OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 23 Nov 2010 08:40

Faktum är att metallen du pratar om, vad jag hört, brukar kallas white metall (eller liknande) av just den anledningen. Metall är bra musik, oavsett vad texterna handlar om. Precis som att en keirincykel är cool och kul på gatan såväl som på velodromen.

Det är chill mr Busk, det ska mer till för att någon dansk tok på internett ska göra mig upprörd. :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: OT-tråden

Post by ArvidSvensson » 23 Nov 2010 13:39

Jonatan F wrote:Faktum är att metallen du pratar om, vad jag hört, brukar kallas white metall (eller liknande) av just den anledningen. Metall är bra musik, oavsett vad texterna handlar om. Precis som att en keirincykel är cool och kul på gatan såväl som på velodromen.

Det är chill mr Busk, det ska mer till för att någon dansk tok på internett ska göra mig upprörd. :)
Det finns många exempel på vad som är mest "äkta":
- Buskens metall vs. kristen dito
- Public Enemy vs. Vanilla Ice
- Track vs. hipster
- Vi vs. Emacs
- osv...

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: OT-tråden

Post by Sönke » 23 Nov 2010 17:38


pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: OT-tråden

Post by pjocke » 23 Nov 2010 17:38

ArvidSvensson wrote:- Vi vs. Emacs
:lol:

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: OT-tråden

Post by jon » 23 Nov 2010 19:00

Dags att plocka fram juldekorationen snart...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: OT-tråden

Post by olebole » 23 Nov 2010 19:20

jon wrote:Dags att plocka fram juldekorationen snart...

Här hade det ju varit perfekt med sån där vit metall :D

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: OT-tråden

Post by Busken » 23 Nov 2010 19:48

Jonatan F wrote:Faktum är att metallen du pratar om, vad jag hört, brukar kallas white metall (eller liknande) av just den anledningen. Metall är bra musik, oavsett vad texterna handlar om. Precis som att en keirincykel är cool och kul på gatan såväl som på velodromen.

Det är chill mr Busk, det ska mer till för att någon dansk tok på internett ska göra mig upprörd. :)
Så du menar att även antijudisk metal är bra? Homofobisk metal? Metal som handlar om att våldta och stycka unga kvinnor? Metal som handlar om massmord? Metal som handl.... äähhh! Jag driver lite med dig Jonatan! Det är gött att du gillar metal, det är ju en bra början till ett sundt leverne! Här får du några grundläggande tips i metal


Slayer! Tom Araya är katolik!


Darkthrone! Fenriz är gud! Lyd fenriz ord och du kommer fina ro och lycka! Följ när han leder och din musiksmak kommer att vara utsökt!


Entombed! Var SKITFARLIGT när jag var liten!


Napalm Death! Grindcore är också metal!


Mayhem! Sjukt jävla bra, se alla youtube dokumentärer du bara kan om det här bandet!


Ja vad ska man säga? Grunden till all bra rock n roll!


Venom! Dom uppfann ju Black Metal, mäktigt!


Bathory! Jag gillar den här låten, skönt burkig! Annars är ju bathory något av en gudom i den första generationen av black metal. RIP!


King Diamond! Var idol och skitfarlig när jag var liten! Nu bara idol!


Burzum! Ja Christian Vikernes aka Count Grishnak aka Greven aka Varg var man ju också lite rädd för där i början av 90-talet.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: OT-tråden

Post by atomlab » 23 Nov 2010 20:13

Image
Image

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: OT-tråden

Post by carlhenrik » 23 Nov 2010 20:57

Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 23 Nov 2010 21:09

Haha, de två senaste var fantastiska :P

Ja, musiken kan vara bra, texterna är (som det verkar på din beskrivning) vedervärdiga! ;)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 23 Nov 2010 21:10

Ps: jag skall ta mig tid att lyssna igenom de där i helgen eller någont när jag hiner :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 23 Nov 2010 21:20

"Metall är bra musik, oavsett vad texterna handlar om."

Näääääääääää... det är ju som att kolla på en film utan att ha ljudet på! :)

/Fredde

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 23 Nov 2010 21:37

Håller helt med Fredde!
En bra låt har god musik, en riktigt grym låt har lika bra musik men bra texter med. En dålig låt kan ha bra musik men skittexter. Dock är metall som musik bra.
... Hoppas någon förstår vad jag menar.. :P
Har man inget projekt har man inget liv :)

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: OT-tråden

Post by ana » 23 Nov 2010 22:27

Image

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Jonatan S » 23 Nov 2010 23:27

Nä lyssna inte för mycket på Simon Busk. Det ända bra han spelade där var Motörhead. Men jag undrar när man ska få träffa dig Jonatan? Du verkar vara en trevlig kille. Kom gärna på Roller Racet den 6 december eller säg till när du är i Göteborg nästa gång.

allt gott
Jonatan

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Viggen » 24 Nov 2010 01:03

Jonatan S wrote:Nä lyssna inte för mycket på Simon Busk. Det ända bra han spelade där var Motörhead. Men jag undrar när man ska få träffa dig Jonatan? Du verkar vara en trevlig kille. Kom gärna på Roller Racet den 6 december eller säg till när du är i Göteborg nästa gång.

allt gott
Jonatan
Jag tycker man gott kan lyssna på Herr Busk när han listar på ypperliga band som de flesta där ändå är! Smaken brukar ju vara lika delad som åsikterna om Arrospokk. Men jag håller helt med Jonatan om att du Jonatan verkar vara en fin prick. Som dessutom kommer från min mors födelse/uppväxtort. Vi ser dig hemskt gärna nere i södern på någon tillställning någon gång..

Men när du ändå ska lyssna på musik kan du ju få något fint att sätta öronen i! Jag rekommenderar jag starkt ett stort dagligt intag av bla det här:
Bloodbath med krämen ur svensk dödsmetal (Mikael Åkerfeldt på sång framförallt men också fina insatser av medlemmar ur Katatonia och tusen andra band)

Ett lite "modernare" gäng svenska sataniker vid namn Watain

Den svenske sataniske akt som bara kan spela i en hastighet, jävligt snabbt, Dark Funeral

Sen har vi en man inom den svenska metalscenen som få vet gör så jävla bra musik själv förutom att ratta andra folks inspelningar. Det är Peter Tätgren (ex. Bloodbath) och hans lilla band Hypocrisy, klassisk Florida-döds i gamla goda dagar det gamla materialet är hejdlöst bortglömt och svinbra.. Då sjöng Masse från Dark funeral, du börjar ana inaveln va? ;) Numer rensar han mest med Horgh från Immortal bakom trummorna, man måste älska tjocka trummisar!!!

Sen har vi andra godingar som Nifelheim, Dismember, Vomitory och ett mysigt gäng från andra sidan pölen jag tänker videotipsa om också Wolves in the throne room, vi snackar ekologisk drone blackmetal som passar ypperilgt bra om nätterna i skogen


Hatt av åt at vi gått så OT som man år göra i denna tråd! Heja oss :D

EDIT: När du ändå är nere med swingen kan du ladda ner/köpa/få tag på Until The Light Takes Us som är en dokumentär om Fenriz, som man bör avguda precis som Busk säger, och Varg Vikernes och hur den norska black metal scenen exploderade på 90-talet med kyrkbränningar och hela faderullan! Sen så går den lite mer på djupet och tar upp dagsläget också, vilket inte många andra filmer gjort!

Enigma
Posts: 51
Joined: 07 Sep 2009 22:04

Re: OT-tråden

Post by Enigma » 24 Nov 2010 01:50

Helt galet vilken fin musik ni listar här :D
Me like very much, någon som ska till Sweden Rock Festival nästa år ?


User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Re: OT-tråden

Post by j galland » 25 Nov 2010 10:39


xoel
Posts: 33
Joined: 08 Jul 2010 21:54

Re: OT-tråden

Post by xoel » 25 Nov 2010 10:59

j galland wrote:

hehe den där såg jag utställd i Köpenhamn för typ ett år sedan, grym!

Post Reply