Vilken jävla smäll!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Vilken jävla smäll!

Post by ana » 12 Jun 2013 09:08

8.30-ish. Åker nedför Götgatsbacken ned mot slussen. En kostymtjomme på mtb 50 meter framför mig bromsar in för att släppa förbi en tjej som kommer från södermalmstorg, hon går över åt vänster. "Fint" tänker jag, "det blir en lucka till höger där jag kan komma förbi".

Helt plötsligt utan förvarning svänger mtb'n åt höger, han ska visst ned till torget kom han på.

Jag hinner inte skrika, inte bromsa. Det enda jag hinner är att svänga en aning till vänster med följden att jag drar rätt in i sidan på hans bakhjul. Jag flyger över cykeln och drar rätt ned i asfalten tillsammans med kostymtjommen.

Cykeln verkade ha klarat sig helt utan skråmor och jag endast med mindre skrubbsår på benen. Som tur var hade jag lämnat IO't hemma idag. Den andra killen hade inga synbara skador och inga problem med cykeln heller. Vi bytte telefonunmmer ifall att...

Han grymtade något om att jag saknade broms, men jag tvivlar på att det hade hjälpt i det här fallet. Dock undrar man ju vad som hade hänt om det hade uppstått större skador på både min och hans cykel, personskador osv??

Singular
Posts: 96
Joined: 29 Nov 2012 19:00

Re: Vilken jävla smäll!

Post by Singular » 12 Jun 2013 09:25

Utan att lägga någon värdering i om det är vettigt eller inte med lagkravet på broms på cyklar (för det kan vi bråka mer om en annan gång...) - vad tror du själv försäkringsbolaget tycker om du är inblandad i/orsakar en olycka med ett fordon som inte är tillåtet för trafik...?

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Vilken jävla smäll!

Post by peteholmberg » 12 Jun 2013 09:40

Fast lagen säger väl inte att man ska ha ett specifikt bromssystem, bara att man kunna retardera x m/s^2 ?

Så att gnälla på att man inte har broms är ju inte direkt valid, man får väl gorma om att hens retardation var för låg :lol:

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Vilken jävla smäll!

Post by Huliganen » 12 Jun 2013 09:48

ana wrote:8.30-ish. Åker nedför Götgatsbacken ned mot slussen. En kostymtjomme på mtb 50 meter framför mig bromsar in för att släppa förbi en tjej som kommer från södermalmstorg, hon går över åt vänster. "Fint" tänker jag, "det blir en lucka till höger där jag kan komma förbi".

Helt plötsligt utan förvarning svänger mtb'n åt höger, han ska visst ned till torget kom han på.

Jag hinner inte skrika, inte bromsa. Det enda jag hinner är att svänga en aning till vänster med följden att jag drar rätt in i sidan på hans bakhjul. Jag flyger över cykeln och drar rätt ned i asfalten tillsammans med kostymtjommen.

Cykeln verkade ha klarat sig helt utan skråmor och jag endast med mindre skrubbsår på benen. Som tur var hade jag lämnat IO't hemma idag. Den andra killen hade inga synbara skador och inga problem med cykeln heller. Vi bytte telefonunmmer ifall att...

Han grymtade något om att jag saknade broms, men jag tvivlar på att det hade hjälpt i det här fallet. Dock undrar man ju vad som hade hänt om det hade uppstått större skador på både min och hans cykel, personskador osv??
Det första jag tänkte då jag såg namnet och rubriken var "IO:t!!". :lol: Tur att ni båda klarade er oskadda!
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vilken jävla smäll!

Post by Fredde » 12 Jun 2013 09:51

ana wrote:Dock undrar man ju vad som hade hänt om det hade uppstått större skador på både min och hans cykel, personskador osv??
Ingen av er är trafikförsäkrade utan skadorna regleras av respektive hemförsäkring (eller annan försäkring tex via jobbet).

Som att hoppa från en stor sten eller trilla på en skateboard, en olycka helt enkelt.

Tur att ni klarade er bra!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilken jävla smäll!

Post by ArvidSvensson » 12 Jun 2013 17:46

Singular wrote:... - vad tror du själv försäkringsbolaget tycker om du är inblandad i/orsakar en olycka med ett fordon som inte är tillåtet för trafik...?
Just detta har jag kollat med både IF och Folksam. Spelar ingen roll om man är vållande, kör en trafikoduglig cykel, etc; man får ersättning ändå.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilken jävla smäll!

Post by ArvidSvensson » 12 Jun 2013 17:48

ana wrote:8.30-ish. Åker nedför Götgatsbacken ned mot slussen. ...
...
Som tur var hade jag lämnat IO't hemma idag.
...
Puh! Jag måste faktiskt erkänna att jag skummade texten efter ditt IO. Bra att ni klarade er. Alla tre. :)

SweBender
Posts: 209
Joined: 28 Nov 2011 15:28

Vilken jävla smäll!

Post by SweBender » 12 Jun 2013 18:01

Ursäkta min okunskap, men IO eller IOt!?!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken jävla smäll!

Post by abacaxi » 12 Jun 2013 18:08

^ Precis jag har också kollat med några olika bolag. Man brukar inte få ersättning om man är full och/eller vårdslös, annars täcks typiskt alla plötsliga och oförutsedda händelser oavsett orsak.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Vilken jävla smäll!

Post by ArvidSvensson » 12 Jun 2013 18:51

SweBender wrote:Ursäkta min okunskap, men IO eller IOt!?!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Vilken jävla smäll!

Post by ArvidSvensson » 12 Jun 2013 18:52

^ Ana's framhjul får inte gå sönder. Jag ska köpa det av honom när han tröttnar på det ;)

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Vilken jävla smäll!

Post by ana » 12 Jun 2013 18:56

Tack för bra info Fredde, Arvid och Abacaxi! Bra att veta vad som gäller.
^ Ana's framhjul får inte gå sönder. Jag ska köpa det av honom när han tröttnar på det
Exakt! :mrgreen:

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Vilken jävla smäll!

Post by Indurain » 12 Jun 2013 19:00

Pendla med ett IO ?
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

SweBender
Posts: 209
Joined: 28 Nov 2011 15:28

Vilken jävla smäll!

Post by SweBender » 12 Jun 2013 19:13

Ah! Tack! Jäkla skönt att det klara sig!

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Vilken jävla smäll!

Post by Kiliam » 12 Jun 2013 19:38

Huliganen wrote:Det första jag tänkte då jag såg namnet och rubriken var "IO:t!!". :lol: Tur att ni båda klarade er oskadda!

Post Reply