Kolfiber-ramar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Kolfiber-ramar

Post by magwo » 27 Oct 2013 00:12

Tjena,

tips på kolfiberramar för att bygga SS/fixie med? Helst med 130 mm spacing för mer flexibelt val av hjul.

Är mest intresserad av vikt och styvhet - aero inte så viktigt. TT-cyklarna verkar bli lite tyngre pga alla aero-detaljer.

Drömmer om att ha en superlätt cykel. Har ganska många lätta (uppgraderade) komponenter redan, men börjar känna att min ram väger mycket (7.8 kg tot, ram och vevparti står nog för merparten).

Antar att mitt mål ligger nånstans runt 5-6 kg.

Finns det nån som seriebygger track-ramar i kolfiber med bromsfästen och 130 mm dropouts? Det är ju mest det det hänger på - om man vill använda vertikala dropouts finns det massor att välja på. Enda jag hittat hittills är custombyggd Crumpton. Hur pass väl lämpar sig en TT-ram? Finns billiga Planet X som jag sneglat på.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Kolfiber-ramar

Post by olebole » 27 Oct 2013 08:07

Varför 130 spacing? Då har du ju inga tracknav att välja på.
Annars är väl lvg-ram med ett white ENO nav ett alternativ.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Kolfiber-ramar

Post by Kiliam » 27 Oct 2013 09:37

Planet X-ramarna är grymma (jag har bara erfarenhet av track-ramen)! Min går in på 7,2kg och det med snortungt hjulpar, däck, styre och sadel. Du har ingen möjlighet till broms, men då sparar du ännu mer vikt.

Switch har en lvg-ram med utbytbara dropouts, de är lätta, snygga och har bromshål.
Last edited by Kiliam on 27 Oct 2013 14:31, edited 1 time in total.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Kolfiber-ramar

Post by Bratt » 27 Oct 2013 12:06

http://www.switchbikes.com/bike.php?b=urban

Eller en dolan seta. Det är dom lättaste trackramarna jag sett på marknaden.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Kolfiber-ramar

Post by Kiliam » 27 Oct 2013 12:40

Bratt wrote:http://www.switchbikes.com/bike.php?b=urban

Eller en dolan seta. Det är dom lättaste trackramarna jag sett på marknaden.
Tack för länk-hjälp!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Kolfiber-ramar

Post by Bratt » 27 Oct 2013 12:50

Kiliam wrote:
Bratt wrote:http://www.switchbikes.com/bike.php?b=urban

Eller en dolan seta. Det är dom lättaste trackramarna jag sett på marknaden.
Tack för länk-hjälp!
det var så lite så! :lol:

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Kolfiber-ramar

Post by magwo » 27 Oct 2013 14:24

Tack för bra tips.
Switchen verkar dock vara svår att få tag i. Och dyr?

Vill absolut ha möjlighet att köra två bromsar - gillar lätta och billiga landsvägshjul och då vill jag kunna köra dem som SS och inte vara tvungen till fixed.

Vad finns det för anledningar att inte välja typ en TT-ram? T ex denna:
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRP ... l_frameset

Verkar vara grymt mycket för pengarna tycker jag.. Är dropoutsen för korta?

olebole: Det är ju betydligt enklare att använda 120-hjul i 130-ramar än tvärtom.. mest därför.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Kolfiber-ramar

Post by Kiliam » 27 Oct 2013 14:32

Det går absolut att köra fixed/ss i TT-ramen du länkar till. Det jag tänker är att du efter ett tag vill prova fixed och då kommer att ångra bromshålen :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Kolfiber-ramar

Post by Bratt » 27 Oct 2013 14:52

.... det går ju att sätta på ett frihjul på tracknav. Switch trackram brukar dyka upp på ebay med jämna mellanrum. Inte så farligt dyr faktiskt. Under 5000 har jag för mig.

tt-ramen du la upp väger 1.4kg. 4hg mer än både dolan seta och switchen. Dra iväg ett mail till dom och fråga hur du kommer över en.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Kolfiber-ramar

Post by ravelax » 27 Oct 2013 18:14

Som sagt, varför inte bara köpa en schysst landsvägsram? Du säger ju att du vill ha två bromsar och landsvägshjul liksom. Är det inte bättre att bygga en seriös enväxlad landsvägscykel istället för att sträva efter nån sorts kompromiss? Tror inte det kommer bli bättre än halvdant, och för den delen halvlätt, annars.

Vill du sen ha en fixed så kan du ju bygga en sån också, det är ju kul med fler hojar liksom!

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Kolfiber-ramar

Post by Krok » 27 Oct 2013 18:26

Byggde en ss på cervelo r3 ram, vägde drygt 5 kg om du letar lätta saker.
Men ramen kostar ju en slant. En fråga- vill du ha lätt cykel för att bli snabb? Då ger nog en 2kg aeroram i alu mer fart för pengarna

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Kolfiber-ramar

Post by magwo » 28 Oct 2013 11:11

Krok wrote:Byggde en ss på cervelo r3 ram, vägde drygt 5 kg om du letar lätta saker.
Men ramen kostar ju en slant. En fråga- vill du ha lätt cykel för att bli snabb? Då ger nog en 2kg aeroram i alu mer fart för pengarna
Har blivit väldigt förtjust i accelerationen och känslan i en lätt och styv cykel. Upplever också att mina knän gillar lätta cyklar (hjul framför allt). Men visst är det kul att vara snabb också.

Om man är precis mellan två storlekar på en TT-ram, bör man välja den större? Är 175 cm lång och ligger mellan small och medium enligt planet x.
ravelax wrote:Som sagt, varför inte bara köpa en schysst landsvägsram? Du säger ju att du vill ha två bromsar och landsvägshjul liksom. Är det inte bättre att bygga en seriös enväxlad landsvägscykel istället för att sträva efter nån sorts kompromiss?
Jamen jag skulle nog vilja påstå att en schysst TT-ram är ganska seriös för landsväg. Vill på sikt köra fixed också. Just nu lutar det mycket åt Planet X! Varför är de så billiga egentligen? Motsvarande ram kostar ju annars 15-20 lax på andra ställen.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Kolfiber-ramar

Post by Bratt » 28 Oct 2013 12:08

magwo wrote:
Om man är precis mellan två storlekar på en TT-ram, bör man välja den större? Är 175 cm lång och ligger mellan small och medium enligt planet x.
ravelax wrote:Som sagt, varför inte bara köpa en schysst landsvägsram? Du säger ju att du vill ha två bromsar och landsvägshjul liksom. Är det inte bättre att bygga en seriös enväxlad landsvägscykel istället för att sträva efter nån sorts kompromiss?
Jamen jag skulle nog vilja påstå att en schysst TT-ram är ganska seriös för landsväg. Vill på sikt köra fixed också. Just nu lutar det mycket åt Planet X! Varför är de så billiga egentligen? Motsvarande ram kostar ju annars 15-20 lax på andra ställen.
Välj den mindre. Jag har en av deras ramar i medium och är 180cm och den känns as bra men hade inte velat ha en större.

Den kostar mindre för att den inte motsvara en ram för 15k. Visst är planet-x prisvärda ramar men de är inga specialized eller cannondales. Planet-x ramar kan du är hitta omålade på ebay om du vill. Fördelen är väll att dom testat sig fram bland allt kinafiber där ute och köpt in dom som dom tyckte var bäst.

Gissar på att du vill köra på ett par lvg-hjul med ss-kit?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Kolfiber-ramar

Post by Viggen » 28 Oct 2013 12:36

Varför är du så hell-bent på deras TT-ram? Du kommer antagligen få mycket mer nytta och glädje av en vanlig linje-ram än dito TT-ram. Dels för att geometrin passar bättre för allmän landsvägsåkning samt att du kommer sitta bekvämare, ha lättare att hitta "rätt position" och få en cykel med trevligare åkegenskaper helt enkelt.

Är det för att TT-ramen "ser" snabb ut? Eller för att den har extremt överdimensionerade ramrör? För att den har track-dropouts?

Det skiljer 100£ mellan deras vanliga landsvägsram som är en betydligt modernare och trevligare cykel rent allmänt. Om nu vikt dessutom är viktigt för dig så är TT-ramen också bra mycket tyngre än landsvägsditon. Speciellt om du tittar på deras nyaste RT-57.

För att ta ett extremt exempel:
TT-ramen är designad för att du ska sitta såhär på cykeln, inte speciellt njutbart i längre perioder om du inte är fullblodsproffs. När du sitter såhär så beter sig cykeln optimalt gällande styrning, acceleration osv.
Image
Ytterliggare förtydligande:
Image

Ta dig en funderare på om det är värt at snåla och kompromissa för att din hoj ska se ut på ett visst sätt, risken är att du inser att TT-ramen inte är gjord för landsvägskörning i någon längre utsträckning när du väl börjat nöta mil.
Sen behöva punga upp för en ny ram ganska snart igen.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Kolfiber-ramar

Post by Bratt » 28 Oct 2013 12:58

^+1

Om det är drop-outsen du tänker så finns det sätt att komma runt det. Bara att använda sig av en Magic gear calculator.

http://www.eehouse.org/fixin/formfmu.php

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Kolfiber-ramar

Post by Muffat Stål » 28 Oct 2013 13:07

Jag instämmer i ovanstående. Har själv funderat på att skaffa en kina-ram och bygga som en lätt och trevlig landsvägs-fastnav. Dropoutsen är ett problem men som Bratt säger kan du hitta rätt genom att pröva olika utväxlingar. Det går också att modda dropoutsen lite för att lättare lösa det.

Sen det här med vikten på ramen. Det gör extremt lite på din acceleration om ramen väger 1 kg istället för 2 kg. Styvheten däremot är ju viktigare i det sammanhanget. En skitlätt cykel skulle för egen del mest handla om känslan.
The thigh's the limit

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Kolfiber-ramar

Post by Viggen » 28 Oct 2013 13:45

En fin och alldeles grym lösning för att kompensera för "vanliga" dropouts (som dom på Planet X RT-57a) är en excentrisk adapter för BB30 vevlagerhylsa, från bla. Beer Components. Detta kräver såklart att ramen du skaffar har just BB30 (eller PF30) hylsa, RT-57 har BB30 hylsa och många andra far east-ramar på ebay osv:
http://beercomponents.com/
Image

Voila så kan du justera kedjespänning med vilken utväxling som helst du vill köra och slippa magic-gear uträkningar helt :)

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Kolfiber-ramar

Post by herr_brun » 28 Oct 2013 13:53

tänkte jag hoppar in i den här tråden lite gällande kinakokosar, är det fler här (än klasolsson) som beställt? Jag är sugen på en rb002 fast den verkar ha utgått (carbonzone-ebay-snubben). Tänkte lite på tull, är det någon som åkt dit på det?

sorry för hijack :P

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Kolfiber-ramar

Post by Otto » 28 Oct 2013 15:04

herr_brun wrote:tänkte jag hoppar in i den här tråden lite gällande kinakokosar, är det fler här (än klasolsson) som beställt? Jag är sugen på en rb002 fast den verkar ha utgått (carbonzone-ebay-snubben). Tänkte lite på tull, är det någon som åkt dit på det?

sorry för hijack :P
Ramar på carbonzone brukar återkomma. Eller så mailar du honom och frågar om du kan beställa en. Han är lätt att ha och göra med.

Sen så kan du definitivt räkna med tull.
Cykeldelar från Asien är det typ högprio på.


Post Reply