Lädersadel
Lädersadel
I Tidens Cykelbok fanns det en beskrivning hur man preparerade en lädersadel så att den skulle bli sköna att sitta på.
Är lädersadlar något som ni rekommenderar av andra anledningar än utseendet? Själv tycker jag det skulle vara opraktiskt då skinn far illa av väta.
De är visst oemotståndligt vackra, men-
... är de bra?
Re: Lädersadel
Efter typ 1000 mil är det inte mycket som slår en lädersadel. Men innan dess är dom ganska hemska att sitta på.
Re: Lädersadel
Vad du än gör, köp inte en grön, och absolut inte "matchande" Brooks styrlinda i läder...
Re: Lädersadel
1000 mil!? Tror varken jag eller cykeln kommer passera den milstolpen.pse wrote:Efter typ 1000 mil är det inte mycket som slår en lädersadel. Men innan dess är dom ganska hemska att sitta på.
Är en inkörd lädersadeln då något man aldrig släpper ifrån sig?
Re: Lädersadel
Inte speciellt stor chans att det skulle bli den färgen. Är det en begynnande trend?ravelax wrote:Vad du än gör, köp inte en grön, och absolut inte "matchande" Brooks styrlinda i läder...
Re: Lädersadel
Förhoppningsvis inte...Q&D wrote:Inte speciellt stor chans att det skulle bli den färgen. Är det en begynnande trend?ravelax wrote:Vad du än gör, köp inte en grön, och absolut inte "matchande" Brooks styrlinda i läder...
B17 är ju rätt ful förresten. Skaffa en Swift istället.
Re: Lädersadel
Men just att göra sadeln i läder, gör det den extra bra. En sadel med samma form i konstmaterial, är den inte lika skön?
- kjellsnell
- Posts: 534
- Joined: 19 Oct 2010 19:32
- Location: Ljungskile
Re: Lädersadel
Fördelen med sadel i läder är ju att den efter x antal hundra mil antar samma form som din röv. Detta är något som jag finner ovärderligt vid längre sittningar i sadeln.
Re: Lädersadel
En klar fördel är hållbarheten. Att få en reva i sin nya fina fiziksadel är inte så kul, men det krävs desto större påfrestningar på lädersadeln för uppnå mer än kosmetiska skador.
Förresten, 1000 mil för att rida in en lädersadel är väl att ta i lite. Skulle säga att halva den sträckan räckte för mig. Men det är klart att många faktorer spelar in här.
Förresten, 1000 mil för att rida in en lädersadel är väl att ta i lite. Skulle säga att halva den sträckan räckte för mig. Men det är klart att många faktorer spelar in här.
Lick my decals off, baby
Re: Lädersadel
Detta framhålls ju som en av de stora fördelarna.kjellsnell wrote:Fördelen med sadel i läder är ju att den efter x antal hundra mil antar samma form som din röv. Detta är något som jag finner ovärderligt vid längre sittningar i sadeln.
Men varför är lädersadlar inte vanligare bland tävlingscyklister som nöter mängder med timmar på sadeln?
Re: Lädersadel
Den egenskapen flyttar upp lädersadeln ett par snäpp på min skala.Lars Grov wrote:En klar fördel är hållbarheten. Att få en reva i sin nya fina fiziksadel är inte så kul, men det krävs desto större påfrestningar på lädersadeln för uppnå mer än kosmetiska skador.
Hur fjollig behöver man vara i skyddandet av en lädersadel? Måste man täcka över sadeln varje gång den riskerar att bli våt?
Re: Re: Lädersadel
De väger ju ett ton och har lika bra aerodynamik som ett typiskt kylskåp. I grenen cykla långt på kasst underlag förekommer de dock vad jag förstår.Q&D wrote:Men varför är lädersadlar inte vanligare bland tävlingscyklister som nöter mängder med timmar på sadeln?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Re: Lädersadel
Det ju klart, med ett ton extra på ramen så trillar nog lädersadel ner ett pinnhål, även för mig som bara glider försiktigt runt på stan.abacaxi wrote: De väger ju ett ton och har lika bra aerodynamik som ett typiskt kylskåp. I grenen cykla långt på kasst underlag förekommer de dock vad jag förstår.
Men som tekniker så undrar jag hur det kan påverka saken ur aerodynamiskt perspektiv. Man sitter ju på sadeln så den är inbäddad bland skinkor och annat skinninklätt !?
Re: Re: Lädersadel
Har funderat över det här också. En del sadlar påstår sig ju vara mer aerodynamiska. Men hur stor skillnad är det egentligen? Sadelstolpen är ju självklart, men större delen av sadeln är ju inte utsatt för fartvinden liksom, utan bildar ju en klump med kroppen...Q&D wrote: Men som tekniker så undrar jag hur det kan påverka saken ur aerodynamiskt perspektiv. Man sitter ju på sadeln så den är inbäddad bland skinkor och annat skinninklätt !?
Re: Lädersadel
Förmodligen enormt stor skillnad på olika sadlar i vindtunnel test..
utan cyklist på sadeln..
utan cyklist på sadeln..
Re: Lädersadel
Det händer ju att man står upp och cyklar har jag hört. dessutom sitter man inte på undersidan. Ok det är säkert marginellt men det är ju inte så att det är något problem med bekvämligheten generellt med aerosadlar heller, så varför chansa?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Lädersadel
Hejsan.
Jag tävlade själv 88-96.
Och var således med om den stora tekniska revolutionen inom tävlingscykling.
Min bror började året efter mig, och vi var först i klubben med sis, shimano med indexerad växling.
Köpte i tyskland.
Jag vet ingen i våran klubb som körde lädersadel, typ brooks mfl.
Vi tävlingscyklister bytte utrustning ganska ofta, var eller vartannat år.
Som ungdomscyklist så skavde man upp sadlarna, då det vurpades ibland eller bara hanterades slarvigt. Sadlar var slitdelar.
Ingen hade tid att köra in dem..
Vikten var delvis också avgörande.
Modet var nog också viktigt. Kom du med fel grejer så "mobbades" du..
Dock så visste vi detas existens.
Nu är läder högsta mode.
Tom på klassiska tävlingscyklar monteras det felaktigt brooks.
Turbo, concor eller liknande vore mer korrekt.
Har några klassiker själv som har gamla lädersadlar.
Korrekt på dessa, men ej på 80/90 talare..
Mvh mr v
Jag tävlade själv 88-96.
Och var således med om den stora tekniska revolutionen inom tävlingscykling.
Min bror började året efter mig, och vi var först i klubben med sis, shimano med indexerad växling.
Köpte i tyskland.
Jag vet ingen i våran klubb som körde lädersadel, typ brooks mfl.
Vi tävlingscyklister bytte utrustning ganska ofta, var eller vartannat år.
Som ungdomscyklist så skavde man upp sadlarna, då det vurpades ibland eller bara hanterades slarvigt. Sadlar var slitdelar.
Ingen hade tid att köra in dem..
Vikten var delvis också avgörande.
Modet var nog också viktigt. Kom du med fel grejer så "mobbades" du..
Dock så visste vi detas existens.
Nu är läder högsta mode.
Tom på klassiska tävlingscyklar monteras det felaktigt brooks.
Turbo, concor eller liknande vore mer korrekt.
Har några klassiker själv som har gamla lädersadlar.
Korrekt på dessa, men ej på 80/90 talare..
Mvh mr v
Re: Lädersadel
Ok, luften ska ju passera förbi undersidan med.abacaxi wrote:Det händer ju att man står upp och cyklar har jag hört. dessutom sitter man inte på undersidan.
Re: Lädersadel
Menar du att det bryter stilmässigt att sätta Brookssadel på sena 1900- talare?Mr Vintage wrote: Nu är läder högsta mode.
Tom på klassiska tävlingscyklar monteras det felaktigt brooks.
Turbo, concor eller liknande vore mer korrekt.
Har några klassiker själv som har gamla lädersadlar.
Korrekt på dessa, men ej på 80/90 talare..
Mvh mr v
Vid närmare titt så verkar det som att Brookssadlar skiljer sig konstruktionsmässigt markant mot Turbo och Concorsadlar.
Brooks är tjockt skinn som är uppspänt på en ställning medans de andra mer ser ur som plastsadlar med skinn och moccaöverdrag. Stämmer det?
Re: Lädersadel
ja och ja.Q&D wrote:Menar du att det bryter stilmässigt att sätta Brookssadel på sena 1900- talare?[...] Brooks är tjockt skinn som är uppspänt på en ställning medans de andra mer ser ur som plastsadlar med skinn och moccaöverdrag. Stämmer det?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128