Inga gängor kvar på baknavet!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Inga gängor kvar på baknavet!

Post by FSS » 10 Feb 2009 02:04

Tyckte det glappade lite väl mellan hård acceleration och skid'ande. Tog loss låsringen, inga konstighet där. Men drevet var tämligen seg att gänga av. Navet har typ inga gängor kvar, där drevet ska sitta :shock:

Antar att jag har dragit för hårt när jag monterat det? Eller är Aliens grejor ren skit? Vad ska jag köpa mig för nytt nav?
Last edited by FSS on 10 Feb 2009 22:24, edited 1 time in total.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 10 Feb 2009 09:52

...var gängorna smorda??

När naven kommer direkt från fabriken är gängorna nysvarvade och vassa och "tandiga" vilket gör att de KAN kroka i bak kransens gängor helt snett och så fukkas allting upp....hände mig en gång. Alien reklamerade.

Alien gängorna mår f.ö. extra bra av att man gör gängorna lite trubbiga, liksom. Genom att försiktigt skruva av och på kransen. Alt borstar försiktigt med en stålborste. Jag gjorde det på det reklamerade paret och det har funkat fint.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 10 Feb 2009 12:59

Nix, drog på allt torrt och drog till genom att låsa med kedjan och få hjulet som hävarm. :roll:

Så det går att reklamera. Vad sa du till dem?

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 10 Feb 2009 13:38

FSS wrote:Ni, drog på allt torrt och drog till genom att låsa med kedjan och få hjulet som hävarm. :roll:

Så det går att reklamera. Vad sa du till dem?
...som det var. Att jag hade skruvat på låsringen och att den hade snedgängat sig, låst sig och att det inte gick att göra ngt åt situationen. Navet var oanvänt.. Reklamationen gick via en återförsäljare.


(...ha alltid fett på så fort det är metall mot metall. Alltid.)
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 10 Feb 2009 13:42

Hiwatt wrote:(...ha alltid fett på så fort det är metall mot metall. Alltid.)
Ahh, jag tänkte mer att för att det ska sitta fast ordentligt skippar jag fettet. Fel beslut alltså :wink:

Har mailat Alien får se hur det går annars blir det att försöka gänga tillbaka det med locktite. Har ju frambroms, så helt livsfarligt är det väl knappast...

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 10 Feb 2009 15:19

Joseph på Alien skickar mig ett nytt nav. Han nämde även att de drev han säljer i princip är skit. Frågan är bara varför han säljer dem om det är dreven som orsakar hans navreklamationer?

Men men jag får iaf ett nytt nav :D

User avatar
Lynndån
Posts: 161
Joined: 12 Sep 2008 09:50
Location: Stockholm

Post by Lynndån » 10 Feb 2009 16:39

bussigt!

passade du på att fråga varför naven är ovala? :wink:

jockethn
Posts: 66
Joined: 15 Jun 2008 22:35
Location: Lund/Trollhättan

Post by jockethn » 10 Feb 2009 17:02

Ja, bussig kille. Fick gratis frakt på mina hjul när han fuckat upp beställningen så att den låg i hans kontor i 3 veckor. Förväntar ju kompensation, men tyckte det ändå var bussigt.

Till mig nämnde han också att dreven var skit. Jag har dock haft mina i ett halvår och har inget att klaga på.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 10 Feb 2009 17:21

FSS wrote:Joseph på Alien skickar mig ett nytt nav. Han nämde även att de drev han säljer i princip är skit. Frågan är bara varför han säljer dem om det är dreven som orsakar hans navreklamationer?

Men men jag får iaf ett nytt nav :D
Dreven är kan anses vara "skit" för att de är gjorda i mjuk-metall. De funkar om man kör "normalt" men blir snabbt slitna, ett nytt kostar en hundring.

Att han väljer att reklamera utan större krångel har nog att göra med att han är en liten firma som i princip lever på vad övriga störe tillverkare och återförsäljare (Shimano etc) betraktar som marginell kaffekassa-marknad.

Jag är oxo nöjd med Alien. Visst de är "billiga" men mycket av varför de är billiga ligger i att de inte är ngt tyngre varumärke. Frågan är ju om det är värt att smälla xXx SEK på ngt som ändå kommer att gå sönder ele bli stulet. Phil Wood eller whtvr...jag är f.ö även nöjd med mina Miche. De har krånglat lika lite som Alien och går ngt av dom sönder köper jag nytt...och då antagligen Alien. Hennes&Mauritz liksom.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 10 Feb 2009 19:34

Hiwatt wrote:Dreven är kan anses vara "skit" för att de är gjorda i mjuk-metall. De funkar om man kör "normalt" men blir snabbt slitna, ett nytt kostar en hundring.
Mja, dreven är nog skit för att de är stansade. Alla som gjort pepparkakor vet ju att den ena inte blir den andra lik.

Lite klumpigt av honom att sälja de dreven då de är så pass usla. Han ska dock ha cred för att han är väldigt trevlig och lätt att ha och göra med. :)

jockethn
Posts: 66
Joined: 15 Jun 2008 22:35
Location: Lund/Trollhättan

Post by jockethn » 10 Feb 2009 21:14

Klumpigt vet jag väl inte.

Det är en väg för honom att sänka kostnaderna rejält för komponenter.

Den andra möjligheten jag hittade för att bygga min första fixie var ett hjulset på runt 2500 och låsring och drev för minst 600kr extra.

Jag fick istället två hjul låsring och drev av alien för 1000.

Att sälja med dessa drev gör hans produkter betydligt billigare, men som tur är försöker han inte sticka undan med att dreven inte direkt är något du vill använda om du är superseriös med ditt bygge.

Jag har haft mina hjul sen augusti och kan inte påstå att ett dyrare set hjul skulle påverkat min cykling något. Högst troligen kommer drevet inte klara sig i en längre tidsperiod dock

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 10 Feb 2009 22:20

Det jag menade med att han var klumpig som sålde dessa drev var: Om han kan härleda dessa kassa drev till reklamationer på naven så borde det bli billigare att sälja bra drev med förlust än att skicka ut nya nav till alla som misslyckas med de dåliga dreven.

Men vad vet jag han har väl vägt + mot - och kommit fram till vad han gör mest pengar på.

Hursomhelst, jag är nöjd med hans goodwill-policy eller vad man ska säga :)

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Post by FSS » 10 Feb 2009 22:23

Frågan är bara vad för drev jag ska köpa till mitt nya nav? Cyclecomponents vill ha 290 kr för ett Surly 1/8" :? Finns det billigare nånstans? Vad kostar det över disk i Sthlm?

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Post by johan e » 10 Feb 2009 22:28

FSS wrote:Frågan är bara vad för drev jag ska köpa till mitt nya nav? Cyclecomponents vill ha 290 kr för ett Surly 1/8" :? Finns det billigare nånstans? Vad kostar det över disk i Sthlm?
Sjscycles har Shimano Dura-Acedrev till ett bra pris
http://www.sjscycles.co.uk/product-Shim ... h-6892.htm

Post Reply