Inklusive dold text <- dold text. Om man t.ex. känner att man måste dalta känsliga Anna Ternheim-lyssnare.klasolsson wrote:En annan gång, om du vill se hur alla skriver sina koder är det bara att klicka på "quote" och kolla fast liksom inte fullfölja citatet. Då får du se all kod som personen skrivit.Jonatan F wrote:Hur formaterar man länkar? Typ som Arvids klickbara bilder och hyperlänkar som bara består av ett "här"
OT-tråden
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: OT-tråden
Re: OT-tråden
*facepalm* Nu känner jag mig klok!klasolsson wrote:En annan gång, om du vill se hur alla skriver sina koder är det bara att klicka på "quote" och kolla fast liksom inte fullfölja citatet. Då får du se all kod som personen skrivit.Jonatan F wrote:Hur formaterar man länkar? Typ som Arvids klickbara bilder och hyperlänkar som bara består av ett "här"
Har man inget projekt har man inget liv
Re: OT-tråden
Kom och tänka på mitt gammla fixed baknav... Körde vid regementsgatan från stan och svänger ner mot mariedalsgrillen och mitt i korsningen var jag tvungen att skidda för att inte bli påkörd av en idiot som taxi chaufför, helt plötsligt låste sig bakhjulet.. baknavet hade böjt sig, dammskydden hade vridits i bitar och kedjan var på väg att brytas, någon som varit med om detta fenomen innan? bild ska fixas för att visa navet
Extreme music for extreme people!
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: OT-tråden
Kedjan hoppade av bakdrevet och lindade upp sig va? Har hänt mig flera gånger. Några gånger har kedjan trillat av inåt mot ekrarna och kilat fast sig och pajjat ekrar. Några gånger har kedjan trillat av utåt och hakat i låsringen. Samtliga gånger har bakhjulet låst sig. Kan tänka mig att bakaxeln kröks om kedjan trillar av utåt, hugger tag i en dammkåpa och kilar fast sig.Wooria wrote:det var spännt och byggt av cykelbutik
Re: OT-tråden
Bra försök arvid men tyvärr hände inget av det som hänt dig... Kedjan satt kvar drevet och låsringen satt kvar lika hårt spännt som sist, fattar verkligen inte hur detta hände men som sagt bild kommer snart!
Extreme music for extreme people!
Re: OT-tråden
ArvidSvensson wrote:Kedjan hoppade av bakdrevet och lindade upp sig va? Har hänt mig flera gånger. Några gånger har kedjan trillat av inåt mot ekrarna och kilat fast sig och pajjat ekrar. Några gånger har kedjan trillat av utåt och hakat i låsringen. Samtliga gånger har bakhjulet låst sig. Kan tänka mig att bakaxeln kröks om kedjan trillar av utåt, hugger tag i en dammkåpa och kilar fast sig.Wooria wrote:det var spännt och byggt av cykelbutik
Åt vilket håll skall ekrarna vara riktade för att det skall vara enklare / svårare att få loss kedjan?
Re: OT-tråden
Ytterekern ska gå bakåt (moturs set från högersidan). Har man ekrat rätt på ett dubbelgängat blir bara ena sidan "rätt".atomlab wrote:ArvidSvensson wrote:Kedjan hoppade av bakdrevet och lindade upp sig va? Har hänt mig flera gånger. Några gånger har kedjan trillat av inåt mot ekrarna och kilat fast sig och pajjat ekrar. Några gånger har kedjan trillat av utåt och hakat i låsringen. Samtliga gånger har bakhjulet låst sig. Kan tänka mig att bakaxeln kröks om kedjan trillar av utåt, hugger tag i en dammkåpa och kilar fast sig.Wooria wrote:det var spännt och byggt av cykelbutik
Åt vilket håll skall ekrarna vara riktade för att det skall vara enklare / svårare att få loss kedjan?
Men det är för att det ska vara svårare för kedjan att kila fast inte för att det ska vara lättare att få loss den.
/Fredde
Re: OT-tråden
KUNGLIGT!
Er kan man fanken lita på.
Er kan man fanken lita på.
Re: OT-tråden
OT: MC Körkort.
Hoppas inte jag slår någon på fingrarna med att fråga om detta på den här sidan men tycker att det verkar finnas mycket vettigt folk här så testar ändå .
Har äntligen bestämt mig för att ta MC-Kort, är 21 så blir ju "tung" direkt. Det jag tänkte fråga är om någon här har erfarenhet av att ta hela kortet på körskola, alltså inte köra något privat. Det jag är nyfiken på är väl en ungefärlig kostnad som det kan landa på.
Värt att nämna kan väl vara att jag kommer ta hela teoribiten på egen hand samt låna motorcykel av körskolan vid körtillfällen. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att köra MC, bara moped och bil.
Har funderingar på att köpa en MC innan jag börjar med kortet för att lära mig basic sakerna på egen hand, typ på någon parkeringsplats eller så. Är detta en bra idé?
tack och bock / Markus
Hoppas inte jag slår någon på fingrarna med att fråga om detta på den här sidan men tycker att det verkar finnas mycket vettigt folk här så testar ändå .
Har äntligen bestämt mig för att ta MC-Kort, är 21 så blir ju "tung" direkt. Det jag tänkte fråga är om någon här har erfarenhet av att ta hela kortet på körskola, alltså inte köra något privat. Det jag är nyfiken på är väl en ungefärlig kostnad som det kan landa på.
Värt att nämna kan väl vara att jag kommer ta hela teoribiten på egen hand samt låna motorcykel av körskolan vid körtillfällen. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att köra MC, bara moped och bil.
Har funderingar på att köpa en MC innan jag börjar med kortet för att lära mig basic sakerna på egen hand, typ på någon parkeringsplats eller så. Är detta en bra idé?
tack och bock / Markus
Re: OT-tråden
Grattis, det är du väl värdtommie wrote:Fame: http://nwt.se/kultur/article909777.ece
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: OT-tråden
Ja, du tar väldigt fina och välkomponerade bilder Tommie. Hur länge körs utställningen på museet? Ska till Karlstad till helgen nämligen.Viggen wrote:Grattis, det är du väl värdtommie wrote:Fame: http://nwt.se/kultur/article909777.ece
Btw...ännu mer OT men av de fyra bilderna du hade med på utställningen, den längst ned...är det E45an mellan Grums och Kil, i höjd med typ Vålberg?
Re: OT-tråden
Kul!Toxcity wrote:OT: MC Körkort.
Hoppas inte jag slår någon på fingrarna med att fråga om detta på den här sidan men tycker att det verkar finnas mycket vettigt folk här så testar ändå .
Har äntligen bestämt mig för att ta MC-Kort, är 21 så blir ju "tung" direkt. Det jag tänkte fråga är om någon här har erfarenhet av att ta hela kortet på körskola, alltså inte köra något privat. Det jag är nyfiken på är väl en ungefärlig kostnad som det kan landa på.
Värt att nämna kan väl vara att jag kommer ta hela teoribiten på egen hand samt låna motorcykel av körskolan vid körtillfällen. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att köra MC, bara moped och bil.
Har funderingar på att köpa en MC innan jag börjar med kortet för att lära mig basic sakerna på egen hand, typ på någon parkeringsplats eller så. Är detta en bra idé?
tack och bock / Markus
Nu var det ett tag sedan jag tog styrlapp för hormonräcer men för mig kostade det i runda slängar 6-7000 sådär. Då hade jag dock ägt MC en stund innan, precis som du funderade på, och kört en hel del runt på kostigar och sånt på landet (uppväxt i bushen), samt moped och annat rackartyg. Tror det är nyttigt, så man slipper lära sig köra från början också på körskolan, det räcker gott med alla regler och fan och hans moster. Teorin gjorde jag själv, precis som du planerar, det är ju den lätta biten.
Om du inte redan tittat in där så besök forumet http://www.sporthoj.com, där finns en rackabajsarns massa kunskap.
Och ett tips som nästan utan att överdriva har räddat mitt liv (om du inte redan har koll på det såklart): På min körskola fick jag aldrig höra talas om aktiv motstyrning, risken finns att du inte heller kommer höra talas om det där, jag läste om det av en slump senare, och helvete vad mycket lättare det blev att göra snabba undanmanövrar och kurvtagningar. Sök på sporthoj.com så finns det en hel del information om detta.
Lycka till!
Re: OT-tråden
Att skaffa en hoj (och en polare som kan handleda) låter som en lysande ide.Toxcity wrote:OT: MC Körkort.
Jag övningskörde med en polare för några år sen (när han skulle ta kort) åkte till en p-plats och sen körde han runt där och jag sov under ett trä i skuggan.
Väldigt bra så du lär dig det där med att gasa, bromsa, tuta och tappa hojen.
Det där med aktivmotstyrning är mest ett modeord som du inte behöver lägga så stor vikt vid, det finns i princip bara ett sätt att styra en mc, tryck med handen åt det håll du ska, det sker ofta helt naturligt iom att man lägger vikten inåt i kurvan. Man trycker alltså styret åt vänster om du svänger höger för att hojen ska falla in i kurvan, väl i kurvan släpper man trycket och hojen följer den den linjen som däckens rundning skapar. Tänk dig däcken som två koner som rullar på asfalt (hoppas jag inte krånglade till det nu). Det är helt enkelt så man styr en motorcykel och sen kan man ju kalla det vad man vill. Motstyrning, styrstyrning, kurvstyrning eller whatever-styrning.
När du är klar med kortet så prova att kör bana det ger verkligen supermycket mer åt den vanliga gatåkning.
/Fredde
Re: OT-tråden
Modeord är det kanske, men jag håller inte med om att det inte är viktigt. Poängen är ju att det är tvärt emot de reflexer som iallafall jag hade när jag började köra, att vid en paniksituation krampaktigt försöka styra mot det hållet man vill, med totalt motsatt effekt som följd. Jag kanske var extra korkad eller så, men efter att jag hade läst om motstyrning så var det som om det blev en helt ny upplevelse att köra. Givetvis går det inte att styra på något annat vis, jag hade inte gjort det innan heller fast jag trodde tvärt om, men det underlättar ju avsevärt om man också vet om det och kan lära sig dessa reflexer.Fredde wrote:Att skaffa en hoj (och en polare som kan handleda) låter som en lysande ide.Toxcity wrote:OT: MC Körkort.
Jag övningskörde med en polare för några år sen (när han skulle ta kort) åkte till en p-plats och sen körde han runt där och jag sov under ett trä i skuggan.
Väldigt bra så du lär dig det där med att gasa, bromsa, tuta och tappa hojen.
Det där med aktivmotstyrning är mest ett modeord som du inte behöver lägga så stor vikt vid, det finns i princip bara ett sätt att styra en mc, tryck med handen åt det håll du ska, det sker ofta helt naturligt iom att man lägger vikten inåt i kurvan. Man trycker alltså styret åt vänster om du svänger höger för att hojen ska falla in i kurvan, väl i kurvan släpper man trycket och hojen följer den den linjen som däckens rundning skapar. Tänk dig däcken som två koner som rullar på asfalt (hoppas jag inte krånglade till det nu). Det är helt enkelt så man styr en motorcykel och sen kan man ju kalla det vad man vill. Motstyrning, styrstyrning, kurvstyrning eller whatever-styrning.
När du är klar med kortet så prova att kör bana det ger verkligen supermycket mer åt den vanliga gatåkning.
/Fredde
Ser nu att vi nog är ganska överrens ändå. Nåväl. Över till vädret!
Re: OT-tråden
När man kör sakta så styr man ju åt hållet man ska tex "garagesvängen", men detta upphör i takt med att centrifugalkraften börjar påverka. Då styr man genom att trycka styret ner i kurvan (lägga vikt på det) och då egentligen vrida det väldigt lite åt fel håll) och detta är i princip det enda sättet att ändra kurs på en mc i hastighet över säg 30 (lite olika beroende av chassi)Perris wrote: Modeord är det kanske, men jag håller inte med om att det inte är viktigt. Poängen är ju att det är tvärt emot de reflexer som iallafall jag hade när jag började köra, att vid en paniksituation krampaktigt försöka styra mot det hållet man vill, med totalt motsatt effekt som följd. Jag kanske var extra korkad eller så, men efter att jag hade läst om motstyrning så var det som om det blev en helt ny upplevelse att köra. Givetvis går det inte att styra på något annat vis, jag hade inte gjort det innan heller fast jag trodde tvärt om, men det underlättar ju avsevärt om man också vet om det och kan lära sig dessa reflexer.
Ser nu att vi nog är ganska överrens ändå. Nåväl. Över till vädret!
Hela "motstyrnings"-grejen "presenterades" mer som att det var ett nytt sätt (ett mera rätt sätt) att styra och det är det ju inte. Det handlar ju mer om att man vet och förstår hur chassit uppför sig. Och DET tycker jag absolut är viktigt och något man ska lära sig!
Det handlar nog om att ordet "motstyrning" är sällsynt korkat (nu var det ju sjävklart inte du som kom på det) eftersom man tror att det finns en relation "mot" något, dvs mot något annat sätt att styra, det finns det ju inte. Det handlar om "styrning" kort och gott! Och det är ju väldans viktigt att lära sig!
/Fredde
Re: OT-tråden
Oj! Massa svar Trevligt!
Men gud va förvirrad jag blir haha. Jag har ju kört en del moppe i mitt liv men kan inte komma ihåg att jag tänkte på hur jag gjorde när jag svängde eller hur man ska uttrycka de? Det med att man i låga hastigheter använder styret mer än vid högre hastigheter kan jag köpa (precis som när man cyklar), men vid högre hastigheter svänger man väl genom att "luta" åt det hållet man vill? Eller?
Har i alla fall varit på trafikskolan idag, var en himla massa man skulle avklara, riskutbildningar m.m. Räknade lite på det om någon är intresserad:
Synundersökning + körkortstillstånd: ca 300kr
Riskutbildning 1: 900kr
Riskutbildning 2: 3300kr
Körlektion: 1100kr
Uppkörning (ink. utrustning): 1100kr
Teoriböcker + internet distansövningar: 650kr
Räknar med att ta 6-8 körlektioner och därav blir totalpriset 13-15000kr.
Känns ändå helt okej tycker jag, visst de är ju lite pengar men sen har man ju kortet hela livet.
Men gud va förvirrad jag blir haha. Jag har ju kört en del moppe i mitt liv men kan inte komma ihåg att jag tänkte på hur jag gjorde när jag svängde eller hur man ska uttrycka de? Det med att man i låga hastigheter använder styret mer än vid högre hastigheter kan jag köpa (precis som när man cyklar), men vid högre hastigheter svänger man väl genom att "luta" åt det hållet man vill? Eller?
Har i alla fall varit på trafikskolan idag, var en himla massa man skulle avklara, riskutbildningar m.m. Räknade lite på det om någon är intresserad:
Synundersökning + körkortstillstånd: ca 300kr
Riskutbildning 1: 900kr
Riskutbildning 2: 3300kr
Körlektion: 1100kr
Uppkörning (ink. utrustning): 1100kr
Teoriböcker + internet distansövningar: 650kr
Räknar med att ta 6-8 körlektioner och därav blir totalpriset 13-15000kr.
Känns ändå helt okej tycker jag, visst de är ju lite pengar men sen har man ju kortet hela livet.