Byggtråd: Minelli Lo-pro
Byggtråd: Minelli Lo-pro
Alltså din sadelhöjd, från mitten av vevlagerhuset till toppen av sadeln
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
roope wrote:
de stör inte mig, så här ska ingen ram säljas vidare
Byggtråd: Minelli Lo-pro
Troll!Singular wrote:roope wrote:
de stör inte mig, så här ska ingen ram säljas vidare
- Pirre The Trucker
- Posts: 618
- Joined: 17 Oct 2010 20:26
- Location: Sthlm
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
Lägg ner, Singular!Singular wrote:roope wrote:
de stör inte mig, så här ska ingen ram säljas vidare
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
som på de tidigare bilderna, har som sagt inte mättolebole wrote:Alltså din sadelhöjd, från mitten av vevlagerhuset till toppen av sadeln
Byggtråd: Minelli Lo-pro
Jag tror det kan vara en idé för dig att göra någon typ av bike fit, iaf mäta själv och dra igenom någon guide på nätet. Det är ju bra att veta vilka mått du själv behöver innan du jämför olika geometrier och beställer custom. Wrench Sience har en rätt bra guide att följa.roope wrote:som på de tidigare bilderna, har som sagt inte mättolebole wrote:Alltså din sadelhöjd, från mitten av vevlagerhuset till toppen av sadeln
Sen tror jag också att mielecen inte behöver vara för stor för dig, bara att du satt sadeln för högt och har tvättat stammen i 1000 grader...
Tänk också på att effektivt toprör är ett viktigare mått än sadelröret!
- Pirre The Trucker
- Posts: 618
- Joined: 17 Oct 2010 20:26
- Location: Sthlm
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
Roope:
Du borde iaf testa en längre stam typ 10cm bara för att testa hur den skulle kännas då. Jag provade med en cykel jag skruvade på igår. En kort stam kändes askonstigt att cykla med, medans den längre jag provade så var problemet löst.
Du borde iaf testa en längre stam typ 10cm bara för att testa hur den skulle kännas då. Jag provade med en cykel jag skruvade på igår. En kort stam kändes askonstigt att cykla med, medans den längre jag provade så var problemet löst.
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
Har beställt en 10 stam är cykeln kvar då så testar jag med den. Gjort en grov bike fit på nätet och skulle ha typ 55-56 i top tube och 55 i seat tube tror jagPirre The Trucker wrote:Roope:
Du borde iaf testa en längre stam typ 10cm bara för att testa hur den skulle kännas då. Jag provade med en cykel jag skruvade på igår. En kort stam kändes askonstigt att cykla med, medans den längre jag provade så var problemet löst.
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
det låter rimligt, tänk som sagt på att sadelröret typiskt mäts c-t om du ska beställa custom igen.roope wrote:Gjort en grov bike fit på nätet och skulle ha typ 55-56 i top tube och 55 i seat tube tror jag
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
Enligt mig borde ramen du beställt funka. Du får tweak med längre stam och justera sadelhöjden korrekt. Vore spännande att se hur du sitter på den.
F‡$†Λ $†HŁΜ
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
Byggtråd: Minelli Lo-pro
+1, testa igen och återkom! Väldigt många, utom bratt, tenderar att ha sadeln för lågt.Huliganen wrote:Enligt mig borde ramen du beställt funka. Du får tweak med längre stam och justera sadelhöjden korrekt. Vore spännande att se hur du sitter på den.
Om inget annat så verkar ju iaf din nybeställda planet x vara för kort
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
Som sagt, ha lite is i magen. Superkort stam = helskumma köregenskaper. Sälj inte ramen innan du provat med en längre stam. Dessutom är det lätt att en ny cykel känns lite märklig i början bara för att man är ovan.
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
redan beställt en planet-x, denna ram får leva vidare någon annanstans i Sverige, blir nog någon på forumet som kniper denravelax wrote:Som sagt, ha lite is i magen. Superkort stam = helskumma köregenskaper. Sälj inte ramen innan du provat med en längre stam. Dessutom är det lätt att en ny cykel känns lite märklig i början bara för att man är ovan.
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
Fast det kommer ju vara roligare att cykla på den här, som du lagt ner så mycket tid på, om du får det att funka? Värt ett försök tycker jag.
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
redan gett upp mer eller mindre, skulle se bättre ut med en förare på över 180cm. kommer visa nya ramen lika mycket kärlekravelax wrote:Fast det kommer ju vara roligare att cykla på den här, som du lagt ner så mycket tid på, om du får det att funka? Värt ett försök tycker jag.
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
Tror att den här ramen passar dig bättre än den Planet X som du köpt.
The concept of time has been revised and improved...
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
Sälj inte din mielec, jag tror faktiskt att den passar dig bättre än PXen (som garanterat är för liten).
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
De blir aldrig bra finns alltid folk som tycker olika tycker att PX är ett bättre val i detta fall men kan inte säga nåt förens jag testat den. Vi får helt enkelt vänta och se
Eventuellt kanske jag behåller ramen och bygger upp den till nån slaskbeater senare. Men lite jobbigt när toppröret skaver på pungsäcken
Eventuellt kanske jag behåller ramen och bygger upp den till nån slaskbeater senare. Men lite jobbigt när toppröret skaver på pungsäcken
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
Hur... eller va... men...?roope wrote:Men lite jobbigt när toppröret skaver på pungsäcken
Re: Byggtråd: Minelli Lo-pro
Du kan troligtvis få båda ramarna att passa dig med hjälp av olika styrstammar. Jag är 181–182 och föredrar 54:or generellt med något längre stam (typ 110–120). Gillar känslan av att ha cykeln ”mer” under mig. Och det blir mycket lättare med mindre ram än tvärtom. Ett tips är att också ta några djupa andetag innan du slår till på olika klipp titt som tätt på nätet. De dyker upp rätt ofta ändå.
I slutändan kan det bli billigast, snabbast och enklast att du t.ex. går till en lbs och rådfrågar om vilken längd du bör ha. Kanske kan du t.o.m. prova på några olika längder.
Och sist men inte minst: det där med att ha en perfekt fit är inte så jäkla viktigt på en cykel som är till för att sladda runt i en stad några timmar i veckan. Hitta något som fungerar och så slår du till på begagnade dyra plastprylar för en bråkdel av priset eftersom att du känner att du vill ha något antingen upp eller ner i storlekarna.
I slutändan kan det bli billigast, snabbast och enklast att du t.ex. går till en lbs och rådfrågar om vilken längd du bör ha. Kanske kan du t.o.m. prova på några olika längder.
Och sist men inte minst: det där med att ha en perfekt fit är inte så jäkla viktigt på en cykel som är till för att sladda runt i en stad några timmar i veckan. Hitta något som fungerar och så slår du till på begagnade dyra plastprylar för en bråkdel av priset eftersom att du känner att du vill ha något antingen upp eller ner i storlekarna.
Last edited by fjohan on 28 Feb 2014 15:28, edited 1 time in total.