Vilken växelgrupp!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Gurra G
Posts: 76
Joined: 08 Oct 2011 07:42
Location: Gagnef, Dalarna

Vilken växelgrupp!

Post by Gurra G » 28 Nov 2013 19:49

Nu skall jag bygga upp den Crescent 92320 som jag köpt här på fixedgear. Dock har jag fastnat för att köra Campa på denna cykel då den har campa som dropouts eller vad det nu heter där hjulen sätts fast.

Tittat runt lite på Wiggle mfl och har fastnat för Athena eller Centaur. Campagnolo är etiskt tilltalande med snygga komponenter och därför är jag villig att lämna shimano som jag har på mina andra cyklar. Men är det svårare att jobba med Campa? Och vilken grupp skall jag välja?

Har funderat på record men den gruppen ligger över min budget.

Stort tack
Gustav
http://livetpaenvelosolex.blogspot.com/ din blogg i en värld av projekt!

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Vilken växelgrupp!

Post by Lars Grov » 28 Nov 2013 20:16

Jag har sagt det förr (på nån torsdagsrunda vill jag minnas?) och jag säger det gärna igen: campa är för oss som är lite lätt konservativt lagda och gillar tradition, kontinuitet och estetik. :wink: Tycker man flexibilitet är viktigare väljer man shimano eller sram, då det är billigare att byta kassetter, kedjor osv och enklare med kompatiblitet. Jag kör chorus på crossen och centaur på landsvägshojen. Visst är chorus lite mer smooth och säkrare i växlingarna (eller hur man nu ska uttrycka det) men centaur håller hela vägen och är rätt prisvärd vill jag minnas.
Lick my decals off, baby

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilken växelgrupp!

Post by ravelax » 28 Nov 2013 20:17

Tänk på att det brukar vara franska gängor på gammal Crescent. Moderna vev- och styrlager finns inte med fransk gänga. Vevlagerhuset kan du gänga om, men inte styrlagret (behåll det gamla om du har det, eller köp ny gaffel).

Att bygga upp den tidstroget med campa nuovo record är ju en idé (originalutrustningen). Behöver inte nödvändigtvis bli dyrt.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Vilken växelgrupp!

Post by herr_brun » 28 Nov 2013 20:21

ska du välja något nytt ta athena, tidlöst och allmänt king :D

http://www.ebay.com/itm/Campagnolo-Athe ... 3f2b4d9d69

Langa en bild på hojen också!

Gurra G
Posts: 76
Joined: 08 Oct 2011 07:42
Location: Gagnef, Dalarna

Re: Vilken växelgrupp!

Post by Gurra G » 28 Nov 2013 20:27

Kommer i en egen byggtråd så småningom.

Lite orolig för det där med italiensk gänga. Hur ser jag att det är detta utan att skruva isär vevlagret som sitter i dag?

Gaffeln är med och styrlagret sitter där det skall. Funderar på att ta denna cykel runt Vättern 2014. Så lite tid finns ännu.

Gustav
http://livetpaenvelosolex.blogspot.com/ din blogg i en värld av projekt!

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Vilken växelgrupp!

Post by kjellsnell » 28 Nov 2013 20:31

Italiensk gänga är nog ingen risk att det är på den cykeln. Du kan mäta vevlagerhusbredden. Är den 70 mm är den italiensk och är den 68mm är den engelsk eller fransk.

Gurra G
Posts: 76
Joined: 08 Oct 2011 07:42
Location: Gagnef, Dalarna

Re: Vilken växelgrupp!

Post by Gurra G » 28 Nov 2013 20:32

Och om det är fransk? Vad innebär det? :roll:
http://livetpaenvelosolex.blogspot.com/ din blogg i en värld av projekt!

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Vilken växelgrupp!

Post by kjellsnell » 28 Nov 2013 20:34

Från Cykelhobby:

"Fransk gänga hade även Crescentcyklar från början av 60-talet och vidare under hela 80-talet. Undantaget var senare 92319 och -20 fr o m 1981 års modell som hade engelsk gänga."

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Vilken växelgrupp!

Post by kjellsnell » 28 Nov 2013 20:36

Gurra G wrote:Och om det är fransk? Vad innebär det? :roll:
Det innebär att det är svårare att hitta vevlager. Du får antingen leta vintage eller låta någon gänga om hylsan till engelsk...

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Vilken växelgrupp!

Post by kjellsnell » 28 Nov 2013 20:38

Vid närmare eftertanke så har Velo orange nyproducerade lager med fyrkantsaxel och franska gängor.
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... ps-59.html

edit: gramatik

Gurra G
Posts: 76
Joined: 08 Oct 2011 07:42
Location: Gagnef, Dalarna

Re: Vilken växelgrupp!

Post by Gurra G » 28 Nov 2013 20:39

Då hoppas vi att min 92320 har engelsk och kommer från mitten av 80 talet.

Men frågan är om det är värt att pynta ut 7 lök för en komplett ny växelgrupp.
http://livetpaenvelosolex.blogspot.com/ din blogg i en värld av projekt!

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Vilken växelgrupp!

Post by kjellsnell » 28 Nov 2013 20:43

Om jag hade haft gott om cash hade jag gjort det alla gånger. Annars hade jag plockat ihop en begagnad grupp på e-bukten, här och på liknande platser.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 28 Nov 2013 21:02

Jag tjackade en billig velocegrupp till min gamla merckx, med planen att uppgradera allteftersom. Har nu kinakokosvev och nästa byte blir nog en fin bakväxel, record säkert. Bromsar och framväxel är väl skitsamma, reglagen sen då eventuellt även om de bara blir lättare vad jag förstår, inte bättre.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Vilken växelgrupp!

Post by Gustav » 28 Nov 2013 23:26

Alltså, en ny Recordgrupp på en gammal 320 är ju lite skevt i min värld. Trots att det är Crescents toppram är det inget mer än dubbelreducerade 531-rör med rätt slafsigt hantverk. Jag har en själv.
Nog att åttiotalsramarna höjer sig ett snäpp dock.
Ta reda på vilket år den är från, kolla serienumret under vevlagerhuset och jämför här: http://cykelhobby.com/92320ident.htm
http://www.cykelhistoriska.se/pepitalista.html

Om du nu inte får fatt på en Nuovo Record-grupp (vilket ju dels inte är så svårt och dels är helt rätt) och du hellre vill köra modernt skulle jag nog satsa på Veloce eller Centaur på en sådan ram. Skillnaden kommer inte att vara avgörande för din körupplevelse och du kommer få en superfin cykel.

På tal om fransk vevlagergänga; funkar det överhuvudtaget att få på ett modernt utanpåliggande lager på franskgängat? Om inte går ju det bort direkt.

Släng upp en bild på ramen vetja!
Last edited by Gustav on 29 Nov 2013 09:57, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re:

Post by Viggen » 29 Nov 2013 08:37

abacaxi wrote:Jag tjackade en billig velocegrupp till min gamla merckx, med planen att uppgradera allteftersom. Har nu kinakokosvev och nästa byte blir nog en fin bakväxel, record säkert. Bromsar och framväxel är väl skitsamma, reglagen sen då eventuellt även om de bara blir lättare vad jag förstår, inte bättre.
I egenskap av stor campa-nörd (3,5 fulla moderna cyklar) säger jag stopp och belägg här :)

Först så är Veloce rakt igenom bra grejer, min cross började som full-Veloce sånär som på bromsar. Det första jag tröttnade på var reglagen som i ärlighetens namn inte är speciellt roliga, det är där du känner störst skillnad på uppgraderingar om du frågar mig. Det är en direkt kontaktpunkt till cyklen precis som sadeln och sköter hela drivlinans beteende.

Nu hade/har jag ju en landsvängshoj parallellt uppbyggd med förra generationens Record/Super Record. Det är en milsvidd skillnad på reglagen, framförallt hur många "växlar" du kan växla åt gången. Jag kan dumpa hela kassetten från 23 till 11 i ett knapptryck på min lvg-hoj, Ultra-Shift mot enklare Power-Shift, det låter som en onödig gimmick men det är en så jävla skön grej att kunna växla ner fler än en växel "per tum-klick".

Så jag kastade ut Veloce-reglagen mot ett par Record ur förra generationen och sen var allt frid och fröjd. En krossad bakväxel senare så är crossen ett mishmash av Veloce, Daytona, Record osv.

Reglagen blir väldigt mycket bättre ju mer du betalar för dom, plastdelar byts ut mot stål och alu och sen krämar vi i så mycket kolfiber vi kan för att göra allt lätt och fint. Känslan är mindre plastig och mer distinkt i alla växlingar, har du chansen prova att sätta dig på en hoj med Chorus/Record/SRecord och känn efter själv. Har idag respektive reglage på mina hojar: gamla generationen Record x2 på lvg/cross, Athena 11 med Jtek Shiftmate på randon och gamla generationens Veloce på vintersläden.

Bromsar kommer alltid bromsa, sen kommer dom väga olika mycket. Framväxeln känns inga jättestora skillnader på. Men jag känner generellt att mina Record grejer tar bättre och känns bättre än motsvarande Veloce.

I övrigt så har Gustav helt rätt angående gruppval och vad du "borde" göra med din Crescent. Har du fransk vevlagergänga tror jag du är helt körd som Gustav säger när det kommer till moderna utanpåliggande vevlager (alla moderna lvg-växlar mer eller mindre, framförallt campa). Jag håller på men min Monark 320 från -59, den kommer få tidskorrekt utrustning i den mån jag orkar leta rätt på alla delar.

TLDR: Det är skillnad på Campa-reglage, dyrt är fint. Men det går bra med annat också.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken växelgrupp!

Post by abacaxi » 29 Nov 2013 09:55

point taken. kanske blir reglagen först då. beror på vad det råkar vara rea på när det blir dags också. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Vilken växelgrupp!

Post by olebole » 29 Nov 2013 10:49

Tillägg från ännu en campanörd (som dessutom använder prylarna ;)) : med ultra shift kan man växla 3 upp eller fem ner i ett svep, inte en hel kassett. Oavsett så är det som Viggen säger en jäkligt go funktion!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Vilken växelgrupp!

Post by Viggen » 29 Nov 2013 11:56

Oh snap där fick du mig Ola...;)

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Vilken växelgrupp!

Post by herr_brun » 30 Nov 2013 13:51

har en fråga när alla campanerds ändå är samlade, har alla campas reglage växlingen separat från själva bromsreglaget (eller ja, vad kallar man den, själva levern som bromsen reagerar på)? Jag köpte en hoj med shimanos sti där man som bekant får böja hela bromsreglaget för att växla, stod ut i en vecka sen sålde jag cykeln vidare :P

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Vilken växelgrupp!

Post by Viggen » 30 Nov 2013 16:55

Alla campas växelreglage har 3 "spakar":
Bromsreglage.
Tumknapp för växling "ner" bak och "ner" fram, från större till mindre drev/kugg.
Spak bakom bromsreglaget för växling åt motsatt håll.

Post Reply