Projekttråd: Favorit F2 Track. Färdig.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Projekttråd: Favorit F2 Track. Färdig.

Post by Kiliam » 22 Aug 2013 17:11

Köpte Kalles ram för runt en månad sen men har inte haft möjlighet att lägga upp någon bild eller starta en ordentlig tråd sedan dess. Här är den i vilket fall, en projekttråd på hur ramen ska byggas upp.

Det är klyddigt (google it) att få fatt i delar, en ekonomisk begränsning och jag har min tumme "långt upp i röven", som gör att det kommer att ta ett tag för mig att få ihop den.

Grundtanken var att bygga upp den med Gipiemme Pista (Gipiemme dropouts på ramen), och det vill jag fortfarande, men efter att ha kollat igenom bukten och LFGSS så inser jag hur svårt det kommer att bli för mig att hitta alla delar. Därför har jag börjat tänka på att bygga med Campa Pista, för att det är lättare att få tag på. All hjälp med att hitta grejer mottages tacksamt.

Planen på hjul är Campagnolo Ghibli eller Khamsin och ett 650c Vento eller Shamal fram (Approved by Wastegård). Styre/Styrstam ska bli ett Cinelli LA.84 på en Cinelli 1A och i sadelväg så hade jag tänkt mig en Cinelli Unicanitor.

Jag måste även få tag på en 650c gaffel (eller bygga om den nuvarande) så att ramen får rätt vinklar.

Image
Jag har slarvat bort min kamera någonstans i huset så ni får nöja er med en mobilbild.
Last edited by Kiliam on 05 Mar 2014 20:55, edited 3 times in total.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by måns » 22 Aug 2013 18:17

Kommer bli grymt kul att följa! Var själv väldigt sugen på den ramen men hade inte ekonomin.. Hade fått gipi 432:orna isf. då jag trodde det skulle vara 700c fram, blir det inte skevt med 650? Eller bytte man vid ombrandningen? Vad blir det för styrkombo? :mrgreen:

//M

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Kiliam » 22 Aug 2013 18:45

Med 2x 700c så får topröret uppåtslope och jag har hört från många håll att det ska vara 650c fram. Troligtvis så gick den med 650c från början och när det förbjöds så bytte de bara gaffel.

Cinelli LA.84 styre med Cinelli 1A stam :)

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by måns » 22 Aug 2013 18:50

<Läser som en kratta :oops:

Uppåtslope låter ju inget vidare, då hajar jag. Skumt om nån kört med den så. Med tanke på sadelröret känns det ju som att horisontellt vore logiskt.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Kiliam » 22 Aug 2013 19:02

Haha det händer oss alla!

Karlarson har nån bild på sin instagram, rätt långt bak, där den är uppbyggd med 700 fram. Kolla där!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Sv: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Gustav » 22 Aug 2013 19:30

Kul, bra!
Ger mig lite incitament att fortfölja ett eget projekt. Lycka till, gipi blir topp!
Image


User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Kiliam » 22 Aug 2013 22:15

Ska ju inte köra Gipiemmehjul, dahh! :)
Pedalerna kanske jag ska klippa.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by wastegård » 22 Aug 2013 22:20

Kiliam wrote: Planen på hjul är Campagnolo Ghibli eller Khamsin och ett 650c Vento eller Shamal fram (Approved by Wastegård).

Sakta i backarna nu ha ha!
Om jag inte mins fel så tyckte jag att du skulle köra 650, men sa inget om någon modell!

Köp naven Fixen länkade och bygg upp ett 650 på det.
Och beträffande Campa....NEJ! Du sa ju att du hade tummen i röven och att det kommer ta tid, låt det ta tid då.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Fixen » 22 Aug 2013 22:36

^ what he said

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Fixen » 22 Aug 2013 22:39

Jag har ett par NOS Wolber TX i 650c. Du kan få en för 200:-

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Fixen » 22 Aug 2013 22:42

Kiliam wrote:Ska ju inte köra Gipiemmehjul, dahh! :)
Image

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by måns » 22 Aug 2013 22:52

Om man får drömma: Restaurera ramen till original Favorit blåmetallic, ryssdisk bak+fram(eller lågprofil radialekrat for looks), Gipiemme pistagrupp, vit turbo/concor/volare, Cinelli1a+LA84 med vit linda. Lite som Arvids laser. Vore schnyggt.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Kiliam » 22 Aug 2013 23:11

wastegård wrote:
Kiliam wrote: Planen på hjul är Campagnolo Ghibli eller Khamsin och ett 650c Vento eller Shamal fram (Approved by Wastegård).

Sakta i backarna nu ha ha!
Om jag inte mins fel så tyckte jag att du skulle köra 650, men sa inget om någon modell!

Köp naven Fixen länkade och bygg upp ett 650 på det.
Och beträffande Campa....NEJ! Du sa ju att du hade tummen i röven och att det kommer ta tid, låt det ta tid då.
Ord mot ord men jag har för mig att du sa Vento/Shamal beroende på vad som går att komma över. Kan mycket väl vara jag som yrar i nattmössan.

Det blir Gipiemme, you just convinced me :)

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Kiliam » 22 Aug 2013 23:16

Fixen wrote:
Kiliam wrote:Ska ju inte köra Gipiemmehjul, dahh! :)
Image
Och så glömmer vi att jag sa det..
Jag köper en fälg, det blir perfekt.

De lösa naven skickas inte till Sverige. Tycker ni att jag ska knipa hjulparet istället och bygga om fram?
måns wrote:Om man får drömma: Restaurera ramen till original Favorit blåmetallic, ryssdisk bak+fram(eller lågprofil radialekrat for looks), Gipiemme pistagrupp, vit turbo/concor/volare, Cinelli1a+LA84 med vit linda. Lite som Arvids laser. Vore schnyggt.
Ja, jag har planer på att lacka om den men det kommer att bli andraprio.
Att bygga den så hade varit grymt, det kanske kommer.. Vem vet.

Sorry för dubbel!

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by bankiren » 22 Aug 2013 23:30

klart du ska måla om den!
@fistasthlm

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by ravelax » 22 Aug 2013 23:59

Kul tråd! Jag var också farligt när att köpa ramen en gång. Jag tycker du kan spara lacken ett tag, fokusera på att få ihop delarna istället! Gipiemme blir finfint! Campa finns det för mycket av.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Fixen » 23 Aug 2013 07:10

Kiliam wrote:
Fixen wrote:
Kiliam wrote:Ska ju inte köra Gipiemmehjul, dahh! :)
Image
Och så glömmer vi att jag sa det..
Jag köper en fälg, det blir perfekt.

De lösa naven skickas inte till Sverige. Tycker ni att jag ska knipa hjulparet istället och bygga om fram?
måns wrote:Om man får drömma: Restaurera ramen till original Favorit blåmetallic, ryssdisk bak+fram(eller lågprofil radialekrat for looks), Gipiemme pistagrupp, vit turbo/concor/volare, Cinelli1a+LA84 med vit linda. Lite som Arvids laser. Vore schnyggt.
Ja, jag har planer på att lacka om den men det kommer att bli andraprio.
Att bygga den så hade varit grymt, det kanske kommer.. Vem vet.

Sorry för dubbel!
Använd shipito.com

Hur bra som helst som mellanhand.

Men tycker du ska hålla ett öga på hjulparet, gipiemme tenderar att gå under radarn för att folk är campa-kåta.

Nästa gång jag är i Malmö får du komma och plocka upp den.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Ronny » 23 Aug 2013 07:17

Kiliam wrote:
Fixen wrote:
Kiliam wrote:Ska ju inte köra Gipiemmehjul, dahh! :)
[img]f[/img]
Och så glömmer vi att jag sa det..
Jag köper en fälg, det blir perfekt.

De lösa naven skickas inte till Sverige. Tycker ni att jag ska knipa hjulparet istället och bygga om fram?
måns wrote:Om man får drömma: Restaurera ramen till original Favorit blåmetallic, ryssdisk bak+fram(eller lågprofil radialekrat for looks), Gipiemme pistagrupp, vit turbo/concor/volare, Cinelli1a+LA84 med vit linda. Lite som Arvids laser. Vore schnyggt.
Ja, jag har planer på att lacka om den men det kommer att bli andraprio.
Att bygga den så hade varit grymt, det kanske kommer.. Vem vet.

Sorry för dubbel!
Minns inte vilket team som körde med denna lack men jag skulle nog lackera om den och definitivt bytta till en korrekt gaffel.
Jag har en ryssdisk som ev. ska säljas fast det ser inte ut som de bruna men en kompis här i Sverige har ett bak som ska säljas.
Ligger ute ett set på ebay för ett helt ok pris: http://www.ebay.com/itm/Russian-Track-D ... 0952026924
Мясо это убийство

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: (Långtids)Projekttråd: Favorit Pursuit

Post by Fixen » 23 Aug 2013 07:20

Jag tycker lacken ska vara kvar. 80-tal är fint.

Post Reply