Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
jhenell
Posts: 3
Joined: 08 Jun 2013 13:21

Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by jhenell » 08 Jun 2013 13:25

Hejsan, tänkte skaffa en cykel att använda i stan och har tittat på två varianter. Charge Plug Prestige eller Creme Vinyl Doppio. Har hittat mycket bra information om Charge och är nära på att köpa men har nu även snubblat över Creme Vinyl Doppio. Frågan lyder alltså: Vilket cykel ska jag välja? Är Creme någonting att ha? Dela med ar av era erfarenheter!

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by patrik » 08 Jun 2013 13:46

Finns säkert fem trådar på samma ämne med liknande rubrik.

Alla slutar med att Dolan pre cursa är mest prisvärt just nu. Och sen köps det en sån.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by MatKar » 08 Jun 2013 14:38

Jag tycker att du borde satsa på en Dolan Pre Cursa

jhenell
Posts: 3
Joined: 08 Jun 2013 13:21

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by jhenell » 09 Jun 2013 02:37

Yes, har kollat runt litegrann i forumet och sett det. Är dock inte särskilt intresserad av Dolan. Min fundering rör mest de två nämda cyklarna, Charge och Creme. Skulle vara oerhört tacksam om någon har erfarenhet av cyklarna? Tack på förhand!

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by MatKar » 09 Jun 2013 08:33

Okej, Dolanskämt åsido..

Jag har inte testat någon av dom men om man kollar specs så är dom väl hyfsat likvärdiga. Creme verkar ha lite tajtare geometri och är lite lättare även om drygt 10 pannor inte är något att skriva hem om så jag skulle nog välja den om jag hade kniven mot strupen (och slapp den med Liberace-lack och guldfälgar). Plug väger över 12 kilo.....

Rätt mycket pengar för kanske inte så himla spännande cyklar dock

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by ravelax » 09 Jun 2013 09:46

Creme-hojen verkar som sagt roligare men personligen skulle jag aldrig stå ut med en cykel med ett så urbota dumt namn...

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by MatKar » 09 Jun 2013 14:25

Dyker upp väldigt många efterrättsrecept när man googlar....

CREative MEans of Transportation tydligen. Lär inte vinna några priser för årets snärtigaste akronym.

User avatar
emdo
Posts: 49
Joined: 25 Mar 2013 23:55
Location: Stockholm, Hägersten

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by emdo » 09 Jun 2013 17:12

Om det står mellan dem så skulle jag absolut välja Charge har hör mycket skit om Creme cyklarna riktig dålig kvalité på komponenterna, men inte cyklat på en men sett en irl. Har cyklat på en Charge och dem verkar ok för dem typen av cykel. Samt Charge plug är ju lite mer etablerade, verkar som dem tål en del stryk. Skulle inte tänka så mycket på vikten när charge plug är mer en trickfixie då framgaffeln verkar väga lika mycket som resten av cykeln :wink: o den går ju att byta.

jhenell
Posts: 3
Joined: 08 Jun 2013 13:21

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by jhenell » 10 Jun 2013 02:37

Tack för bra svar! Blir supersvårt att välja, pendlar från dag till dag vilken jag ska köpa... Creme är i min mening snyggare då jag är ute efter en caferacer typ. Känns dock trist att betala så mycket för en cykel som inte har någon egentlig prestanda, om nu så är fallet. Fler tips/erfarenheter mottages varmt!

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by Huliganen » 10 Jun 2013 14:54

Kolla om du hittar nåt här istället. Så sjukt mycket snyggare cyklar bättre cyklar för pengarna.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by Fixen » 10 Jun 2013 14:57

Dags för en merge.

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by Huliganen » 10 Jun 2013 15:01

:lol:
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
backspinsimo
Posts: 222
Joined: 08 Mar 2010 13:30
Location: Stockholm Sweden
Contact:

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by backspinsimo » 11 Jun 2013 08:23

Jag har sålt några CHarge Plug och folk har varit jättenöjda med både vanliga o prestige. Charge är en mycket mer etablerad märke och har funnits på marknaden ett tag. Julie Elliott kör för Charge bl a
:: http://www.bavabici.com ::

Chris King - White Industries - Mission Workshop - DZR shoes - CINELLI - ESI Grips - Fendor Bendor - FREIGHT - MKS - Fyxation - Paul Components Engineering - Phil Wood - BLB - Kashimax - Nitto ... you name it!

Stålis
Posts: 48
Joined: 29 Apr 2013 22:29

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by Stålis » 17 Jun 2013 14:08

Tycker många här är alldeles för inkörda på att saker ska vara på ett visst sätt annars är det skit. Dessutom är allt nytt och okänt också skit.

Är cykeln en accessoar så är utseendet viktigast och då ska man ta den man tycker är snyggast. Cyklar du ner på stan ibland eller till jobbet inom stan så håller nog alla cyklar tillräckligt bra kvalitet för att klara det man ska ha den till.

Ska du pendla en mil eller mer till jobbet varje dag i alla väder så är det en helt annan sak. Men detta gäller inte trådskaparen.
Så ta den du tycker är snyggast.


Och om du frågar mig så är Creme Vinyl Deep blue en sjukt snygg cykel.
Var påväg att köpa en sådan själv men frugan hade åsikter om att ta in en fjärde cykel i lägenheten.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by abacaxi » 17 Jun 2013 14:13

Meh, det här ju ett av de mer utseendefixerade forumen du kan hitta, folk har olika smak bara och ju längre man hållit på desto sämre gillar man vino tinto. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Stålis
Posts: 48
Joined: 29 Apr 2013 22:29

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by Stålis » 17 Jun 2013 14:21

Precis och ändå föreslår folk en Dolan som utseendemässigt är det tråkigaste sedan skivat bröd. När det är uppenbart att det inte är en mattsvart cykelbudshoj som killen söker.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by abacaxi » 17 Jun 2013 14:26

Jag håller helt med vad gäller Dolan, men inte generellt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
emdo
Posts: 49
Joined: 25 Mar 2013 23:55
Location: Stockholm, Hägersten

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by emdo » 17 Jun 2013 14:48

Helt klart att vissa inte har intresse av att mecka hoj eller är märkesnördar, och inte har samma krav på cykeln som vissa andra här. I slutändan är ju kundgruppen som bara vill ha en flashig fixed och skiter i kvalité rätt stor, o de är väl inge fel med det. Men många har nog svårt att förstå samt försöker rädda någon som håller på att köpa en alldeles för overpriced hoj. När man kan skramla ihop en rätt respektabel cykel för samma pengar om man bygger själv.
För många här är (inklusive mig) så är nog den delen, pryl letande o meckandet där största delen av intresset ligger

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by MatKar » 17 Jun 2013 15:52

Det är självklart inget fel att köpa en off-the-peg-cykel bara på utseende. Men om frågan om vilken cykel som är bäst ställs på ett utpräglat nördforum så man får nog förvänta sig svar med annat innehåll än "köp den snygga"..

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Första fixed/single speed, Charge vs. Creme

Post by abacaxi » 17 Jun 2013 15:57

MatKar wrote:förvänta sig svar med annat innehåll än "köp den snygga"..
typ: rada först upp de bästa i din prisklass framför dig och köp sen den snyggaste. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply