OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: OT-tråden

Post by J2000E » 08 May 2013 10:55

JE
Last edited by J2000E on 08 May 2013 12:12, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

OT-tråden

Post by atomlab » 08 May 2013 11:07

Image
Image

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: OT-tråden

Post by Huliganen » 08 May 2013 11:10

Nu är det inte så att jag vill in er diskussion på nåt sätt. Jag skiter i vad folk med pengar väljer att spendera cash på. (Är bankman och har köpt en cervelo, trots att jag är ett långsamt as. Jag är ingen att döma liksom). Däremot tycker jag inte att en stärkt vi/de-känsla är av ondo. Att vi "alla sitter i samma båt" är ett motto för fascister, exploatörer och sossar. :o
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 08 May 2013 11:16

Helt ärligt så försöker jag att inte vara fördomsfull och anta att någon som är fet och rik också är långsam, finns många bevis på motsatsen, utan jag pratar om de som jag faktiskt observerar är just långsamma. Det är inte så svårt att spotta samma folk på golfbanan och i skidbacken heller. Tolijs spekulerade på cc ställer jag mig dock inte bakom. Låt tanten cykla först, sen dömer vi henne. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

OT-tråden

Post by Hampan » 08 May 2013 11:22

Weght weenies med bukfetma är fan underhållning, låt dom hållas!
_____________
Fista STHLM

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Fredde » 08 May 2013 11:23

Huliganen wrote:Nu är det inte så att jag vill in er diskussion på nåt sätt. Jag skiter i vad folk med pengar väljer att spendera cash på. (Är bankman och har köpt en cervelo, trots att jag är ett långsamt as. Jag är ingen att döma liksom). Däremot tycker jag inte att en stärkt vi/de-känsla är av ondo. Att vi "alla sitter i samma båt" är ett motto för fascister, exploatörer och sossar. :o
Om vi ska dela samma skattkista bör vi solidariskt pytsa in pengar enligt för alla likvärdiga regler.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: OT-tråden

Post by Carl » 08 May 2013 12:22

Huvudsaken är att man är äkta, det är det enda som räknas.
Svårt med ironi på internet

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: OT-tråden

Post by Huliganen » 08 May 2013 13:13

Man ska vara äkta som vanligt svenskt kaffe!
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 08 May 2013 15:32

Huliganen wrote:Man ska vara äkta som vanligt svenskt kaffe!
Hoppsan.. värst vad det här tog fart. Hehe..
Det där summerade väl upp paradoxen för mig. Har man en dyr snabb cykel så måste man också cykla snabbt, och helst ska man vara smal och ha pro-ben också för att verkligen legitimera den egna vältringen i dyra prylar, eftersom man i Sverige ska vara "äkta" - helst som VANLIGT svenskt kaffe, inga jävla färskmalda bönor eller ekologisk bio dynamiskt rättvisemärkt här inte.. Antingen blir man stämplad med janteismens du ska inte tro att du är något eller så blir man väl hatad för att man gör ”allting rätt”. Och så är det, det känns ju inte "äkta" annars. Men samtidigt kan folk som dömer dra åt helvete. Jag tycker man ska få göra som man vill. Har man pengar är det väl klart att man lägger ut på nått extra njutbart, oavsett hur smaklöst det sen ser ut. Jag förstår det, och vill heller inte göra något personangrepp, eller uttala mig kränkande mot en grupp. Det var en kåserande betraktelse med min egna fördomar mot överviktiga och mer välbeställda som grund, däremot inte inkluderande i denna fördom att de nödvändigtvis är långsammare eller mindre uthålliga än någon annan. Jag är själv en kass cyklist och cyklar (oseriöst) för att det är kul. Sen är det ju också, samtidigt, svårt att inte se det ur ett klassperspektiv också, som Huliganen gärna framhåller, liksom en liten för mig aha-upplevelse att se kapitalismens grepp om cyklismen. Rika människor med dyra cyklar i det här sammanhanget blir för mig som att bygga en segelbåt med förnyelsebara material och sen köra den med bensinmotor. Kapitalismen liksom lyckas att förvränga och förstöra allt som har någon koppling till förnyelsebarhet, natur och skönhet.

Jag fattar också grejen med fetma och hur svårt det kan vara att ta sig ur det, samtidigt kan jag inte annat än att bli lite provocerad, djupt inom mig är jag märkt av en liten lutheran som pekar finger och säger att det ska vara lite svårt, lite jävligt. Man ska inte skryta och man ska inte ha det för lätt. Det är väl därför som en fet cyklist med en dyr cykel sticker lite extra i ögonen – utan att för den skullen vilja göra hen till en sämre människa. Så no offence - @ JE eller nån annan som månde kände sig träffad, och kudos till dig som var ärlig.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: OT-tråden

Post by ravelax » 08 May 2013 15:54

^Nu var ju de ovanstående inläggen om "äkthet" skrivna med glimten i ögat.

Generellt snackas det en massa om äkthet hit och dit i alla möjliga sammanhang. Samtidigt verkar det som att folk har ganska svårt att hantera äktheten när den visar sig... Fast det beror också på vad man lägger i ordet "äkta".

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: OT-tråden

Post by Huliganen » 08 May 2013 15:56

^Associationsbanorna i Tolijs inlägg! Ping-pong, ping-pong i synapserna :) Känns bekant, men i kvadrat!
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

pareto
Posts: 12
Joined: 13 Apr 2013 22:50

Re: OT-tråden

Post by pareto » 08 May 2013 16:00

tolij wrote:Kapitalismen liksom lyckas att förvränga och förstöra allt som har någon koppling till förnyelsebarhet, natur och skönhet.
Image

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 08 May 2013 16:06

^^ förutsatte ironin i kafferepliken! håller helt med! försöker själv bli mer "äkta" i bemärkelsen sann mot mina egna känslor samt frånkopplad roller.

@ huliganen - härligt att ha få spela lite pingis i en marxistisk bankmans synapser :D

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

OT-tråden

Post by ArvidSvensson » 08 May 2013 17:33

Alla som sätter sig på en cykel, oavsett vad den kostar och varför, gör rätt i min bok.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 08 May 2013 17:41

pareto wrote:
/.../
Med att kritisera kapitalismen menar jag inte att omfamna kommunism. Det finns en gråskala därimellan.

Frans
Posts: 78
Joined: 05 Aug 2010 16:48
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Frans » 08 May 2013 20:42

ArvidSvensson wrote:Alla som sätter sig på en cykel, oavsett vad den kostar och varför, gör rätt i min bok.
+1

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: OT-tråden

Post by AndreasVH » 08 May 2013 20:54

ArvidSvensson wrote:Alla som sätter sig på en cykel, oavsett vad den kostar och varför, gör rätt i min bok.
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Jonasw
Posts: 141
Joined: 13 Sep 2010 16:49
Location: Uppsala

Re: OT-tråden

Post by Jonasw » 08 May 2013 21:03

ArvidSvensson wrote:Alla som sätter sig på en cykel, oavsett vad den kostar och varför, gör rätt i min bok.
+1 Att inte cykla är att gå för långt

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: OT-tråden

Post by salta_killen » 08 May 2013 21:53

Folk som jagar gram på cykeln men själva kan tappa kilon är roligt, så enkelt är det.

Och kommer du rullande i utrustning som är byggd för att klara extrema hastigheter förväntar jag mig att du klarar att pressa grejerna. Gör du inte det är det bortkastat. Det är inte konstigare än så.

Och det gör ingen till bättre eller sämre människa heller för den delen. Lär er skilja på sak och person. På domedagen kanske messias kommer cyklande i 5 km/h i sarong och sandaler på kjolsadel och bmx pedaler på ett kolfibermonster värt en mille, det gör inte honom till mindre helig för det. Lika lite som någon blir helgon av en dykarklocka som klarar rymdfärder.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: OT-tråden

Post by atomlab » 08 May 2013 23:12

J2000E wrote:JE

Image

Post Reply