En gemytlig cykeltur

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
erken
Posts: 20
Joined: 08 Jul 2009 14:18
Location: Göteborg

En gemytlig cykeltur

Post by erken » 10 Aug 2013 11:49

Kom i onsdags kväll tillbaka från en trevlig cykeltur från Modena, Italien (där min Madame jobbat under sommaren) till Göteborg. Tänkte se hur det funkar att köra en långcykling på en racer jämfört med en klassisk långfärdscykel. Kan konstatera att det funkade kanon. Tältet passade perfekt att ha hängandes i bocken, och ryggsäcken försökte jag hålla så lätt det bara gick. Körde tältslagg under alla nätter där jag smög in på vingårdar, ängar och dylika platser som erbjuder en trevlig slaggmiljö.

Det blev totalt 1837 km under 8 dagar, genom Italien (b.la längs Garda-sjön), Österrike (genom Brennerpasset och Insbruck), Tyskland (mot Rostock), och sista 33,3 milen från Trelleborg till Göteborg under en hård dag med en äcklig motvind i de södra breddgraderna av landet.

Rekommenderas!

Image
cykelresan.blogspot.com

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: En gemytlig cykeltur

Post by pse » 10 Aug 2013 11:58

Bra jobbat!

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: En gemytlig cykeltur

Post by Kiliam » 10 Aug 2013 12:32

Starkt kört!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: En gemytlig cykeltur

Post by Fredde » 10 Aug 2013 13:14

Fler bilder tack... :D

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

En gemytlig cykeltur

Post by matsa » 10 Aug 2013 17:11

Imponerande!

Har funderat ett tag på att göra en liknande grej nästa år på räser med ett visakort i bakfickan och minimalt med övrig packning.

En fråga dock: Hur löser man bäst navigeringen i utlandet? Körde du med gps eller kartor? I så fall vilken/vilka?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: En gemytlig cykeltur

Post by Gustav » 10 Aug 2013 17:47

Imponernade och bra sträcka! Intressant set-up, antar att du sov utan säck?
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: En gemytlig cykeltur

Post by abacaxi » 10 Aug 2013 18:15

riktigt najs, jag blir också jättesugen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

erken
Posts: 20
Joined: 08 Jul 2009 14:18
Location: Göteborg

Re: En gemytlig cykeltur

Post by erken » 11 Aug 2013 12:09

Tack för det! Kan inte göra annat än att försöka få fler att prova på!

matsa - Har också funderat på visakorts-tricket men kan inte motstå campingens sköna sidor. Löser navigering på lite olika sätt på olika cykelresor.. På denna provade jag att bara köra på telefonen. Har blivit rätt mycket billigare att roama, så öppnade upp Google Maps och kollade upp närmaste sträckorna, stängde sedan av mobildatan, och det fungerar klockrent senare. Skrev också ut lite A4 från Google Maps, mest för att det är så kul att se sin progress under tiden man cyklar, vid pauser och som en form av kvällslektyr. Annars tycker jag nog det mysigaste är att bara köra med en klassisk karta och solen som riktningsrådgivare.

Gustav - Hade en riktigt lätt sovsäck, som kostade €9 på Decathlon. Funkar fint på sommaren.

Blev inte många kort, men ett gäng halvdassiga mobilbilder kommer här;

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
cykelresan.blogspot.com

User avatar
A G
Posts: 247
Joined: 09 Feb 2012 17:53
Location: Blekinge

Re: En gemytlig cykeltur

Post by A G » 11 Aug 2013 12:53

Riktigt imponerande!! :D

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: En gemytlig cykeltur

Post by abacaxi » 11 Aug 2013 13:42

Coolt. Hur gjorde du med kläder? Ett ombyte och tvätt i alpbäcken vid behov? Vad hade du i ryggan annars?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: En gemytlig cykeltur

Post by Motorcity » 11 Aug 2013 15:41

Nice!

Fan vad bra jobbat. Ruskigt imponerad, hur tror du att det hade funkat på fixed med lagom utväxling? :)

Körde du utan hjälm?

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

En gemytlig cykeltur

Post by MatKar » 11 Aug 2013 16:02

Respekt

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: En gemytlig cykeltur

Post by tolij » 11 Aug 2013 18:11

Shit va härligt! Kan du inte beskriva lite mer hur du gjorde det utrustningsmässigt? Sov du utan något liggunderlag? Vad har du för sadel? Ombyten? Vore intressant att höra!

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: En gemytlig cykeltur

Post by merkur » 11 Aug 2013 19:19

Man blir ju sjukt sugen!! Jag hålls tillbaka av, navigation, andra vägtrafikanter som dånar och kan skada mig, provianteringslösning, sova i tält får man nästan bara göra i Sverige utan att betala för sig (?).
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: En gemytlig cykeltur

Post by pse » 11 Aug 2013 19:47

Det som är det fina med Stealthcamping. In och ut innan någon märkt av dig. Och det värsta som kan hända är väl att man får en tillsägelse.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: En gemytlig cykeltur

Post by abacaxi » 11 Aug 2013 20:40

Det händer iofs att polisen hälsar på, men det brukar också bara bli en tillsägelse även om jag hört att folk fått böter. Jag har dock haft bil när jag campat i europa, lättare att gömma sig med cykel.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

erken
Posts: 20
Joined: 08 Jul 2009 14:18
Location: Göteborg

Re: En gemytlig cykeltur

Post by erken » 11 Aug 2013 21:50

abacaxi - Ombytena sken av sin frånvaro. Förutom cykelkläderna hade jag:
Ett par fillingar
En skjorta
En bandana
Ett par flipflops
En regnjacka (som i vikt format är lika stort som ett äpple, fast väger mycket mindre)

Skjortan och fillingarna hade jag i tältet. Hade förutom kläderna med mig en bok, en slang med däckavtagningssats, en mini-pump samt ett litet multiverktyg. Efter ett tag kan kedjan behöva oljas in, men det brukar cykelaffärer längs vägen göra med glädje för en prislapp på noll kronor när de får höra om resan. Jag tvättade mig där det fanns vatten, som i sjöar och en gång i en avstickare till Donau. Fanns inte detta tillgängligt brukade jag dra in på toaletten till bensinmackar och köra en raggartvätt.

Motorcity - tack! Jag tycker fixed på längre sträckor än runt 10 mil och över kan bli lite segt. På vissa av uppförsbackarna kan det dessutom bli rejält segt (räkna med några timmar klättring på vissa pass). Gött att kunna frihjula i nedförsbackarna dessutom. Som även dom kan pågå timvis (vilket är fantastiskt). Hjälm är en självklarhet, hade på den hela tiden.

tolij - Jag brukar ha ett uppblåsbart liggunderlag som tar väldigt liten plats, men denna resa var rätt oplanerad och därför köpte jag ett klassiskt liggunderlag för ca €5 som rullades ihop och låg som en bazooka på ryggsäcken. Sadeln är en klassisk Concor, som jag tycker fungerade ypperligt.

merkur - Jag förstår. Jag tror att det svåra är att bara få tummen ur och ge sig av. Mycket löser sig och mycket lär man sig på vägen. Andra vägtrafikanter kan jag förstå kan vara knepigt, och det kan det också vara. I Italien och Tyskland är de dock rätt vana vid cyklister och visar rätt god respekt. Dessutom finns det på oväntat många sträckor separata cykelfält bredvid bilvägarna. Proviantering blir, när man inte har plats för ett kök att ta med sig, oftast i form av snabbmat på dagen, alternativt smått och gött från typ Lidl. På kvällarna köpte jag med mig alltifrån pizzaslizar till brödskivor med ost. Samt dessutom en obligatorisk pilsner att avnjuta i tältet innan läggdags. Efter ett hårt dagsvärke på cykeln mår man då riktigt prima.

Som bekant är det inte någon allemansrätt i de andra länderna, men det har aldrig, och jag repeterar aldrig - inneburit något problem. Som sades så brukar jag göra så att ingen ser mig när jag hittar en fin wildcamp. Dessutom har jag under mina tidigare cykelresor (t.ex från Sverige till Sydafrika - aldrig blivit tillsagd att jag inte får campa på någons tomt. Då det har kommit någon form av landägare har de ofta blivit nyfikna och efteråt kommit ut med fika, frukt eller till och med käk).

Det är bara att köra, det helt klart bästa sättet att resa på!
cykelresan.blogspot.com

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: En gemytlig cykeltur

Post by Bratt » 11 Aug 2013 22:06

erken wrote:Sverige till Sydafrika
Image
Kanske kan berätta någon om den lilla trippen också här.


Det här är riktigt inspirerande. Nästa sommar så. Stockholm -> Gibraltar skulle vara grymt men jag gissar på att det gäller att vara bekväm med ensamheten.

Så du hade ingen telefon med dig?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: En gemytlig cykeltur

Post by abacaxi » 11 Aug 2013 22:10

erken wrote:abacaxi - Ombytena sken av sin frånvaro
var du inte rädd för infektioner? trist med en plötslig böld i ljumsken när man man kommit halvvägs, och svamp får fan jag efter bara en helgtur utan byte. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: En gemytlig cykeltur

Post by merkur » 11 Aug 2013 22:13

Sverige - Sydafrika, wow.

Tack för tipsen.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

Post Reply