Vägval Sthlm

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Vägval Sthlm

Post by rallykalle » 06 Aug 2013 13:16

Runt Bornsjön är fint, helt k cykelvägar hela vägen ner till Botkyrka och sedan fina mindre vägar runt själva sjön. Finns även trevligt fika-stop vid Sturehovs slott. Borde bli runt 6 mil från Hornstull.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Vägval Sthlm

Post by Jonis! » 06 Aug 2013 13:22

rallykalle wrote:Runt Bornsjön är fint, helt k cykelvägar hela vägen ner till Botkyrka och sedan fina mindre vägar runt själva sjön. Finns även trevligt fika-stop vid Sturehovs slott. Borde bli runt 6 mil från Hornstull.
den är schysst, är bara att cykla fler varv (är väl runt 2-3mil) om en vill också. Går även att ta pendeln till tumba så slipper en mycket av cykelvägen. (hur tar en sig genom kungenskurva smärtfriast?)

vägsmässigt saknar jag linkan lite :(
sökes: nervex bangaffel.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vägval Sthlm

Post by abacaxi » 06 Aug 2013 13:51

Jonis! wrote:en
dialekt eller genusmedvetenhet? jag testade att läsa som ralf edström, det underlättade. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Vägval Sthlm

Post by pettermagnus » 28 Aug 2013 13:18

Bygger på tråden lite, skulle vilja ta mig från kransen till nacka strand och tänkte att jag skulle satsa på att ta mig typ stuvsta-farsta-älta-vägen..

Såhär tänker jag mig, har kollat lite på streetview och det jag funderar på är om detta är bästa vägarna genom sköndal, älta samt sickla, någon som har bra input på det eller resten av vägen?

Kan tänka mig att cykla kortare eller längre om någon tycker att det känns som en skönare väg!

http://goo.gl/maps/F22Dh

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vägval Sthlm

Post by abacaxi » 28 Aug 2013 13:33

kör svängen förbi flatenbadet till ältavägen istället, annars spot on. den där biten genom villaområdena i älvsjö/stuvsta undviker jag helst (har kört vilse förut) men det ser vettigt ut. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Vägval Sthlm

Post by salta_killen » 26 May 2014 12:31

Återupplivar en gammal tråd i jakt på rundor uppåt roslagen / vallentuna hållet. Har snurrat runt lite på eget bevåg och hittat någon fin sträcka (skålhamravägen väster om vallentunasjön var finast cykling hittils) men alla tips mottages tacksamt. Mellan fem och tio mil passar mig.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vägval Sthlm

Post by Fredde » 26 May 2014 17:48

salta_killen wrote:Återupplivar en gammal tråd i jakt på rundor uppåt roslagen / vallentuna hållet. Har snurrat runt lite på eget bevåg och hittat någon fin sträcka (skålhamravägen väster om vallentunasjön var finast cykling hittils) men alla tips mottages tacksamt. Mellan fem och tio mil passar mig.
Du kan testa roslagsvåren/roslagshösten sträckan, den är bra och ger en bra grund att utgå ifrån. Annars är en personlig favorit "Rialavägen". Brottby, åk norrut, vik av höger vid golfbanan och passera golfbanan på din högersida, rakt fram (något vänster) i korsningen efteråt sen är det bara att njuta.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Vägval Sthlm

Post by grangeyard » 26 May 2014 18:29

Jag gillar att cruisa mellan Danderyd - City - Söder - Solna - och ibland kör jag ut till Kungsängen (tåg finns längs hela sträckan Karlberg -> Sumpan -> Jakan -> Kallhäll -> Kungsängen om man ger upp eller kommer på andra tankar). Danderyd har ett par fina lugna vägar, bra cykelbana sen över bron mot Universitet och vidare in mot stan. Slå runt på norra Djurgården är också rätt chill, titta på båtar, kor etc; Man kan börja vid Gärdet/Ropsten sen trixa sig fram till Bondgården, fika, titta på grisar.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Vägval Sthlm

Post by grangeyard » 26 May 2014 18:32

Fredde wrote:
salta_killen wrote:Återupplivar en gammal tråd i jakt på rundor uppåt roslagen / vallentuna hållet. Har snurrat runt lite på eget bevåg och hittat någon fin sträcka (skålhamravägen väster om vallentunasjön var finast cykling hittils) men alla tips mottages tacksamt. Mellan fem och tio mil passar mig.
Du kan testa roslagsvåren/roslagshösten sträckan, den är bra och ger en bra grund att utgå ifrån. Annars är en personlig favorit "Rialavägen". Brottby, åk norrut, vik av höger vid golfbanan och passera golfbanan på din högersida, rakt fram (något vänster) i korsningen efteråt sen är det bara att njuta.
Dit körde jag med moppen från Danderyd för 17 år sedan. Ut till Vallentuna finns det dessutom ok cykelbanor. Där kan man stanna en stund på vischan och fundera över allt möjligt kul.

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Vägval Sthlm

Post by salta_killen » 28 May 2014 17:38

Tack för bra tips!

Inåt stan hittar och jag djurgårdsrundan är en gammal favorit. Nu är jag dock ute efter att komma bort från stan och ut på landsvägarna. Korta roslagsvåren sträckan ser perfa ut för lilla mig :)

Post Reply