[rättsfall] broms?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: [rättsfall] broms?

Post by 48/16 magnus » 20 Feb 2009 18:17

antoon wrote:På fredag faller domen, har min hoj broms eller inte? Tingsrätten bestämmer. Håll tummarna är ni snälla.

[img]http://3.bp.blogspot.com/_om8j4VwVQRs/S ... 4lpE/s1600
/image-upload-22-725256.jpg[/img]
Hur gick det idag antoon? Ska vi fira nu eller vänta ett tag?

/M

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 21 Feb 2009 11:41

Precis. Hur gick det???

hejdå

Post by hejdå » 21 Feb 2009 12:08

han hamnade i finkan, därför kan han inte svara... fan!

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 22 Feb 2009 13:53

SimonBusk wrote:han hamnade i finkan, därför kan han inte svara... fan!
oj, värre än vi anat alltså :wink:

hejdå

Post by hejdå » 22 Feb 2009 15:28

48/16 magnus wrote:
SimonBusk wrote:han hamnade i finkan, därför kan han inte svara... fan!
oj, värre än vi anat alltså :wink:
ja mycket värre, med en diet på vatten och brö är han snart dö! :shock:

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 23 Feb 2009 14:55

Här var det hårda bud i Mellerud:
http://velospace.org/node/3400
Cogs 'n Kegs

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Post by klasolsson » 23 Feb 2009 15:52

Jag kan inte många ord tyska, vad berättas i texten?

Förstod en av kommentarerna dock...

"fik die fette oinks! deutchland!"

Freeskier
Posts: 82
Joined: 04 Aug 2008 18:40
Location: Östersund

Post by Freeskier » 23 Feb 2009 17:27

Polisen beslagtog en fixie, då cykelbudet som cyklade den hade kört på vägbanan trots att det fanns cykelbana (olagligt och dom är rätt hårda på det). Han saknade lyse. ringklocka och bromsar samt tvingade en bil att bromsa hårt i en korsning för att undvika kollision.
Samma cyklist hade tidigare samma vecka blivit varnad av polisen.
Han ställde sig helt oförstående till polisens åsikter om cykelns laglighet och förolämpade dom när han blev stoppad.

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Inte olagligt

Post by zeraien » 23 Feb 2009 18:48

Freeskier wrote:Polisen beslagtog en fixie, då cykelbudet som cyklade den hade kört på vägbanan trots att det fanns cykelbana (olagligt och dom är rätt hårda på det). Han saknade lyse. ringklocka och bromsar samt tvingade en bil att bromsa hårt i en korsning för att undvika kollision.
Samma cyklist hade tidigare samma vecka blivit varnad av polisen.
Han ställde sig helt oförstående till polisens åsikter om cykelns laglighet och förolämpade dom när han blev stoppad.
Det är inte olagligt att cykla på väg även om det finns cykelbana... Länk
Staten wrote:Fordons plats på väg Trafikförordningen 3:6
Om det finns en cykelbana ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

Du får dock cykla och köra tvåhjulig moped klass II på körbanan, även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med tanke på färdmålet. I så fall måste du vara extra försiktig.
Sen kan man ju ifrågesätta idiotin bakom regeln att man ska köra om på vänster sida där man lätt kan bli klämd mellan en öppen dörr eller en jobbig trottoarkant.

Men han hade nog lite andra problem med sin cykel också, inte bara vägplacering... heh

--
It's a losing battle either way, just bike and be free.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Inte olagligt

Post by Jonis! » 23 Feb 2009 19:04

zeraien wrote:
Freeskier wrote:Polisen beslagtog en fixie, då cykelbudet som cyklade den hade kört på vägbanan trots att det fanns cykelbana (olagligt och dom är rätt hårda på det). Han saknade lyse. ringklocka och bromsar samt tvingade en bil att bromsa hårt i en korsning för att undvika kollision.
Samma cyklist hade tidigare samma vecka blivit varnad av polisen.
Han ställde sig helt oförstående till polisens åsikter om cykelns laglighet och förolämpade dom när han blev stoppad.
Det är inte olagligt att cykla på väg även om det finns cykelbana... Länk
Staten wrote:Fordons plats på väg Trafikförordningen 3:6
Om det finns en cykelbana ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

Du får dock cykla och köra tvåhjulig moped klass II på körbanan, även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med tanke på färdmålet. I så fall måste du vara extra försiktig.
Sen kan man ju ifrågesätta idiotin bakom regeln att man ska köra om på vänster sida där man lätt kan bli klämd mellan en öppen dörr eller en jobbig trottoarkant.

Men han hade nog lite andra problem med sin cykel också, inte bara vägplacering... heh

--
It's a losing battle either way, just bike and be free.
fast nu utspelade det här ju inte i Sverige. Alltså är det saksamma vad svensklag säger.

Freeskier
Posts: 82
Joined: 04 Aug 2008 18:40
Location: Östersund

Post by Freeskier » 23 Feb 2009 19:05

Det är sant, i Sverige är det inte tvingande men jag tror inte den svenska trafikförordningen gäller i Tyskland? ;-) Jag kanske borde ha varit tydligare men mitt inlägg gällde alltså länken ovan, till den tyska notisen.. Och var ett sammandrag av den tyska texten, som klasolsson efterfrågade.

Edit: Jonis var snabbare

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 24 Feb 2009 03:20

Jag har två synpunkter som ingen jävel kommer få mig att ändra:

1. Fotgängare ska ha siren och blåljus om dom går mot rött (eller iaf reflex om det är mörkt)

2. Fotgängare ska inte gå mot rött om jag cyklar i närheten. Så är det bara!

Sen borde väl farbror blå också kolla lite på folk som går mot rött.. Det är väl olagligt eller?
Dom skulle kunna sätta alla munk-käkande-poliser över X antal kilon på stan till fots istället för bensinslukande och fabrikstrimmade vrålåk?

**Jag är trött.. Ge fan i att märka ord :P **
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 24 Feb 2009 10:10

Todd wrote:Sen borde väl farbror blå också kolla lite på folk som går mot rött.. Det är väl olagligt eller?
Ja det är olagligt, men det finns inget straff för brottet.. Dvs, ganska puckat som vanligt..

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Post by zeraien » 24 Feb 2009 11:04

Freeskier wrote:Det är sant, i Sverige är det inte tvingande men jag tror inte den svenska trafikförordningen gäller i Tyskland? ;-) Jag kanske borde ha varit tydligare men mitt inlägg gällde alltså länken ovan, till den tyska notisen.. Och var ett sammandrag av den tyska texten, som klasolsson efterfrågade.
Ah, jag bör ha tänkt innan jag skrev. ;-)

Jag blir bara så upprörd när jag tänker på hur bilister tycker att man ska cykla på en grusig, insnöad, täckt över med blöta löv och glas-splitter-belagd cykelbana bara för att den finns. Själv föredrar jag vägen, den är oftast renare, snabbare och säkrare.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 24 Feb 2009 18:27

Kneecap wrote:
Todd wrote:Sen borde väl farbror blå också kolla lite på folk som går mot rött.. Det är väl olagligt eller?
Ja det är olagligt, men det finns inget straff för brottet.. Dvs, ganska puckat som vanligt..
Det är inte olagligt att gå mot rött. Det är inte som i tyskland där man får typ 600€ i böter om du går mot rött.
Om du går mot rött och därmed förorsakar en trafikolycka är det du som går mot rött som är ansvarig och därmed skadeståndsskyldig.
Svensk lag är uppbyggd för att ändras efter folks beteende (inom rimliga gränser).
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 24 Feb 2009 19:21

Håkan wrote:
Kneecap wrote:
Todd wrote:Sen borde väl farbror blå också kolla lite på folk som går mot rött.. Det är väl olagligt eller?
Ja det är olagligt, men det finns inget straff för brottet.. Dvs, ganska puckat som vanligt..
Det är inte olagligt att gå mot rött. Det är inte som i tyskland där man får typ 600€ i böter om du går mot rött.
Om du går mot rött och därmed förorsakar en trafikolycka är det du som går mot rött som är ansvarig och därmed skadeståndsskyldig.
Svensk lag är uppbyggd för att ändras efter folks beteende (inom rimliga gränser).
Jodå, det är visst olagligt att gå mot rött! Det är bara inte straffbart. Hur nu det hänger ihop, men så ere.

Om lagen ska ändras efter folks beteende, kan det tillåtas cykla i vänstertrafik för damer, slå invandrare på käften, skjuta ihjäl politiker och råna banker. För det är vad "folk" gör.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 24 Feb 2009 19:44

bruse wrote:
Håkan wrote:
Kneecap wrote:
Todd wrote:Sen borde väl farbror blå också kolla lite på folk som går mot rött.. Det är väl olagligt eller?
Ja det är olagligt, men det finns inget straff för brottet.. Dvs, ganska puckat som vanligt..
Det är inte olagligt att gå mot rött. Det är inte som i tyskland där man får typ 600€ i böter om du går mot rött.
Om du går mot rött och därmed förorsakar en trafikolycka är det du som går mot rött som är ansvarig och därmed skadeståndsskyldig.
Svensk lag är uppbyggd för att ändras efter folks beteende (inom rimliga gränser).
Jodå, det är visst olagligt att gå mot rött! Det är bara inte straffbart. Hur nu det hänger ihop, men så ere.


Om lagen ska ändras efter folks beteende, kan det tillåtas cykla i vänstertrafik för damer, slå invandrare på käften, skjuta ihjäl politiker och råna banker. För det är vad "folk" gör.
Fan läs allt innan du kommenterar vad folk skriver!

"Inom rimliga gränser" skrev jag. Man gör justeringar i lagen för att anpassa den till dagens samhälle så att det inte blir som i USA där ett rättsfall från 1700-talet fortfarande är prejudikat. Det funkar inte så, tro mig.

bruse: Visa mig en lag som är aktuell (alltså en som gäller idag) och som säger att det är olagligt att gå mot rött så ger jag mig.

Det är när du vållar en trafikolycka du kan få repressalier, inte annars och därmed är det inte olagligt att gå mot rött. Det är precis som om du går ut mellan två bilar och därmed orsakar en trafikolycka. Du behöver inte själv skadas men du bär ansvaret. Alltså inte olagligt att gå mot rött. Då vore det olagligt att gå över gatan där det saknas övergångsställe också....

Kolla trafikförordningen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

EDIT: fixade lagtext...
Last edited by Håkan on 24 Feb 2009 19:53, edited 1 time in total.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 24 Feb 2009 19:48

Hur går det med rätten egentligen? Är Sverige ett föregångsland eller inte?

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 25 Feb 2009 07:48

Håkan: om jag vore bra på att söka lagtexter så.. men ska se om min juridikstuderande kan hjälpa mig. Men så är min uppfattning, kan ju ha fel jag med.

Men den lagen skadar mer än den underlättar, folk springer ut i gatan fara för eget å andras liv i tron att det inte är förbjudet.

Det har väl alla cyklister varit med om, hur hjärtat hoppar upp i halsgropen för att det springer ut folk mot rött hur som helst.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 25 Feb 2009 08:38

Nu är det så här va.
Ja, det ÄR enligt svenskt lag förbjudet att gå mot rött, men det finns ingen straffsats (ordningsbot) kopplad till brottet.
Däremot kan en gångtrafikant bli bötfälld av andra anledningar i samband med brottet, till exempel vårdslöshet i trafik. Så ja, det finns faktiskt en möjlighet att en gångtrafikant kan få böter vid röd gubbe. Men sannolikheten är minimal.

http://www.ntf.se/konsument/fraga4408.asp?katid=36

MVH,
Fd. brottsstatistikvändare Larsson

Post Reply