OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: OT-tråden

Post by långan » 22 Sep 2010 19:48

En massa snack om jorden
Här tänkte jag skriva lite om hur jag tror det största problemet är befolkningsökningen på denna planeten, att utvecklingen går så rasande fort, vi använder för mycket naturresurser för vårt eget bästa osv osv.... Men jag äter bacon just nu, så jag orkar inte och maten kallnar.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 22 Sep 2010 20:54

ArvidSvensson wrote: Seriöst och välskrivet svar
Tusen år kanske var närmare sanningen, saken är att vi nu snackar årtionden.

Håller helt med på den exponentiella punkten. Det är dit jag sätter mitt hopp.
Vi klarade oss från kärnvapenkrig, Nazister som världshärskare och en hel massa annat jøppel tack vare människans envishet och en helvetes massa tur så varför inte uppvärmningen? Det betyder dock inte att man skall bränna vidare i sin SUV och tömma råolja i villabrännaren, var man gör vad var man kan.

Jag kan inte heller så mycket men det är intressant att diskutera för då lär man sig mer!
Har man inget projekt har man inget liv :)

chrobin

Re: OT-tråden

Post by chrobin » 22 Sep 2010 22:33

Måste åter igen påminna om Shinyas blogg och det pågående Cannonball tävlingen.
Har varit några svettiga dygn med trasig delar men nu är han på banan igen. Uppdateras dagligen, oerhört spännande!!!

http://shinyakimura.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: OT-tråden

Post by jon » 23 Sep 2010 02:00

I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Hoven » 23 Sep 2010 07:49

^ Vilka jädra nerver! Helt sjukt.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: OT-tråden

Post by K-dregg » 23 Sep 2010 08:15

Tack för den Chrobin! :D

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Re: OT-tråden

Post by scand » 23 Sep 2010 08:42

jon wrote:
För en 10-12 år sedan jobbade jag en kort stund på ett företag som monterade mobilutrustning i master.
Minns en mast i Sunne trakterna som var över 100meter, klättrade genom dimma/moln och precis innan toppen kom vi igenom täcket. klart surrealistisk, men ack vad liten och utlämnad man är där uppe.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: OT-tråden

Post by Nomis » 23 Sep 2010 10:11

scand wrote:
jon wrote:
För en 10-12 år sedan jobbade jag en kort stund på ett företag som monterade mobilutrustning i master.
Minns en mast i Sunne trakterna som var över 100meter, klättrade genom dimma/moln och precis innan toppen kom vi igenom täcket. klart surrealistisk, men ack vad liten och utlämnad man är där uppe.

Har också jobbat i/med master för ett par är sedan. Innan dess så hade man som hobby att olovligen klättra i master...

Träningsvärken dagen efter är inte att leka med direkt...

User avatar
MeanMan
Posts: 124
Joined: 24 Aug 2009 19:13
Location: smutsiga södern

Re: OT-tråden

Post by MeanMan » 23 Sep 2010 15:00

Nomis wrote:
scand wrote:
jon wrote:
För en 10-12 år sedan jobbade jag en kort stund på ett företag som monterade mobilutrustning i master.
Minns en mast i Sunne trakterna som var över 100meter, klättrade genom dimma/moln och precis innan toppen kom vi igenom täcket. klart surrealistisk, men ack vad liten och utlämnad man är där uppe.

Har också jobbat i/med master för ett par är sedan. Innan dess så hade man som hobby att olovligen klättra i master...

Träningsvärken dagen efter är inte att leka med direkt...

ha ha, och jag tycker det är läskigt att klättra i svajande träd... fast det är konstigt att han inte säkrar sig oftare.
Just because I talk slow doesn't mean I'm stupid...

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Nibbe » 23 Sep 2010 15:21

K-dregg wrote:Tack för den Chrobin! :D
+1
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 23 Sep 2010 16:13

Han går ju långa vägar utan att säkra, men där måste han väll ha backup? Han klättrar väll inte utan lina??

Något att fundera på när liggcykeln är klar Chrobin?
http://www.economist.com/blogs/babbage/ ... t&fsrc=nwl" onclick="window.open(this.href);return false;
Har man inget projekt har man inget liv :)

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Re: OT-tråden

Post by scand » 23 Sep 2010 17:06

Jonatan F wrote:Han går ju långa vägar utan att säkra, men där måste han väll ha backup? Han klättrar väll inte utan lina??
Beror lite på hur masten är designad, klättrar man "inne" i den så känns det lite mer okey utan säkring. Men utanför är det riktigt otrevligt.
En del stegar har en glidskena i mitten som man kopplar in en säkring i, ramlar man så låser den automatiskt. Det som är läskigt är att gå ut på en bom eller stege som sticker ut från masten och så att tappa verktyg eller annat.

User avatar
MeanMan
Posts: 124
Joined: 24 Aug 2009 19:13
Location: smutsiga södern

Re: OT-tråden

Post by MeanMan » 23 Sep 2010 17:28

scand wrote:
Jonatan F wrote:Han går ju långa vägar utan att säkra, men där måste han väll ha backup? Han klättrar väll inte utan lina??
Beror lite på hur masten är designad, klättrar man "inne" i den så känns det lite mer okey utan säkring. Men utanför är det riktigt otrevligt.
En del stegar har en glidskena i mitten som man kopplar in en säkring i, ramlar man så låser den automatiskt. Det som är läskigt är att gå ut på en bom eller stege som sticker ut från masten och så att tappa verktyg eller annat.

tänkte mest på då han var utanför masten, då verkar han ju i princip bara säkra då han tar en paus. aja, jag har säkert fel ändå så det är som vanligt.
Just because I talk slow doesn't mean I'm stupid...

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: OT-tråden

Post by jon » 23 Sep 2010 21:33

MeanMan wrote:
scand wrote:
Jonatan F wrote:Han går ju långa vägar utan att säkra, men där måste han väll ha backup? Han klättrar väll inte utan lina??
Beror lite på hur masten är designad, klättrar man "inne" i den så känns det lite mer okey utan säkring. Men utanför är det riktigt otrevligt.
En del stegar har en glidskena i mitten som man kopplar in en säkring i, ramlar man så låser den automatiskt. Det som är läskigt är att gå ut på en bom eller stege som sticker ut från masten och så att tappa verktyg eller annat.

tänkte mest på då han var utanför masten, då verkar han ju i princip bara säkra då han tar en paus. aja, jag har säkert fel ändå så det är som vanligt.
Jag har sett en annan version av klippet då dom textar vad som händer. Dom klätrar utan lina för att det går fortare utan att behöva kopla loss och kopla fast igen vid varje vi varje nivå. Han hakar bara fast när dom pausar. Jag väntade bara på att dom skulle slita på sig fallskärm och hoppa...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: OT-tråden

Post by långan » 23 Sep 2010 22:05

jon wrote:
MeanMan wrote:
scand wrote:
Jonatan F wrote:Han går ju långa vägar utan att säkra, men där måste han väll ha backup? Han klättrar väll inte utan lina??
Beror lite på hur masten är designad, klättrar man "inne" i den så känns det lite mer okey utan säkring. Men utanför är det riktigt otrevligt.
En del stegar har en glidskena i mitten som man kopplar in en säkring i, ramlar man så låser den automatiskt. Det som är läskigt är att gå ut på en bom eller stege som sticker ut från masten och så att tappa verktyg eller annat.

tänkte mest på då han var utanför masten, då verkar han ju i princip bara säkra då han tar en paus. aja, jag har säkert fel ändå så det är som vanligt.
Jag har sett en annan version av klippet då dom textar vad som händer. Dom klätrar utan lina för att det går fortare utan att behöva kopla loss och kopla fast igen vid varje vi varje nivå. Han hakar bara fast när dom pausar. Jag väntade bara på att dom skulle slita på sig fallskärm och hoppa...
Såg en film på en extremsportfilmfestival (puh, långt ord) i göteborg om en kille som heter Alex Hannold. Free solo climbing verkar inte helt klokt. Men häftigt.
Trailer hittar man här.
Jävligt fin film.

chrobin

Re: OT-tråden

Post by chrobin » 25 Sep 2010 23:42

Majestics car club
- How are we supposed to get it out?


User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: OT-tråden

Post by carlhenrik » 26 Sep 2010 02:19


chrobin

Re: OT-tråden

Post by chrobin » 27 Sep 2010 13:31


User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 28 Sep 2010 19:33

Ett paket (typ) kom på florenska posten (fixyn)

Filem som är som Avatar borde vara! Serriöst bästa filmen jag sett (utom The eternal sunshine on the spotles mind i kategorin Löööv!)
Image
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: OT-tråden

Post by kakan » 28 Sep 2010 20:54

Jag har denna

http://www.blocket.se/vi/29783696.htm

jag vill inte ha den. vill du ha den.
fixar specialpris bara för dig.
Tackar
_Kakan

Post Reply