Cykel på tåg

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Cykel på tåg

Post by Kiliam » 01 Jul 2013 09:32

Efter att ha sökt ett bra tag här så hittar jag fortfarande inte några svar. Jag kan ju omöjligt vara den första som undrar så jag tänkte att jag gör en tråd om ämnet så att folk lättare kan hitta.

Jag ska resa till Stockholm om en månad ish och tänkte ta med mig cykeln på tåget (SJ snabbtåg). Sj skriver själva såhär på deras hemsida:

"Nej, du kan inte ta med dig cykel ombord på våra tåg då vi inte längre har någon cykelhantering.

Har du en hopfällbar cykel klassas den som bagage och får tas med på alla SJ-tåg, året om."


Bryr sig personalen om ifall jag packar cykeln i en väska och sätter den bland övrigt bagage? Detta är att föredra för att den är smidigare att förflytta och hantera.

Det kanske fungera att packa ner den i en kartong till t.ex. en tv, och på så sätt dölja att det är en cykel. Det enda problemet jag ser med det är att det blir svårt att förflytta till och från tåget.


Hur brukar ni göra/vad är era erfarenheter av detta?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cykel på tåg

Post by abacaxi » 01 Jul 2013 09:42

Väska brukar gå bra, har till och med lyckats med sopsäck efter forumtips. Nyckelordet är ju övrigt bagage, de vill inte ha något stående i gångarna gissar jag.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
arla-haren
Posts: 502
Joined: 06 Jun 2010 16:19
Location: Malmö

Re: Cykel på tåg

Post by arla-haren » 01 Jul 2013 09:43


Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Cykel på tåg

Post by Muffat Stål » 01 Jul 2013 10:17

Har också kört i mjuk väska. Men är det bara jag eller har bagageutrymmet blivit mindre med åren? Svårt att hitta en bra plats för den. Man tycker lite synd om diskhjul och annat när det glider in nån snubbe och slänger upp sin tjugofemkilosväska ovanpå hojen..
The thigh's the limit

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Cykel på tåg

Post by Fixen » 01 Jul 2013 10:31

^ hade varit ett nervvrak innan jag kommit till Falköping

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Cykel på tåg

Post by mjaou » 01 Jul 2013 11:30

När vi åkte till girot tog vi X2000, fick en låda som en ny cykel kommit i av en cykelaffär, ställde den vid dörrarna typ, gick och kollade till den ibland och det var inga dimmor

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Cykel på tåg

Post by Bompet » 01 Jul 2013 12:40

Bästa tricket för att få cykeln till tåget äar att cykla dit den, med en mjuk cykeltransportväska på ryggen. Montera ned och stoppa i väskan på perrongen. Gör det motsatta när du kommer fram.

Jag hade en period när jag ofta reste GBG-STHLM med cykel. Gjorde det till något av en sport hur snabbt jag kunde packa cykeln. Efter lite intrimning räckte det att jag var där 10 min innan avgång.

Cykel i mjuk cykeltransportväska har aldrig varit ett problem.

Att sen SJ har en facist-cykelhatar attityd som är dryg och direkt bryter mot EU-direktiv är en annan femma. SJ hävdar att det inte fungerar med cyklar på tåg av hygieniska skäl (tänk om nån får oljefläckar på sin Louis Vuitton kopia!!!). Att det funkar i resten av världen biter inte som argument på dem. Vad det egentligen handlar om är att om de skall följa direktiven måste de skapa speciella cykelbagageplatser. Detta innebär att de måste plocka bort 6 platser i en vagn i ett set. Svider för mycket i kassan.
Image

User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

Re: Cykel på tåg

Post by Chapter 2 » 01 Jul 2013 13:29

Så här såg min cykel ut när jag tog mig till Girot och Siljan Runt. Funkade perfekt att skjuta in mellan ryggstödet och SJs väsk/förvarings-ställningen på tågen.

Image

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Cykel på tåg

Post by Fixen » 01 Jul 2013 14:30

Märke på den väskan?

User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

Re: Cykel på tåg

Post by Chapter 2 » 01 Jul 2013 16:08

Jag köpte Bike-Discounts egna Radon - Bike Sack. Men det är samma väska som B&Ws Bike Sack, bara lite andra färger.

http://www.bike-discount.de/shop/k352/a ... -sack.html

Den är ju inte superpraktisk egentligen, men om man vill ha en väska som tar lite plats när man är framme så är den bra. Köpte den främst till girot då jag skulle åka tåg till Sthlm och sedan bil därifrån med cykeln utanpå bilen. Då kunde jag inte ha en tomväska i bilen som tog all plats. Den här går att vika ihop så att den blir ganska liten. Det som hindrar vikandet lite grann är en sån där semimjuk "träningsväska-botten".

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Cykel på tåg

Post by Kiliam » 01 Jul 2013 16:54

Den verkar väldigt smidig. Jag köpte precis en beggad, rullbar, semihård väska med "träningsväska-botten" och 2 hjulväskor från CRC för 300kr. Jag hoppas att det går smidigt och felfritt. På hemvägen ska jag eventuellt plocka hem en extra ram vilket ser ut att gå bra för den är sjukt stor.

hoskar
Posts: 25
Joined: 18 Sep 2012 21:18

Re: Cykel på tåg

Post by hoskar » 02 Jul 2013 08:47

Jag åkte ner med min cykel för tre dagar sen. Jag frågade Sj om hur jag skulle göra och de hade ingen lösning. Men man får ta med så mkt packning som man själv kan bära. Så jag gick till en cykelaffär bad om en kartong och packade ner cykeln. La cykeln i hatthyllan! Ingen klagade och om fem timmar tar jag tåget från Köpenhamn till Genova.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Post by Jonatan F » 02 Jul 2013 09:06

Min gode vän skulle ta tåget (natt) till åre men fick inte ta med sin pappkartong med cykel i "Den var för stor" Men inte kan de väll vägra en att ta med en väska?
Har man inget projekt har man inget liv :)

tunnelbana
Posts: 82
Joined: 21 Jul 2010 21:17

Re: Cykel på tåg

Post by tunnelbana » 11 Jul 2013 16:32

jag pendlar mellan köpenhamn o sthlm, brukar ha me mig cykel i kartong funkar fint men ibland tjafsar dom osv men brukar bara säga att en cykel räknas bara som en cykel när den är ihopskruvad...

Hoppas det hjälper

Post Reply