OT-tråden
Re: OT-tråden
Roligt att du ska ta MC-kort!
Om riskettan är samma som för körkort kan du se fram emot att betala 900 spänn (+tiden du ödslar) för att nån snubbe ska stå och prata i några timmar om att det är dumt att köra rattfull...
Idoter som kör rattfulla kommer nog inte bry sig och vi andra vet sedan barnsben att det är idotiskt. Dom flesta av oss flyttar ju inte ens bilen över gatan om vi druckit en halv folköl.
Om riskettan är samma som för körkort kan du se fram emot att betala 900 spänn (+tiden du ödslar) för att nån snubbe ska stå och prata i några timmar om att det är dumt att köra rattfull...
Idoter som kör rattfulla kommer nog inte bry sig och vi andra vet sedan barnsben att det är idotiskt. Dom flesta av oss flyttar ju inte ens bilen över gatan om vi druckit en halv folköl.
/Viktor
Re: OT-tråden
Precis! Om du tex har en lagom fart säg 100 och tar en högerkurva så lutar du vikten inåt i kurvan (åt höger) och det innebär ju att du lägger tyngden på höger handtag och helt enkelt för/styr det åt vänster. Rent "tekniskt" är detta för att flytta tyngdpunkten till höger om dina däcks kontaktyta och hojen vill välta åt höger, och det gör hojen också, den "välter" eller faller in i kurvan men eftersom centrifugalkraft uppstår när hojen börjar svänga så kan man väl säga att hojen slutar falla inåt och den stabiliseras och fortsätter i en vid cirkel, nu kan du släppa händerna om du känner för det eftersom hojens nya riktning är längs en cirkel som enl någon fysisk lag så:Toxcity wrote:Det med att man i låga hastigheter använder styret mer än vid högre hastigheter kan jag köpa (precis som när man cyklar), men vid högre hastigheter svänger man väl genom att "luta" åt det hållet man vill?
Ett föremål vill behålla sin bana och riktning om ingen yttre kraft påverkar den
Om du håller konstant gas så kan du släppa händerna utan att den ändrar riktning.
Oftast går man ut genom kurvan genom att gasa helt enkelt.
Kör du fortare säg 200 och tar en snäv högerkurva så verkligen känner man hur man trycker med högerhand och drar med vänster för att få hojen att falla inåt.
Ett roligt experiment man kan göra är att hålla typ 70-80 och sen slänga i neutralen och rulla och släppa händer. Sen knyter du högerhanden och trycker med knogarna mot högerhandtag, hojen kommer ofelbart vilja svänga höger trots att du vrider styret på den åt vänster.
Tänk på det sen när du är ute och kör och blivit lite varm i kläderna, det är en ball känsla.
Som Perris var inne på behöver man ofta in ta i så mycket i styret (beroende av hur fort och hur mycket nerlägg man har) och då kanske man inte tänker på detta men det är bra att ha i ryggmärgen. Fall / luta in i kurvan och hjälp till med händerna.
Faktum är att ett mc-chassi är sjukt smart konstruerat och det är lite tjusningen att man nästan gör väldigt små rörelser som via motorcykeln upplevs som väldigt stora.
En cykel har endel likheter, titta på en framgaffel på en cykel, de är alltid svängda (eller är benet rakt men då är det i en vinkel gentemot den delen som går i ramen, så det blir samma sak) det är helt enkelt för att de ska vara stabila när man svänger med skiten.
Kör hårt!
/Fredde
Re: OT-tråden
Ett par gamla manchester byxor, muddarna från en hoodie och en stunds syslöjd..
Funkar utmärkt att cykla i..
Ja jag har grissini smala ben jag vet..
Funkar utmärkt att cykla i..
Ja jag har grissini smala ben jag vet..
- oskarwallin
- Posts: 664
- Joined: 29 May 2010 17:00
- Location: Stockholm
Re: OT-tråden
En äppeltjyv från 40-talet ringde just och undrade vem som tagit hans byxor.
- Martin Lang
- Posts: 238
- Joined: 08 Feb 2010 23:07
- Location: MALMØ
- Contact:
Re: OT-tråden
Snyggt & smart!K-dregg wrote:Ett par gamla manchester byxor, muddarna från en hoodie och en stunds syslöjd..
Funkar utmärkt att cykla i..
Ja jag har grissini smala ben jag vet..
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Martin Lang
- Posts: 238
- Joined: 08 Feb 2010 23:07
- Location: MALMØ
- Contact:
Re: OT-tråden
Den här inhandlades här om dagen. En lång väntan är nu över & x100 är verklighet.
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: OT-tråden
Åh, Nice! Så sjukt snygg kamera dessutom.Martin Lang wrote:Den här inhandlades här om dagen. En lång väntan är nu över & x100 är verklighet.
sökes: nervex bangaffel.
Re: OT-tråden
Det där var stört!
Men sjukt ballt. Tänk att bygga sin egen cykel. Mmm
- Martin Lang
- Posts: 238
- Joined: 08 Feb 2010 23:07
- Location: MALMØ
- Contact:
Re: OT-tråden
Fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuck...
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 116
- Joined: 13 Feb 2010 12:25
- Location: Bagarmossen
Re: OT-tråden
Anar man minimodeller av dina byggen snart i en ny spännande tråd
Re: OT-tråden
Förstår inte problemet..Otto wrote:http://www.aftonbladet.se/wendela/article13152937.ab
Mest underhållande rubriken på länge.
The Balder Experience
Bestämde mig för att se om alla bra att ha-delar kunde bli en komplett cykel, och det gick så när som på styrlagret. Nå väl, här har vi "The Balder experience":
Notera särskilt hur väl ramens detaljer smälter ihop med den justerbara Nishiki-styrstammen (en hommage till Look Ergo-stammen).
Ett exempel på hur väl valda komponenter liksom "flyter ihop" och bildar en väl fungerande helhet.
Originalvevpartiet byttes mot ett Shimano LX-vevparti. Vevpartiet i sin tur försågs med custom-distanser för att fungera med endast en klinga.
Från fabrik var cykeln försedd med Acera dual control-reglage. Dessa reglage, av en enhetlig cykelpress ansedda som oöverträffade både vad gäller prestanda och det som lite vagt brukar kallas "feeling" hade normalt sett inte behövt någon ytterligare behandling. I det här fallet kommer dock prestanda främst och därför lämnades reglagen in till ett proffs som medelst CNC-teknik fräste bort de delar av reglaget som fanns onödiga.
Till sist, en liten men ack så viktig detalj. Greppen byttes från de ack så välpresterande Crescent-greppen till dessa Race Face "Good and Evil"-grepp. För att ytterligare förstärka funktionen och säkerställa ett bra grepp även i extrema situationer är de täckta med en blandning av HFO, metallspån och vanlig hederlig hushållssmuts.
PS: Jag är verkligen inte så jävla häftig själv, den enda NJS-märkta komponenten på min cykel har jag bytt bort och jag är en ganska taskig cyklist. Jag såg mest en möjlighet att tramsa lite.
PPS: Jag har två Nishiki-hojar.
DS.
Notera särskilt hur väl ramens detaljer smälter ihop med den justerbara Nishiki-styrstammen (en hommage till Look Ergo-stammen).
Ett exempel på hur väl valda komponenter liksom "flyter ihop" och bildar en väl fungerande helhet.
Originalvevpartiet byttes mot ett Shimano LX-vevparti. Vevpartiet i sin tur försågs med custom-distanser för att fungera med endast en klinga.
Från fabrik var cykeln försedd med Acera dual control-reglage. Dessa reglage, av en enhetlig cykelpress ansedda som oöverträffade både vad gäller prestanda och det som lite vagt brukar kallas "feeling" hade normalt sett inte behövt någon ytterligare behandling. I det här fallet kommer dock prestanda främst och därför lämnades reglagen in till ett proffs som medelst CNC-teknik fräste bort de delar av reglaget som fanns onödiga.
Till sist, en liten men ack så viktig detalj. Greppen byttes från de ack så välpresterande Crescent-greppen till dessa Race Face "Good and Evil"-grepp. För att ytterligare förstärka funktionen och säkerställa ett bra grepp även i extrema situationer är de täckta med en blandning av HFO, metallspån och vanlig hederlig hushållssmuts.
PS: Jag är verkligen inte så jävla häftig själv, den enda NJS-märkta komponenten på min cykel har jag bytt bort och jag är en ganska taskig cyklist. Jag såg mest en möjlighet att tramsa lite.
PPS: Jag har två Nishiki-hojar.
DS.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: OT-tråden
bara gött!
Men i vilket läge behöver man en utväxling som närmar sig 1:1. Polo?
Men i vilket läge behöver man en utväxling som närmar sig 1:1. Polo?
Re: OT-tråden
höhö
http://fixie-king.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=11910
edit: okej så jag förstår inte häller riktigt vad gummiploppen gör där. Men nu börjar man ju undra.
http://fixie-king.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=11910
edit: okej så jag förstår inte häller riktigt vad gummiploppen gör där. Men nu börjar man ju undra.