On-One - Fick inte tillbaka fraktkostnaden. Rätt eller fel?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

On-One - Fick inte tillbaka fraktkostnaden. Rätt eller fel?

Post by Chapter 2 » 09 Sep 2013 10:08

(Sorry för lång text, men den skulle kunna vara ännu längre)

26/6
Som jag skrivit förut så beställde jag en Pompino från On-one, som skulle ta 5-7 dagar att bygga + "Within the EU please allow up to 7 days for delivery.".

2/7
Fick bekräftelse att byggdagen skulle vara den 3/7.
"Your bike build is now scheduled for Wednesday 3rd July.

Bikes are dispatched or available for collection on the same day that they are built.

Build dates are normally accurate but please be aware that this date could change due to unforseen circumstances. In this case we will be in touch immediately to keep you informed of progress."

13/7
Inget meddelande och ingen cykel är skickad.
Upptäcker efter att tittat på alla komponenter att Stronglight vevparti är slut i stl 49T. Jag mailar och frågar om de vet när varan finns i lager igen och att jag behöver byta leverans adress pga av att det tagit så lång tid (tog leverans till mitt jobb pga att jag skulle på semester runt den tid jag förväntade mig en leverans. Nu var jag tillbaka från semestern och har bytt arbetsplats. Jag vill därför få cykeln levererad till min hemadress istället.)

19/7
Jag får svar på mitt mail och de hade inget leveransdatum på vevpartiet

22/7
Vi kom överens om att de skulle sätta på ett 48T vevparti istället och att det skulle skicka cykeln till den nya adressen.

29/7
Inget har hänt med orden och jag skickar då mail och frågar vad som händer.

Samma dag får jag mail om att den är dispatched.

Jag ser då att den är skickad till till fel adress. Inte den gamla och inte heller den nya utan det är en egenkomponerad adress som är ihopblandad med lite siffror från postnumret i gatuadressen och siffrorna från gatuadressen i postnumret.

Jag skickade direkt ett mail där jag skriver att det har blivit fel och att det måste fixa detta.

Därefter händer inget mer än att jag får lite mail där de skriver att det ska maila TNT och be dem fixa detta och att de ska återkomma när det fått det bekräftat. inget återkommande utan det är jag som får ligga på och fråga hur det går. Men utan att få något direkt besked.

8/8
Jag får ett mail där de skriver att det tydligen är något fel på min adress (vad kan det vara för fel, kanske det jag skrivit 100 mail om?) och att jag ska kontakta posten för att fixa detta. Men enligt posten är det endast avsändaren som får ändra något. Jag kontaktar On-one igen och får svaret att de ska kontakta TNT och be dem fixa detta men att det kanske inte går att fixa och då kommer cykel bli returnerad.

12/8
Ser att posten skickade tillbaka cykeln.


23/8
Jag får svar på ett av mina mail där de skrev att de fått tillbaka cykeln och att jag ska skicka rätt adress till dem så att de kan dubbelkolla vad som blivit fel.
I samma mail skriver de att jag kanske måste betala leveransen på nytt om felet ligger på mig.

7 dagar hade jag på mig att svara annars skulle de "offer a refund". Skickade svar direkt och skrev återigen att jag krävde en kompensation för detta annars ville jag ha mina pengar tillbaka.

7 dagar går och inget svar.

31/8
Skickar ett nytt mail där jag återigen kräver kompensation för förseningen och att jag vill ha mina pengar tillbaka om detta inte löser sig snabbt.

2/9
Jag får ett mail där de skriver att cykeln är på väg tillbaka till dem och att de inte vet när den dyker upp. (den 23/8 skrev de att den redan hade kommit tillbaka)

4/9
I och med detta förstår jag att detta inte går att rädda. Jag skriver därför et mail till "returns" och ber om att få mina pengar tillbaka.

5/9
Får svar där det skriver att de har satt tillbaka pengarna och att det kan ta 2-3 dagar innan jag har dem.

9/9
Idag ser jag att jag fått tillbaka pengarna men de har dragit bort pengarna för frakten.

I detta ärende med alla dessa turer och fel som On-one har gjort och avtal de brutit. Vad har man för rättigheter?
Kan man kräva pengarna tillbaka för utebliven leverans eller har sändaren rätt att ta en avgift för leveransen ändå?

Vid en retur har säljaren rätt att bara betala tillbaka för varan, men är detta en retur?

Från hemsidan:
Will you refund postage costs for my returned goods?
If the item is not as described or damaged, we’ll refund your postage. Please include your postage receipt with your items, or email the receipt to returns@planetx.co.uk

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: On-One - Fick inte tillbaka fraktkostnaden. Rätt eller f

Post by ravelax » 09 Sep 2013 11:38

Det är ju inte en retur i vanlig mening eftersom det inte är du som skickat tillbaka varan, pga. att det är fel vara eller att den är skadad eller så. Den har ju blivit returnerad automatiskt av posten pga. adressfel. Håller dock med om att det är märkligt att de ändå dragit pengar för frakten, eftersom du påpekat att de har fel adress upprepade gånger.

De verkar anse att ansvaret ligger på dig, medan det för en utomstående verkar ligga på dem.

Fråga hur de tänkte? Så kan du utifrån deras besked kanske argumentera dig fram till att få pengarna för frakten tillbaka.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: On-One - Fick inte tillbaka fraktkostnaden. Rätt eller f

Post by svennelainen » 09 Sep 2013 11:41

Vid sen eller lång leveranstid finns det inga krav eller skyldigheter över huvud taget att ge kompensation för en säljares del, om de inte specifikt har sagt att de ger rabatt på försenade leveranser kan de ta lång tid på sig. Däremot har du (i Sverige) rätt att häva ett köp om leveranstiden är över 30 dagar.

Om de har fuckat upp adressen trots att du har mailat den korrekta så har jag svårt att se hur du ska behöva betala ytterligare. Återrigen, i Sverige betalar köparen frakten (distans- och hemförsäljningslagen) vid retur men vid ett regelrätt felskick står säljaren för retur.

Eftersom köpet har skett i England är det deras distanshandelslagar som gäller, och de har inte en utan flera som också krockar med varann. Det är en djungel och nyttjas sällan, så det enda du kan göra är att stå på dig.

User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

Re: On-One - Fick inte tillbaka fraktkostnaden. Rätt eller f

Post by Chapter 2 » 09 Sep 2013 12:58

Läst lite på Konsument Europa nu. Men blev inte så mycket klokare.
I deras förskrivna klagobrev skrev de:
"[Välj rätt alternativ och ta bort det som inte passar!]

[Alternativ 1]
The product has not been delivered to me, even though I send a reminder to you on the [datum].
I therefore cancel the contract and demand to get a full refund of what I paid for the product, and of the freight costs"

Men i Europaparlamentets och rådets direktiv står det:
"Artikel 6
Ångerrätt
1. Vid varje distansavtal skall konsumenten ha rätt till en frist på minst sju arbetsdagar för att frånträda avtalet, utan påföljd och utan att ange några skäl. Den enda kostnad som får läggas på konsumenten på grund av att han utövar sin ångerrätt är den direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan."

Vilket ger On-One rätt.

Men längre ner i Artikel 7 står det:
"Artikel 7
Fullgörande
1. Om inte parterna har kommit överens om annat, skall leverantören utföra beställningen senast inom 30 dagar från den dag då konsumenten lämnade sin beställning till leverantören.
2. Om leverantören underlåter att fullgöra sin del av avtalet på grund av att den beställda varan eller tjänsten inte är tillgängliga, skall konsumenten informeras om detta och skall snarast möjligt, och i varje fall inom 30 dagar, få tillbaka de belopp som han har betalat."

Är detta i så fall inkl. fraktkostnaden som säljaren enligt Artikel 6:1 får lägga på konsumenten?

Förvirrande. Men jag skickade i alla fall ett mail nu där jag skrev att jag vill ha pengarna tillbaka för frakten också pga av att det är dom som gjort fel med leveransen.
Får se om jag får något svar. Varje gång jag skrivit något om kompensation eller något liknande har de inte svarat på mailet och har de svarat så har de svarat på andra saker istället.

Edit: Länk till direktivet
http://eur-lex.europa.eu
http://www.konsumenteuropa.se

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: On-One - Fick inte tillbaka fraktkostnaden. Rätt eller f

Post by Lars Grov » 09 Sep 2013 13:27

Hur mycket pengar har de dragit? Är det värt fajt? Fattar iofs om man vill ta den som ren principfråga, även om det verkar kunna ta en del tid i anspråk. Inte första gången det företaget är uppe till diskussion på forumet precis.
Lick my decals off, baby

User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

Re: On-One - Fick inte tillbaka fraktkostnaden. Rätt eller f

Post by Chapter 2 » 09 Sep 2013 13:46

Nej det är ingen förmögenhet förvissa men ändå en del pengar för mig.

30£ gick frakten på.

Återbetalningen blev 481kr mindre efter att ha haft 534£ liggande hos On-One i över 2 månader.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: On-One - Fick inte tillbaka fraktkostnaden. Rätt eller f

Post by merkur » 09 Sep 2013 20:37

Jag tycker ju att du har rätt, sen den stilen de kör att de spelar blåsta när du klart och
tydligt förklarat att de har fuckat upp adressen, sånt gör en ju dubbelt förbannad.

Ser den stilen komma mer och mer i säljyrket, så fort pengarna är inne så fattar de nada, precis som valfri riksdagspolitiker tycks åka på en stroke efter att nyss ha gett klartecken till att bygga en vapenfabrik.

Velodrome shop i UK är också jävligt bra på att spela dumma så vill man undvika en hjärnblödning bör de undvikas.

Jag har suttit med fingret på köpknappen på Planet-x i en vecka nu på en kaffenback 2.

Men efter mina duster med andra engelsmän som sköter sina affärer på liknande vis så drar jag mig nog för det.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 09 Sep 2013 20:48

Ring om du inte gjort det. Och be att få prata med någon som bestämmer, folk som anklagas för att inte ha något att säga till om blir mer hjälpsamma. Varje gång de säger att de inte "kan" något ber du dem koppla dig till någon som kan, och så ger du aldrig upp. Lycka till.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

Re: On-One - Fick inte tillbaka fraktkostnaden. Rätt eller f

Post by Chapter 2 » 11 Sep 2013 19:36

Ringde idag. 5 min i telefonkö sedan ca 5-10 min telefonsamtal.
Han höll hela tiden med om det jag sa och sade sedan att han skulle skicka över detta till de (som jag förstod) hade hand om transaktionerna. Så förhoppningsvis slutar detta bra.

Post Reply