Byggtråd: Minelli Lo-pro

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro

Post by abacaxi » 28 Feb 2014 15:28

jag tror att din storlek ligger nånstans däremellan. :-) hellre för liten än för stor tycker jag, fräschare med för lång stam än för kort och sannolikt även bättre vad gäller köregenskaper.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro

Post by matsa » 28 Feb 2014 15:34

roope wrote: Vi får helt enkelt vänta och se
Jag tycker att du gjort ett mycket bra jobb med Mielecen, speciellt med loggan och kul att du delar med dig så mycket av både positiva och negativa erfarenheter. Följer med spänning din väg mot den perfekta cykeln...

roope
Posts: 420
Joined: 09 Apr 2013 17:32
Location: Stokeholm

Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro

Post by roope » 28 Feb 2014 15:36

fjohan wrote:Du kan troligtvis få båda ramarna att passa dig med hjälp av olika styrstammar. Jag är 181–182 och föredrar 54:or generellt med något längre stam (typ 110–120). Gillar känslan av att ha cykeln ”mer” under mig. Och det blir mycket lättare med mindre ram än tvärtom. Ett tips är att också ta några djupa andetag innan du slår till på olika klipp titt som tätt på nätet. De dyker upp rätt ofta ändå.

I slutändan kan det bli billigast, snabbast och enklast att du t.ex. går till en lbs och rådfrågar om vilken längd du bör ha. Kanske kan du t.o.m. prova på några olika längder.

Och sist men inte minst: det där med att ha en perfekt fit är inte så jäkla viktigt på en cykel som är till för att sladda runt i en stad några timmar i veckan. Hitta något som fungerar och så slår du till på begagnade dyra plastprylar för en bråkdel av priset eftersom att du känner att du vill ha något antingen upp eller ner i storlekarna.
Du har rätt i det du säger och jag har en lvg hoj som är 56 har testat en äldre 54a som jag hade ett tag också och jag gillade 54an i ramstorlek men behöll den inte pga jag ville ha nåt modernare. Säger inte att 56an är dålig tycker den är väldigt bekväm också.

Men som abacaxi säger så hellre för litet än för stort. Ramen kostade inte allt för mycket ändå och alla delar går att använda till nya ramen

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro

Post by Huliganen » 28 Feb 2014 17:19

Roope, om du är i stan nån dag, sväng förbi cykelcity och köp ett gäng skitstammar. De säljer ut en massa sämre alustammar för 20kr st. Köp för en hunka och du har alla tänkbara längder att testa innan du beställer nån finstam.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

roope
Posts: 420
Joined: 09 Apr 2013 17:32
Location: Stokeholm

Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro

Post by roope » 28 Feb 2014 17:29

Huliganen wrote:Roope, om du är i stan nån dag, sväng förbi cykelcity och köp ett gäng skitstammar. De säljer ut en massa sämre alustammar för 20kr st. Köp för en hunka och du har alla tänkbara längder att testa innan du beställer nån finstam.
bra tips, får ta och göra det!

Post Reply