gå försiktigt an på rosten på kromet. Et voilà!
Den var fin!

Så putsa så gott det går, var varsam med lack, cleaner och vax..
Pedaler, campa SR är snordyra... Köp ett par SR-100 , det är det närmaste man kan komma, då dessa också är svarta.. På med ett par kromade clips, vita eller rödbruna clipsremmar. Tyglinda, finns bla att köpa nyproducerade hos http://www.banani.dk med en gammal maskin :) Och en härlig cinelli unicator sadel, Absolut ingen Brooks... inte på en botta..

Med vänlig hälsning Mr Vintage
Jag tänkte söka ett par kromade pedaler och clips/remmar helt i campa så att det passar in med resten av vevpartiet.

Hittade den här sadeln på Wiggle i vit som ser Clean ut. Styrlindan kommer jag plocka ifrån där danska sidan!
har du någon koll på däck eller är det tub med rågummi sida som gäller? har sett bilder på både svarta, svart med vit och rågummi sidor. Har redan beställt ett par cinelli bar ends i krom till styret.
J2000E wrote:Kika ovanpå bakväxeln och en god gissning är att det där står "Pat. -78" eller "Pat. -79".
Cykeln är en 78:a enligt farbror som tänkt efter lite men dock så är bakväxeln bytt 84:a till en 83års modell då han lyckades pricka en trottoarkant.
"Det finns inget som säger att man är förföljd bara för att man är paranoid"..

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia

Post by Muffat Stål » 21 Mar 2014 15:08

Riktigt fin cykel!

Men några kromade pedaler ska du inte ha. Aluminium är det som gäller. Köp ett par gamla Campagnolo Record eller ännu hellre Super Record. Ebay är din vän för detta om du inte hittar dem här på forumet.

Vad gäller sadeln tycker jag precis som Vintage att en Unicanitor vore det bästa. Grymt sköna sadlar (har nog fem själv) som alltid gör sig på gamla ramar.
The thigh's the limit

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia

Post by abacaxi » 21 Mar 2014 15:24

concoren är inte fy skam heller på den där tycker jag. dock kan du nog hitta en "riktig" från den tiden och inte en nyproduktion för samma pris eller lägre.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: OT: Behöver lite info hjälp med en Bottecchia

Post by russ_meyer » 21 Mar 2014 17:25

Grym hoj! Eller, den har varit och kan nog bli igen. Håller med om ovanstående, det är bara att plocka isär den i atomer och kämpa på med avfettning, rengöring, tandborstar, t-röd, diesel, diskmedel, tandpetare, etc etc, nytt fett överallt och rubbing/polish/vax på lack och krom . Ett tips angående rosten är att se till att vevlagerhylsan har ett dräneringshål borrat på undersidan så kondens kan droppa ut, och att spreja linolja inuti ramen när den är naken och på lite större rostfläckar på utsidan också. Finns på biltema. Man får vänta 2-3 veckor innan det slutar rinna om det men sen är ramen skyddad för framtiden.

Post Reply