Lädersadel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Lädersadel

Post by Q&D » 20 Sep 2013 22:04

Image
I Tidens Cykelbok fanns det en beskrivning hur man preparerade en lädersadel så att den skulle bli sköna att sitta på.

Är lädersadlar något som ni rekommenderar av andra anledningar än utseendet? Själv tycker jag det skulle vara opraktiskt då skinn far illa av väta.

De är visst oemotståndligt vackra, men-
... är de bra?

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Lädersadel

Post by pse » 20 Sep 2013 22:18

Efter typ 1000 mil är det inte mycket som slår en lädersadel. Men innan dess är dom ganska hemska att sitta på.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Lädersadel

Post by ravelax » 20 Sep 2013 22:25

Vad du än gör, köp inte en grön, och absolut inte "matchande" Brooks styrlinda i läder...

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 20 Sep 2013 22:35

pse wrote:Efter typ 1000 mil är det inte mycket som slår en lädersadel. Men innan dess är dom ganska hemska att sitta på.
1000 mil!? Tror varken jag eller cykeln kommer passera den milstolpen.
Är en inkörd lädersadeln då något man aldrig släpper ifrån sig?

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 20 Sep 2013 22:38

ravelax wrote:Vad du än gör, köp inte en grön, och absolut inte "matchande" Brooks styrlinda i läder...
Inte speciellt stor chans att det skulle bli den färgen. Är det en begynnande trend?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Lädersadel

Post by ravelax » 20 Sep 2013 23:01

Q&D wrote:
ravelax wrote:Vad du än gör, köp inte en grön, och absolut inte "matchande" Brooks styrlinda i läder...
Inte speciellt stor chans att det skulle bli den färgen. Är det en begynnande trend?
Förhoppningsvis inte...

B17 är ju rätt ful förresten. Skaffa en Swift istället.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 21 Sep 2013 07:14

Men just att göra sadeln i läder, gör det den extra bra. En sadel med samma form i konstmaterial, är den inte lika skön?

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Lädersadel

Post by kjellsnell » 21 Sep 2013 11:16

Fördelen med sadel i läder är ju att den efter x antal hundra mil antar samma form som din röv. Detta är något som jag finner ovärderligt vid längre sittningar i sadeln.

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Lädersadel

Post by Lars Grov » 21 Sep 2013 16:13

En klar fördel är hållbarheten. Att få en reva i sin nya fina fiziksadel är inte så kul, men det krävs desto större påfrestningar på lädersadeln för uppnå mer än kosmetiska skador.
Förresten, 1000 mil för att rida in en lädersadel är väl att ta i lite. Skulle säga att halva den sträckan räckte för mig. Men det är klart att många faktorer spelar in här.
Lick my decals off, baby

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 21 Sep 2013 18:36

kjellsnell wrote:Fördelen med sadel i läder är ju att den efter x antal hundra mil antar samma form som din röv. Detta är något som jag finner ovärderligt vid längre sittningar i sadeln.
Detta framhålls ju som en av de stora fördelarna.
Men varför är lädersadlar inte vanligare bland tävlingscyklister som nöter mängder med timmar på sadeln?

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 21 Sep 2013 18:44

Lars Grov wrote:En klar fördel är hållbarheten. Att få en reva i sin nya fina fiziksadel är inte så kul, men det krävs desto större påfrestningar på lädersadeln för uppnå mer än kosmetiska skador.
Den egenskapen flyttar upp lädersadeln ett par snäpp på min skala.

Hur fjollig behöver man vara i skyddandet av en lädersadel? Måste man täcka över sadeln varje gång den riskerar att bli våt?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Lädersadel

Post by abacaxi » 21 Sep 2013 19:30

Q&D wrote:Men varför är lädersadlar inte vanligare bland tävlingscyklister som nöter mängder med timmar på sadeln?
De väger ju ett ton och har lika bra aerodynamik som ett typiskt kylskåp. I grenen cykla långt på kasst underlag förekommer de dock vad jag förstår.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Re: Lädersadel

Post by Q&D » 21 Sep 2013 20:12

abacaxi wrote: De väger ju ett ton och har lika bra aerodynamik som ett typiskt kylskåp. I grenen cykla långt på kasst underlag förekommer de dock vad jag förstår.
Det ju klart, med ett ton extra på ramen så trillar nog lädersadel ner ett pinnhål, även för mig som bara glider försiktigt runt på stan.

Men som tekniker så undrar jag hur det kan påverka saken ur aerodynamiskt perspektiv. Man sitter ju på sadeln så den är inbäddad bland skinkor och annat skinninklätt !?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Re: Lädersadel

Post by ravelax » 21 Sep 2013 20:18

Q&D wrote: Men som tekniker så undrar jag hur det kan påverka saken ur aerodynamiskt perspektiv. Man sitter ju på sadeln så den är inbäddad bland skinkor och annat skinninklätt !?
Har funderat över det här också. En del sadlar påstår sig ju vara mer aerodynamiska. Men hur stor skillnad är det egentligen? Sadelstolpen är ju självklart, men större delen av sadeln är ju inte utsatt för fartvinden liksom, utan bildar ju en klump med kroppen...

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Lädersadel

Post by K-dregg » 21 Sep 2013 20:27

Förmodligen enormt stor skillnad på olika sadlar i vindtunnel test..

utan cyklist på sadeln..

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Lädersadel

Post by abacaxi » 21 Sep 2013 23:14

Det händer ju att man står upp och cyklar har jag hört. :-) dessutom sitter man inte på undersidan. Ok det är säkert marginellt men det är ju inte så att det är något problem med bekvämligheten generellt med aerosadlar heller, så varför chansa?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Lädersadel

Post by Mr Vintage » 22 Sep 2013 10:04

Hejsan.
Jag tävlade själv 88-96.
Och var således med om den stora tekniska revolutionen inom tävlingscykling.
Min bror började året efter mig, och vi var först i klubben med sis, shimano med indexerad växling.
Köpte i tyskland.

Jag vet ingen i våran klubb som körde lädersadel, typ brooks mfl.
Vi tävlingscyklister bytte utrustning ganska ofta, var eller vartannat år.
Som ungdomscyklist så skavde man upp sadlarna, då det vurpades ibland eller bara hanterades slarvigt. Sadlar var slitdelar.
Ingen hade tid att köra in dem..
Vikten var delvis också avgörande.
Modet var nog också viktigt. Kom du med fel grejer så "mobbades" du..
Dock så visste vi detas existens.
Nu är läder högsta mode.
Tom på klassiska tävlingscyklar monteras det felaktigt brooks.
Turbo, concor eller liknande vore mer korrekt.
Har några klassiker själv som har gamla lädersadlar.
Korrekt på dessa, men ej på 80/90 talare..

Mvh mr v

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 22 Sep 2013 16:45

abacaxi wrote:Det händer ju att man står upp och cyklar har jag hört. :-) dessutom sitter man inte på undersidan.
Ok, luften ska ju passera förbi undersidan med.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 22 Sep 2013 17:08

Mr Vintage wrote: Nu är läder högsta mode.
Tom på klassiska tävlingscyklar monteras det felaktigt brooks.
Turbo, concor eller liknande vore mer korrekt.
Har några klassiker själv som har gamla lädersadlar.
Korrekt på dessa, men ej på 80/90 talare..

Mvh mr v
Menar du att det bryter stilmässigt att sätta Brookssadel på sena 1900- talare?

Vid närmare titt så verkar det som att Brookssadlar skiljer sig konstruktionsmässigt markant mot Turbo och Concorsadlar.
Brooks är tjockt skinn som är uppspänt på en ställning medans de andra mer ser ur som plastsadlar med skinn och moccaöverdrag. Stämmer det?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Lädersadel

Post by abacaxi » 22 Sep 2013 17:38

Q&D wrote:Menar du att det bryter stilmässigt att sätta Brookssadel på sena 1900- talare?[...] Brooks är tjockt skinn som är uppspänt på en ställning medans de andra mer ser ur som plastsadlar med skinn och moccaöverdrag. Stämmer det?
ja och ja.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply