OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Bubblan » 10 Sep 2010 22:25

Cogs 'n Kegs

chrobin

Re: OT-tråden

Post by chrobin » 12 Sep 2010 06:57

Det verkar ju finnas fler som gillar motorcyklar här på forumet så jag tänkte tipsa om
att just nu pågår ett jäkla kul race i USA

Pre 1916 Coast to coast Cannonball Run.

http://www.motorcyclecannonball.com/ind ... &Itemid=18" onclick="window.open(this.href);return false;

Man kan även förja Shinya Kimura på hans blogg.

http://shinyakimura.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: OT-tråden

Post by Sur » 12 Sep 2010 16:38

Hahahaha!

Löjligt bra, löjligt!!!

http://mulve.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hardy - Bruce and Walker

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Bubblan » 12 Sep 2010 16:53

chrobin wrote:...
http://www.motorcyclecannonball.com/ind ... &Itemid=18" onclick="window.open(this.href);return false;
...
Tack för länken, Chrobin. Då kan jag passa på att infoga den här lilla filmen med/om Shinya Kimura.

Cogs 'n Kegs

chrobin

Re: OT-tråden

Post by chrobin » 13 Sep 2010 10:00

^ den där är såå bra

Den här var kul


User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: OT-tråden

Post by Carl » 13 Sep 2010 17:00

Nån som vet vart man kan köpa skinnbitar i stockholm? är ute efter en bit på 40x60 cm bra läder. Tacksam för svar!

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Bubblan » 13 Sep 2010 17:12

Carl wrote:Nån som vet vart man kan köpa skinnbitar i stockholm? är ute efter en bit på 40x60 cm bra läder. Tacksam för svar!
Second Läder 118 på Odengatan 86.
Cogs 'n Kegs

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: OT-tråden

Post by perp » 13 Sep 2010 17:31

kolla sadelmakare på eniro, eller skomakare om ni inte har hästar i stockholm :P

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: OT-tråden

Post by Carl » 13 Sep 2010 18:22

Bubblan wrote:
Carl wrote:Nån som vet vart man kan köpa skinnbitar i stockholm? är ute efter en bit på 40x60 cm bra läder. Tacksam för svar!
Second Läder 118 på Odengatan 86.
åå perfekt! Tack så mycket
perp wrote:kolla sadelmakare på eniro, eller skomakare om ni inte har hästar i stockholm :P
tack tack!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 22 Sep 2010 13:22

chrobin wrote:
Jonatan F wrote:
långan wrote:Ingen vidare ny spaning, men efter gårdagens film på svt1 (rekomenderas varmt) påminns man om att :
Image
är ganska trasig.
1+
Med risk att verka heldum men jag fattar inte. Det här med globala uppvärmingen,
vi har ju haft istid som har smält innan vi hade uppfunnit hjulet. Ok att vi kanske skyndar på processen men uppenbarligen skulle det änndå ske, eller? Sen det här med djur som dör ut/utrotas (som jag inte alls tycker är bra). Men det pratas väldigt sällan om alla nya arter man upptäcker. Vi har ju tex bara utforskat nån % av väldens hav. Djur arter har ju kommit och gått under miljontals år. Tänk bara på alla djur som dog ut när isen smälte innan vi var där med våra utsläpp.
Är du serriös???
Har man inget projekt har man inget liv :)

chrobin

Re: OT-tråden

Post by chrobin » 22 Sep 2010 13:34

^ Ja. Om det är en dumt så får du gärna förklara för mig.
Tänker bara på att jorden måste varit ganska trasig för 65miljoner år sedan oxså.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: OT-tråden

Post by carlhenrik » 22 Sep 2010 13:43

Du menar alltså att dinosaurierna INTE dog ut för att vi kör bil och sprayar med sprayburk? :roll:

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 22 Sep 2010 15:30

Jo, miljöförändringar har vi absolut haft innan.

Jorden har exempelvis varit varmare, faktiskt väldigt mycket varmare, skillnaden är att större delen av dagens uppvärmning har skett på hundra år. Mot några millioner de flesta andra gångerna, vulkanutbrott och liknande borträknat. Faktum är att vi, om det inte vore för människan, antagligen varit på väg in i en istid nu. Risodlare i Asien och senare veteodlare i Europa satte dock p för det för några tusen år sedan. Detta har man gissat sig till med hjälp av istidscykeln. Den tidsrymd som legat mellan de flesta tidigare istiderna är nu långt överskriden.

Nu ska man dock inte tro att vi har safe:at oss och går +-noll tack vare istiden. Vi har nämligen de senaste hundra åren ökat co2 utsläppen såpass mycket att, om inget görs, vi om trettio år inte längre kan vända skutan. Idag kan vi dra ner på co2utsläppen och stanna på dagens trevliga temperatur och bekväma havsdjup. Om trettio år däremot kommer bland annat permoafrosten i Sibirien och många andra ställen smälta vilket (förutom att göra Sibirien till ett lerträsk i storleksordningen Norra Europa) kommer leda till att de metanlager som finns lagrade i jorden slipper ut. Då exploderar växthuseffekten och vi kommer få galopperande stigande värme.

Självklart kommer mänskligheten överleva, det blir varmare men vi här i Sverige lider inte av det. Problemet är däremot att många söderhavsöar, Holland och ett av världens mest tätbefolkade land - Bangladesh kommer döpas om till Hollandhavet och Bangladeshiska sjön (dessutom kommer ett par miljonvillor vid havet att få mer än bara strandtomt). Det är bara ett problem för de som turristar där eller äger en villa med sjöutsikt. Vad som däremot är vårt problem är flyktingarna. Enorma landområden kommer bli obeboeliga, antingen på grund av torka, översvämningar (ändrade vädermönster) eller krig om vattenresurserna. Det påverkar oss! För folk kommer nämligen fly dit där det inte är så stora väderproblem, nämligen hit!


Sedan tycker jag inte ditt argument om utrotandet av arter håller heller. Självklart hittar vi hundratals nya djur varje år, spindlar, larver, dagmaskar, plankton. Problemet är att det finns ett visst antal djur. Viss genetisk förändring sker men det tar några miljoner år innan en helt ny art är kommen. Därför skulle vi för enkelhetens skull kunna säga att det finns ett visst antal djur i världen. Låt säga att vi har 200 000 arter som exempel. Av dom har man idag hittat 150 000. Om du då utrotar 25 000 arter i morgon men hittar 25 000 nya arter så har det totala antalet arter i världen fortfarande sjunkit till 175 000!

200 000
- 25 000
__________
175 000

Sedan kan man säga att de arter som hittas är kryp medans de som dör är stora däggdjur såväl som kryp, vilket ofta ger en större inverkan än om enbart kryp skulle dö.

Ps: Observera att jag inte är expert, detta är en schematisk bild av vad jag lärt mig från att läsa Illustrerad vetenskap, gå på NO:lektionerna och se på nyheterna... Mindre faktafel kan förekomma men i det stora hela är detta den bild jag fått av vad majoriteten av vetenskapsmännen anser.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 22 Sep 2010 15:31

Filmtips:
En obekväm sanning, tro det eller ej men den är spännande! Dessutom många roliga kurvor där man klart ser hur brutal skillnaden är det senaste århundradet jämfört med det senaste årtusendet...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
tommie
Posts: 133
Joined: 31 Jan 2010 19:25
Location: Karlstad
Contact:

Re: OT-tråden

Post by tommie » 22 Sep 2010 15:46

Medan ni inte kom fram till något så cyklade jag en mil.
Det var bara det.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: OT-tråden

Post by carlhenrik » 22 Sep 2010 15:51

Ett lästips till dig då: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sc ... al_warming" onclick="window.open(this.href);return false;

Själv vet jag varken ut eller in i denna fråga. Men cykla är bra för benen.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 22 Sep 2010 16:00

Ska ta o läsa igenom det där ngn dag :

Dock:
Antalet mot global uppvärming är några procent av de för teorin.
Oavsett global uppvärmning måste vi bli av med oljeberoendet, det är inte hållbart då olja är en ändlig resurs.
Själv cyklade jag 11km i skogen :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: OT-tråden

Post by ArvidSvensson » 22 Sep 2010 18:12

Jonatan F wrote: Faktum är att vi, om det inte vore för människan, antagligen varit på väg in i en istid nu.
Så vi har alltså räddat en herrans massa livsformer. Är inte det bra? Människan - planeten, 1 - 0 liksom.
Jonatan F wrote: ...Detta har man gissat sig till med hjälp av istidscykeln. Den tidsrymd som legat mellan de flesta tidigare istiderna är nu långt överskriden.
Just det, gissat. Vi vet verkligen inte speciellt mycket om hur planeten fungerar trots allt.
Jonatan F wrote: Nu ska man dock inte tro att vi har safe:at oss och går +-noll tack vare istiden. Vi har nämligen de senaste hundra åren ökat co2 utsläppen såpass mycket att, om inget görs, vi om trettio år inte längre kan vända skutan.
Vad vi vet och kan om trettio år vet vi ingenting om. Problemet med sådana här "det-kommer-att-ta-X-år-att" uttalanden är att de baserar sig på vad vi åstadkommit historiskt och vad vi kan idag. Det skulle till exempel ta ett par tusen år att kartlägga den mänskliga genomen när det begav sig så man gav det 15 år och fixade det på 11 (typ). Människans framsteg på det teknologiska planet är exponentiell. Det betyder i korta drag att det som för femton år sedan skulle ta några tusen år idag var klart för fyra år sedan. Om sisådär 30 år har vi bott på en städad planet i flera år.
Jonatan F wrote: Om trettio år däremot...
...kommer leda till att de metanlager som finns lagrade i jorden slipper ut.
Perfekt! Då har vi hela trettio år av exponentiell utveckling på oss att lära oss hur vi tar hand om en jävla massa metangas.
Jonatan F wrote: ... söderhavsöar, Holland...
...Vad som däremot är vårt problem är flyktingarna.
...För folk kommer nämligen fly dit där det inte är så stora väderproblem, nämligen hit!
Vilken tur att vi fått in SD i riksdagen då. Då har vi trettio år på oss att finslipa främlingsfientligheten också.
Jonatan F wrote: Viss genetisk förändring sker men det tar några miljoner år innan en helt ny art är kommen.
De livsformer som inte kan justera sig snabbare är så finns inte. De dör helt enkelt ut. Om du inte räknar stenar och landhöjning som livsformer dårå.



Jag vet inte riktigt varför jag ger mig in på att debattera något jag inte kan någonting om egentligen. Nu ska jag gå och skölja ur mjölkkartonger med vatten innan jag sorterar ner dem i rätt soppåse, byta till en miljölampa (med kallt och obehagligt ljus) i hallen, surfa lite miljöförstöring på min MacbookPro tillverkad i Kina och pyssla med annat suboptimalt trams.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: OT-tråden

Post by pjocke » 22 Sep 2010 18:27

Vad tänker du om valresultatet?
Hanne Svensson, 21 år, Malmö, student: – Jag är inte så insatt i politik, men jag röstade på alliansen. Det gjorde jag för att jag vill få jobb sen och Moderaterna är ju ett arbetarparti som satsar på det. Jag hoppas att de håller det nu. Det bästa hade egentligen varit om man hade slagit ihop Socialdemokraterna och Moderaterna så att man hade fått lite bra från det ena partiet och lite bra från det andra.

Gustavo
Posts: 246
Joined: 25 Apr 2008 19:09
Location: Sthlm

Re: OT-tråden

Post by Gustavo » 22 Sep 2010 18:48

pjocke wrote:Vad tänker du om valresultatet?
Hanne Svensson, 21 år, Malmö, student: – Jag är inte så insatt i politik, men jag röstade på alliansen. Det gjorde jag för att jag vill få jobb sen och Moderaterna är ju ett arbetarparti som satsar på det. Jag hoppas att de håller det nu. Det bästa hade egentligen varit om man hade slagit ihop Socialdemokraterna och Moderaterna så att man hade fått lite bra från det ena partiet och lite bra från det andra.
Det där lät ju inte så smart, men frågan är vem som är dum? Hanne 21 eller journalisten?
Ofta när journalister ska koka ned kontentan av en lång utläggning blir det något i den där stilen...

Post Reply