Bottecchia projekt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
trulsson
Posts: 59
Joined: 24 May 2012 20:41
Location: Lund/Stockholm

Bottecchia projekt

Post by trulsson » 18 Jun 2013 21:33

Efter att ha spenderat en hel del tid här på forumet har jag nu bestämt mig för försöka att bidra med något själv. Tanken var att nu till sommaren när man har lite sommarlov och sånt så kan man lägga lite tid på cykelmek, och jag tänkte att jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter här på forumet så att jag kan få lite klipska kommentarer av er experter :wink:

Jag köpte mig en gammal och sliten Bottecchia av farsans jobbarkompis och tanken är väl att göra om den till en fixie eller ss... får väl se hur det går
Det vore kul om någon utav er kunde kommentera cykeln lite, är det något bra att bygga på tror ni? (Det känns ju roligare att bygga själv än att köpa något färdigt :D )
Jag tycker om färgen men den har ju tyvärr en hel del lacksläpp och repor... några förslag?

sorry för att det är lite taskiga bilder...

Image
Så här såg den ut när jag hämtade den i fredags.

Image

Image

Image

Image
Är det här någon bra skit eller?

Image

Image

Image

Image

Image
hur ska jag göra med dom här? dom är ju inte jättesnygga

Image

Image

Image

Image
Kanske ska göra lite sånt här :wink:
-Lundacyklisterna

Lärkan
Posts: 3
Joined: 24 May 2013 11:59

Re: Bottecchia projekt

Post by Lärkan » 18 Jun 2013 21:48

Bort med fogskummet och kolfiberfilmen!

Annars tycker jag ramen kan passa. Du får ju en skön retro-look, om du gillar det. Personligen hade jag behållit de mesta original. Förutom styrstamen då. Den vinkeln alltså :wink:

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Bottecchia projekt

Post by Motorcity » 18 Jun 2013 22:29

Jag tyckte den var lite rolig faktiskt! Vill du köra fixed/ss kan du skaffa ett nytt bakhjul, alternativt ett nytt nav+ekrar om du vill behålla fäljen för att matcha framhjulet. En ny kedja på det och sen får du laborera med drev för att få en passande utväxling, du kan behålla ena framklingan. Min erfarenhet säger att man kan få en ok kedjelinje om du kör med klingan innerst. Din styrstam är anskrämlig så den hade jag bytt till i princip vad som helst med en vinkel på 90grader eller mindre. Ska du köra fixed behöver du korgar / straps och kanske därför måste byta pedaler.

Jag är ingen expert på finmekande men gör du ovanstående kan du komma undan rätt billigt och se om det är något du gillar att cykla på, spara de delar du plockar av om du skulle skaffa något annat i ett senare skede och vill slänga på växlarna igen.

Fogskummet och carbonstickers tycker jag att du ska skippa helt, men jag kanske inte kan visualisera din tankegång här!

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Bottecchia projekt

Post by bankiren » 18 Jun 2013 22:33

vore trist om du målade om ramen, det finns det gott om peguoter och crescents till 8)
@fistasthlm

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Bottecchia projekt

Post by zef » 19 Jun 2013 01:32

byt _aldrig_ färgen
Image

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Bottecchia projekt

Post by Mr Vintage » 19 Jun 2013 09:49

Nej.
Byt inte färg..
Som sagt, köp en jättebillig ram och lek med..
Har en gammal svartlackad bridgestone för 200kr...

Gör rent allt, smörj och änvänd.
Vill du köra singlespeed är det bara att lägga den i lämplig växel och glömma spaken.

Som det är nu har den en själ, ombyggd kan den bli personlig.

Lycka till..

Sen är de t kanske inte så farligt ändå, med tanke på att det är en av de enklaste ramarna..

Mvh mr v

SweBender
Posts: 209
Joined: 28 Nov 2011 15:28

Bottecchia projekt

Post by SweBender » 19 Jun 2013 09:52

Jag håller nog med om att göra så lite som möjligt med den. Ta bort skärmar, byt stammen, fräscha till den helt enkelt. My 5 cents.

Post Reply