[rättsfall] broms?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 15 Feb 2009 14:07

antoon wrote:I slutpläderingen tryckte vi särskilt på orimligheten i att någon överhuvudtaget skulle kunna cykla runt i stadstrafik på en cykel utan bromsar.
Jonas.F wrote: Mycket bra argument som igentligen är ganska uppenbart men jag hade aldrig tänkt tanken, lycka till!
Det är väl Speedman på sin frihjulande bromslösa cykel (om den fortfarande är i bruk?) och sen finns det väl en massa bmx-åkare som kör frihjul utan broms. Jag litar på att plockar man bort sina bromsar så har man andra sätt att få stopp på sin cykel. Men jag tror att det blir svårt att övertyga nån utifrån att så är fallet.

Håller tummarna för att Tingsrätten friar på fredag!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 15 Feb 2009 14:14

Älgen wrote:Märkligt att inte alla fixies krockar hela tiden, varför får man cykla rostig damtralla med en knappt fungerande fotbroms men inte fixie? är inte lagtexten lite föråldrad?
+1 på den!

Saxat från VVFS 2003:21:

Bromsutrustning på cykel
...
4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.
...


Eftersom man pratar om retardation måste man ta hänsyn till friktionen mellan underlag och däck för att avgöra om bromsutrustningen är tillräcklig. Desutom ser jag nu att det står "Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av...". Det står "skall" och "bör" på lite olika ställen i texten. Nu är jag ingen jurist men texten är ju lätt att snacka sig ur.

antoon
Posts: 21
Joined: 11 Dec 2007 19:32

Post by antoon » 15 Feb 2009 14:25

Saxat från VVFS 2003:21:

Bromsutrustning på cykel
...
4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.
...


Eftersom man pratar om retardation måste man ta hänsyn till friktionen mellan underlag och däck för att avgöra om bromsutrustningen är tillräcklig. Desutom ser jag nu att det står "Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av...". Det står "skall" och "bör" på lite olika ställen i texten. Nu är jag ingen jurist men texten är ju lätt att snacka sig ur.
Åklagaren tyckte att den texten var för teknisk för att överhuvudtaget gå in på. Han körde på linjen att jag helt enkelt inte hade nåt bromssystem.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 15 Feb 2009 14:39

He he kul, så om en åklagare inte fattar vad som står i lagboken så skiter han i det. :)

Jag hoppas verkligen du blir friad!

En fråga, vad hette mc-polisen? Tommy Hamren?

/Fredde

User avatar
rayy
Posts: 65
Joined: 08 Feb 2009 22:04

Post by rayy » 15 Feb 2009 15:43

Vi hoppas att det går bra. Jag lär även skaffa min kopia om du vinner målet.

GL!

jockethn
Posts: 66
Joined: 15 Jun 2008 22:35
Location: Lund/Trollhättan

Post by jockethn » 15 Feb 2009 16:10

angående bromslösa bmxer och lagtexten..
De som kör utan broms bromsar genom att sätta foten på framdäcket. Det ger bra bromskraft men undra just om man kan skulle kunna kalla det lagligt eller om det måste finnas en "mekanism" som vars enda syfte är att bromsa cykeln.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 15 Feb 2009 16:25

calavera wrote:
antoon wrote:I slutpläderingen tryckte vi särskilt på orimligheten i att någon överhuvudtaget skulle kunna cykla runt i stadstrafik på en cykel utan bromsar.
Jonas.F wrote: Mycket bra argument som igentligen är ganska uppenbart men jag hade aldrig tänkt tanken, lycka till!
Det är väl Speedman på sin frihjulande bromslösa cykel (om den fortfarande är i bruk?) och sen finns det väl en massa bmx-åkare som kör frihjul utan broms. Jag litar på att plockar man bort sina bromsar så har man andra sätt att få stopp på sin cykel. Men jag tror att det blir svårt att övertyga nån utifrån att så är fallet.

Håller tummarna för att Tingsrätten friar på fredag!
Klart att det finns och att det går att köra utan broms, jag tänkte mer i rättsfall som det här handlar om.
We are 138

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 15 Feb 2009 16:53

ArvidSvensson wrote:
Älgen wrote:Märkligt att inte alla fixies krockar hela tiden, varför får man cykla rostig damtralla med en knappt fungerande fotbroms men inte fixie? är inte lagtexten lite föråldrad?
+1 på den!

Saxat från VVFS 2003:21:

Bromsutrustning på cykel
...
4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.
...


Eftersom man pratar om retardation måste man ta hänsyn till friktionen mellan underlag och däck för att avgöra om bromsutrustningen är tillräcklig. Desutom ser jag nu att det står "Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av...". Det står "skall" och "bör" på lite olika ställen i texten. Nu är jag ingen jurist men texten är ju lätt att snacka sig ur.
Eftersom jag åtminstone har lagboken som kurslitteratur (läser inte juridik på SU eller liknande utan på KTH) så står det i 1 § att cykeln ska ha sådant bromssystem som definieras i 4 §. Inte så svårtolkat. Du har det eller inte helt enkelt.

4 §
Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.
Betyder att du inte måste ha handbroms eller 2 bromsanordningar på en 2-hjulig cykel som inte är en tandem eller transportcykel (läs 2 §). Det står inte något om bromssystem utan bara att du ska kunna sänka farten vilket vi alla här vet hur man gör med en fixie.
Det där med underlaget går så klart att diskutera men det är ändå en mindre fråga i sammanhanget då jag anser att ingen klarar det kravet om det är glashalt ute....
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 15 Feb 2009 20:23

Spörs att de vad det blir av detta, som påtalats är det ju en minst sagt luddig beskrivning man kan hitta i lagboken.

Förresten Håkan (Ohm), blir du jurist och öppnar egen byrå måste ju den bara heta "Ohms lag" :lol:

//Axel

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 15 Feb 2009 21:16

Axel_ wrote:
Förresten Håkan (Ohm), blir du jurist och öppnar egen byrå måste ju den bara heta "Ohms lag" :lol:

//Axel
Ohm my god, den var bra... :D

/Fredde

hejdå

Post by hejdå » 15 Feb 2009 22:45

antoon, du gör alla svenska olaglighets-cyklister en tjänst och det är grymt stort av dig. Ta med cykeln in i rättssalen och visa hur man bromsar/stannar/sänker farten med den. Du behöver väl kanske inte göra en panik-skidd i stil med "här kommer jag i 35 km/h, det ösregnar och hoppsan, där kommer en lastbil som kör mot rött". Men några såsiga nämdemen borde väl bli övertygade om att du faktiskt HAR ett bromssytem på cyklen om du kan visa på att du faktiskt har det... Nåja, du är en kämpe och en hjälte!

+1 på dig!

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 15 Feb 2009 22:56

Jag håller med om att det är en bra idé att visa rätten hur man gör!
Precis som i TV, senaste SVT inslaget där Sönke stannar in och sätter ner fötterna framför ett rödljus.

I den här tråden nämner en dansk en aning om att några av hans landsmän har blivit friade efter att ha visat hur de kan skidda, läs längst ner ->
viewtopic.php?t=1207&highlight=court

Ingen säker källa men det kan ha varit så att de fick gå.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 16 Feb 2009 14:13

fredde.se wrote:
Axel_ wrote:
Förresten Håkan (Ohm), blir du jurist och öppnar egen byrå måste ju den bara heta "Ohms lag" :lol:

//Axel
Ohm my god, den var bra... :D

/Fredde
Vitsigt! :D
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 16 Feb 2009 14:45

geschwindten wrote: Precis som i TV, senaste SVT inslaget där Sönke stannar in och sätter ner fötterna framför ett rödljus.
Googlade lite eftersom jag inte sett reportaget själv. (02:45 in i filmen)

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 16 Feb 2009 15:49

gaisan wrote:
geschwindten wrote: Precis som i TV, senaste SVT inslaget där Sönke stannar in och sätter ner fötterna framför ett rödljus.
Googlade lite eftersom jag inte sett reportaget själv. (02:45 in i filmen)
Url?

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 16 Feb 2009 15:51

http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 16 Feb 2009 15:54

bruse wrote:
gaisan wrote:
geschwindten wrote: Precis som i TV, senaste SVT inslaget där Sönke stannar in och sätter ner fötterna framför ett rödljus.
Googlade lite eftersom jag inte sett reportaget själv. (02:45 in i filmen)
Url?
Haha, jo det hade ju varit passande i det inlägget. :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 16 Feb 2009 16:12

Han var tvungen att trycka Shotern rakt upp i ansiktet på en :wink: Polisen var en skarp gosse.... :roll:
Мясо это убийство

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 16 Feb 2009 19:10

Ronny wrote:
Han var tvungen att trycka Shotern rakt upp i ansiktet på en :wink: Polisen var en skarp gosse.... :roll:
mm "det är svårt att stanna för man sitter fast i pedalerna" säg w000t?

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 17 Feb 2009 08:47

Håller tummarna här med. Jag har blivit stoppad för en rödljuskörning en gång, men polisen missade att kolla cykeln.

Och ja, jag håller med om insamlingsfonden. Kan lätt lägga en slant i ett sånt här fall, annars gillar jag normalt inte den typen av fonder (planka.nu etc)

Post Reply