Vilken cykel ska man köpa?!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
VictorPajas
Posts: 24
Joined: 03 Jun 2013 21:41

Vilken cykel ska man köpa?!

Post by VictorPajas » 03 Jun 2013 22:30

God kväll mina hen!
Tänkte att på mitt första inägg i detta forum ställa en fråga som ALLA undrar. :?
Vilken cykel ska jag köpa?
Jag har surfat i cyber rymden i år och dagar utan att få något bra tips.

Jag har en summa: < 7000 kr
Storlek: 58 ( är 185 cm)
ett syfte: pendla till jobbet ca: 2 mil t/r ( någon gång i veckan samt cykla på fritiden)
Jag har en dröm: en cykel utan växlar, ingen meck och som flyger fram!

Dom alternativ som jag har vaskat fram på grunder av kvalitet, pris och att dom kommer i ett paket ( har försökt att pula ihop ett hemmabygge, men är helt jävla inkompetent uppenbarligen)

Alt 1) Crescent Retro Röd 2013
http://www.crescent.se/cyklar/#filter=& ... =retro-601

Alt 2) FUJI TRACK CLASSIC ALU.
http://www.cykelbanditten.se/sv/racer-- ... lu-12.html

Alt 3) Bianchi pista 2013
http://www.childstore.se/se/shop/fixedg ... pista.html

Alt 4 ) Town-and-the-revolution
http://andtherev.com/2013/05/15/town-ss ... evolution/

Finns det bättre alternativ?
Viktigast är Kvalitet!
utseende går att fixa ( har inga planer på att behålla dekalerna ramen)

Tackar innerligt i förväg.
/ VictorPajas

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by Kiliam » 03 Jun 2013 23:03

Om du gillar slopad top tube så kolla in Dolan Pre Cursa, mer cykel för pengarna går nog inte att få.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by abacaxi » 03 Jun 2013 23:07

£699.99

Image
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

VictorPajas
Posts: 24
Joined: 03 Jun 2013 21:41

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by VictorPajas » 03 Jun 2013 23:26

Kiliam wrote:Om du gillar slopad top tube så kolla in Dolan Pre Cursa, mer cykel för pengarna går nog inte att få.
Den verkar vara GRYM!
Antar att man måste beställa den från UK?
Eller finns den i Sverige/ Danmark? Hittar i s f inte på nätet.
/ Victor

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by tsarpjotyr » 03 Jun 2013 23:29

Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by ravelax » 03 Jun 2013 23:45

Håll dig borta från Crescent som uppenbarligen inte förstår skillnaden mellan cantilever- och caliper-bromsar... :shock:

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by Krok » 04 Jun 2013 00:51

Bianchi pista är ett säkert kort, grymt mycket cykel för dom pengarna. Tror det är rätt oslagbar deal

K

HS-Etuna
Posts: 13
Joined: 08 May 2013 00:11

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by HS-Etuna » 04 Jun 2013 01:15

Bianchi skulle jag valt ;)

Förresten så finns Fuji Track Classic på http://egons.nu/cykelrean/classic/ för 2995, men kanske inte har världens bästa kvalité av det man läst när det gäller deras nyare årsmodeller.

VictorPajas
Posts: 24
Joined: 03 Jun 2013 21:41

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by VictorPajas » 04 Jun 2013 07:31

ravelax wrote:Håll dig borta från Crescent som uppenbarligen inte förstår skillnaden mellan cantilever- och caliper-bromsar... :shock:
Well, har googlat pros vs cons, men ser inte att någon broms skulle vara sämre.
Helt spontant så skulle jag gissa att caliper broms är att föredra. har jag fel?
Kan man rata en hel cykel pga bromsarna?
Utöver bromsarna, är det en stabil cykel?

/ Victor

VictorPajas
Posts: 24
Joined: 03 Jun 2013 21:41

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by VictorPajas » 04 Jun 2013 07:33

HS-Etuna wrote:Bianchi skulle jag valt ;)

Förresten så finns Fuji Track Classic på http://egons.nu/cykelrean/classic/ för 2995, men kanske inte har världens bästa kvalité av det man läst när det gäller deras nyare årsmodeller.
Hej!
Det var billigt, men varför skulle du ha valt Bianchi? är det kvaliten som är så outstanding?
/ Victor

VictorPajas
Posts: 24
Joined: 03 Jun 2013 21:41

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by VictorPajas » 04 Jun 2013 07:48

Krok wrote:Bianchi pista är ett säkert kort, grymt mycket cykel för dom pengarna. Tror det är rätt oslagbar deal

K
Hej!
Det ser så ut att Bianchi pista leder denna tävling.
Är den problem fri och en smooth ride? är det något som behöver bytas ut?
/Victor

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by abacaxi » 04 Jun 2013 07:51

VictorPajas wrote: googlat pros vs cons, men ser inte att någon broms skulle vara sämre.
Det som är dåligt är att de säger att cykeln har canti när den inte har det. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Vilken cykel ska man köpa?!

Post by Hampan » 04 Jun 2013 07:54

Köp den som är snyggast, du kommer ändå köpa nåt bättre sen. Det är i stort sett omöjligt att veta vad man gillar innan man testat runt en jäkla massa olika grejer.
Gillar du alu eller stålramar? Ska du köra fixed eller ss? Hur är dina 187cm fördelade, är du säker på storlek/geometri? Vad ska du köra för styrcombo?
Det finns helt enkelt tusen olika variabler som gör att man inte kommer hitta den perfekta hojen direkt, så köp den snyggaste i ditt tycke och kööör!

Jag hade dock satsat på en pre cursa, men det är för att den passar mig och vad jag har lärt mig att jag vill ha, du kanske vill ha nåt helt annat, den är dock den klart mest prisvärda här.
Ingen av dom cyklarna som nämnts ovan kommer rasa sönder efter en runda runt kvarteret. Däremot är några av dom enna tunga as med bedövande trist geometri, men vissa gillar ju det med.
_____________
Fista STHLM

VictorPajas
Posts: 24
Joined: 03 Jun 2013 21:41

Re: Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by VictorPajas » 04 Jun 2013 07:56

abacaxi wrote:
VictorPajas wrote: googlat pros vs cons, men ser inte att någon broms skulle vara sämre.
Det som är dåligt är att de säger att cykeln har canti när den inte har det. :-)

Ok, dock kan bara Shiva dömma dom för deras onda lögner och vilseledande fakta, karam will get them!

Men inte ska en stackars cykel dömmas ut för det? känns stabil och det är ju trots allt Svensk märke :wink: !
/ Victor

VictorPajas
Posts: 24
Joined: 03 Jun 2013 21:41

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by VictorPajas » 04 Jun 2013 08:02

Hampan wrote:Köp den som är snyggast, du kommer ändå köpa nåt bättre sen. Det är i stort sett omöjligt att veta vad man gillar innan man testat runt en jäkla massa olika grejer.
Gillar du alu eller stålramar? Ska du köra fixed eller ss? Hur är dina 187cm fördelade, är du säker på storlek/geometri? Vad ska du köra för styrcombo?
Det finns helt enkelt tusen olika variabler som gör att man inte kommer hitta den perfekta hojen direkt, så köp den snyggaste i ditt tycke och kööör!

Jag hade dock satsat på en pre cursa, men det är för att den passar mig och vad jag har lärt mig att jag vill ha, du kanske vill ha nåt helt annat, den är dock den klart mest prisvärda här.
Ingen av dom cyklarna som nämnts ovan kommer rasa sönder efter en runda runt kvarteret. Däremot är några av dom enna tunga as med bedövande trist geometri, men vissa gillar ju det med.
Tack för den! Raka puckar i rinken! Du läser mig rätt är ganska velig och feg, behöver kick i röven.
Pre cursa är jag sugen på men det innebär att jag måste beställa den från utlandet och vänta över en månads, eller har du en pre cursa gömma som du vill läcka?

Vill inte ha en tung och trög utan snabb och snärtig!
/ Victor

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Vilken cykel ska man köpa?!

Post by Hampan » 04 Jun 2013 08:14

Haha, det är lätt att gå vilse i all reklam och allas olika åsikter, flashiga loggor och grejer.

Vill du ha lätt och snärtig tror jag personligen du blir lyckligast med pre cursan. Dom är billiga just för att dom inte går att köpa överallt, inte satsat så mycket på flashig reklam eller Östermalms-caféer som du måste betala för.

Däremot finns det många trackstjärnor och ruskigt snabba cykelbud som valt Dolan och det räcker för att övertyga mig.
_____________
Fista STHLM

VictorPajas
Posts: 24
Joined: 03 Jun 2013 21:41

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by VictorPajas » 04 Jun 2013 08:33

Hampan wrote:Haha, det är lätt att gå vilse i all reklam och allas olika åsikter, flashiga loggor och grejer.

Vill du ha lätt och snärtig tror jag personligen du blir lyckligast med pre cursan. Dom är billiga just för att dom inte går att köpa överallt, ingen flashig reklam eller Östermalms-caféer som du måste betala för.

Däremot finns det många trackstjärnor och ruskigt snabba cykelbud som valt Dolan och det räcker för att övertyga mig.
Det är det jag menar, jag skiter i loggor och fancy reklam.
Jag som Indiana Jones vill ha en piska med snärt!

Men dock vill jag säga att
gå in på
http://www.dolan-bikes.com/track-bikes/ ... uct_id=662

blir man ganska rädd, många val och ord som man inte riktigt fattar.
/Victor

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by Huliganen » 04 Jun 2013 08:37

Köp en Cinelli MASH och bygg den som en sann hip hop slave bike :D Du kommer aldrig ångra dig.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by NKDMS » 04 Jun 2013 09:43

VictorPajas wrote: blir man ganska rädd, många val och ord som man inte riktigt fattar.
/Victor
Efter som du verkar ny i gamet, som vi alla varit så tycker jag du ska börja från början.
köp en gammal stålräcer billigt + ett fixerat bakjul.
Under tiden du cyklar på den, och läser om andra cyklar, kollar på ebay etc kommer du lära dej en massa, sen vet du vad du vill ha.
FISTASTHLM

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Vilken cykel ska man köpa?!

Post by Huliganen » 04 Jun 2013 10:39

NKDMS wrote:
VictorPajas wrote: blir man ganska rädd, många val och ord som man inte riktigt fattar.
/Victor
Efter som du verkar ny i gamet, som vi alla varit så tycker jag du ska börja från början.
köp en gammal stålräcer billigt + ett fixerat bakjul.
Under tiden du cyklar på den, och läser om andra cyklar, kollar på ebay etc kommer du lära dej en massa, sen vet du vad du vill ha.
Eller så gör du som jag säger och köper en Mash. Det ångrar man aldrig. :)
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

Post Reply