OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: OT-tråden

Post by merkur » 18 May 2012 20:03

abacaxi wrote:för övrigt finns det ju andra poänger än low light med stor bländare, kort skärpedjup och kortare slutartid till exempel. att frysa rörelser med 1/4000 är kul. och eftersom de flesta gluggar är skarpast stängda två steg snackar vi f/8 på de sämre och då ska det vara ljust.
Ja precis skärpedjup är ju läckert, såg att de säljer det ovan nämnda 50mm\1,8f? fasta canon-objektivet nu för 880 kr.
Kit-objektivet med f3,5 kanske inte fungerar särskilt bra för korta skärpedjp?

Undrar vad de äldre objektiven kan ha för beteckning, och om man behöver en adapter till fattningen.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 18 May 2012 20:29

går inte ens med adapter, de gamla har kortare bakfokus så det blir makro. finns adaptrar med lins i och de suger. don't.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: OT-tråden

Post by merkur » 18 May 2012 21:03

abacaxi wrote:går inte ens med adapter, de gamla har kortare bakfokus så det blir makro. finns adaptrar med lins i och de suger. don't.
Även de som kom med autofokus? Halvgamla så att säga?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: OT-tråden

Post by Håkan » 18 May 2012 21:59

merkur wrote:
abacaxi wrote:för övrigt finns det ju andra poänger än low light med stor bländare, kort skärpedjup och kortare slutartid till exempel. att frysa rörelser med 1/4000 är kul. och eftersom de flesta gluggar är skarpast stängda två steg snackar vi f/8 på de sämre och då ska det vara ljust.
Ja precis skärpedjup är ju läckert, såg att de säljer det ovan nämnda 50mm\1,8f? fasta canon-objektivet nu för 880 kr.
Kit-objektivet med f3,5 kanske inte fungerar särskilt bra för korta skärpedjp?

Undrar vad de äldre objektiven kan ha för beteckning, och om man behöver en adapter till fattningen.
Om du funderar på Canons 50mm f/1,8 borde du titta på deras 50mm f/1,4 också. Ett halvt steg ljusare och bättre och snabbare motor. Antagligen mindre plastigt också...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 19 May 2012 00:55

merkur wrote:även de som kom med autofokus? Halvgamla så att säga?
förlåt, jo de funkar utan adapter bara att köra. Problemet med filmgluggar är ju att filmen är större än din sensor så det är väldigt ont om korta brännvidder, zoomar som går kortare än 24 är ovanligt och oftast är de 28 eller 35. På aps-c vill du nog ha 18 eller så. Jag använder manuella gluggar när jag filmar med kameran, det är lättare att dra skärpa, men för stillbilder ser jag inte riktigt poängen förutom nörderi, vilket iofs är kul det med men varför inte köra neg då, det gör jag. :-)

f/1.4:an är säkert najs aldrig provat, men det läckra med f/1.8:an är ju priset. Nästan gratis.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: OT-tråden

Post by merkur » 19 May 2012 23:20

abacaxi wrote:
merkur wrote:även de som kom med autofokus? Halvgamla så att säga?
förlåt, jo de funkar utan adapter bara att köra. Problemet med filmgluggar är ju att filmen är större än din sensor så det är väldigt ont om korta brännvidder, zoomar som går kortare än 24 är ovanligt och oftast är de 28 eller 35. På aps-c vill du nog ha 18 eller så. Jag använder manuella gluggar när jag filmar med kameran, det är lättare att dra skärpa, men för stillbilder ser jag inte riktigt poängen förutom nörderi, vilket iofs är kul det med men varför inte köra neg då, det gör jag. :-)

f/1.4:an är säkert najs aldrig provat, men det läckra med f/1.8:an är ju priset. Nästan gratis.
Ingen orsak, grymt tacksam för hjälpen oavsett.
Läste mig till att om de heter EF så ska de fungera, tidigt 90-tal tror jag de började med den benämningen.

Synd att man inte kan få en inbyggd intervallometer, men det har jag i Ricoh-kameran så jag får vara nöjd med det, har iofs inte gjort några fräcka time-laps än så.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 19 May 2012 23:41

Köp ett batteripack. Längre batteritid, möjlighet att köra AA om det kniper, en extra avtryckare för höjdbilder, och ofta inbyggd intervallometer. Kostar inte mycket från Kina heller.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: OT-tråden

Post by AndreasVH » 25 May 2012 15:52

Eftersom Joel Alme aldrig kommer vara On Topic hamnar det i denna tråd:
http://mobil.aftonbladet.se/nojesbladet ... 4878013.ab
”Jag vill sätta en pinne i ekrarna på de jävlarna”
Häftig kille...
Pflanzgarten stole my virginity

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: OT-tråden

Post by K-dregg » 25 May 2012 16:04

"De tror att de är gudasända miljökämpar.." :D

Har ju alltid varit rätt mycket konfliker mellan fotgängare/cyklister/joggare/skidåkare i Hellas och Ersta. "Kill them with kindness" i say..

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Bratt » 25 May 2012 16:12


User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Bratt » 25 May 2012 16:20

AndreasVH wrote:Eftersom Joel Alme aldrig kommer vara On Topic hamnar det i denna tråd:
http://mobil.aftonbladet.se/nojesbladet ... 4878013.ab
”Jag vill sätta en pinne i ekrarna på de jävlarna”
Häftig kille...
Extremt men jag förstår vad han menar. Det är ibland smala stigar och det kan gå fort i backarna.

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: OT-tråden

Post by lugosi » 04 Jun 2012 13:13

Varning för ett väldigt långt - för att inte tala om ointressant - inlägg, medans jag kommer ned från min eufori. Jag förmodar att jag kommer få en del höjda ögonbryn över detta inlägg. Men jag bryr knappast. För denna saga är en saga om blod, svett och sadelstolpar. Och så mig då, förstås. Se det som en motsatsen till ett byggtrådsinlägg.

För har ni någonsin varit så frustrerade att ni försökt knäböjja en fastsatt sadelstolpe ur en ram? Har ni någonsin lyckats?

Vänta lite, låt mig förklara.

För ungefär exakt ett år sedan hämtade jag en Världsmästarcykeln, crescent competition 12, från en snubbe på östgötaslätten. Cykeln skänktes bort. Jag ringde när den hade varit ute på blocket i mindre än en kvart och på eftermiddagen efter jobbet så åkte jag ut och hämtade den. Under tiden hade två dussin andra personer hunnit ringa killen och ville ḧämta den. 80-tals cyklar är ju, som ni vet, skapligt eftertraktade. Ännu mera om de är gratis.

Cykeln var i helt OK skick. Ramen var skitig och sliskig av fett. Endast lite rost runt sadelklustret. Fälgarna, för att inte tala om däcken, behövde bytas. Styrlagret var lite knasigt vilket gjorde att framgaffeln glappade något upp och ned. Jag skulle efteråt vid närmare inspektion inse att en av delarna till lagret fattades och att det därför inte satt åt ordentligt.
Växlarna, ptja... Det var nog inte ens någon idé att behålla dem, även om jag hade velat. Men själva ramen var, förutom behovet av en tvätt, väldigt fin och utan en skråma. Det som slog mig var dock den långt nertryckta sadelstolpen. Det måste ha varit svårt att skruva på sadeln, så långt ned satt den. Och då var själva ramen i det närmaste 60cm c-t. Skumt, tänkte jag.

Medans killen och hans kanske-6-åriga dotter hjälpte mig att lassa in den i bilen så gav han mig ett varningens ord. "Det blev ju ett jävla intresse för cykeln" började han. Och stannade upp lite. "Om det inte vore för mitt samvete och den där jävla sadeln så hade jag nog försökt ta betalt för den."

Jag kollade undrande på honom. Han fortsatte. Tydligen så hade cykeln tillhört hans gamla granne på gården bredvid. Grannen hade tagit den 3 varv runt vättern på 90-talet, men sen skadat benet. Cykeln hade han gett bort till killen som nu gav den till mig. I 13 år hade den stått i hans garage, men var nu tvingad utav frugan hans att göra sig av med den. Anledningen till att den stått ensam och kall i garaget berodde på att sadeln satt på tok för lågt. "Den där jävla [valfritt könsord] sadelstolpen." I det ögonblocket såg han ut som en besegrad man. Jag sneglade på hans dotter som på grund av ordvalet, något förstummat, kollade upp på sin far.

Det borde kanske slagit mig här att ta åt mig av hans ord och nedstämdhet. Han var ju trots allt bonde till yrket, och såg ut ungefär som om han åt stål, bänkpressade ett ton och kunde ge tjuren som gick och betade på fältet bredvid oss en käkfraktur.

Men något generad tackade jag honom istället för den fina gåvan, stängde kofferten, skakade hans hand, och drog hemåt.

Den skulle spendera någon månad på min vind också. Jag tog den till slut till min ömma moder, eftersom hon har ett garage och jag en lägenhet, och började skruva och jävlas med den. Planen var simpel: Alla komponenter skulle väck, den gräsliga orange:a färgen skulle bort. Den skulle göras i ordning, kanske ett billigt fotbromsat nav från Biltema. Kanske någon andrahands fixerat hjul. Det fick bli vad det blev - hur som helst hade jag ju en fin budgetcykel som jag inte behövde vara rädd om.

Jag började skruva bort växlarna. Sen kom kedjan. Den var så rostig att jag faktiskt förstörde en kedjebrytare på den. Stål"piggen" böjdes innan länken gick ur. Jag rykte på axlarna och klippte bort skiten med en avbytartång, modell större.

Till slut återstod förutom ramen endast 3 delar. Vevlagret, styrlagret, och "den där [könsord] sadelstolpen".

Jag spenderade mina kommande besök till morsan med att klia mig i huvudet om vad jag skulle göra med sadelstolpen. Den måste ju rostat fast, tänkte jag. Den satt verkligen som sten.

Jag försökte nog tammefan samtliga metoder jag kunde komma på själv. Till och med några jag inte kunde komma på togs i bruk.
Med ett tag om sadeln försökte jag dra ut den. Jag skruvade fast ramen upp-och-ned i ett skruvstäd och försökte hamra ut fanskapet. Inte en endaste jävla millimeter. Jag bände därefter i röret med en grov jävla skruvmejsel. I shit you not, skruvmejseln gick sönder! Sadelstolpen från helvetet skrattade bara åt mig.

Jag gjorde min hemläxa och slog upp SheldonBrown.com. Stål expanderar tydligen vid värme. Eureka! Trasor fyllda med kokande vatten lindades runt sadelröret. Handskpar på, sen drog jag. Fyfan vad jag drog. Frustrerad som jag var så började grottmannen i mig att ta över och allt sunt förnuft, all rim och reson, var över. Jag lade mig på garagegolvet och wrestlade med ramhelvetet. Med ena foten på kedjestaget, andra på diagonalröret och händerna runt sadelhelvetet drog jag i den uppvärmda stolpen tills jag kände blodsmak.

Inte. En. Jävla. Millimeter.

Med en såg, för hand, så var min nästa plan nummer 12 på Sheldon Browns lista. "This cannot fail", står det på Sheldon Browns hemsida. Vajjert, tänkte jag. "Murphy's law", tänkte stolpen. 20 minuters sågande senare insåg att jag inte ens kommit halvvägs igenom toppen på stolpen och att den var i det närmsta helgjuten - i alla fall här uppe. Kommer ni ihåg hur långt ned sadelstolpen satt? Jag överdrev inte... och med det lilla spelrum som fanns att tillgå så skulle jag inte kunna såga innuti stolpen.

Jag spände fast stolpen i skruvstädet och vred. Vred och vred och vred med hela min kroppstyngd. Efter mycket om och men; svett, svordommar och ja - om inte minnet sviker mig - lite blod, lyckades jag i varje fall röra på ramen. Inte upp eller ned - nejdå. Men runt! Det var i alla fall något. Min första vinst mot detta monster. Jag kände mig som ungefär som David måste ha känt när han såg stenen närma sig Goliaths öga.

Fylld av upprymdhet bestämde jag mig för att byta taktik. Våld funkar ju uppenbarligen inte, tänkte jag. Istället bände jag med en ännu grövre skruvmejsel, en jävla mastodont jag köpt för detta specifika ändamål, och sprutade ned 5-56 för att arbeta bort rosten. För rostig måste den ju ha varit. Right?

Under det följande vinterhalvåret var detta min rutin under varje besök hos morsan. Jag packade ur bilen, kramade morsan, avböjde bestämt men tacksamt mat innan jag gick ut i garaget. Där gav jag min orange:a ram, som fått stå längst in i hörnet - bokstavligt tavlat skamvrån - det onda ögat medans jag letade fram mejsel och 5-56. Sen gav jag den omgång, gick in i huset, och åt middag.

Och så kom vi slutligen till denna ärofyllda dag. Denna dag den fjärde Juni, 2012. Blott ett år efter att jag hämtade ramen. Blott ett år tog det mig alltså att segra.

Två semesterveckor på jobbet tillägnade att hjälpa morsan måla om huset finner mig än en gång öga mot öga mot monstret. Men denna gång ska jag inte ge upp. Jag har fått segervittring. Jag har bearbetat sadelstolpen med hjälp av 5-56 i över ett halvår. Idag ska fanskapet loss.

Återigen skruvar jag fast stolpen i skruvstädet. Jag lånar morsans hårfön (i krig är allt tillåtet) och värmer upp röret. I fem minuter står jag säkert där, i ett skitit garage ute i urskogen, och fönar ett orangt jävla ramhelvete. Det är värt att säga att jag i det ögonblicket var fullt medveten om hur dum jag måste sett ut. Ändå kan jag inte rå mig för att känna ens ett uns skam i kroppen, endast beslutsamhet.

När ramen är het och handskar är på så börjar jag vrida. Jag vrider, och vrider, och vrider lite till. Efter ett par minuter har jag faktiskt lyckats vrida ramen 360 grader runt sin egen axel! Jag börjar nu inse att denna stolpe nog inte alls endast är fastrostad, utan att den där jävla gubbjäveln för 20 år sedan måste tvingat i en på tok för stor sadelstolpe i åbäket. Hur offantligt stora mängder våld han måste ha använt är för mig däremot obegripligt.

Jag mäter nedtill, från skruvstädets överkant till sadelklustret. 5 millimeter enlig tumstocken. Jag vrider samtidigt som jag trycker uppåt med hela kroppen. För kung och fosterland tar jag i under säkert en hel minut. Sen mäter jag igen. 1 millimeter. EN HEL MILLIMETER. Jag är utom mig av lycka för denna lilla seger.

Jag inser hur jävla svårt det är att nå upp för att få ett bra grepp, så jag lägger fram ett par plankor som jag ställer mig på för att komma upp lite. Sen ömsom trycker jag uppåt, ömsom vrider ramen, ömsom båda på en gång. Sen mäter jag. Ytterliggare 2 millimeter! Helt otroligt!

Det är nu jag får en såndär desperat snilleblixt som endast en besegrad man med segervittring kan få. Vevlagret är ungefär i axelhöjd på mig i detta läge. Med ett stadigt tag om sadelröret med ena handen, vänster sadelstag i det andra, fötterna på plankorna och en full toarulle på axeln mellan diagonalröret och nacken för att "liksom dämpa lite", så står jag i position att knäböjja denna demoniska sadelstolpe ur ramen.

En halvminut, säkert en hel jävla halvminut, av ihärdig kraft senare känner jag hur någonting ger med sig. Jag vet inte om det är mitt nyckelben som pajjar under kraften från sadelstolparnas Goliath, eller om jag äntligen stått som segrare. Jag bryr mig inte, utan jag gör vad varenda förnuftig människa i min position skulle gjort - jag tar i lite till. Och då jävlar, precis i det ögonblicket, flyger ramen upp mot taket. Och jag kan se i ögonvrån hur sadelstolpen, besegrad, sitter kvar i skruvstädet.

Segern var äntligen min.

Och det, mina vänner, det är historien om hur jag knäböjjde en sadelstolpe. Ikväll ska jag nog fan öppna en flaska champagne och fira.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by klasolsson » 04 Jun 2012 14:24

Grymt rolig historia! Nu tar du och fotar den däringa stolpen, lägger upp bilden här så att alla vi kan peka ett mittenfinger åt den!

Grattis!

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: OT-tråden

Post by aeiouy » 04 Jun 2012 14:28

Fantastiskt! Och fantastiskt härligt skrivet!
Folk tror att jag är dum i huvudet på jobbet nu.

Tack!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by Bratt » 04 Jun 2012 15:25

Osalgbart, helt oslagbart.

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: OT-tråden

Post by lugosi » 04 Jun 2012 16:34

Tack för responsen! Det kändes ärligt talat nästan lite elakt att ta bilder av liket. Måhända att jag hatar sadelstolpen, men måste samtidigt respektera den som Ahab respekterar Moby Dick, ungefär.

Skämt ådiso, här har ni bilder på obäket!

Såhär såg förödelsen ut, bara några sekunder efteråt.
Precis när jag rykt upp fanskapet ur roten så var jag tvungen att ta några ostadiga steg bakåt och ta en bild.

Och här är själva liket, kvar i skruvstädet.

Förra årets sågning:
Man kan inte direkt undgå från att se märkena från skruvstädet. Märkena är från två omgångar, då jag halvvägs upp lossade stolpen och snurrade åt den igen för att få bättre position. Ungefär 1 cm nedanför snittet, där städets märken börjar igen, satt stolpen i sadelklustret.

Och så slutligen en bild på hela fanskapet. Fram med långfingrarna nu!

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: OT-tråden

Post by Koyo » 04 Jun 2012 22:56

Perfekt god natt-saga, suttit här och smålett för mig själv medan jag läst. Kul skrivet! :)

Och grattis till segern!

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: OT-tråden

Post by RZ-1 » 04 Jun 2012 23:22

Grattis!

Jag tog också hem en mindre seger idag. En stålvev made in taiwan med gängpaj fick efter 1 timmes lönlösa försök med en Kukko-avdragare smaka 2,5 timmar med bågfil, hammare och en avtagare från Biltema. Den lossnade till sist, i ca 10 delar.

Hade inte veven varit ingjuten i ett hölje av plast hade man ju kunnat värma på den.

Image

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Re: OT-tråden

Post by Lofberg » 05 Jun 2012 23:41

Skön historia, lugosi!

OT: Mitt kylskåp låter som ett jävla jetplan. Vad göra?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 06 Jun 2012 10:48

Hade samma problem, började med att ställa det på gummipluttar, kollade bakom om någont satt löst, vande mig. Allt gjorde det lite bättre. Sedan hörde jag att ibland låter det mycket när de håller på att bryta ihop... Alltså kanske du skulle spara till en ny kyl om du har sådant boende?

OnOT-T Jag behöver en våtdräkt till vansbro, någon som kan låna ut? 185centilång. Eller ska jag köpa en för 1,5k? För eventuellt bara ett tillfälle?
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply