Skadad bröstmuskel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Skadad bröstmuskel

Post by Fixen » 03 Jan 2014 15:38

Tror jag har en bristning alt ett muskelfäste som är åt helvete i vänstra bröstmuskeln min efter skojbrottning med en polare. Gör ont så in i helvete att brösta ut och upp samt in. Gör ont vid djup inadning.

Trycker jag över en punkt på bröstkorgen så ilar det ända bak i ryggen på motsatt sida och gör jäkligt ont. Känner mig begränsad i rörelsemönstret.

Vad kan man göra, vad gör doktorn åt det ifall jag skulle traska dit och sätta mig? Nån som vet? Abax?

Tacksam för svar.

/Pelle

User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Re: Skadad bröstmuskel

Post by Flazzh » 03 Jan 2014 16:28

Det är inte revbenet då? Låter som en spricka/brutet revben, om det nu gör ont när du andas. Muskelbristningar/skador brukar bara påverka just muskelrörligheten och inte mycket annat.

Svårt och fastslå om man inte får känna och klämma. Dock är det ju rehab som gäller även om det bara är en sk bristning. Vanligtvis hög rep x3 set bröst övningar varje gymsession, viktökning i takt med att det känns bättre. Tror återhämtningstiden ligger på ca 4-5 veckor beroende på hur man sköter sig.


Mvh David

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Skadad bröstmuskel

Post by Fixen » 03 Jan 2014 17:02

Hmm, måste alltså till Fabro Dr på Måndag då.

Hade ont där innan nämligen, men inte så här ont. Kan jag ha slagit upp en liten spricka till en större spricka?

Vad ska jag säga till doktorn, David?

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Skadad bröstmuskel

Post by wastegård » 03 Jan 2014 17:22

Att du ramlat i trappen...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 03 Jan 2014 22:24

Tycker också det låter som ett revben. Är det någon skillnad i smärta om du själv gör rörelsen som gör ont eller om du ber någon göra den medans du slappnar av? Skit i doktorn, hen gör inget oavsett om det är muskel eller revben. Citodon är iofs najs och ett recept kan hen ju bistå med. Costokondrit och tietzes syndrom är andra diffar men doktorn gör inget då heller. Vila och gradvis ökning av träning funkar i samtliga fall.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Skadad bröstmuskel

Post by Fixen » 04 Jan 2014 11:41

Hur lång vila, tills det känns bra eller? Tänker att en sjukgymnast kan korta ner rehabtiden.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Skadad bröstmuskel

Post by abacaxi » 04 Jan 2014 14:37

om du har brutit ett revben kan du nog träna max redan nu, smärtan reglerar effektivt vad som blir ditt max helt enkelt, hehe. om det skulle vara en bristning är det direkt dåligt att vila för länge men börja lugnt och försiktigt. sista stycket här är ganska bra, sidan är till för vårdpersonal och innehåller mer än du behöver veta, ignorera till exempel allt om ultraljud och mr det är inte aktuellt i ditt fall. :-)

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=409
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply