Pulsmätare - Vad kör du med?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Bompet » 18 Jun 2013 11:39

Mitt pulsband (Bryton, kom bundlat med min Rider 20, aldrig varit särskilt nöjd med det) har lagt av och det är dags att köpa nytt. Men jag vet inte riktigt vad jag skall satsa på. Garmin kör många med, Suunto comfort verkar vara ett band som de flesta är nöjda med.

ANT+ är ett krav från min sida,

Jag skulle gärna höra vad forumet har att säga; Rekomendationer, "köp inte", o.s.v

Nån som har nån input?
Image

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Krok » 18 Jun 2013 11:45

Jag kör med polar cs500, det är iofs en hastighetsmätate som skall sitta på styret och kanske inte har massa puls-funktioner. Men den har en smidig och lättanvänd pulsfunktion som jag uppskattar :)

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by olebole » 18 Jun 2013 11:52

Jag har haft suuntos band när jag löptränade innan och det var rätt så bekvämt.

Bekvämast är ändå som jag kör nu, utan pulsband. Tycker puls är ett rätt värdelöst mått på träning och bidrar bara med ett extra stressmoment (som ökar pulsen!)

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Bompet » 18 Jun 2013 11:56

Polar har tyvärr inga ANT+ kompatibla produkter. Kör på sin egen W.I.N.D standard. Deras pulsband ser sköna ut dock.
Image

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Bompet » 18 Jun 2013 12:00

olebole wrote:Jag har haft suuntos band när jag löptränade innan och det var rätt så bekvämt.

Bekvämast är ändå som jag kör nu, utan pulsband. Tycker puls är ett rätt värdelöst mått på träning och bidrar bara med ett extra stressmoment (som ökar pulsen!)
I grunden håller jag med dig, men jag måste hålla noggrann koll på energiförbrukning (har diabetes) under träning, och då är pulsen ett bra sätt att hålla koll på ansträngningsnivån.

Men Suunto är bekväma säger du. Det är komfort och kvalite är som är det mest intresseranta för mig när jag skall välja
Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Muffat Stål » 18 Jun 2013 12:03

Jag har haft mycket problem med Polar. Band om lägger av och helt enkelt har dålig driftsäkerhet. Kanske otur men har haft två olika band med liknande problem.
The thigh's the limit

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by abacaxi » 18 Jun 2013 12:07

Bompet wrote:då är pulsen ett bra sätt att hålla koll på ansträngningsnivån.
Du ska såklart göra det som funkar men rent generellt är det inte riktigt sant. Dock blir det väl oftast fel åt rätt håll för dig.

Använder gardin själv, funkar bra, men det är bevisat att till och med nåt så enkelt som borgskalan är bättre. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Bompet » 18 Jun 2013 12:56

abacaxi wrote:
Bompet wrote:då är pulsen ett bra sätt att hålla koll på ansträngningsnivån.
Du ska såklart göra det som funkar men rent generellt är det inte riktigt sant. Dock blir det väl oftast fel åt rätt håll för dig.

Använder gardin själv, funkar bra, men det är bevisat att till och med nåt så enkelt som borgskalan är bättre. :-)
Mja..jag utryckte mej dåligt. Relationen mellan pulsfrekvens och energiförbrukning är tämligen konstant. Men som du säger så är pulsfrekvens och upplevd ansträngningsnivå beroende på en mängd faktorer. Men i mitt fall vill jag ju framför allt veta hur mycket glukos jag förbrukar per tisenhet och då är pulsfrekens (och pulszoner) väldigt användbart. Vidare är det så att när blosockret blir lågt sjuker pulsen automatiskt. Även om du tar i så du spricker ökar inte pulsen nämnvärt. En ansträngning som vanligtvis skulle skicka pulsen upp mot max renderar vid lågt blodsocker kanske 75% av max istället. Det är kroppens sätt att se till att man inte kör helt slut på glukos. Så för en diabetiker fungerar också pulsmätning som en första varningsklocka att blodsockret håller på att bli för lågt.

Gardin...You got to love auto completion!

Vilket Garmin bälte kör du med? Soft? Är det bekvämt?
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Fredde » 18 Jun 2013 13:09

Jag har en Garmin Edge 500 och personligen tycker det är skitbra att träna efter pulsen.

Men det bygger ju på att man under hela passet lär sig vad pulsen ska vara vid den en viss tid in i passet.

På 30st 30min pass varierade snittpulsen 7 slag
På 21st av dem varierade snittpulsen endast 4 slag.

Belastningen är konstant (testcykel) under passen men varierar från 200 till 300 watt från pass till pass.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by klasolsson » 18 Jun 2013 13:49

Kör Garmin Forerunner 210 vid löpning och den har funkat kalas med det pulsband som Garmin erbjuder. Mycket nöjd!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by abacaxi » 18 Jun 2013 18:51

Bompet wrote:Relationen mellan pulsfrekvens och energiförbrukning är tämligen konstant
under ett pass eventuellt, om inget inträffar typ att en buss försöker köra över dig, eller en liten hypoglykemi kanske :-). men mellan olika dagar är det ju absolut inte konstant. det är ju inte bara frekvensen som avgör cardiac output utan också slagvolymen. hur dessa ändras och i vilken ordning beror på hormoner och annat, dagsformen if you will. det jag menade med borgskalan var just att det visat sig i flera studiet vara ett *bättre* mått på effekt och därmed energiförbrukning än puls.

gardin? gotta love telefoner.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by mjaou » 18 Jun 2013 21:34

Känner en riktig prylnörd som köpte ett polarband och monterade garminsensorn, allt för att på bästa komfort respektive sensor. Vettefan hur han bar sig åt bara...

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Bompet » 18 Jun 2013 23:03

abacaxi wrote:...mått på effekt och därmed energiförbrukning
Effekt är inte liktydigt med energiförbrukning. Så att borgskalan är ett bättre mått på effekt må vara hänt, men det är inte ett bra mått på i vilken takt musklerna absorberar glukos från blodet. Under fysisk aktivitet är musklernas glukosreceptorer både fler och känsligare än vid vila. Vad som i huvudsak avgör hur mycket de absorberar är hastigheten med vilken glukos kan transporteras till receptorerna, dvs hur fort glukosfyllt blod kan föras fram till muskeln dvs pulsfrekvens. Att effekt varierar med dagsform, återhämtningstillstånd, hormonella störningar etc är ställt utom allt tvivel, men detta återspeglas också i pulsfrekvensen. Så att använda puls för att jämföra effekt mellan olika pass kan vara vanskligt, men för att ha koll på hur mycket glukos man förbrukar vid ett givet tillfälle är det ganska tillförlitligt...Vilket kanske var vad du ville ha sagt med "under ett pass eventuellt"

Diabetiker kallar det för insulinkänning eller "att bli låg", inte hypoglykemi. Och det är just det som jag vill undvika bla. genom att ha koll på pulsen. Så blanda inte ihop lånsiktiga effektmål med kortsiktiga "jag vill inte hittas död i ett dike" energi påfyllnads strategier. Olika behov, olika metoder.
Image

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by kakan » 18 Jun 2013 23:17

Jag har en suunto quest som jag gillar.
Bandet är bekvämt
mäter min puls som den ska
Har även en bike pod för att få koll på hastighet och sträcka.

Skulle dock rekomendera ambit 2s om du vill ha mer exakt mätning med gps
Tackar
_Kakan

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by abacaxi » 18 Jun 2013 23:42

Bompet wrote:Effekt är inte liktydigt med energiförbrukning.
Jo, definitionsmässigt är energiförbrukningen direkt beroende av effekten. Men nej effekten kan vara olika vid samma puls och tvärt om, det är välstuderat. Pubmedda lite om du inte tror mig. Men som sagt kan ju du din diabetes bäst så du ska självklart göra det som funkar. Jag pratar bara generellt, och det är också därför jag säger att det brukar bli fel åt rätt håll för dina syften. Risken med pulsträning är att man tränar på för låg intensitet, inte för hög.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Sv: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Bompet » 19 Jun 2013 07:32

Ja det finns nog argument för båda metoderna. Min erfarenhet är att energiförbrukningen stämmer battre mot ett uppmätt pulsvärde än mot uppskattad ansträngning. Men detta är alldeles säkert individuellt. Så lät oss släppa det och gå tillbaka till grundfragan. Vilket pulsbälte? Det verkar som Garmin soft varianten ãr poppis.
Image

SweBender
Posts: 209
Joined: 28 Nov 2011 15:28

Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by SweBender » 19 Jun 2013 08:24

Jag har två pulsband jag kör med. Garmins mjuka när jag använder klockan, en 210, samt att jag har Polars Bluetooth variant som jag kör med mobilen ibland. Bägge är mjuka varianter och jag känner faktiskt ingen större varianter mellan dom.

User avatar
Katten
Posts: 80
Joined: 01 Jun 2011 20:18
Location: Malmö

Re: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Katten » 19 Jun 2013 09:27

Kör med Garmins soft strap, funkar ypperligt och tänker inte ens på att jag har det på mig.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Sv: Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Fredde » 19 Jun 2013 11:00

Bompet wrote:Ja det finns nog argument för båda metoderna. Min erfarenhet är att energiförbrukningen stämmer battre mot ett uppmätt pulsvärde än mot uppskattad ansträngning. Men detta är alldeles säkert individuellt. Så lät oss släppa det och gå tillbaka till grundfragan. Vilket pulsbälte? Det verkar som Garmin soft varianten ãr poppis.
Garmin HRM1G är kalas tycker jag.

Ang borg-skalan, är väl tanken med den att den stämma överens med pulsen, saxat från wikipedia:
15 Ansträngande
16 Ansträngande 85% av max
17 Mycket ansträngande
18 Mycket ansträngande 92% av max
19 Extremt ansträngande

Personligen har jag enklare för en siffra, ex 89% än att avgöra vilken av de olika orden som passar bäst.

abacaxi, Ja, pulsklockan får ju inte göra att man blir rädd att träna på hög puls. Diskutera med en kollega om pulsträning som påstod att man bara kan ligga typ 5min på 95%, jaha, var har du hört det? På sats. Ridå!

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Pulsmätare - Vad kör du med?

Post by Nils » 19 Jun 2013 22:23

Tummen och pekfingret brukar funka för mig

Post Reply