Lädersadel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Lädersadel

Post by olletrens » 22 Sep 2013 17:48

Stämmer bra det där med konstruktionen. Kallas av somliga för hängmattesadel.

Se till att komma till välsorterad handlare och få provcykla olika modeller. Välj med rumpan mer än ögonen. Utgångsläget är viktigt, och har du en modell som passar din bak är den hjälpligt insutten efter bara ett par månaders jobbpendling. Bekvämligheten under insittningen är ändå inte värre än sadeln på min fösta fabriksfixie som inte heller den var någon större katastrof.

Angående skötsel är det viktigaste att inte lämna den ute pga stöldrisk. Annars går det att polera upp nästan vilka skador som helst, och jämfört med en laser, concor eller dylikt är hållbarheten överlägsen.

När det kommer till tävling och areodynamik vet jag inget, men bryr mig lika lite. Det extra adrenalinpåslaget av swag-känslan med lädersadel jämnar ut det i slutändan. Köp! Jag vet att du vill!

P.S. Har fått många kommentarer på min lädersadel varav ingen varit "Det där är inte tidstypiskt". D.S

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Lädersadel

Post by abacaxi » 22 Sep 2013 17:58

olletrens wrote:P.S. Har fått många kommentarer på min lädersadel varav ingen varit "Det där är inte tidstypiskt". D.S
så hur många av dessa kommentatorer visste om att det inte är tidstypiskt? det är bara nördar du kan imponera på med korrekta hojar, det säger sig ju självt. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Lädersadel

Post by ravelax » 22 Sep 2013 19:57

olletrens wrote:jämfört med en laser, concor eller dylikt är hållbarheten överlägsen.
:?:

Min vintage-Concor verkar helt oförstörbar... Läderklädd visserligen. Kanske där magin sitter? :)

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 22 Sep 2013 19:59

abacaxi wrote:
Q&D wrote:Menar du att det bryter stilmässigt att sätta Brookssadel på sena 1900- talare?[...] Brooks är tjockt skinn som är uppspänt på en ställning medans de andra mer ser ur som plastsadlar med skinn och moccaöverdrag. Stämmer det?
ja och ja.
Men då tycker jag att det skulle vara fritt fram att hänga på en Brooks på vilken cykel som helst under förutsättning att sadelmodellen tillverkades vid tiden för den aktuella cykeln.
Brookssadlar måste väl ändå anses som tidlösa även om användningen har varierat upp och ner med tiden?

Plastsadlarna med skinn däremot tycker jag förr hör deras tidsepok till och skulle se konstigt ut på cyklar från andra tidsepoker.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Lädersadel

Post by Kiliam » 22 Sep 2013 20:02

Q&D wrote:
abacaxi wrote:
Q&D wrote:Menar du att det bryter stilmässigt att sätta Brookssadel på sena 1900- talare?[...] Brooks är tjockt skinn som är uppspänt på en ställning medans de andra mer ser ur som plastsadlar med skinn och moccaöverdrag. Stämmer det?
ja och ja.
Men då tycker jag att det skulle vara fritt fram att hänga på en Brooks på vilken cykel som helst under förutsättning att sadelmodellen tillverkades vid tiden för den aktuella cykeln.
Brookssadlar måste väl ändå anses som tidlösa även om användningen har varierat upp och ner med tiden?

Plastsadlarna med skinn däremot tycker jag förr hör deras tidsepok till och skulle se konstigt ut på cyklar från andra tidsepoker.
Både Selle Italia Flite och Turbo kan passa grymt bra till nya åk. Speciellt Fliten!

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 22 Sep 2013 20:17

olletrens wrote:Angående skötsel är det viktigaste att inte lämna den ute pga stöldrisk. Annars går det att polera upp nästan vilka skador som helst, och jämfört med en laser, concor eller dylikt är hållbarheten överlägsen.
Aj, då, där föll lädersadeln ner ett par steg. Stöldbegärliga saker är jobbigt att ha. Man kanske kan göra den mindre begärlig genom att rista in "Jesus lever" eller nåt på sittytan. Bovarna vill nog inte cykla omkring med det budkapet i röven och dom för vilken texten appellerar borde lämna sadeln ifred.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Lädersadel

Post by ravelax » 22 Sep 2013 20:22

Q&D wrote:Plastsadlarna med skinn däremot tycker jag förr hör deras tidsepok till och skulle se konstigt ut på cyklar från andra tidsepoker.
Självklart ser en Concor eller Turbo lika fel ut på en cykel från 1965 som en Brooks gör på en cykel från 1995.

Bland touringcyklister är lädersadlarna dock fortfarande populära. Men på en modern landsvägs- eller trackhoj ser det knäppt ut.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 22 Sep 2013 20:25

Kiliam wrote: Både Selle Italia Flite och Turbo kan passa grymt bra till nya åk. Speciellt Fliten!
Jag måste skynda mig att säga att jag nog gav mig ut på för djupt vatten genom att spåna kring vad som är gångbart :roll:
I grund och botten så har jag få referensramar för vad som är god stil och smak in om cykling.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Lädersadel

Post by abacaxi » 22 Sep 2013 20:29

Q&D wrote:Men då tycker jag att det skulle vara fritt fram att hänga på en Brooks på vilken cykel som helst under förutsättning att sadelmodellen tillverkades vid tiden för den aktuella cykeln.
det är ju iofs som att säga att ett typ höganäskrus eller en dalahäst man köpte i förrgår är modern design. som jag skrev ovan är det ju en nördgrej, om du bryr dig om att vara tidstypiskt cool ska du inte ha en brooks, annars gör du såklart vad fan du vill.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Lädersadel

Post by kjellsnell » 22 Sep 2013 20:45

Sen skiljer ju sig många lädersadlar från de övriga sadlar som avhandlats här i sätter de är tänkta att brukas på. Exempelvis en Brooks B17 som jag kör långturer på passar utmärkt att sitta på med lite mindre aerodynamisk position men är vidrig att ha på en cykel med lite drop från sadel till styre. Däremot en flite eller concor tycker jag är fina att ligga framåtlutade över på en rejsig hoj men ganska obekväma att sitta på upprätt.
Detta gäller dock min röv...

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 22 Sep 2013 20:51

abacaxi wrote:det är ju iofs som att säga att ett typ höganäskrus eller en dalahäst man köpte i förrgår är modern design. som jag skrev ovan är det ju en nördgrej, om du bryr dig om att vara tidstypiskt cool ska du inte ha en brooks, annars gör du såklart vad fan du vill.
Jomen, jag brukar till sist göra lite hur som helst men man kan ändå låta sig föras in i kaos genom medvetna val.
Höganäsformen tycker jag tillhör den tidlösa kategorin men modern design är för mig ≠ tidlös design :wink:

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 22 Sep 2013 21:06

ravelax wrote:Vad du än gör, köp inte en grön, och absolut inte "matchande" Brooks styrlinda i läder...
Men alltså, hur grym är den inte!
Trodde du skämta om en grön sadel, måste se hur sen nu styrlindorna ut.

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Lädersadel

Post by abacaxi » 22 Sep 2013 21:17

kjellsnell wrote:Exempelvis en Brooks B17 som jag kör långturer på passar utmärkt att sitta på med lite mindre aerodynamisk position men är vidrig att ha på en cykel med lite drop från sadel till styre.
ja, hade en på beatern (från 60/70-talet mind you) innan när den hade riser men när jag slängde på bock blev det en laser istället. brooksen sitter nu på klunkern och där sitter den som en smäck såväl epok- som funktionsmässigt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Lädersadel

Post by ravelax » 22 Sep 2013 21:56

Q&D wrote:
ravelax wrote:Vad du än gör, köp inte en grön, och absolut inte "matchande" Brooks styrlinda i läder...
Men alltså, hur grym är den inte!
Trodde du skämta om en grön sadel, måste se hur sen nu styrlindorna ut.

Image
Den sobert gröna Swiften är snygg (i sig själv... har svårt att se en cykel den skulle passa på). Jag menade mest den illgröna B17.

Lindat läder har man på ledstänger i lyxiga trapphus, inte på cykelstyren.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Lädersadel

Post by Q&D » 22 Sep 2013 22:09

ravelax wrote: Lindat läder har man på ledstänger i lyxiga trapphus, inte på cykelstyren.
:) Det tar jag med mig och suger på ett tag.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Lädersadel

Post by Mr Vintage » 23 Sep 2013 11:28

Halloj igen!

Det är väl en av de grundläggande delarna med ett forum , att kunna ventilera olika synpunkter.

Hade du bestämt dig så hade du kört ditt eget rejs fullt ut.

Men för och nackdelar ska alltid ventileras.

Vi är ganska få som tävlat, några touringentusiaster, några elitmotionärer.
Men det som vi alla har gemensamt är cykelintresset.
Och då måste alla synpunkter fram sedan är det upp till dig att avgöra vad som är rätt för just dig.

Ha det gött alla!

Med vänlig hälsning Mr V

chrobin

Re: Lädersadel

Post by chrobin » 23 Sep 2013 12:13

Jag gillar Brooks Colt.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Lädersadel

Post by Indurain » 23 Sep 2013 12:22

Turbomatic 1& 2, vad är det för cykel ?
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Lädersadel

Post by kjellsnell » 23 Sep 2013 12:32

Turbomatic må vara snygga men också vansinnigt obekväma tycker jag. Ganska konstigt kanske då jag sitter som en kung på ex Turbo...

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Lädersadel

Post by Kj » 23 Sep 2013 14:05

Kör brooks! läder blir ju bara snyggare och snyggar ju mer de används! stilrent är det också!

Post Reply