Nä nu vart jag förbannad....

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by peteholmberg » 02 Oct 2013 07:35

Eskiboi wrote:Du skulle bli ännu mer förvånad om du visste vad de slängde i sjön på odugliga managementkonsulter.

BOOOM!

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by Nibbe » 02 Oct 2013 09:55

Jag blir inhyrd som konsult på supporten för att företaget ska expandera med flera projekt. Jobbar 6 månader, nu säger dom plötsligt upp 5 personer i företaget, bland annat min kollega, på grund av arbetsbrist! så nu sitter jag med alla jäkla supportärenden själv...run away! Arbetsbrist, njaee inte riktigt va.
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Nä nu vart jag förbannad....

Post by RZ-1 » 02 Oct 2013 10:24

Vet de hur du uppfattar saken?

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by Fixen » 02 Oct 2013 10:46

SirUlrich wrote:
Fixen wrote:
peteholmberg wrote:
SirUlrich wrote:
Fixen wrote:Ogenomtänkta kravspecar, luddiga formuleringar, ambivalent skrivna svar - gör mig vansinnig!
IT-branschen i ett nötskal? :D

Mm, det är sånt där man inte lär ut på utbildningen. Sen när man kommer ut så märker man att man får spendera 10 % av dagen att koda och övriga 90 % till att dricka kaffe och vänta på något beslut som någon random ska ta.

EDIT: Kursen, "Se ut som om du jobbar 7,5hp" skulle ju behövas på IT-utbildningar.
I mitt fall så är det lite tvärtom. Utvecklarna utvecklar efter vaga kravspecar och gissar 80% av ggrna. Jag som QA-manager måste jaga både utvecklare och ägare av specen för att överhuvudtaget fatta någonting. Between a rock and a wet place.
Jag jobbar på ett managementkonsultbolag och är för tillfället inne i ett projekt (budget >5 MKR) där företaget tidigare envisats med att det inte alls behöver några krav. När vi dragit igång projektet och börjat med en första kravbild är utvecklarna helt lyriska. "Vi vet faktiskt för en gångs skull vad vi ska göra". Trots att jag är junior, blir jag helt förstummad hur mycket pengar stora svenska företag slänger i sjön på grund av okunskap/dålig struktur.
Eskiboi wrote:
SirUlrich wrote:Jag jobbar på ett managementkonsultbolag och är för tillfället inne i ett projekt (budget >5 MKR) där företaget tidigare envisats med att det inte alls behöver några krav. När vi dragit igång projektet och börjat med en första kravbild är utvecklarna helt lyriska. "Vi vet faktiskt för en gångs skull vad vi ska göra". Trots att jag är junior, blir jag helt förstummad hur mycket pengar stora svenska företag slänger i sjön på grund av okunskap/dålig struktur.
Du skulle bli ännu mer förvånad om du visste vad de slängde i sjön på odugliga managementkonsulter.
Kandidatuppsatsen belyste riskfaktorer inom IT-projekt med tyngdpunkt på riskanalys, där kan man snacka om att skyffla pengar in i elden. Det görs knappt några analyser. Och att företag ibland stoltserar med att de kör på en agil arbetsmetod - pfffft. Agil shmil! Fortf lika låsta som om de skulle kört på det traditionella sättet på grund av för dålig organisationsstruktur. Det gör mig också vansinnig!

SirUlrich
Posts: 259
Joined: 03 Aug 2011 16:54
Location: Stockholm - västerort

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by SirUlrich » 02 Oct 2013 21:50

Eskiboi wrote:
SirUlrich wrote:Jag jobbar på ett managementkonsultbolag och är för tillfället inne i ett projekt (budget >5 MKR) där företaget tidigare envisats med att det inte alls behöver några krav. När vi dragit igång projektet och börjat med en första kravbild är utvecklarna helt lyriska. "Vi vet faktiskt för en gångs skull vad vi ska göra". Trots att jag är junior, blir jag helt förstummad hur mycket pengar stora svenska företag slänger i sjön på grund av okunskap/dålig struktur.
Du skulle bli ännu mer förvånad om du visste vad de slängde i sjön på odugliga managementkonsulter.
Självklart jobbar jag på ett av de bra företagen som tillför "värde" :wink: .

Skämt å sido, jag håller absolut med dig och har redan sett flera projekt som lämnats över från mangementkonsultföretag där företaget inte har en aning om hur man ska gå vidare och därför varit helt meningslöst. Det är därför jag valde att gå mer mot företag som håller på med strategiexekvering där man faktiskt ser en skillnad till slut, vare sig bra eller dålig :).

User avatar
crookbert
Posts: 80
Joined: 31 Aug 2012 20:46
Location: Stockholm

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by crookbert » 03 Oct 2013 06:37

Den där jävla nonchalanta och lögnaktiga Posten fungerar ju som man tänker att det fungerar i något korrumperat U-land. Andra gången de haft paket liggande utan att skicka ut avi, men den här gången hade jag inte fått något trackingnummer.

Jag beställde ett par hjul från V-Sprint Wheels för sex veckor sedan som jag inte sett än. De har tydligen skickats tillbaka till V-Sprint efter att ha legat hos något postombud häromkring i två veckor utan att Posten skickat ut någon avi. Däremot påstås det att de har skickat ut en avi och att jag inte hämtat paketet.

De använde någon slags leveranstjänst utan trackingnummer så jag har inte haft någon möjlighet att se var det var, eller vilket bolag som tog hand om det i Sverige. Har aldrig varit med om det förfarandet tidigare, och kommer försäkra mig om att allting som är större än brev skickas med en tjänst där man får med trackingnummer. Jag avvaktar nu svar från V-Sprint om vad som händer nu.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 03 Oct 2013 07:21

Det brukar ju alltid komma en påminnelse, sannolikt har det skickats avi men brevbäraren har levererat den fel, räcker med en liten felstavning så hänger inte deras små och stressade hjärnor med längre har jag märkt . Förr kunde man skriva rätt förnamn och rätt postort och det hittade rätt, men den gamla tidens brevbärare som hade hela morgonen på sig att dela sitt kvarter finns ju inte längre.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Post by atomlab » 03 Oct 2013 09:29

Så brevbärare har små hjärnor?
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by abacaxi » 03 Oct 2013 10:06

inte genetiskt, bara på jobbet. :-) känner några brevbärare och enligt dem lämnas hjärnan hemma i stor utsträckning, yrket har förändrats som de som varit där ett tag bittert uttrycker det.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
crookbert
Posts: 80
Joined: 31 Aug 2012 20:46
Location: Stockholm

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by crookbert » 03 Oct 2013 11:17

Funderar också på om det är för att adressen stått i fel ordning: postnummer efter ort osv. V-sprint är schyssta och tänker skicka igen, felet är ju helt postens. Vågar man ta samma adress eller ska man ta någon annan? Alltså samma fast i rätt ordning.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by ravelax » 03 Oct 2013 11:58

Själv har jag aldrig haft problem med att postnummer och postort står i fel ordning, men det kan kanske variera lokalt hur duktiga de är på att förstå sånt...

Det här avisystemet funkar däremot jävligt dåligt. Jag har haft problem med det flera gånger.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by K-dregg » 03 Oct 2013 13:13

Till postens försvar måste jag ge min finska post tant ett super mega plus. Hon har noterat att jag ofta hemma på förmiddagarna och direkt levererar paket som egentligen skall aviseras, Styren, böcker etc..

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by ravelax » 03 Oct 2013 13:46

K-dregg wrote:Till postens försvar måste jag ge min finska post tant ett super mega plus. Hon har noterat att jag ofta hemma på förmiddagarna och direkt levererar paket som egentligen skall aviseras, Styren, böcker etc..
Det finns alldeles för få sådana människor!

Stålis
Posts: 48
Joined: 29 Apr 2013 22:29

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by Stålis » 03 Oct 2013 14:31

Vänta nu här....!
Posten levererar paket? WTF?
Jag får inte ens paket som ska levereras hem. De aviseras direkt med orsak "inget svar vid porten" även om jag har bevis på(port tele går till mobilen = svar eller missat samtal) att de inte ringt på öht.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by Kiliam » 03 Oct 2013 20:52

Trodde att jag hade säkerhetskopierat telefonen, men tydligen inte.. nu, när alla kontakter spontant är raderade, så blir det snällt att lägga till dem igen via igenkända sms.

Detta är fjärde gången det händer sen i sommar.. och tills för 3 veckor sedan har jag inte haft en dator att backa till.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Post by atomlab » 03 Oct 2013 21:06

Apple har iaf gratis lösningar för att slippa sådant. Det skall ju inte kunna hända 2013!
Image

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by Kiliam » 03 Oct 2013 22:33

Syftar du på iCloud?

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Post by atomlab » 04 Oct 2013 06:20

Si si.
Image

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Nä nu vart jag förbannad....

Post by Kiliam » 04 Oct 2013 07:47

Jag kanske ska ta tummen ur och skaffa det.

Edit: har samma sak hänt någon av er? Att telefonen hänger sig och så måste den stängas av för att fungera. När den går igång är alla kontakter borta, men allt annat är intakt.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Nä nu vart jag förbannad....

Post by RZ-1 » 04 Oct 2013 07:56

Jepp, fast på Android, så nu synkar jag allt till gmailkontot.

Post Reply