Cykla långt - allmänt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Nomis » 24 Jun 2014 15:02

Ful som stryk men vad gör det när man är bekväm.

I veckan som kommer blir det 60 testmil för att se att allt är ok.

Frambromsen fick tas bort då den inte ville lita ihop med 37:orna

Image

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Motorcity » 24 Jun 2014 21:13

Fet som fan!

Men vad är det för trackram som tar 37or? :shock:

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Nomis » 25 Jun 2014 14:16

Motorcity wrote:Fet som fan!

Men vad är det för trackram som tar 37or? :shock:
Hahahaha. Det funderade jag med på.. Är en Tokyo fixed. Testade med 42:er fram, funkade men utan broms då...

ekdahl
Posts: 137
Joined: 11 Aug 2012 00:00
Location: Oslo

Re: Cykla långt - allmänt

Post by ekdahl » 25 Jun 2014 18:43

bara smælla på skærmar sen ær skiten klar.
Image

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Cykla långt - allmänt

Post by zef » 25 Jun 2014 21:49

Nice!
Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Naugas » 26 Jun 2014 16:22

olletrens wrote:
Naugas wrote:
olletrens wrote:Muttrande och skällande hittade Veloform-Anders till slut en fullösning så jag kan använda min campeur. "Det är ju rätt B alltså", gnällde han.
/.../
Vad var det han gnällde på? Att du försöker kalla den "campeur" utan att ha stänkskärmar...? :p

Ja, jo. Typ sådana petitesser var det mycket liv om :) Med campeuren avsåg jag dock bara frontracket.

/.../
Aha... pakethållaren alltså... Den ser annorlunda ut i webshopen, är det någon äldre modell du har? Ser inte om din faktiskt sitter fast på framgaffelbladet någonstans, med några P-klämmor eller så? Kanske var det som Anders hjälpte till med? Borde ju bli jobbigt svajigt om pakethållaren bara sitter fast vid gaffeländarna och bromsfästet, och med "normal" packning i väskorna.

Låter som en trevlig tur hur som helst! Hoppas komma ut på något liknande själv i sommar, får se om jag lyckas få tummen ur.

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Cykla långt - allmänt

Post by olletrens » 26 Jun 2014 16:48

Naugas wrote:
olletrens wrote:
Naugas wrote:
olletrens wrote:Muttrande och skällande hittade Veloform-Anders till slut en fullösning så jag kan använda min campeur. "Det är ju rätt B alltså", gnällde han.
/.../
Vad var det han gnällde på? Att du försöker kalla den "campeur" utan att ha stänkskärmar...? :p

Ja, jo. Typ sådana petitesser var det mycket liv om :) Med campeuren avsåg jag dock bara frontracket.

/.../
Aha... pakethållaren alltså... Den ser annorlunda ut i webshopen, är det någon äldre modell du har? Ser inte om din faktiskt sitter fast på framgaffelbladet någonstans, med några P-klämmor eller så? Kanske var det som Anders hjälpte till med? Borde ju bli jobbigt svajigt om pakethållaren bara sitter fast vid gaffeländarna och bromsfästet, och med "normal" packning i väskorna.

Låter som en trevlig tur hur som helst! Hoppas komma ut på något liknande själv i sommar, får se om jag lyckas få tummen ur.

Nej precis, det är inte en sådan som på bilden men det var den pakethållaren som var skälet till språkförbistringen från min sida. Han löste det med slangklämma på gaffel och tubus-adapter på QRn. Det kändes lugnt att cykla med men är bara provisoriskt då cykeln ska säljas och göra plats för en riktig långfärdare.

ekdahl
Posts: 137
Joined: 11 Aug 2012 00:00
Location: Oslo

Re: Cykla långt - allmänt

Post by ekdahl » 29 Jun 2014 15:52

då ær det avfærd imorgon! om någon ær i den lilla regionen tyskland,østerrike,italien,swiss och vill ta en kaffe så ær det bara att sæga ifrån.
kænner att jag kommer blir lite halvt galen av att hojja solo i 3 veckor.

ni når mig på +4794102258!!

Tjejn
Posts: 95
Joined: 29 Mar 2011 14:29
Location: Nacka

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Tjejn » 30 Jun 2014 17:56

Ska ut på touring i sommar, har beställt hem det mesta nu men det ända som saknas är en styrväska. Det som jag stör mig på de väskor jag tittar på är att dom sticker upp ovanför styret vilket jag tycker ser svin fult ut.

Någon som har tips på en schyst väska?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Cykla långt - allmänt

Post by grangeyard » 30 Jun 2014 18:15

Tjejn wrote:Ska ut på touring i sommar, har beställt hem det mesta nu men det ända som saknas är en styrväska. Det som jag stör mig på de väskor jag tittar på är att dom sticker upp ovanför styret vilket jag tycker ser svin fult ut.

Någon som har tips på en schyst väska?
En superdyr variant där man ska kunna rikta väskan nedåt. Finns lite youtube-videos och bilder att söka på.

http://www.bike-discount.de/en/buy/hand ... ountry=171

http://www.bike-discount.de/en/buy/hand ... ountry=171

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Cykla långt - allmänt

Post by kjellsnell » 30 Jun 2014 18:17

Hej! vet inte vad du menar med sticker upp ovanför styret men jag tipsar gärna om carradice super c som jag har kört med i några år och gillar. Den är fäst med klickfix i styret och funkar bra.
http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... dlebar-bag
Image

Annars är ju klassiska väskor från t.ex gilles berthoud helt suveräna men de kräver ett rack att stå på och en decalleur.
/Lars

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Cykla långt - allmänt

Post by grangeyard » 30 Jun 2014 18:25

Tjejn wrote:Ska ut på touring i sommar, har beställt hem det mesta nu men det ända som saknas är en styrväska. Det som jag stör mig på de väskor jag tittar på är att dom sticker upp ovanför styret vilket jag tycker ser svin fult ut.

Någon som har tips på en schyst väska?
http://store.biketouringnews.com/ostric ... rando-bag/

http://www.acornbags.com/hdlbarbag.html

http://nymb.co/products/vaya-bags-bike-handlebar-bag

http://www.bedrockbags.com/shop/entrada-handlebar-bag-1

Finns också "sidohängarsystem" som har en platta uppe på för väska.
Last edited by grangeyard on 30 Jun 2014 18:38, edited 1 time in total.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Cykla långt - allmänt

Post by grangeyard » 30 Jun 2014 18:27

kjellsnell wrote:Hej! vet inte vad du menar med sticker upp ovanför styret men jag tipsar gärna om carradice super c som jag har kört med i några år och gillar. Den är fäst med klickfix i styret och funkar bra.
Annars är ju klassiska väskor från t.ex gilles berthoud helt suveräna men de kräver ett rack att stå på och en decalleur.
/Lars
Om man tittar på bilder på väskan så ser man hur den är "högre" än styret.

Tjejn
Posts: 95
Joined: 29 Mar 2011 14:29
Location: Nacka

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Tjejn » 30 Jun 2014 18:41

Tack för svaren! Hade tänkt mig en modern väska så den passar med resten av cykeln.
Carradice väksan ser bra ut, Lite dyr kanske.

Någon som har tips på utväxling? Har 44t fram.

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Cykla långt - allmänt

Post by kjellsnell » 30 Jun 2014 18:47

Var skall du cykla, platt eller berg? Kommer du att ha tung heller lätt packning? Det är många variabler som avgör. Själv tycker jag att växlar kommer väl till pass när man tourar med packning. Jag har tourat fixed också men knäna har börjat gnälla branta backar...

Tjejn
Posts: 95
Joined: 29 Mar 2011 14:29
Location: Nacka

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Tjejn » 30 Jun 2014 19:05

kjellsnell wrote:Var skall du cykla, platt eller berg? Kommer du att ha tung heller lätt packning? Det är många variabler som avgör. Själv tycker jag att växlar kommer väl till pass när man tourar med packning. Jag har tourat fixed också men knäna har börjat gnälla branta backar...
Kommer cykla från Stockholm-Kalmar-Varberg-Göteborg-Stockholm som det ser ut nu. Så lär vara hyfsat platt säger jag om aldrig cyklat där. Kommer vara ute i lite över två veckor så kommer vara ganska packat. Kommer köra fixed-free ifall knäna inte pallar med.

Har tänkt att dra ut på en testrunda över en helg så fort alla dela har kommit och jag monterat allt.

Svetto
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2012 20:07
Location: Malmø

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Svetto » 30 Jun 2014 19:10

Carradice Super C väskan sticker upp ungefär 6 cm över styret.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Naugas » 30 Jun 2014 20:22

Tjejn wrote:/.../
Någon som har tips på utväxling? Har 44t fram.
19 bak.

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Post by mattiasj » 30 Jun 2014 23:49

16 ger utväxling 2.75

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Cykla långt - allmänt

Post by olletrens » 02 Jul 2014 10:11

Tjejn wrote:Ska ut på touring i sommar, har beställt hem det mesta nu men det ända som saknas är en styrväska. Det som jag stör mig på de väskor jag tittar på är att dom sticker upp ovanför styret vilket jag tycker ser svin fult ut.

Någon som har tips på en schyst väska?
I Gilles Berthoud-stil. Behöver också något litet att stå på. Denna väska kommer också sticka upp något över styret men det är nog ofrånkomligt för oss med lite mindre ramar.

Hade inte min semester varit slut med hål i plånboken som följd hade jag köpt båda.

http://happymtb.org/annonser/index.php? ... &id=119919

Post Reply