UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by Kiliam » 10 Aug 2013 12:58

Min pappa beställde i veckan hem två par (ett par till mig och ett par till honom) Oakley Radarlock + 5glas, fodral osv. Allt detta för 33$. Det som gör mig skeptisk är att UV-skyddet inte är garanterat på så billiga glasögon. Har någon annan köpt dessa, eller andra kinakopior, och testat UV-skyddet eller fått problem med dem?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by abacaxi » 10 Aug 2013 13:29

Det är bra uv-skydd på alla glasögon, billigaste skitplasten skyddar typ bäst. gå inte på de stora tillverkarnas bullshit.

Edit: det varierar mellan 90 och 100% beroende på material men det har inte så mycket med pris eller kvalitet att göra, många 20 kronors hipsterkineser har 100%. Plus att det är en myt att allt under 100% skulle vara till och med farligare än inga.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by Kiliam » 10 Aug 2013 14:23

Tack för ett bra svar! Nästa fråga är om jag kan leva med att de är fake ;)

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by atomlab » 10 Aug 2013 14:25

Intressant utlägg.

Jag kan mer eller mindre inte ens ha billiga glasögon utan får ont i ögonen ganska så omgående. Det är till och med bättre att inte ha några alls.
Image

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by Kiliam » 10 Aug 2013 14:29

Nu blev det jobbigare..

Det jag har fått lära mig är att om ett par glasögon är mörka men utan skydd så öppnas pupillen för att släppa in ljus, är det då inte skyddat glas så strålar UV-ljuset rakt in i ögonen.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by abacaxi » 10 Aug 2013 15:21

atomlab wrote:Jag kan mer eller mindre inte ens ha billiga glasögon utan får ont i ögonen ganska så omgående
det är eventuellt den optiska kvallen, billiga linser brukar vara pressade och inte slipade, och det hörs ju hur bra det blir. eller så är det för att billiga är så jävla mörka. det är i alla fall inte för att de inte skyddar mot uv (vilket inte märks förrän efteråt btw),
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by abacaxi » 10 Aug 2013 15:28

Kiliam wrote:om ett par glasögon är mörka men utan skydd så öppnas pupillen för att släppa in ljus, är det då inte skyddat glas så strålar UV-ljuset rakt in i ögonen.
det brukar sägas så och det låter ju teoretiskt korrekt, men det det finns några invändningar:

det behövs inget "uv-skydd" på ett par glasögon för att de ska skydda, det är själva glaset som är skyddet och ett par helt vanliga glasögon utan färg eller att hålla upp en plastskiva framför fejset funkar det med. sen finns det specialglas som skyddar 100% istället för de 90% som ett vanligt glas skyddar (ingen stor skillnad på glas och plast btw). och dessa specialglas är inte ens speciellt dyra så de sitter även på h&m/statoilglasögonen, dock kanske inte på kinakopior det vet jag inte.

det finns vad jag vet inga bevis på att det faktiskt är som det sägs, inga dokumenterade fall helt enkelt utan bara en teori. man kan tycka att med tanke på hur många billiga glasögon som säljs så borde man se rätt mycket ögonskador om det var farligt. kan ju vara för att det inte är så forskat på förstås.

du ska ha väldigt mörka glas för att pupillen ska öppnas en dag med så mycket ljus att du behöver solglasögon. eventuellt väldigt mörka glasögon en inte så ljus dag, men då är du ju bara korkad eller övercool. haha.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by Fredde » 10 Aug 2013 20:21

atomlab wrote:Intressant utlägg.

Jag kan mer eller mindre inte ens ha billiga glasögon utan får ont i ögonen ganska så omgående. Det är till och med bättre att inte ha några alls.
Samma här. Testade några billiga glasögon tidigare men gav upp. Säkert brytnings-bajs som acabaxi är inne på. "Riktiga" oakley funkar finfint.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by herr_brun » 11 Aug 2013 08:43

De skyddar säkert men det är antagligen inte skönt ljus i de glajorna. Dyrare brillor har ofta polariserande glas vilket tar bort störande ljus och blänk. Prova ett par ray ban med g15 lins och du kommer aldrig kunna ha på dig ett par andra solbrillor :)

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by Kiliam » 11 Aug 2013 10:35

Jag har redan ett par "äkta" Oakleyglasögon med en 24k polarized iridium till vardagsbruk och de är helt fantastiska. Jag ville bara veta om det var direkt farligt att använda kopiorna.

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: UV-skydd på Oakleykopior från Kina?

Post by Koyo » 12 Aug 2013 08:15

Kiliam wrote:Jag har redan ett par "äkta" Oakleyglasögon med en 24k polarized iridium till vardagsbruk och de är helt fantastiska. Jag ville bara veta om det var direkt farligt att använda kopiorna.
Sätt dig innanför fönstret och sola ett par timmar så ser du hur "svårt" det är att stoppa UV-strålning. ;)

Post Reply