OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: OT-tråden

Post by viktor » 31 May 2011 23:16

Roligt att du ska ta MC-kort!

Om riskettan är samma som för körkort kan du se fram emot att betala 900 spänn (+tiden du ödslar) för att nån snubbe ska stå och prata i några timmar om att det är dumt att köra rattfull...
Idoter som kör rattfulla kommer nog inte bry sig och vi andra vet sedan barnsben att det är idotiskt. Dom flesta av oss flyttar ju inte ens bilen över gatan om vi druckit en halv folköl.
/Viktor

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 31 May 2011 23:50

Toxcity wrote:Det med att man i låga hastigheter använder styret mer än vid högre hastigheter kan jag köpa (precis som när man cyklar), men vid högre hastigheter svänger man väl genom att "luta" åt det hållet man vill?
Precis! Om du tex har en lagom fart säg 100 och tar en högerkurva så lutar du vikten inåt i kurvan (åt höger) och det innebär ju att du lägger tyngden på höger handtag och helt enkelt för/styr det åt vänster. Rent "tekniskt" är detta för att flytta tyngdpunkten till höger om dina däcks kontaktyta och hojen vill välta åt höger, och det gör hojen också, den "välter" eller faller in i kurvan men eftersom centrifugalkraft uppstår när hojen börjar svänga så kan man väl säga att hojen slutar falla inåt och den stabiliseras och fortsätter i en vid cirkel, nu kan du släppa händerna om du känner för det eftersom hojens nya riktning är längs en cirkel som enl någon fysisk lag så:

Ett föremål vill behålla sin bana och riktning om ingen yttre kraft påverkar den

Om du håller konstant gas så kan du släppa händerna utan att den ändrar riktning.

Oftast går man ut genom kurvan genom att gasa helt enkelt.

Kör du fortare säg 200 och tar en snäv högerkurva så verkligen känner man hur man trycker med högerhand och drar med vänster för att få hojen att falla inåt.

Ett roligt experiment man kan göra är att hålla typ 70-80 och sen slänga i neutralen och rulla och släppa händer. Sen knyter du högerhanden och trycker med knogarna mot högerhandtag, hojen kommer ofelbart vilja svänga höger trots att du vrider styret på den åt vänster.

Tänk på det sen när du är ute och kör och blivit lite varm i kläderna, det är en ball känsla.

Som Perris var inne på behöver man ofta in ta i så mycket i styret (beroende av hur fort och hur mycket nerlägg man har) och då kanske man inte tänker på detta men det är bra att ha i ryggmärgen. Fall / luta in i kurvan och hjälp till med händerna.

Faktum är att ett mc-chassi är sjukt smart konstruerat och det är lite tjusningen att man nästan gör väldigt små rörelser som via motorcykeln upplevs som väldigt stora.

En cykel har endel likheter, titta på en framgaffel på en cykel, de är alltid svängda (eller är benet rakt men då är det i en vinkel gentemot den delen som går i ramen, så det blir samma sak) det är helt enkelt för att de ska vara stabila när man svänger med skiten.

Kör hårt!

/Fredde

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: OT-tråden

Post by K-dregg » 01 Jun 2011 11:23

Ett par gamla manchester byxor, muddarna från en hoodie och en stunds syslöjd..


Image


Funkar utmärkt att cykla i.. :D

Ja jag har grissini smala ben jag vet..

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by oskarwallin » 01 Jun 2011 12:36

En äppeltjyv från 40-talet ringde just och undrade vem som tagit hans byxor. :)

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: OT-tråden

Post by Wooria » 04 Jun 2011 21:14

Vad gör man inte för att rädda en kvinna i nöden?!Image
Extreme music for extreme people!

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Martin Lang » 10 Jun 2011 12:21

K-dregg wrote:Ett par gamla manchester byxor, muddarna från en hoodie och en stunds syslöjd..


Funkar utmärkt att cykla i.. :D

Ja jag har grissini smala ben jag vet..
Snyggt & smart! ;)
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Martin Lang » 10 Jun 2011 12:22

Den här inhandlades här om dagen. En lång väntan är nu över & x100 är verklighet.


Image
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: OT-tråden

Post by Jonis! » 10 Jun 2011 13:02

Martin Lang wrote:Den här inhandlades här om dagen. En lång väntan är nu över & x100 är verklighet.


Image
Åh, Nice! Så sjukt snygg kamera dessutom.
sökes: nervex bangaffel.


User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Otto » 16 Jun 2011 22:44

Det där var stört!
Men sjukt ballt. Tänk att bygga sin egen cykel. Mmm

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Martin Lang » 16 Jun 2011 22:46

Fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuck...
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

erikstraightup
Posts: 116
Joined: 13 Feb 2010 12:25
Location: Bagarmossen

Re: OT-tråden

Post by erikstraightup » 16 Jun 2011 22:56



Anar man minimodeller av dina byggen snart i en ny spännande tråd :D :D :D
Freedom will be defended...at the cost of civil liberties.




www.RUCKUS.se

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Otto » 17 Jun 2011 13:42

http://www.aftonbladet.se/wendela/article13152937.ab

Mest underhållande rubriken på länge.

User avatar
tommie
Posts: 133
Joined: 31 Jan 2010 19:25
Location: Karlstad
Contact:

Re: OT-tråden

Post by tommie » 17 Jun 2011 14:08

Otto wrote:http://www.aftonbladet.se/wendela/article13152937.ab

Mest underhållande rubriken på länge.
Förstår inte problemet..

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

The Balder Experience

Post by Orwar » 17 Jun 2011 22:09

Bestämde mig för att se om alla bra att ha-delar kunde bli en komplett cykel, och det gick så när som på styrlagret. Nå väl, här har vi "The Balder experience":

Image
Notera särskilt hur väl ramens detaljer smälter ihop med den justerbara Nishiki-styrstammen (en hommage till Look Ergo-stammen).

Image
Ett exempel på hur väl valda komponenter liksom "flyter ihop" och bildar en väl fungerande helhet.

Image
Originalvevpartiet byttes mot ett Shimano LX-vevparti. Vevpartiet i sin tur försågs med custom-distanser för att fungera med endast en klinga.

Image
Från fabrik var cykeln försedd med Acera dual control-reglage. Dessa reglage, av en enhetlig cykelpress ansedda som oöverträffade både vad gäller prestanda och det som lite vagt brukar kallas "feeling" hade normalt sett inte behövt någon ytterligare behandling. I det här fallet kommer dock prestanda främst och därför lämnades reglagen in till ett proffs som medelst CNC-teknik fräste bort de delar av reglaget som fanns onödiga.

Image
Till sist, en liten men ack så viktig detalj. Greppen byttes från de ack så välpresterande Crescent-greppen till dessa Race Face "Good and Evil"-grepp. För att ytterligare förstärka funktionen och säkerställa ett bra grepp även i extrema situationer är de täckta med en blandning av HFO, metallspån och vanlig hederlig hushållssmuts.

PS: Jag är verkligen inte så jävla häftig själv, den enda NJS-märkta komponenten på min cykel har jag bytt bort och jag är en ganska taskig cyklist. Jag såg mest en möjlighet att tramsa lite.

PPS: Jag har två Nishiki-hojar.
DS.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: OT-tråden

Post by K-dregg » 17 Jun 2011 22:53

Sweet fixie!! :shock:

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Bratt » 17 Jun 2011 23:00

bara gött!

Men i vilket läge behöver man en utväxling som närmar sig 1:1. Polo?

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: OT-tråden

Post by jon » 29 Jun 2011 14:31

I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Otto » 29 Jun 2011 14:55

Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Bratt » 29 Jun 2011 18:55

höhö

http://fixie-king.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=11910

edit: okej så jag förstår inte häller riktigt vad gummiploppen gör där. Men nu börjar man ju undra.

Post Reply