Ang bromsfrågan,
För vems anledning har jag broms? Min egen eller polisens?
Vad polisen tycker är väl rätt solklart och för min egen skull tycker jag det är från fall till fall.
Har jag cyklat en lång tur på hög utväxling är ju bromssträckan betydligt längre än om jag har låg utväxling och pigga ben. Dvs bromssträckan beror på vilken ork det för tillfället är i benen och vilken cykel man har - då kan man inte säga rätt eller fel generellt. Där en viktig skillnad mot manuell broms, den kräver inte att man är pigg i benen för att funka.
Som cyklist är man mest farlig för sig själv (och kanske gående) och mot en bil eller buss har inte ens ett tjockt pannben mycket att sätta emot.
Jag tycker man ska cykla enligt SBF principen och ha manuell broms när man behöver och skita i det när man inte tycker man behöver, tex för att åka till andra sidan stan och fika.
Vad som sen är juridiskt rätt kvittar egentligen för min del (det där låter ju astufft!
)
/Fredde