Kan det här stämma?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
nahoj
Posts: 25
Joined: 19 Jul 2013 09:54
Location: Göteborg

Kan det här stämma?

Post by nahoj » 19 Jul 2013 18:42

Hej forumet. Jag har köpt en Charge Plug Prestige från evanscycles.com. På deras sida står det att den här storleken (Large) ska passa 175-183 cm långa personer (jag är 180). Ok, dumt att lita på det där men jag chansade.

När jag får cykeln så märker jag att den är för stor :( Nu när jag mäter ramen så får jag 62 cm! Hur lång ska man inte vara för att det ska passa, typ 190 cm iaf? Någon som är 175 cm kan ju inte ens klättra upp på den här med en stege!

Min skrevhöjd eller vad det nu heter är 82 cm, alltså borde jag ha en ramstorlek på runt 55cm (82*0,67)

Jag är nybörjare på det här så jag har bara googlat på hur man ska mäta osv. Har jag gjort rätt? I så fall är storleksguiden på evanscycles.com jäkligt off... :|

Ismeno
Posts: 16
Joined: 23 Jun 2012 16:27

Kan det här stämma?

Post by Ismeno » 19 Jul 2013 19:30

Låter som det står fel på deras hemsida. De där "small, medium, large" är ju högst ungefärligt, men en medium borde passa dig bäst. Är själv 184cm lång och de "medium" ramar jag provat passar bäst. Men det borde väl gå att byta?

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Kan det här stämma?

Post by mille » 19 Jul 2013 20:21

http://chargebikes.com/products/plug-prestige/

Seat tube: S-56,9 M-59 L-62,6 jag gissar att det är C-T

User avatar
nahoj
Posts: 25
Joined: 19 Jul 2013 09:54
Location: Göteborg

Re: Kan det här stämma?

Post by nahoj » 19 Jul 2013 21:26

Ismeno wrote:Men det borde väl gå att byta?
Det är ett sånt projekt att skicka tillbaka. Har förstört lådorna så jag måste fixa nya. Plus att jag måste betala frakten både upp och ner även om jag får tillbaka pengarna för cykeln.

Jag funderar på att sälja ramen och köpa en ny här på forumet. Går i bästa fall inte med förlust. Alla delar borde väl passa på en mindre ram också?
mille wrote:Seat tube: S-56,9 M-59 L-62,6 jag gissar att det är C-T
Vad innebär C-T?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Kan det här stämma?

Post by ravelax » 19 Jul 2013 21:42

C-T = Centrum på vevlagerhuset till toppen av sadelröret. Ett sätt att ange ramhöjd. Ett annat sätt att mäta är c-c, dvs. centrum vevlagerhus till centrum på toppröret. c-t är oftast ett större mått än c-c, så det kan bli lite snurrigt kring ramstorleken när det inte framgår vilket sätt någon mätt ramen på.

På en ram som Chargen, där sadelröret sticker upp en bit ovanför toppröret, är c-c ett mer rättvisande mått att gå efter, eftersom det är hur högt toppröret sitter som är den avgörande faktorn ifall en ram är för hög eller inte, inte hur långt sadelröret är.

Nu spelar ju det iofs ingen roll hur man mäter om ramen ändå är för stor. Tråkigt för dig, men du borde som sagt kunna kränga ramen, eller hela cykeln för den delen, det är rätt säsong för sånt.

Beroende på vad för ram du köper kan det kanske bli problem med att kunna montera vissa av delarna.

User avatar
nahoj
Posts: 25
Joined: 19 Jul 2013 09:54
Location: Göteborg

Re: Kan det här stämma?

Post by nahoj » 20 Jul 2013 10:03

Aha, tack för info! Jobbigt med olika sätt att mäta ja...
ravelax wrote:Beroende på vad för ram du köper kan det kanske bli problem med att kunna montera vissa av delarna.
Det viktigaste måste väl vara att hjulen och vevpartiet passar – och det ska väl inte vara några konstigheter?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Kan det här stämma?

Post by Fredde » 20 Jul 2013 18:18

nahoj wrote:Aha, tack för info! Jobbigt med olika sätt att mäta ja...
ravelax wrote:Beroende på vad för ram du köper kan det kanske bli problem med att kunna montera vissa av delarna.
Det viktigaste måste väl vara att hjulen och vevpartiet passar – och det ska väl inte vara några konstigheter?
Det passar om det är samma typ av gänga till vevlagret. Så det kan ju vara värt att ha koll på. Hjulen passar om det är samma spacing. Men om du köper en ny out-of-the-box fixie så kommer allt sannolikt passa.

Post Reply