Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
hagman
Posts: 4
Joined: 24 May 2013 10:39

Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by hagman » 24 May 2013 10:49

Hej,

Jag tänkte införskaffa mig min första single speed/fixie-cykeln inom kort, men har lite svårt att välja modell.

Den primära uppgiften för cykeln ska vara att ta mig 5 km till arbetet varje dag. Har tidigare kört på en racer, men vill ha något med lite mer komfort.

Alternativ 1: Mongoose Maurice 2012

Alternativ 2: Ducati Classic

Vilken av dessa skulle ni experter välja som vardagscykel, och varför?

Tack på förhand!

Image

Image

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by salta_killen » 24 May 2013 11:29

Om du vill ha komfort är det ju trevligt att kunna provcykla, mauricen finns på childstore i GBG och STHLM.

hagman
Posts: 4
Joined: 24 May 2013 10:39

Re: Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by hagman » 24 May 2013 11:35

salta_killen wrote:Om du vill ha komfort är det ju trevligt att kunna provcykla, mauricen finns på childstore i GBG och STHLM.
Tack. Får kanske ta en sväng in till Stockholmsbutiken i morgon.

Vad tror ni kvalitetsmässigt, är Ducatin värd någon extra tusenlapp, eller är cyklarna någorlunda likvärdiga? Utseendet på Ducati Classic tilltalar mig nog faktiskt mer än Mongoosen ju mer jag tittar på dem.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by MatKar » 24 May 2013 11:38

Personligen har jag lite svårt för Ducati.. Är väl en ommålad Bianchi? Känns lite lökigt på något vis.. Lite som att ha en jacka med ferrarilogga

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by salta_killen » 24 May 2013 11:42

Vad jag vet är Mauricen helt ok "instegsfixie", Ducati har jag ingen koll på alls. Bor du i stockholm kan du kolla förbi norvelo också och provcykla fler cyklar. Tror dom säljer Rossin om du gillar italienskt. Bianchi finns på childstore.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by MatKar » 24 May 2013 11:44

hagman wrote:
salta_killen wrote:Om du vill ha komfort är det ju trevligt att kunna provcykla, mauricen finns på childstore i GBG och STHLM.
Tack. Får kanske ta en sväng in till Stockholmsbutiken i morgon.

Vad tror ni kvalitetsmässigt, är Ducatin värd någon extra tusenlapp, eller är cyklarna någorlunda likvärdiga? Utseendet på Ducati Classic tilltalar mig nog faktiskt mer än Mongoosen ju mer jag tittar på dem.
Mauricen har väl stålram och Ducatin alu.. Komfort eller snärt, det är frågan.

Tips är att kolla säljes-tråden. Garanterat mer pang för pengarna. Många på FG har osunt många cyklar på lager.. :-)

hagman
Posts: 4
Joined: 24 May 2013 10:39

Re: Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by hagman » 24 May 2013 12:23

salta_killen wrote:Vad jag vet är Mauricen helt ok "instegsfixie", Ducati har jag ingen koll på alls. Bor du i stockholm kan du kolla förbi norvelo också och provcykla fler cyklar. Tror dom säljer Rossin om du gillar italienskt. Bianchi finns på childstore.
Tack för lite input. Har Childstore mer i butiken än vad som listas på hemsidan? Jag gillar absolut italienska cyklar, så en Bianchi hade varit väldigt trevligt.
MatKar wrote:Mauricen har väl stålram och Ducatin alu.. Komfort eller snärt, det är frågan.

Tips är att kolla säljes-tråden. Garanterat mer pang för pengarna. Många på FG har osunt många cyklar på lager.. :-)
Är det sån skillnad i komfort på stålram och aluminium? I så fall låter det som att jag bör välja Mongoose Maurice framför Ducatin. Gaaah, alla dessa val! ;)

Mer pang för pengarna är man alltid intresserad av. Skummade igenom de senaste annonserna men hittade inget superintressant förutom en i Malmö, men det känns lite långt att åka/frakta osett.

Alla som ska sälja något intressant i Stockholmsområdet får gärna skicka skamliga förslag via PM då! :)

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by boffe » 24 May 2013 12:36

Stål är lite mjukare och dämpar vibrationer bättre. Alu gör att du känner allt i rumpan. Mauricen tycker jag är en ganska tung häck (har ägt en). Tycker Ducatin ser bra ut och om den är alu så skulle jag välja den alla dagar och köpa en mer stoppad sadel som kompensation men testa som sagt. 5 km kan man ta lite smisk utan att få några men för livet.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by AndreasVH » 24 May 2013 13:15

På Ducatins spec står det såhär:
"TRANSMISSION
Sprockets: 13+16 tooth with freewheel"

Innebär det att det är 46x13 fixed? Isf hade jag bytt till en 16t direkt.
Alla är ju inte lika starka som Slowie... :)
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by MatKar » 24 May 2013 14:35

AndreasVH wrote:På Ducatins spec står det såhär:
"TRANSMISSION
Sprockets: 13+16 tooth with freewheel"

Innebär det att det är 46x13 fixed? Isf hade jag bytt till en 16t direkt.
Alla är ju inte lika starka som Slowie... :)
3:54

Funkar super om vägen till jobbet är en velodrom

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Re: Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by RZ-1 » 24 May 2013 14:42

hagman wrote:
Alla som ska sälja något intressant i Stockholmsområdet får gärna skicka skamliga förslag via PM då! :)
Ett tips kan vara FISTAs swapmeet imorgon eftermiddag på söder, separat tråd med mer info finnes här någonstans.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by MatKar » 24 May 2013 14:56

Vet man vad man är ute efter kan man tjäna några spänn på att beställa från utlandet men som sagt, bra idé att provsitta även om du garanterat kommer att byta upp dig, komplettera och utöka stallet så snart du blivit fast i träsket..

hagman
Posts: 4
Joined: 24 May 2013 10:39

Re: Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by hagman » 24 May 2013 15:24

boffe wrote:Stål är lite mjukare och dämpar vibrationer bättre. Alu gör att du känner allt i rumpan. Mauricen tycker jag är en ganska tung häck (har ägt en). Tycker Ducatin ser bra ut och om den är alu så skulle jag välja den alla dagar och köpa en mer stoppad sadel som kompensation men testa som sagt. 5 km kan man ta lite smisk utan att få några men för livet.
Tack för inputen. Vikten på Mauricen verkar vara runt 10 kilo enligt hemsidan, och på specifikationerna för Ducatin verkar den väga runt 9. Stämmer detta så skiljer det ju inte jättemycket ändå.
RZ-1 wrote:Ett tips kan vara FISTAs swapmeet imorgon eftermiddag på söder, separat tråd med mer info finnes här någonstans.
Tack för tipset. Kanske finns det någon som läser detta och ska sälja en komplett hoj där? Har egentligen fullt upp i morgon, så jag vill inte åka in på vinst och förlust, men skicka gärna ett PM eller skriv här i tråden om ni har något att sälja så får det kanske bli en tur till Söder.
MatKar wrote:Vet man vad man är ute efter kan man tjäna några spänn på att beställa från utlandet men som sagt, bra idé att provsitta även om du garanterat kommer att byta upp dig, komplettera och utöka stallet så snart du blivit fast i träsket..
Vore skönt att bara slå till på något, så slipper man fundera hur länge som helst. lika bra att slå till på första bästa ss/fixie på swapmeeten eller på nätet och köra ett tag, för att sedan känna efter vad jag prioriterar inför en eventuell uppgradering.

jheide
Posts: 13
Joined: 04 May 2013 12:46

Re: Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by jheide » 24 May 2013 17:46

Jag skulle säga ducatin pga alu samt mycket snyggare. Va snygg är ju halva grejjen :evil:

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Hjälp: Första single speed/fixie-cykeln

Post by måns » 27 May 2013 08:00

Hur lång är du? Tänkte du köra fixed eller ss först? Budget?

//M

Post Reply