OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
HS-Etuna
Posts: 13
Joined: 08 May 2013 00:11

Re: OT-tråden

Post by HS-Etuna » 24 May 2013 00:54

Det är gott med semla!

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 24 May 2013 01:24

extra grädde o allt

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by klasolsson » 24 May 2013 08:49

Flickrs nya "look" ser ju ut som fan!

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: OT-tråden

Post by salta_killen » 24 May 2013 09:06

Fredde wrote:så återkommer vi med ett svar som alla admins står bakom
@tolij

Jag tror inte du behöver slå på transparenstrumman. Fredde har redan fört ett ganska utförligt samtal med dig här i tråden och vill ha mer stöd i sina svar av sina adminkollegor. Dessutom bjuder han in till vidare / djupare samtal som också är offentliga även om dom inte hamnar här på forumet.

Genrellt försöker jag väl säga att jag tror du skulle ha lättare att få medhåll i dina inlägg om du försökte vila på hanen lite. Ingen vill ligga rulle på en alltför ryckig cyklist. Chilla lite och fundera på vad du vill posta och vad för samtal du vill föra, det kommer göra det till ett bättre samtal för alla inblandade. Fortsätter det såhär kommer du snart bara få giffar på folk som tar sig för pannan som svar.

Personligen är det en av sakerna jag gillar mest med forum, att jag inte måste svara med en gång. Om någon skriver något så kan jag bolla med det ett tag, kanske till och med sova på saken, innan jag svarar.

User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Re: OT-tråden

Post by j galland » 24 May 2013 09:52

Det är kul när fler på jobbet hojar fastnav.

Image

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: OT-tråden

Post by Kiliam » 24 May 2013 10:15

Cannondalen var porr!

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 25 May 2013 21:26

@ salta killen..

Jag vill ha en OT tråd just för att jag uppskattar sånt som abacaxis trollningar (?) om kapitalismen med teoretiserade utläggningar som svar från huliganen. Vill man trolla eller provocera tycker jag man ska få göra det, och jag tycker att OT tråden är en utmärkt ventil för just sådant. Jag tycker också att man ska tåla gliringar. Jag vill att du ska kunna skämta med "alla hatar sossar" utan att nån anmäler dig för "hets mot folkgrupp". När en moderator uttrycker sina farhågor
om diskussioner vilka enligt mig är långt ifrån anstötliga så går mina varningsklockor igång. När densamme uttrycker dessa farhågor med, enligt mig, tvetydighet, inkonsekvens eller undanmanövrar - blir jag bananas, och det har inget med @ Fredde personligen att göra. Då kanske jag overkillar det hela, men det är en viktig principfråga för mig. Jag har sagt mitt och tagit ställning. Sen kan du stå vid sidan om och vara förnumstig. Jag lyssnar på argument och är alltid beredd att omrevidera mina ståndpunkter om jag möts av bra sådana. Giffar och folks medhåll rör mig inte ryggen.

/Semlan, aka den ryckige cyklisten (jag är ju faktiskt en ryckig cyklist).

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 25 May 2013 22:22

Du måste försöka se saker ur andras perspektiv. Om någon tycker en sak är oskön spelar din åsikt om vad som är oskönt ingen roll. Saken uppfattas ändå som oskön av den andra personen. Vissa pallar cykla 10 mil, andra 50mil, andra 100mil - vi är olika. Om du bjuder in till en "alla kan hänga med"-runda är det den långsammaste som sätter snittet, inte den snabbaste.

Problemet är att du försöker få svar på en fråga som det inte går att ge ett bra svar på. (Nu är den postad så alla admins ska få säga sitt om saken i admin-forumet).

Om man försöker se lite pragmatiskt istället på saken så:
NEJ, man får inte diskutera politik. Ett svar som leder till att man tex inte kan diskutera om vilket parti som gynnar oss cyklister, det är såklart dåligt för ett cykelforum att inte kunna göra det.

JA, man får diskutera politik. Ett svar som då innebär att allting som håller sig inom rikets lagar är välkommet att postas. Tex allt som skrivs på avpixlat, friatider, expo, stora delar av flashback, motkraft, whatever. Blir det bra? Är det tanken med ett cykelforum? Kommer folk tröttna? Kommer kanske folk tycka att "nej jag vill inte posta på fixedgear för där är det massa *ister som skriver", är det bra? Gynnar det ett cykelforum? Är det tanken med fixedgear?

Därför får du "tvetydighet, inkonsekvens eller undanmanövrar" som svar, för att det handlar om att själv känna in vad detta är för forum, vad som skrivs här och vad för diskussioner som uppskattas och uppmuntras av andra forumanvändare. Helt enkelt SBF-principen.

Jag har skrivit att det är tillåtet med politiska diskussioner men inte att trolla efter politiskt bråk och att vi som modererar helst inte vill ställas inför det vägvalet att behöva ta ställning till vilka åsikter som är lagliga att uttrycka enl lag men olämpliga att posta på fixedgear. Detta verkar helt okej för alla andra men du avkräver ändå mig på "ett svar" och vad du gör är ju att du ställer oss in för det vägvalet över vilka åsikter som är lämpliga vs olämpliga, ungefär det som vi ville undvika.

Innan du ställde din fråga på om vi funderade kring att begränsa politiska diskussioner kanske ingen av oss hade gjort det, men efter din frågeställning kommer garanterat alla ha gjort det - ungefär som Schrödingers katt.

Om OT-tråden och OT-trådens frihet ligger dig varm om hjärtat varför ser du inte till att hjälpa till och vara ett föredöme i att hålla diskussionerna på en bra och trevlig nivå? (misstolka nu inte det som att du är motsatsen).

Helt allvarligt så har jag nog lagt ner över fyra-fem timmar på att skriva svar till dej. Nu satt jag och skulle deploya en stor fil och hade lite tid över, detta svar tog ca 30 minuter att skriva.

Jag skriver ihop vår sammanställning sen på din fråga när de andra har sagt sitt, men det blir faktiskt ett svar du får se som det slutgiltiga i frågan, i alla fall av mig.

p.s Personligen är jag extremt åsiktsliberal.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: OT-tråden

Post by ravelax » 26 May 2013 01:30

Tack Fredde.

pareto
Posts: 12
Joined: 13 Apr 2013 22:50

Re: OT-tråden

Post by pareto » 27 May 2013 13:13

Hoppas inte det här är någon här..

http://www.blocket.se/stockholm/Extremt ... ?ca=11&w=1

User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: OT-tråden

Post by Karateklubben » 27 May 2013 14:17

pareto wrote:Hoppas inte det här är någon här..

http://www.blocket.se/stockholm/Extremt ... ?ca=11&w=1
"...hur lätt den rullar!"
Image
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

pareto
Posts: 12
Joined: 13 Apr 2013 22:50

Re: OT-tråden

Post by pareto » 27 May 2013 16:09

Heh.. Ändå cred att han försöker ta reda på vem som gjort ramen.


pareto
Posts: 12
Joined: 13 Apr 2013 22:50

Re: OT-tråden

Post by pareto » 29 May 2013 18:32

Alright, skit i mina förra länkar och ha lite OT:

http://www.nytimes.com/2012/07/08/opini ... .html?_r=1&

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 04 Jun 2013 21:08

Angående tidigare kommentarer om misslyckad paketförsändelse med returnering av inkomplett styrlager från Wiggle vill jag bara berätta hur allting slutade. Efter samtal med DHL som skulle ha levererat paketet från pickup point vid 7/11 visade det sig att paketet aldrig hade skickats från 7/11 utan på mystiskt manér legat kvar i deras hylla i två veckor. Paketet skickades så slutligen, och jag fick nyligen min refund från Wiggle. Slutet gott, mer eller mindre.

Edit: Maner utan apostrof är fö "avlidnas andar i folktro" enligt SAOL.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: OT-tråden

Post by Indurain » 05 Jun 2013 19:09

ICA affär som också säljer bensin & Diesel
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: OT-tråden

Post by mjaou » 06 Jun 2013 14:14

"Man kan både slicka och ha kakan kvar"

User avatar
Jonasw
Posts: 141
Joined: 13 Sep 2010 16:49
Location: Uppsala

Re: OT-tråden

Post by Jonasw » 06 Jun 2013 17:03

^^Vilket sammanträffande, cyklade förbi den för några timmar sedan. Klockrent namn för övrigt också

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: OT-tråden

Post by Indurain » 08 Jun 2013 10:12

^
:shock:, körde du med fastnav ?
Saknar black orange.....
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: OT-tråden

Post by RZ-1 » 08 Jun 2013 10:16

^Det finns en variant på importhyllan hos min lokala Ica, kommer dock inte ihåg namnet.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: OT-tråden

Post by ravelax » 08 Jun 2013 11:13

^Det finns typ i Tyskland också, fast med ett annat namn än Fanta. Kommer inte på vad den heter, men lite orange etikett och smakar apelsin och cola blandat.

Post Reply