OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: OT-tråden

Post by Karateklubben » 11 May 2013 22:24

j galland wrote:Självutnämda falsett polisen
Ha ha .....så bra! :lol:
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: OT-tråden

Post by wastegård » 11 May 2013 22:37

Dagens skratt! Tack för det hahaha

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

OT-tråden

Post by atomlab » 11 May 2013 23:24

Ja vilken hjälte! ;-) hehehe
Image

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: OT-tråden

Post by merkur » 12 May 2013 00:36

detsamma wrote:Utan att ta någon sida i diskussionen eller uttrycka någon specifik åsikt kopplat till ämnet; jag hoppas att du stannar kvar på forumet JE. Jag uppskattar verkligen ditt cykel- och klockkunnande och fortsätter gärna se bilder på och texter om dina fina samlingar.
Samma här.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 15 May 2013 11:56

Mode är höjden av mänskligt förfall.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Feta killar behöver växlar

Post by atomlab » 18 May 2013 23:29

Vilken jävla dängare på mello2013! Snacka om att sätta snygga brudar i främsta ledet!
Image

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Feta killar behöver växlar

Post by boffe » 18 May 2013 23:49

Fel låt vann! Blää!!!

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by wastegård » 19 May 2013 00:05

#milf

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 20 May 2013 11:15

Alex wrote:Kapital är endast frihet för de som har ett...
alla har ett kapital. har du inte pengar har du nog kunskaper, muskler och tid. allt går att sälja, om du vill, ingen kommer stoppa dig. eller ja alla kommer stoppa dig för att du bor i sverige men i den bästa av världar då.

edit: märk väl att jag fortfarande anser att det finns strukturer som nämnt vad gäller klass, kön och så vidare, som begränsar möjligheterna för alla att utnyttja sitt kapital, det är därför jag snarare ligger till vänster politiskt trots att jag hatar sossar och jantelagen och älskar kapitalismen. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: OT-tråden

Post by salta_killen » 20 May 2013 11:28

Alla med mer kapital än dig kommer göra sitt bästa för att stoppa dig och lägga rabarber på ditt kapital dock... Allra helst om du använder ditt kapital (tid + muskler) till att generera ännu mer värde för dom.

Välkommen till samhällsfabriken där du är en värdegenererande resurs, konsument och vara samtidigt.

edit: alla hatar sossar

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: OT-tråden

Post by Huliganen » 20 May 2013 11:59

abacaxi wrote:
Alex wrote:Kapital är endast frihet för de som har ett...
alla har ett kapital. har du inte pengar har du nog kunskaper, muskler och tid. allt går att sälja, om du vill, ingen kommer stoppa dig. eller ja alla kommer stoppa dig för att du bor i sverige men i den bästa av världar då.

edit: märk väl att jag fortfarande anser att det finns strukturer som nämnt vad gäller klass, kön och så vidare, som begränsar möjligheterna för alla att utnyttja sitt kapital, det är därför jag snarare ligger till vänster politiskt trots att jag hatar sossar och jantelagen och älskar kapitalismen. :-)
Åh herregud. "Alla har kapital". Va betyder det ens? Seriöst, har aldrig fattat mig på denna liberala floskel. Förvärvar jag kunskap och färdigheter kommer detta på intet sätt garantera att jag kan ställa detta "humankapital" till marknadens förfogande och roffa åt min mervärde producerat av andra. Däremot kan jag högst antagligen sälja min något differentierade arbetskraft, men mervärdet jag producerar tillfaller ändå kapitalet, det som köpt min arbetskraft.

Sånt där jävla liberalt trams provocerar mig så att det svarta hatet inom mig glöder. Dess enda funktion är ju att ideologiskt mystifiera värdeskapandet och motsättningen kapita-arbete.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 20 May 2013 13:19

ja något är absolut fel om du inte lyckas skapa mervärde åt dig själv när du omsätter ditt kapital, men bara för att du inte tycker att det fungerar betyder det ju inte att det inte existerar. småföretag skapar ju mervärde åt sig själva hela tiden trots att det enda som väsentligen skiljer dem från en arbetstagare är vad det står på skattsedeln (och vad det står i anställningskontraktet men det är väl en juridisk och inte ekonomisk fråga).
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: OT-tråden

Post by Huliganen » 20 May 2013 13:55

abacaxi wrote:ja något är absolut fel om du inte lyckas skapa mervärde åt dig själv när du omsätter ditt kapital, men bara för att du inte tycker att det fungerar betyder det ju inte att det inte existerar. småföretag skapar ju mervärde åt sig själva hela tiden trots att det enda som väsentligen skiljer dem från en arbetstagare är vad det står på skattsedeln (och vad det står i anställningskontraktet men det är väl en juridisk och inte ekonomisk fråga).
Vilket kapital? Kapital är ju per definition en ekonomisk resurs du köper arbetskraft och produktionsmedel med för att skapa en avkastning. Kapital är ju ingen fysisk storhet utan ett uttryck för ägandeförhållanden och existerar ju bara i sin egen rörelse, d.v.s. i "utbytet", aka penning- eller varucirkulationen.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 20 May 2013 14:04

Huliganen wrote:Kapital är ju ingen fysisk storhet utan ett uttryck för ägandeförhållanden och existerar ju bara i sin egen rörelse, d.v.s. i "utbytet", aka penning- eller varucirkulationen.
ja vad sa jag då? tycker du krånglar till det i onödan faktiskt. om du vill kan man ju tänka sig att folk köper mat för att förädla till energi så de kan bära cement åt the man hela dagarna (ändå brukar bonden placeras i en klass över grovisen. :-)) men det är ju bara att röra till det.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: OT-tråden

Post by Huliganen » 20 May 2013 14:14

abacaxi wrote:
Huliganen wrote:Kapital är ju ingen fysisk storhet utan ett uttryck för ägandeförhållanden och existerar ju bara i sin egen rörelse, d.v.s. i "utbytet", aka penning- eller varucirkulationen.
ja vad sa jag då? tycker du krånglar till det i onödan faktiskt. om du vill kan man ju tänka sig att folk köper mat för att förädla till energi så de kan bära cement åt the man hela dagarna (ändå brukar bonden placeras i en klass över grovisen. :-)) men det är ju bara att röra till det.
Ja, men arbetskraften du säljer säljs ju till arbetsköparen/kapitalet som en mervärdesskapande insatsfaktor (kapital används för att köpa arbetskraft, som genererar ett värde större än sig självt). Att prata om humankapital eller liknande blir ju inte bara rörigt och begreppsligt förvirrande, utan också rent felaktigt, om man behandlar finansiellt kapital och tidigare nämnda "humankapital" som som värdeskapande ekvivalenter. För det är de inte annat än rent kvanitativt, uttryckt i monetära termer i varu- och penningcirkulationen.
Last edited by Huliganen on 21 May 2013 09:50, edited 1 time in total.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 21 May 2013 00:52

abacaxi wrote:
Alex wrote:Kapital är endast frihet för de som har ett...
alla har ett kapital. har du inte pengar har du nog kunskaper, muskler och tid. allt går att sälja, om du vill, /../
Jag blir också provocerad av det där, nästan så att jag får svårt att förklara mig. Det är liksom så här:


User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 21 May 2013 01:05

salta_killen wrote:Välkommen till samhällsfabriken där du är en värdegenererande resurs, konsument och vara samtidigt.
+1

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 21 May 2013 09:06

mission accomplished. alltid kul om man kan provocera alla som målar sina foliehattar röda och tycker att det är ett stöd för amerikansk imperialism att gilla marknadsekonomi.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

OT-tråden

Post by Hampan » 21 May 2013 09:42

abacaxi wrote:mission accomplished. alltid kul om man kan provocera alla som målar sina foliehattar röda och tycker att det är ett stöd för amerikansk imperialism att gilla marknadsekonomi.
Tja, men om man ser det som sitt mission så säger det kanske mer om ens egna foliehatt och skygglappar än om andras.
Varför störtdök du förresten diskussionen till den nivån? Var det kanske så att du inte hängde med i Huliganens argument och kände dig tvungen att avfärda alla som galningar istället för att få sista ordet? Rätt genomskinligt.
_____________
Fista STHLM

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 21 May 2013 09:50

Hampan wrote:om man ser det som sitt mission
tror du blandar ihop mitt mission i livet med mitt mission med just det inlägget. självklart var provokation en del av poängen.
Varför störtdök du förresten diskussionen till den nivån?
skojar du eller missade du tolijs film?!?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply