Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
sjåpa
Posts: 35
Joined: 06 Jul 2013 21:39

Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by sjåpa » 10 Feb 2014 21:54

Ger mig på ett försök till fixiebygge ifrån en Peugeot pk10. Tänkte försöka skapa en metall ram där krom mollys guld lödningar ska få titta fram för en lite rå"ish" look. Mitt första, lär mig på vägen och snor lite inspiration härifrån.

Image
Hann montera ner innan kameran kom fram
Image
Lite ytrost, reynolds 531 hyfsad vikt ändå
Image
Lackborttagning fungerade fint, och test med smärjelduk.
Image
"bara" att köra ramen då..
Image
Lackborttagning i 2dar och 25min med stålborsten, överdrivet jobb..
Image
En rondell med stålbortse 25min senare!
Image
10min med smärjelduk, blir en fin finish. På avstånd ses ramen som metall flammig. Inte det jag hade hoppats på men det överraskar ändå.
Image
typ så.
Image
damp, 2 bira och lite aerosol senare, ramen fick en genomgång och gick upp ett par toner i blankhet.
Image
Och varför sluta med ramen.
Image
Smuts!
Image
Puts!

Ram ligger på tork efter en burk Klar_Matt_lackning över natten. Kör mattlack då en nertonad ram enligt mig kommer att ses mer med mot putsad alu/krom vevstakar osv monterat. Nu bira och hjuldrömmar!
"Det finns inget som säger att man är förföljd bara för att man är paranoid"..

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by merkur » 10 Feb 2014 23:17

Vad för grovlek hade du på smärgelduken?
Ser ju lovande ut.

Ett hjulset som jag blev väldigt nöjd med. Saknar dock drev/frihjul vid leverans.
http://www.planetx.co.uk/i/q/WPPXAL30DT ... k-wheelset
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

sjåpa
Posts: 35
Joined: 06 Jul 2013 21:39

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by sjåpa » 11 Feb 2014 20:38

Du tänker inte på slipband nu va, det är sand"järn"papper på rulle? Smärjelduk är som syntetsvinto full med kol bitar i dammkornsstorlek, vi rörpulare rengör rörändarna med den vid mjuklödning. Köpte Rothbergers 10st bitar per pack körde slut på 6st.

Image
Smörjt kullager och monterat styrstam, styre sittpinne och vevlager. Mattlacken blev enligt tyckte. Ser mörkare ut på bild dock.
Image
Hjulen tänkte jag putsa upp den med, Mavic fälg och Campagnolo nav. Kan man göra fixie på baknavet även fast den har en kassett sittandes?
Image
Bra vikt på dom och vill spara så mycket som möjligt. Går det att konvertera tro?
"Det finns inget som säger att man är förföljd bara för att man är paranoid"..

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by Orwar » 11 Feb 2014 21:33

Petitess:
Det du kallar slipband heter smärgelduk.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by MatKar » 12 Feb 2014 11:59

Nytt bakhjul. Eller som Sheldon säger:

"
The cheapest way to convert a multi-speed bicycle into a fixed gear is to use the original rear hub, assuming that it is made for a conventional threaded freewheel. A fixed sprocket will thread right on, but there is no provision for a left threaded lock ring.

If you go this route, it is a good idea to use LocTite or a similar thread adhesive. You can use an old lock ring from a British-threaded bottom bracket as an additional safety measure, it is the same thread.

Although you can just screw on the sprocket and put everything together, the chain line will probably be incorrect. If you go this route, you will usually need to re-arrange spacers on the axle to correct the chain line, then re-dish the wheel so that everything will track correctly"

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by Bratt » 12 Feb 2014 12:28

Tror Sheldon i det här läget utgår från att du ALDRIG skulle få för dig att skidda eller ens hålla emot med pedalern utan uteslutande använda bromsar. Svarva om om du har möjlighet. Är det ens standard gängor under den där kassetten?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by ravelax » 12 Feb 2014 14:20

Det ser bra ut!

Behåll originalhjulen om lagren är bra, kan ju vara kul att ha ifall du tröttnar på fixed och vill köra växlar.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by Kiliam » 12 Feb 2014 14:20

Jag (och många med mig) har konverterat bakhjul som var för gängad frikrans med bra resultat. Köp en adaptor som du skruvar på frihjulsgängan, på adaptorn så kan du sätta drev och låsring. Jag började att gänga på adaptorn för hand och när det inte gick längre så satte jag den i ett skruvstäd och använde hela hjulet som hävarm. Detta tillsammans med lite (läs mycket) loctite och det håller bra. Jag har inte skiddad, men det håller för hårda inbromsningar i höga och låga farter.

Det är dock ingen idiotsäker lösning och jag skulle vara väldigt försiktig om cykeln är tänkt att användas i stadstrafik utan bromsar.

Här har du adaptorn:

http://www.ebay.co.uk/itm/Fixed-Wheel-H ... 25892e947b

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by MatKar » 12 Feb 2014 15:33

Är väl så där halvkul att hoja runt och vara försiktig? Mindre pyssel, inte särskilt mycket mer pengar och bra mycket robustare lösning med nytt bakhjul imo..

Och om man nu skulle vilja använda hjulet till växlat i en framtid så är det väl inte jätteskoj att få bort en limmad adapter?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by abacaxi » 12 Feb 2014 16:50

MatKar wrote:Är väl så där halvkul att hoja runt och vara försiktig?
ja, kör sådär på min disk och den används följdaktligen aldrig. dock är min gaffel oborrad och hade jag haft frambroms hade jag inte tvekat,
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

sjåpa
Posts: 35
Joined: 06 Jul 2013 21:39

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by sjåpa » 12 Feb 2014 22:42

Kiliam wrote:Jag (och många med mig) har konverterat bakhjul som var för gängad frikrans med bra resultat. Köp en adaptor som du skruvar på frihjulsgängan, på adaptorn så kan du sätta drev och låsring. Jag började att gänga på adaptorn för hand och när det inte gick längre så satte jag den i ett skruvstäd och använde hela hjulet som hävarm. Detta tillsammans med lite (läs mycket) loctite och det håller bra. Jag har inte skiddad, men det håller för hårda inbromsningar i höga och låga farter.

Det är dock ingen idiotsäker lösning och jag skulle vara väldigt försiktig om cykeln är tänkt att användas i stadstrafik utan bromsar.

Här har du adaptorn:

http://www.ebay.co.uk/itm/Fixed-Wheel-H ... 25892e947b
Tack! Jag hade tänkt kör den som fixed konstant då jag har en växlad Bianchi redan. Den blir även bak bromsad, mest för att fylla vajer fästerna då det räcker med att slå i paketet istället för att combo slå/slipa ner familjelyckan om det nu ska klantas på stan..
"Det finns inget som säger att man är förföljd bara för att man är paranoid"..

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by ravelax » 12 Feb 2014 23:51

Ska du bara ha en broms är frambroms bättre. Mycket bättre bromsverkan.

sjåpa
Posts: 35
Joined: 06 Jul 2013 21:39

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by sjåpa » 13 Feb 2014 07:17

Det blir 80% för syns skull så att vajer öglorna gör någon nytta. Har en Garlatti ram liggandes som står på tur så det här blir mitt test projekt inför det bygget!
"Det finns inget som säger att man är förföljd bara för att man är paranoid"..

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by kwanjangnim » 13 Feb 2014 13:00

Om du håller till i Stockholmstrakten så säljs precis de där tubfälgarna för 60:- på cykelexpo i solna. Sen kan du köpa fixed baknav i föredragen prisklass och sluta detta projekt med ett trevligt hjulbygge!

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by tolij » 14 Feb 2014 22:08

fan va nice, ser fram emot senare bilder! jag ville själv göra så med min bianchiconvertering men hade ingen sån där fräsig borrborst..

sjåpa
Posts: 35
Joined: 06 Jul 2013 21:39

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by sjåpa » 21 Feb 2014 22:04

I väntan på klöver så kan väl gnugga hjul..
Image
På tisdag köps det kedja, sadel, styrlinda, fastnav monteras och däck inhandlas. Test körs till veckoslutet!
"Det finns inget som säger att man är förföljd bara för att man är paranoid"..

skold
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2017 13:06

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by skold » 09 Mar 2017 13:17

Jag har byggt en single speed av en annan PK10. Någon knyckte så min sadelstolpe. Skulle du kunna tipsa mig om diametern på din?

skold
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2017 13:06

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by skold » 09 Mar 2017 13:23

Tjena, har en likadan pk10. Någon tog min sadelstolpe. Kan du tipsa om diametern på din? Jag gissar 25.4 mm, men osäker.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by abacaxi » 10 Mar 2017 15:14

de brukar vara 24 vilket är svårhittat förutom rena gubbspett. jag kan dock ha en faktiskt. låt mig leta lite.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

skold
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2017 13:06

Re: Byggtråd: Peugeot pk10 competition, första!

Post by skold » 19 Mar 2017 14:15

26.2 mm funkade. Köpte en sadelstolpe av märket Kalloy på Cykelringen.

Post Reply