Cykla långt - allmänt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Cykla långt - allmänt

Post by ravelax » 07 Sep 2014 22:21

Jonatan F wrote:nacken skyddar man med uppfälld krage
Blåser den inte ner igen av fartvinden?

Cyklar annars också gärna i tunn skjorta. Har en som är så tunn att den nästan är genomskinlig, superskön i sommarvärme.

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Cykla långt - allmänt

Post by wressus » 09 Sep 2014 13:25

Var iväg på en kortare tur i somras och cyklade Ginstleden genom Halland (mycket fin led). Men till nästa sommar blir det något längre äventyr.

I somras cyklade jag på en Trek 1000 flatbar edition, ganska trevlig cykel med lite mer slapp geometri och hyfsat låg vikt. Men jag ville ha en cykel med stålram och drop bars, samt skivbromsar.

Har spanat länge efter en ny touringcykel. Var först inne på att bygga upp en Surly LHT, men jag kände att totalkostnaden skulle bli så jädra hög. Minst 10-11.000kr för ett eget bygge.

Efter en massa letande bland alla stålcyklar så hittade jag Charge Plug 3 på wiggle´s rea för ca 6500kr inkl frakt. Så det blev 2 stycken, en till mig och en till min flickvän.

Ingen traditionell touringcykel, mer som en blandning mellan landsväg och CX cykel.

De jag gillade med denna:
- Shimano Sora, många cyklar i den prisklassen kommer med sämre växelgrupp +(den senaste upplagan kommer utan den dryga tumknappen)
- Tange infinity ram, 44cm kedjestag för lite mer utrymme till packväskorna,
- skivbromsar (bättre bromsverkan och mycket bättre i regn)
- hyfsat avslappnad geometri för långa turer
- hyfsat utrymme för större däck (35mm), ganska ordentliga hjul med lite kraftigare fälgar och 32 ekrar.

Det första jag gjorde när jag fick hem den var att byta ut bakväxeln mot en Deore och en 11-34 kassett för en lägre utväxling. Bromsarna är också utbytta till Avid BB7 för att få stopp på cykeln lite bättre, dock har jag inte riktigt testat vad original bromsarna går för.

Saker som ska fixas:
- ordentliga stänkskärmar
- nya hjul /alt enbart nytt framhjul med navdynamo
- dubbeltejpa styret
- steer tube extender / annan styrstam (för en mer avslappnad ställning)

Image

stalker
Posts: 95
Joined: 14 Sep 2014 06:09

Re: Cykla långt - allmänt

Post by stalker » 12 Oct 2014 15:52

Någon som har kört Köpenhamn-Berlin? Hittade denna sida: http://www.bike-berlin-copenhagen.com och blev sugen att köra nästa sommar.

User avatar
unk
Posts: 206
Joined: 13 Jun 2011 10:31
Location: sthlm.164

Re: Cykla långt - allmänt

Post by unk » 18 Jun 2017 17:24

(Sökte i forumet) och kan inte finna att någon skrivit någon närmare (komplett) lista på längre turer 2-3 veckor; med packning. Någon som har tips / lista / URL? Jag tänkte försöka sammanställa när jag summerat det som jag har utspritt just nu i vardagsrummet.

Jag körde en visserligen kort runda förra året på Omnium Mini-Max (cargo/lastcykel), ca 80mil på 6dagar, sov över hos polare. Rekommenderas starkt! Då hade jag 1st dry-bag på 65liter och en massa dry-bags i den + väska utanpå samt en stor bökig påse som dumpstrades under turen, på flaket.

Såhär i efterhand känner jag att jag lade mycket tid på att ha en massa små väskor som man fipplade runt med så fort man stannade, så nu har jag införskafffat 1st 100L duffelbag: Arcteryx Carrier Duffle 100.

Samt en hängmatta istället för tält, förra året blev det endast en tältnatt och det var i Valdermarsvik och det var typ 30grader när man vaknade, om jag ens sov något. Mitt i juli.
Införskaffat: Hennessy Hammock Explorer Deluxe Zip Green (för 190cm långa).

Ska köra en retur i år, menlutar åt att det blir ca 170mil (minimum).

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Cykla långt - allmänt

Post by almlof » 21 Jun 2017 23:06

unk wrote: Samt en hängmatta istället för tält, förra året blev det endast en tältnatt och det var i Valdermarsvik och det var typ 30grader när man vaknade, om jag ens sov något. Mitt i juli.
Införskaffat: Hennessy Hammock Explorer Deluxe Zip Green (för 190cm långa).
Ser spännande ut med hammocken.. Har du provsovit den? Är den svår att sätta upp? Vad kör du för sovsäck? Jag har spanade efter några billiga 10-15°C men är osäker på behovet. Antar att det är ganska individuellt men man måste ju börja nån stans. Har en smidig hammock men inget mygg- och regnskydd än.

Nu har jag en helt annan cykel att göra min rajd på, men jag ser gärna att vikten/packningen sprids ut mer.
Har sadelväska, ramväska och frampakethållare (dock utan optimal väska). Funderar på panniers baktill men det får bli när jag skall göra längre turer.

User avatar
unk
Posts: 206
Joined: 13 Jun 2011 10:31
Location: sthlm.164

Re: Cykla långt - allmänt

Post by unk » 25 Jun 2017 15:18

almlof wrote:
unk wrote: Samt en hängmatta istället för tält, förra året blev det endast en tältnatt och det var i Valdermarsvik och det var typ 30grader när man vaknade, om jag ens sov något. Mitt i juli.
Införskaffat: Hennessy Hammock Explorer Deluxe Zip Green (för 190cm långa).
Ser spännande ut med hammocken.. Har du provsovit den? Är den svår att sätta upp? Vad kör du för sovsäck? Jag har spanade efter några billiga 10-15°C men är osäker på behovet. Antar att det är ganska individuellt men man måste ju börja nån stans. Har en smidig hammock men inget mygg- och regnskydd än.

Nu har jag en helt annan cykel att göra min rajd på, men jag ser gärna att vikten/packningen sprids ut mer.
Har sadelväska, ramväska och frampakethållare (dock utan optimal väska). Funderar på panniers baktill men det får bli när jag skall göra längre turer.
Jag har inte provsovit den ännu; men den är inte superbekväm, men jag tror att efter man cyklat +10h så är man oftast så trött att man sover på vad som helst. Den är inte svår att sätta upp, men det är en del hand-knopar man måste behärska för att den ska vara lätt att ta av. För mig tog det 30min att lära mig det och sätta upp det korrekt. När man väl kan det går det väldigt smidigt sen. 10-15C, kör sovsäck efter det och räcker inte det antar jag att man får köra mössa och underställa i värsta falll. Jag har med mig allt denna gången för att se hur svensak sommarnätter biter, t.ex. Dalarna.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Naugas » 25 Jun 2017 16:22

Jag har själv ännu aldrig varit ute på en flerdagars cykeltur, men som jag ser det så är det väl ingen större skillnad utrustningsmässigt jämfört med att (fjäll)vandra, förutom det rent cykelspecifika? Kanske att man vill ha med en uppsättning neutrala vardagskläder genom att man nog stannar till på civiliserade ställen emellanåt.

Kläder: Underställ, skjorta, vindplagg, regnkläder, mössa, handskar och ett förstärknings-/värmeplagg. (+ ev vardagskläder)
Köksutrustning: Gaskök, två kastruller, lock och vindskydd i alufolie, vattenbehållare.
Sova: Tält, liggunderlag, sovsäck.
Cykelspecifikt: Cykelbyxor, hjälm, skor, packväskor, verktyg och reservdelar. Långa cykelbyxor/tajts behövs nog för svensk sommar.

Stort plus för att man kan köpa "vanlig" mat hela tiden allteftersom på cykelturer och slipper hålla på och förbereda, laga till och torka mat som man sedan ska bära med sig allting av från början...


edit: https://lighterpack.com/r/pwlzv - min packlista för soloturer på fjället.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 25 Jun 2017 17:07

Man behöver sällan långa byxor när man cyklar tycker jag, men det är skönt när man stannar. Jag brukar ta packbara prasselbyxor. Jag brukar cykla i shorts med cykelbyxor under och merinojersey så är man tillräckligt representabel för the occasional krogbesök. I fjällen och på campingplatser behövs eventuellt kök men jag brukar köra öppen eld helt enkelt. Använder kaffepanna som enda kärl och kåsa att både äta och dricka ur. Jag brukar även sova i slogbodar, vindskydd och övernattningsstugor så slipper man tält. Skönt att få plats med allt i budväskan så man kan toura på vanlig cykel, dock blir det komplettering med ramväska i år tror jag.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Naugas » 25 Jun 2017 18:26

Men... hur steker du pannkakor i kaffepannan?

Skämt åsido, låter härligt minimalistiskt, och jag tycker ändå jag själv inte har något överflödigt direkt. Klart man ska använda öppen eld när man är i Sverige och inte på kalfjället. Det som ligger närmast för mig vad gäller cykelsemester är dock en sommar ner genom Östeuropa och längs Medelhavet, så gaskök och tält får stanna i packningen. Dunjackan kanske inte, men kanske ändå...

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Cykla långt - allmänt

Post by rilleh » 21 Mar 2019 15:08

Nu har det dykt upp ett tillfälle på mitt jobb som gör att jag och två kollegor ska försöka ta oss från Gnesta till Jönköping i mitten av April. Något jag aldrig har gjort tidigare och känner en skräckblandad förtjusning inför på ett sätt som jag heller aldrig gjort tidigare :D Men varför inte bara dyka in i det och försöka göra något åt svålen som man byggt på sig under det dystra vinterhalvåret, tänker jag. Med det vill jag ha sagt att jag alltså är i sjukt dålig form just nu. Inte för att jag tror att konditionen kommer att bli något vidare problem, jag är mer oroad över att ryggen ska ge upp halvvägs med tanke på att min hoj är en grymt aggressiv velodrom-hoj. Planen är att få klart cykeln i helgen, för att sedan ge mig ut på lite längre turer för att se om det ens är rimligt för mig att trampa 30 mil utan vidare erfarenhet eller träning.

Jag tänker alltså att göra det med fixerat nav medan de övriga två kommer att köra växlat.

Vi planerar att göra detta i två etapper med övernattning någonstans halvvägs, för att sedan ta tåget hem. Jag tänker mig att en ramväska + någon form av väska fram på styret borde räcka just för ändamålet. För tillfället så är det ingen broms installerad och jag förmodar att det är en mycket god idé att montera på en sådan, i och med att vi ska cykla i grupp.

När det gäller packning så tycker jag att jag har hyfsad koll på vad som behöver vara med, men tar gladeligen emot tips på saker som jag kanske inte har tänkt på.

Nuvarande packlista:
  • Underställ.
  • Två cykeltröjor, en tunn och en lite tjockare.
  • Bibs.
  • Vindjacka.
  • Regnjacka.
  • Handskar.
  • Buff.
  • Mössa.
  • Extra slang.
  • Enklare verktyg.
  • Lampor.
  • Vatten och näring.
En annan sak, utväxlingen. Vi kommer att cykla i lugnt tempo, max 25 Km/h, och just nu sitter det 49x17 på och det känns som att det kan vara en okej växel för ändamålet. Navet är flipflop så det finns möjlighet att skruva på en högre växel om man så vill. Nackdelen med detta är ju att man får släpa med sig extra verktyg men det är väl i och för sig inte hela världen... Synpunkter?

Tar tacksamt emot all form av matnyttig info så kladda på med tips, erfarenheter, lyckönskningar och kanske även idiotförklaringar.

Vänligen,
Rickard.

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Krok » 21 Mar 2019 17:49

49/17 borde funka rätt bra, och verktygmässigt är det inget du behöver oroa dig för, tänker att om du har flipflop slänger du på en mindre eller större drev innan avfärd och allt som behövs är en fast nyckel, vilket du ändå behöver vid eventuell punka ?

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Cykla långt - allmänt

Post by rilleh » 21 Mar 2019 18:43

Krok wrote:
21 Mar 2019 17:49
49/17 borde funka rätt bra, och verktygmässigt är det inget du behöver oroa dig för, tänker att om du har flipflop slänger du på en mindre eller större drev innan avfärd och allt som behövs är en fast nyckel, vilket du ändå behöver vid eventuell punka ?
:lol:

Det har du ju naturligtvis helt rätt i. Tur att det finns folk där ute som faktiskt kan tänka lite åt en ibland.

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Krok » 21 Mar 2019 19:35

:lol:

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Ogge » 22 Mar 2019 08:38

Det behövs väl en extra kedja också? Alternativt en kedjespräckare? Om man ska byta utväxlingen alltså.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Cykla långt - allmänt

Post by rilleh » 22 Mar 2019 09:44

Ogge wrote:
22 Mar 2019 08:38
Det behövs väl en extra kedja också? Alternativt en kedjespräckare? Om man ska byta utväxlingen alltså.
Bra poäng. Jag har funderat en liten stund på det där också men i mitt huvud känns det som att man borde komma undan att byta kedja om man bara gå ner två tänder baktill? Ingen aning. Om det nu är så att man måste hålla på att krångla med kedjor för att byta utväxling så känns det som att jag skiter i det helt enkelt och förlitar mig på att 49x17 funkar. Det är ändå en ratio som jag trivs och är van med.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Ogge » 22 Mar 2019 10:41

rilleh wrote:
22 Mar 2019 09:44
Bra poäng. Jag har funderat en liten stund på det där också men i mitt huvud känns det som att man borde komma undan att byta kedja om man bara gå ner två tänder baktill? Ingen aning. Om det nu är så att man måste hålla på att krångla med kedjor för att byta utväxling så känns det som att jag skiter i det helt enkelt och förlitar mig på att 49x17 funkar. Det är ändå en ratio som jag trivs och är van med.
Ja det är sant, kan nog gå om man har en del att spela på bakåt att köra samma kedja. Tänkte att det lär ju finnas nått smidigt sätt på nätet att räkna på det. Det gjorde det såklart! Om man mäter sin chainstay på kortaste/längsta stället och jämför med de två olika utväxlingarna här så kanske man kan få fram nått matnyttigt. Om man nu inte bara ska ta å testa förstås :D

http://www.machinehead-software.co.uk/b ... hcalc.html

User avatar
Barklund
Posts: 111
Joined: 19 Dec 2013 12:58
Location: Stockholm

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Barklund » 22 Mar 2019 11:45

Jag cyklade till Borlänge för några år sedan på min fixed brakeless (22-23 mil). Jag tror jag hade 49/17-ish som utväxling och den fungerade bra. Då cyklade jag med ryggsäck och det kan jag inte rekommendera. Så cykelväskor är att föredra.

Glöm inte att ta med extra näring och ha gott om vatten. Jag gjorde en miss i min planering och var tvungen att cykla i 3 timmar utan något att äta eller dricka. Det var inte kul.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Cykla långt - allmänt

Post by rilleh » 22 Mar 2019 19:02

Stort tack för länken, Ogge!
Barklund wrote:
22 Mar 2019 11:45
Jag cyklade till Borlänge för några år sedan på min fixed brakeless (22-23 mil). Jag tror jag hade 49/17-ish som utväxling och den fungerade bra. Då cyklade jag med ryggsäck och det kan jag inte rekommendera. Så cykelväskor är att föredra.

Glöm inte att ta med extra näring och ha gott om vatten. Jag gjorde en miss i min planering och var tvungen att cykla i 3 timmar utan något att äta eller dricka. Det var inte kul.
Ryggsäck är inte aktuellt.

Tack för info. Jag ser till att köpa på mig lite extra näring och sånt då.

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Krok » 22 Mar 2019 19:43

Borde inte va ingen problem att ha samma kedjelängd till ett gäng olika coggar, på min parallax kan jag utan att byta kedja ha 15-18t, med goda marginaler för att både ta av hjulet längst in och inte ha halva axeln utanför på minsta coggen. Har man dessutom lite val av klingor kan man välja några olika utväxlingar som passar för ens resa :)

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Håkan » 14 Apr 2019 21:54

Krok wrote:
22 Mar 2019 19:43
Borde inte va ingen problem att ha samma kedjelängd till ett gäng olika coggar, på min parallax kan jag utan att byta kedja ha 15-18t, med goda marginaler för att både ta av hjulet längst in och inte ha halva axeln utanför på minsta coggen. Har man dessutom lite val av klingor kan man välja några olika utväxlingar som passar för ens resa :)
Jag tänkte samma sak. Ifall kedjan blir för kort för någon utväxling finns ju alternativet att ha en kedja med kedjelås och ha med en extralänk (den tunna delen) och ett extra kedjelås.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Post Reply