OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: OT-tråden

Post by Sur » 11 Apr 2013 12:23

chrobin wrote:Mäktigt att se Orient Expressen idag. Stod som ett annat fån och väntade på södra station men det bjuder jag på:)
:lol:
Hardy - Bruce and Walker

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 11 Apr 2013 12:46

abacaxi wrote:
tolij wrote:Vidare tycker jag också att det är fullt möjligt att resonera kring mannens förtryck i samhället
ja men det är ju inte det som är problemet utan att man förminskar det större problemet genom jämförelsen. det är ju inte av omtanke om alla sexuellt trakasserade män och kränkta vita som motexemplen tas upp, eller hur, utan man antyder att eftersom män inte klagar över lite nyp och vita tycker vitlök är ett ok ord så borde kvinnor och svarta skärpa till sig de med.
Det var en parantes till din och Huliganens kommentar om vita kränkta män, fast inriktat på genus snarare än etnicitet. Jag har det inte tydligt framför mig vilket som är det egentliga "större problemet" när det kommer till sexuella trakasserier, men i övrigt håller jag med dig om "vitlöksargumenten" som ett skeenheligt försök att lyfta fram ett faktiskt upplevt förtryck mot den egna gruppen i syfte att underminera den andra.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 11 Apr 2013 13:05

abacaxi wrote:^ Nånstans mitt i där, Robin, fick du en örfil och jag, batman, sa "läs alla inlägg först". :-)

(orkar inte mecka gif)
Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Otto » 11 Apr 2013 13:37

tolij wrote:
abacaxi wrote:^ Nånstans mitt i där, Robin, fick du en örfil och jag, batman, sa "läs alla inlägg först". :-)

(orkar inte mecka gif)
Image
Förlåt, jag hade inte druckit kaffe. Var inte människa.

Nu är jag på banan igen.

Image

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 11 Apr 2013 13:58

Huliganen wrote: På ett sätt har du fel när du säger att förtrycket av män i samhället är mer diffust. Det är bara mer diffust p.g.a att en etablerad kritikisk diskurs av de traditionella manliga förtrycksstrukturerna (lönearbete kanske främst) inte existerar. De är liksom lika osynliggjorda och "naturaliserade" som förtrycket av kvinnor så länge var.
Ja, det var det jag menade med att förtrycket är mer diffust eller mindre tydligt, inte i hur det uttrycker sig, bara att det varit svårare att ta fasta på ur det egna doxat, särskilt med tydligare brister att peka på för kvinnorna, rent juridiskt, tillsammans med feminismens framväxt i samhällsdebatten så väl som vetenskaplig disciplin.


Huliganen wrote:Idag är dock den feministiska kritiken mycket mer etablerad och inordnad (om än i form av haltande "jämställdhetshets") i den liberaldemokratiska ideologiska "överbyggnaden". Höjer man däremot blicken över det tramsiga mediabruset och tar ett lite större grepp om emancipationsbegreppet inser man ju snabbt att mycket av det vi idag betraktar som kvinnlig emancipation egentligen bara handlar om att inordna kvinnor i tradiotionellt manliga förtrycksstrukturer (kvnnan befriades från hemmets monotona arbete, bara för att hamna i löneslaveri).
Absolut, men det blir till ett intressant perspektiv, rent filosofiskt, eller som ett argument till alternativa samhällssystem. Strävan måste stå till frihet, och det betyder valmöjligheter. Förut hade kvinnan färre val, idag har de i större utsträckning samma och fler val. Det i sig kan leda till nya former av förtryck, eller en ofrihet, men det är ändå det enda rätta att sträva efter.
Huliganen wrote:Snackar vi däremot om feminism som en rörelse för radikal emancipation från mänskligt förtryck så bör både den manliga och kvinnliga kampen sammanfalla i en och samma rörelse, även om vissa kamper kan ta sig som partikulära/kvinnliga.
Tyvärr tycker jag nog att resultatet av feminism i mångt o mycket misslyckats med att lyfta fram mannens förtryck, och istället blivit en kampfackla med färdiga argument till kränkta kvinnor. Vilket iof nog också varit bra för jämlikhet i stort, just på grund av att kvinnorna ändå i någon mån lidit mer (?), men samtidigt misslyckats för en större emancipation av individen.
Huliganen wrote:Sen vill jag också hävda att det inte är tillräckligt att prata om "kontext" och "historia" då man jämför "rumpnypen". Det handlar såklart om reellt existerande maktstrukturer, eller närmare bestämt om kvinnokroppen som vara. När Sagan nyper tjejen avslöjar han sin syn på henne som en tillgänglig vara och ett icke-subjekt, vilket är helt samma icke-subjektivitet som dagligen reproduceras rent materiellt i ackumulationsprocessen (folk gör ju pengar på kvinnokroppen som objekt).
Det var lite det jag ville åt när jag skrev "/../mannens sexualitet setts som en rättighet på bekostnad av den kvinnliga." liksom att det med detta i åtanke gör övergreppet, om än inte mer kränkande mer vidrigt.
Huliganen wrote:Detsamma kan inte sägas vara fallet då tjejen nyper gubbfunktionären. Mannen är aldrig tillgänglig för kvinnan som en ren vara, berövad på sin subjektivitet. Det finns liksom inget förtryck som reproduceras i den handlingen.
Som sagt: "De specifika omständigheterna kring en kränknings tillblivelse är sedan i sin tur avhängiga persondynamiken personerna emellan, medverkar hen? Detta tycker jag väger tyngre än en vidare kontext men i bilderna går det inte att uppfatta och därför speglar den första bilden främst ingrodda föreställningar medan den senare bilden snarare bryter mot normen. Däremot inget som sagt om kränkningens art."

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: OT-tråden

Post by Eskiboi » 11 Apr 2013 14:22

Tjotaflöjti: Du verkar ju tycka om att skriva men när skall du lära dig att skilja på de och dem i text?
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: OT-tråden

Post by peteholmberg » 11 Apr 2013 14:25

Image

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: OT-tråden

Post by tolij » 11 Apr 2013 16:30

Eskiboi wrote:Tjotaflöjti: Du verkar ju tycka om att skriva men när skall du lära dig att skilja på de och dem i text?
Image

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: OT-tråden

Post by Eskiboi » 11 Apr 2013 19:37

Well, det är lika relevant i detta forum som andra diskussioner i den här tråden.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: OT-tråden

Post by ravelax » 11 Apr 2013 22:56

Dock ett löjligt sätt att klanka ner på ett i övrigt ganska välformulerat inlägg bara för att man inte har något annat att säga. Särskilt när nämda fel inte ens förekommer i texten...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 12 Apr 2013 00:11

ravelax wrote:Särskilt när nämda fel inte ens förekommer i texten...
haha, petitesser...
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Cc

Re: OT-tråden

Post by Cc » 13 Apr 2013 20:59

Stupid is what stupid does...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: OT-tråden

Post by Ronny » 18 Apr 2013 17:37

Мясо это убийство

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: OT-tråden

Post by atomlab » 18 Apr 2013 21:45

Tungt! Man skall sluta på topp!


http://www.bbc.co.uk/news/technology-21688765
Image

Fezze
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2013 17:48

Sv: OT-tråden

Post by Fezze » 18 Apr 2013 23:00

Hur tvättar ni era cyklar? Högtryckstvätten är ju enkel men då kan ju lagerna och växlarna dra åt fanders.. Denna sand som är nu. Fyyfan, ge mig tips! Tvättade med disktrasa och vatten i en bunke idag men det är ju så gormigt att komma åt och det tar ju tiiiid. Tips uppskattas :)

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: OT-tråden

Post by Håkan » 19 Apr 2013 12:03

^Du behöver ju inte sikta på lagren med högtryckstvätten... Kör på med högtrycken och kör lägre tryck när du går över lagren.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Sv: OT-tråden

Post by abacaxi » 19 Apr 2013 12:52

Fezze wrote:disktrasa och vatten
komplettera med diskborste och flaskborste så är du hemma. och jif. nu kommer du få varning för repor i nåt svar och det kanske är på sin plats om du är rädd om finlacken.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

OT-tråden

Post by jp » 19 Apr 2013 15:03

Med reservation för öppna lager tror det där med högtryckstvätten är en myt, eller åtminstone en starkt överdriven rädsla. Jag har kört in om biltvätten efter de flesta mtb rundor de sista åren o alla lager har det hur bra som helst fortfarande. Självklart står man inte o maxar rakt in i det allra heligaste lagret hur länge som helst, men o spola av cykeln dör den inte av.
Image

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: OT-tråden

Post by merkur » 21 Apr 2013 21:49

Ja jag hörde det på radiosport-nyheterna, tog väl fem sekunder att framföra, "hoy har lagt hoyen på hyllan höhö".
cykelnationen Sverige...
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: OT-tråden

Post by Indurain » 21 Apr 2013 21:54

man kan använda en sprayflaska med varmt vatten på sin höjd, högtryckstvätt på cykel är verkligen "epic fail"
Rule #242 - More is good ... all is better.

Post Reply