OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 06 Feb 2015 07:43

Jag är med. Det är ju skitsvårt nuförtin att köpa om man inte har 15% till insatsen. Har du nåt annat du kan belåna? Sommarstuga eller nåt? Familjemedlem som kan belåna nåt och sen låna pengarna till dig?

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

OT-tråden

Post by Je85 » 06 Feb 2015 08:58

Tänk även på att om du säljer ditt nuvarande och köper den nya lägenheten och begär uppskov på den ev vinsten, och sedan säljer den du renoverat och köper huset.. Då måste du betala skatten du begärde uppskov på vid första försäljningen.

Hoppas förklaringen gick in:)

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: OT-tråden

Post by Eskiboi » 06 Feb 2015 11:40

Du kan säkert lägga om bolånet men det är ju fortfarande ett bolån som inte kan användas till insatsen. Om du tror att du kan göra cash efter att köpa, renovera och kränga en lägenhet så är det en sak men det är mycket jobb. Däremot kan du kanske ta ett blancolån (dvs utan säkerhet) på 200k till insatsen. Det kan du ju gå och låna redan idag.
The concept of time has been revised and improved...

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: OT-tråden

Post by Nomis » 06 Feb 2015 16:40

Vi har faktiskt funderat på blancolån men räntan är ju rätt fin på det.

Fast å andra sidan lär ju huset inte bli billigare direkt..

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 07 Feb 2015 13:43

Det är så du får göra om ingen kan ta ett lån med låg ränta åt dig. Men betala då av lånet så fort det bara går, eftersom räntan är svinhög som du skriver.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

OT-tråden

Post by Eskiboi » 07 Feb 2015 17:51

Svinhög? Typ 4% efter skatteavdrag...
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Bratt » 10 Mar 2015 18:47

Image

Alla som kan malmö vet precis vilken rondell vi pratar om. :lol:

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 16 Mar 2015 16:14

Simmade 750m idag i nåt sorts racetempo, hur fan ska man orka cykla nu, och hur kan de kalla det sprint? #notironman
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re:

Post by Alex » 16 Mar 2015 16:58

abacaxi wrote:Simmade 750m idag i nåt sorts racetempo, hur fan ska man orka cykla nu, och hur kan de kalla det sprint? #notironman
använde du våtdräkt?
om inte så gör det stor skillnad att ha en riktig sim/triathlondräkt eftersom den har en hel del flytkraft och hjälper till att hålla kroppen perfekt horisontell när du crawlar...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 16 Mar 2015 17:50

Är det så alltså, misstänkte det. Har ju tunna surfdräkten förstås men den är nog oskön att simma med. Får låna en och testa.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: OT-tråden

Post by Alex » 16 Mar 2015 18:18

vad du än gör, simma inte med din surfdräkt! den är inte gjord för att simma i och kommer snarare att göra det tyngre att simma. Du kan låna min Ocra och testa om du vill. den har gått ett Vansbrosim och ett Sthlm tri... bara du lovar att inte pissa i den.. :wink:

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 17 Mar 2015 17:05

Vet att här har funnits många klockfantaster. Därför undrar jag om ni har tips och råd om snygga armbandsur?

Jag har en del preferenser: Jag tänker något som ser lite äldre ut, gärna 20-40tal men fram till 60tal är ok. Gärna utan batteri (bara för känslan). Datum, uzbekistans tidszon och luftfuktighet är ointressant när jag vill veta vad klockan är så inget sådant bös. Möjligen en visare med datum. Tänker också att läderband är snyggare än länkar eller nylon. Min pristanke är väll 1-2000 kr.

Är ni sugna på att hjälpa till så tar jag tacksamt emot förslag. Risken är annars att det blir en 200kr klocka på Ur & Penn.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: OT-tråden

Post by herr_brun » 17 Mar 2015 17:32

^tissot gör snygga ur om du ska köpa nytt. Kanske lite över din budget men ändå wurf.

http://www.watchia.com/se/tissot-tradit ... ricerunner


Ska du ha vintage så har seiko gjort klockor som står sig väl över tid. Ballt med automater då du inte behöver batteri heller. Den som jag tycker är en av de snyggare seikorna är sportsmatic, har en själv, det är en kostymklocka som är lite större än dåtidens standard, dock mindre än nutidens så det är en bra sweetspot.. de ser ut lite beroende på när de är gjorda, men så här typ
Image

Image
Kan få såna för 1000 spänn på olika auktionssidor eller bukt, tradera osv...

Tips är annars att kolla in på klocksnack.se och deras "auktionstips" tråd eller gå runt och scouta själv i pantbankers fönster, se till at du vet vad det är du köper innan bara ;)

mina tips är väl lite 50-60 tal då, dock är väl pekarna art deco, typ 30 tal med "dagger"-form

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: OT-tråden

Post by h.wallin » 17 Mar 2015 18:00

här dyker det nog upp en del rätt ofta,

https://www.bukowskismarket.com/sv/klockor-ur?archived=


User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: OT-tråden

Post by måns » 17 Mar 2015 21:09

Jonatan F wrote:Vet att här har funnits många klockfantaster. Därför undrar jag om ni har tips och råd om snygga armbandsur?

Jag har en del preferenser: Jag tänker något som ser lite äldre ut, gärna 20-40tal men fram till 60tal är ok. Gärna utan batteri (bara för känslan). Datum, uzbekistans tidszon och luftfuktighet är ointressant när jag vill veta vad klockan är så inget sådant bös. Möjligen en visare med datum. Tänker också att läderband är snyggare än länkar eller nylon. Min pristanke är väll 1-2000 kr.

Är ni sugna på att hjälpa till så tar jag tacksamt emot förslag. Risken är annars att det blir en 200kr klocka på Ur & Penn.
Kanske inte riktigt så retro som du tänkte men;

http://triwa.com/en/

http://www.mvmtwatches.com/collections/men

Prismässigt är det rätt spot on. Bara för att slippa Ur&Penn.. ;)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 17 Mar 2015 22:10

Seiko ser ju klockrent ut! (unintended GBG)
Får jag inte tag på någon blir det från ovan nämnda hemsidor. Tack för att ni levererar grymma svar som vanligt! :lol:

Edit: med undantag för Arvid då :roll: :wink:
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: OT-tråden

Post by peteholmberg » 18 Mar 2015 09:39

ArvidSvensson wrote:Casio F91-W
this

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 07 May 2015 13:44

Mycket frågor nu.

Vet ni om paypal har en funktion där jag kan skicka in pengar, få varan levererad och sedan acceptera att pengarna går fram? Payson har en sådan funktion men den har fått mycket kritik. Jag vill nämligen köpa kläder och testa dem innan jag betalar. Annars får jag lita på säljaren :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: OT-tråden

Post by J2000E » 08 May 2015 22:35

herr_brun wrote:^tissot gör snygga ur om du ska köpa nytt. Kanske lite över din budget men ändå wurf.

http://www.watchia.com/se/tissot-tradit ... ricerunner


Ska du ha vintage så har seiko gjort klockor som står sig väl över tid. Ballt med automater då du inte behöver batteri heller. Den som jag tycker är en av de snyggare seikorna är sportsmatic, har en själv, det är en kostymklocka som är lite större än dåtidens standard, dock mindre än nutidens så det är en bra sweetspot.. de ser ut lite beroende på när de är gjorda, men så här typ

(snip)

Kan få såna för 1000 spänn på olika auktionssidor eller bukt, tradera osv...

Tips är annars att kolla in på klocksnack.se och deras "auktionstips" tråd eller gå runt och scouta själv i pantbankers fönster, se till at du vet vad det är du köper innan bara ;)

mina tips är väl lite 50-60 tal då, dock är väl pekarna art deco, typ 30 tal med "dagger"-form
Mycket bra råd överlag från herr brun och jag vill bara lägga till att du också kan söka på följande varumärken på tradera:
Enicar
Eterna (och Eterna-matic)
Universal Geneve
Certina
Tissot

De tre förstnämnda har inget varumärkesvärde idag men är kvalitetsklockor.
Lycka till och jag hoppas du går på vintage-spåret.
Grön våg för grå man...

Post Reply