[Mektabbar] Tummen mitt i handen

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
hejdå

Post by hejdå » 10 Feb 2009 16:46

Carl wrote:Malmö är väll bara hipsters?
var det knogmacka du ville käka? :evil: :evil:

Johannes
Posts: 39
Joined: 16 Nov 2008 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Post by Johannes » 10 Feb 2009 17:21

SimonBusk wrote:
Carl wrote:Malmö är väll bara hipsters?
var det knogmacka du ville käka? :evil: :evil:
Vi kan ju starta en diss tråd om det är det ni vill.
Pista kommer posta saker som ett par jävla iglar. Här i söder är det ju lite annorlunda.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 10 Feb 2009 19:11

Johannes wrote:
SimonBusk wrote:
Carl wrote:Malmö är väll bara hipsters?
var det knogmacka du ville käka? :evil: :evil:
Vi kan ju starta en diss tråd om det är det ni vill.
Pista kommer posta saker som ett par jävla iglar. Här i söder är det ju lite annorlunda.
Vi bussar alla Möllans hippies pa honom... !

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Post by Elmer » 11 Feb 2009 09:24

SimonBusk wrote:
Carl wrote:Malmö är väll bara hipsters?
var det knogmacka du ville käka? :evil: :evil:
Tar gärna en knogmacka till ölen på fredag Simon. Ost och honung är annars en favorit och dessutom lite mysigare.

hejdå

Post by hejdå » 11 Feb 2009 10:36

Elmer wrote:
SimonBusk wrote:
Carl wrote:Malmö är väll bara hipsters?
var det knogmacka du ville käka? :evil: :evil:
Tar gärna en knogmacka till ölen på fredag Simon. Ost och honung är annars en favorit och dessutom lite mysigare.
Getost och honung it is!

Jag hoppas ingen tror att jag på allvar vill bjuda någon på en knogmacka? Fishfingers å andra sidan... det bjuder jag gärna på!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 13 Apr 2009 19:04

Igår tryckte jag i luft i mitt corima 650c framhjul som jag monterat i Zippens 26"-gaffel. Någon som har en svart, röd eller gul 1" gängad 650c-gaffel liggande? :oops:

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 13 Apr 2009 19:10

ArvidSvensson wrote:Igår tryckte jag i luft i mitt corima 650c framhjul som jag monterat i Zippens 26"-gaffel. Någon som har en svart, röd eller gul 1" gängad 650c-gaffel liggande? :oops:
Bildbevis aldrig så har det aldrig hänt Arvid. ;)
Men vad var det som hände , sprängde du sönder den stackars gaffeln ?
--------->>><<<<--------------

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 13 Apr 2009 19:16

Andye wrote:
ArvidSvensson wrote:Igår tryckte jag i luft i mitt corima 650c framhjul som jag monterat i Zippens 26"-gaffel. Någon som har en svart, röd eller gul 1" gängad 650c-gaffel liggande? :oops:
Bildbevis aldrig så har det aldrig hänt Arvid. ;)
Men vad var det som hände , sprängde du sönder den stackars gaffeln ?
Ingenting gick sönder. Hjulet vill bara inte snurra med luft i däcket. Jag måste fila ur gaffelkronan 2-3mm för att däcket ska gå fritt men då kommer jag läskigt nära hålet för frambromsen så det är nog bättre med en gaffel i rätt storlek.

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 13 Apr 2009 19:16

Skillnaden på 26" och 650c som jag gissar att han syftar på ;)

edit: pucktvåa

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 13 Apr 2009 19:52

Då ställer jag mig i hallen med dumstruten på.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 13 Apr 2009 20:51

I höstas när jag skulle kapa ett riser så mätte jag ut hur mycket jag ville kapa, sen kapade jag det två gånger i samma ende... Blev aningen kort sen

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 13 Apr 2009 21:27

Tänkte göra en vänster-vev på Bianchin för att vara lite annorlunda, jodå det funkade ju fint, klickade i SPD-pedalerna och trampade iväg.

Höll på att stå på röven för jag kunde inte klicka ur... skumt tyckte jag och tänkte efter...

...jodå, spd-pedalerna blir ju bak och fram...

/Fredde

p.s Man borde ju iof kunna vända på clipset på dojjan men då blir andra cyklar fel... doh!

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 13 Apr 2009 22:22

Carl wrote:I höstas när jag skulle kapa ett riser så mätte jag ut hur mycket jag ville kapa, sen kapade jag det två gånger i samma ende... Blev aningen kort sen
Haha! Och samtidigt känner jag frustrationen det måste gett upphov till och lider med dig ;)

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 13 Apr 2009 22:29

fredde.se wrote:Tänkte göra en vänster-vev på Bianchin för att vara lite annorlunda, jodå det funkade ju fint, klickade i SPD-pedalerna och trampade iväg.

Höll på att stå på röven för jag kunde inte klicka ur... skumt tyckte jag och tänkte efter...

...jodå, spd-pedalerna blir ju bak och fram...

/Fredde

p.s Man borde ju iof kunna vända på clipset på dojjan men då blir andra cyklar fel... doh!
'

Byt axlar mellan pedalerna istället.. Klart smidigare.. :wink:

User avatar
torch
Posts: 83
Joined: 20 Dec 2008 04:57
Location: uppsala

Post by torch » 13 Apr 2009 23:01

Carl wrote:I höstas när jag skulle kapa ett riser så mätte jag ut hur mycket jag ville kapa, sen kapade jag det två gånger i samma ende... Blev aningen kort sen
Denna får du baskemej stilpoäng för :D Den går verkligen inte att skylla på oerfarenhet, att man är nybörjare, missförstånd eller nåt sånt.. en klockren tabbe i sin renaste form helt enkelt, grattis.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 14 Apr 2009 19:17

torch wrote:
Carl wrote:I höstas när jag skulle kapa ett riser så mätte jag ut hur mycket jag ville kapa, sen kapade jag det två gånger i samma ende... Blev aningen kort sen
Denna får du baskemej stilpoäng för :D Den går verkligen inte att skylla på oerfarenhet, att man är nybörjare, missförstånd eller nåt sånt.. en klockren tabbe i sin renaste form helt enkelt, grattis.
tack tack, det enda jag har att skylla på är att det precis hade tagit slut med tjejen efter fem år. Sinnerna var inte riktigt där dom skulle

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 29 Apr 2009 16:30

Skruvade på clips och satte dit remmar på fel sida pedalen. Optimerat för baklängescykling... doh!

krille P
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2009 12:37
Location: sthlm

Post by krille P » 29 Apr 2009 17:10

Carl wrote:
torch wrote:
Carl wrote:I höstas när jag skulle kapa ett riser så mätte jag ut hur mycket jag ville kapa, sen kapade jag det två gånger i samma ende... Blev aningen kort sen
Denna får du baskemej stilpoäng för :D Den går verkligen inte att skylla på oerfarenhet, att man är nybörjare, missförstånd eller nåt sånt.. en klockren tabbe i sin renaste form helt enkelt, grattis.
tack tack, det enda jag har att skylla på är att det precis hade tagit slut med tjejen efter fem år. Sinnerna var inte riktigt där dom skulle
Så skönt har oxå gjorde samma tabbe.. D e så skönt när man står där å funderar på hur i helvete man tänkte och i någon stilla sekund även funderar på hur man ska kunna få den lilla styr biten tillbax på styret igen... som sagt du e inte ensam :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 03 May 2009 21:32

Jag pajjade gängorna på ett Zipp 950 skivhjul torsdags. Trampade hårt i en brant uppförsbacke och drevet släppte. Jag har varit deppig sedan dess men tog mig i kragen och drog ner till garaget ikväll för att se hur illa det var. Först trodde jag att det var navet som var tillverkat av mjukost men som vanligt var det mitt eget fel.

Gängorna är totalt borta på navet. Det satt ett 15T drev och en låsring på hjulet när jag köpte det och felet var att jag inte kollade var det var för skit som satt där. Den gängade delen av drevet var ganska smal så det var inte så värst många gängor som kraften fördelas över. Låsringen var också den av den lite smalare sorten. Eftersom drevet var tunnt nådde inte låsringen fram till drevet så det fannt inget mothåll om jag hade bromsat hårt. Vilken j-vla tur att jag körde upp för backen och inte nerför när gängorna lossnade!

Kontenta:
Ha koll på vad som sitter på cykeln. Se till att köra med rejäla drev (dura ace, phil wood m.fl. har rejält med gängor). Samma sak med låsringen. Brett ska det vara så att gängorna inte behöver ta så mycket kraft. Dessutom ökar friktionen så att det inte gängar av lika lätt.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 04 May 2009 13:49

ArvidSvensson wrote:Lång historia kort
Skönt att det inte var navet! Måste få se zippen in action någon gång.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Post Reply