Jag är i behov av era kloka råd

Jag är en f.d. soffpotatis - har lyft en del skrot men ingen kardioträning - som nu bestämt sig för att komma i form.
För att få lite mer press på mig själv har jag dessutom anmält mig till Vasaloppet 2015 (mitt livs bästa eller sämsta beslut återstår att se).
Som en del i att komma i form så är, utöver löpning och inlines med stavar, cykel en viktig del i min träning.
Min tanke är att börja cykel-pendla till jobbet - ca 2,5 mil (enkel resa) med bra cykelväg.
Eftersom jag inte har något sug efter att ge mig ut i skogen så är det en racercykel jag är ute efter. Och eftersom jag har dålig erfarenhet av kärvande vajrar, hoppande kedjor, haltande växelförare etc. så har jag beslutat mig för att köra på en oväxlad cykel.
Även om jag tycker om att meka så vill jag köpa en färdig cykel som insteg. Och det är här jag behöver er hjälp!

Jag har en förhoppning om att hålla mig inom en budget på 3-4000kr.
Har kikat runt på bikester.se och Fixie-cyklarna dom har - tyvärr finns ingen av dem i min storlek (jag är 196 lång så skulle behöva en 61cm-ram).
Hitta denna på Velodromeshop http://www.velodromeshop.net/index.php? ... ct&id=2087 som till synes har ett välkänt fabrikat, bra prislapp och är snygg

Men vad har ni för råd? Kan jag hitta en bättre cykel inom min budget? Eller bör jag höja min budget? Andra tips eller råd?
Jag är oerhört tacksam för all input jag kan få!
Tack på förhand // Björn